beantwoord

Overgang Spits naar Voordeeluren

• Sprinter
  • 3 reacties
Doordeweeks reizen voor 0900 dient men eerst op een tussenliggend station uit te checken vervolgens weer in te checken om te profiteren van de voordeeluren (staat in de NS folder). Lijkt me overbodig. Daarnaast zijn er stations waar die paaltjes niet op het perron staan. Dit moet automatisch kunnen.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 11 juni 2014, 13:15

Hallo M66,

Bij het reizen met de OV-chipkaart bepaalt het moment van inchecken het tarief van de reis. Het wijzigen van het tarief is niet iets wat automatisch geregeld wordt. Wil je gebruik maken van het kortingstarief dan dien je om te checken op het station. Dit staat vermeld in de voorwaarden.

Vriendelijke groet,
Marjan
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is aan u om het overbodig te vinden maar u betaalt daar dan wel stevig voor, want als u incheckt in de spits geldt het spitstarief tot u uitcheckt. Het is ook erg ongunstig als dit automatisch kan. Heel veel mensen checken nu tijdens de daluren in en profiteren ervan dat ze dan tegen daltarief in de spits reizen. Dat zou dan ook verdwijnen. De huidige techniek is er ook niet op ingesteld en ik ben daar persoonlijk erg blij mee.

De vindbaarheid van de paaltjes is wel een punt. Zelfs op een groot station als Utrecht is maar een enkel paaltje binnen de poortjes te vinden, en de plaats waar ze wel staan is niet altijd logisch, ook op veel stations zonder poortjes niet. Gelukkig staan er nu wel vaak twee bijelkaar zodat snel uit- en inchecken mogelijk is.
Het is aan u om het overbodig te vinden maar u betaalt daar dan wel stevig voor, want als u incheckt in de spits geldt het spitstarief tot u uitcheckt. Het is ook erg ongunstig als dit automatisch kan. Heel veel mensen checken nu tijdens de daluren in en profiteren ervan dat ze dan tegen daltarief in de spits reizen. Dat zou dan ook verdwijnen. De huidige techniek is er ook niet op ingesteld en ik ben daar persoonlijk erg blij mee.

De vindbaarheid van de paaltjes is wel een punt. Zelfs op een groot station als Utrecht is maar een enkel paaltje binnen de poortjes te vinden, en de plaats waar ze wel staan is niet altijd logisch, ook op veel stations zonder poortjes niet. Gelukkig staan er nu wel vaak twee bijelkaar zodat snel uit- en inchecken mogelijk is.

Kijk Thom dat is nou weer typisch Dutch. Ik heb geen boodschap aan mensen die een voordeel halen uit het feit dat ze met dal inchecken en dan in de spits voor daltarief meereizen. Het mooiste is een rechtvaardig systeem waarmee iedereen betaald waarvoor hij/zij reist. Niet te veel en niet te weinig. Technisch kan het rechtvaardig en automatisch. Waarom miljoenen investeren aan poortjes op de stations, software e.d. en dan vervolgens een half zacht systeem te draaien.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind het een zeer rechtvaardig en uitvoerbaar systeem want het is niet fraudegevoelig. Er is goed over nagedacht en het zit eerlijk in elkaar. Als dat Typisch Dutch is dan ben ik dat graag. Nederlanders zijn doorgaans calculerend binnen de wettelijke mogelijkheden maar dat is daarmee geen frauduleus of onethisch gedrag. Bovendien geeft het de mogelijkheid het zwartrijden in ieder geval sterk te verminderen wat weer tot gevolg zal hebben dat de conducteurs en medereizigers minder te maken krijgen met agressie en ander wangedrag, wat helaas vaak samenhangt met zwartrijden. Ok, zwartrijders handelen wel extreem Dutch, als u dat zo wilt noemen maar het geheel is na het verchippen veiliger, eenvoudiger en efficiƫnter en het levert daarnaast veel betaalbare reismogelijkheden in de daluren.

Er kan meer uit het systeem worden gehaald. Het is niet klantvriendelijk dat mensen die om 08:55 zijn ingestapt en willen profiteren van korting waarop zij recht hebben moeten uitstappen, uitchecken en vervolgens weer moeten inchecken. Mensen met koffers op weg naar bijvb. Schiphol. Paaltjes ver van de perrons waardoor men diezelfde trein kan mislopen. Het klinkt omslachtig en ouderwets.
Reputatie 3
Badge
Er kan meer uit het systeem worden gehaald. Het is niet klantvriendelijk dat mensen die om 08:55 zijn ingestapt en willen profiteren van korting waarop zij recht hebben moeten uitstappen, uitchecken en vervolgens weer moeten inchecken. Mensen met koffers op weg naar bijvb. Schiphol. Paaltjes ver van de perrons waardoor men diezelfde trein kan mislopen. Het klinkt omslachtig en ouderwets.

