beantwoord

Overstap Amsterdam zuid

• 10 oktober 2017
  • 5 reacties
  • 862 Bekeken

Ik reis met enige regelmaat van Eindhoven naar Dronten en stap hierbij over op station Amsterdam Zuid. Afhankelijk in welk deel van de trein ik instap kom ik dan bij de roltrappen of de gewone trap uit. Via de roltrappen hoef je niet in en uit te checken en via de gewone trappen wel om bij het andere perron te komen.

De gehele reis kost €14,20 als ik niet in- en uitcheck op Amsterdam Zuid.
Als ik dit wel doe dan kost de reis me (€6.40+€8.40 of €11.30 + €3.50 🙂 €14.80

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt?
Diederik
icon

Beste antwoord door Rudi 10 oktober 2017, 15:05

Nee, het komt niet door de lange-afstandskorting, maar doordat de reis via Amsterdam Zuid een omweg is ten opzichte van de kortste verbinding via Hilversum. Wanneer je tussentijds niet uit- en incheckt wordt gewoon de kortste afstand berekend, al reis je via Amsterdam Zuid, een toegestane reisweg volgens de NS-reisplanner. Wanneer je wél uit- en weer incheckt, bijvoorbeeld omdat er poortjes in de weg staan, dan berekent het Systeem de daadwerkelijk afgelegde, langere afstand. De lange-afstandskorting blijft onveranderd wanneer je binnen 35 minuten overstapt.
Naarmate er meer stations komen waar de overstap buiten de poortjes moet plaatsvinden komt dit verschijnsel steeds meer voor. Je kunt het teveel betaalde via klantenservice terugkrijgen, maar NS zal hier een echte oplossing voor moeten vinden.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 3
Dit verschil komt voort uit de langeafstandskorting. Lange treinreizen zijn per kilometer goedkoper.

Gelukkig heeft u een mogelijkheid om het in- en uitchecken te voorkomen. Anders moet u iedere keer via de klantenservice geld terugvragen.

Mijn mening is dat de NS hiervoor maar eens met een oplossing moet komen, maar goed.
Badge +3
Op meerdere stations in Amsterdam is goed te zien dat de poortjes in het bestaande gebouw zijn gefrommeld terwijl er in het oorspronkelijke ontwerp uiteraard helemaal geen rekening was gehouden met poortjes. Wanneer een gedeelte van het station dan ook nog door GVB (met eigen poortjes) wordt gebruikt, is de onoverzichtelijkheid helemaal een ramp.
Softwarematig zou het gebruik van de poortjes natuurlijk best aangepast kunnen worden zodat voor iedere reis hetzelfde bedrag gerekend wordt, ongeacht of je vanwege de infrastructuur moet uit- en inchecken of niet.
Reputatie 5
Nee, het komt niet door de lange-afstandskorting, maar doordat de reis via Amsterdam Zuid een omweg is ten opzichte van de kortste verbinding via Hilversum. Wanneer je tussentijds niet uit- en incheckt wordt gewoon de kortste afstand berekend, al reis je via Amsterdam Zuid, een toegestane reisweg volgens de NS-reisplanner. Wanneer je wél uit- en weer incheckt, bijvoorbeeld omdat er poortjes in de weg staan, dan berekent het Systeem de daadwerkelijk afgelegde, langere afstand. De lange-afstandskorting blijft onveranderd wanneer je binnen 35 minuten overstapt.
Naarmate er meer stations komen waar de overstap buiten de poortjes moet plaatsvinden komt dit verschijnsel steeds meer voor. Je kunt het teveel betaalde via klantenservice terugkrijgen, maar NS zal hier een echte oplossing voor moeten vinden.
Badge +3
Amsterdam Zuid is wel heel apart omdat het in- en uitchecken afhankelijk is of je de trap of de roltrap gebruikt om van het ene naar het andere perron te gaan. Op andere stations is dat in ieder geval consequent.
Reputatie 6
Badge +2
Amsterdam Zuid is wel heel apart omdat het in- en uitchecken afhankelijk is of je de trap of de roltrap gebruikt om van het ene naar het andere perron te gaan. Op andere station is dat in ieder geval consequent.
Consequent duurder vind ik niet beter dan twee mogelijkheden hebben. bijdragevandennis

Reageer