Het is een misvatting dat je recht hebt op korting als om 8.55 bent ingestapt.
Voor je recht op korting is het moment van inchecken bepalend. Dat staat in de reisvoorwaarden, dus heb je geen recht op korting als je tussen 6.30 en 8.55 hebt ingecheckt. (Ik meen dat het in de praktijk bij 6.35 begint, maar daar wil ik vanaf zijn.)
Vergeleken met de oude regelingen met de papieren kaartjes zijn domweg je rechten veranderd, zoals geen enkel recht tot in de eeuwigheid gegarandeerd is.

Het is een heel ander verhaal dat de nieuwe regeling niet effectief is om het reizen in de spits te ontmoedigen. Iemand die om 15.45 incheckt, reist tegen daltarief maar kan heel goed de volledige avondspits een plek in de trein bezet houden. Iemand die om 8.50 incheckt, reist tegen vol tarief maar doet dat vermoedelijk een heel groot deel van zijn reis buiten de spits. In die zin is het een domme regeling, maar het is niet zo dat u 'recht' heeft op korting als u buiten de spits REIST, u heeft recht op korting als u buiten de spits INCHECKT.
Reputatie 7
Badge +4
ISKOV: Je moet inderdaad voor 6.35 inchecken om nog met korting te reizen. 6.35 zelf is te laat.

Het is u door ISKOV al duidelijk gemaakt dat uw voorbeeld niet klopt maar u heeft wel een punt als het gaat om de plaatsing van de paaltjes. Tussen de poortjes in Utrecht is er bij de infobalie 1 paaltje en dat zouden er sowieso twee moeten zijn, wil je snel uit- en inchecken. Mogelijk zijn er meer maar die vallen dan niet erg op. Op een station als Rotterdam zouden twee paaltjes op het vertrek- en aankomststation van de Thalys ook noodzakelijk zijn voor reizigers van en naar het zuiden en zo zijn er wel meer voorbeelden. De technische jongens hebben hier geen rekening mee gehouden, lijkt het.
Reputatie 3
Badge
Het klopt dat het met die paaltjes wel erg primitief is. En ook nogal beperkt.
Ik heb me niet gerealiseerd dat dit in de folder van NS zelfs wordt aanbevolen. Dan zou je denken dat ze het dan ook wel wat gemakkelijker zouden maken. Er zouden veel meer paaltjes voor dit doel moeten komen op de perrons. Zelfs daar waar poortjes staan, voor mensen die willen 'omchecken' van spits naar dal zonder het stationsgebied of zelfs maar het perron te verlaten.
Reputatie 3
Badge
Doordeweeks reizen voor 0900 dient men eerst op een tussenliggend station uit te checken vervolgens weer in te checken om te profiteren van de voordeeluren (staat in de NS folder).

Uit nieuwsgierigheid: in welke folder staat dat?
Het intrigeert me, omdat dit 'omchecken' lang niet overal mogelijk is, gezien de plaatsing van de paaltjes/poortjes. Als NS het zelf aanbeveelt, zou ik verwachten dat ze ook overal paaltjes neerzetten die dit mogelijk maken.
Moment van inchecken is dus waar het op hangt en niet het moment van reizen. Dat is me duidelijk. Het was met de kaartjes anders want dat is hetgeen waar ik mee in verwarring ben dan. Dat van het uit en inchecken om korting te kunnen krijgen heb ik uit de NS folder die ik vandaag in de bus kreeg (zie bijlagen).
Hallo M66,

Bij het reizen met de OV-chipkaart bepaalt het moment van inchecken het tarief van de reis. Het wijzigen van het tarief is niet iets wat automatisch geregeld wordt. Wil je gebruik maken van het kortingstarief dan dien je om te checken op het station. Dit staat vermeld in de voorwaarden.

Vriendelijke groet,
Marjan
Reputatie 3
Badge
Moment van inchecken is dus waar het op hangt en niet het moment van reizen. Dat is me duidelijk. Het was met de kaartjes anders want dat is hetgeen waar ik mee in verwarring ben dan. Dat van het uit en inchecken om korting te kunnen krijgen heb ik uit de NS folder die ik vandaag in de bus kreeg (zie bijlagen).

Aha, veel dank. Wel bizar, want op een aantal stations is dat zo goed als een onmogelijke operatie; in ieder geval zonder te accepteren dat je dan pas met de volgende trein verder kunt....
Reputatie 3
Badge
Wil je gebruik maken van het kortingstarief dan dien je om te checken op het station. Dit staat vermeld in de voorwaarden.

Grappig. Het woord 'omchecken' doet nu ook in NS-kringen zijn intrede !!
Hallo M66,

Vriendelijke groet,
Marjan

En hoe werkt het dan als ik in de daluren mijn reis begint bij NS (dus incheck) en in de spits mijn reis moet onderbreken door bv storing/vertraging en dan gebruik moet maken van Veolia of Arriva bv.

Dan zou ik opnieuw in moeten checken, maar dat mag dan dus niet met korting, terwijl ik daar wel recht op heb aangezien de storing/vertraging mijn fout niet is en mijn reis buiten de spits begon..

Reageer