overstap NS Arriva in andere tijdsperiode

• 14 maart 2020
  • 9 reacties
  • 282 Bekeken

Laatst een reis gemaakt van Schiphol naar Maastricht. Het stukje Sittard Maastricht met Arriva. Ik begon de reis in spitstarief. Echter, doordat ik overstapte in dalperiode, moest ik bij Arriva meer betalen (want instaptarief) dan als de reisrgewoon in spits doorbleef gaan. 

Arriva bevestigt dit:

Omdat u bij Arriva incheckt in een andere tijdsperiode “dal” wordt opnieuw bepaald wat een geldig product is.
U wisselt van reisproduct waardoor uw reis bij Arriva als het ware opnieuw begint en u het normaal geldende korting tarief betaalt.

Op de website van ovchipkaart.nl vind ikihk  volgende:

Bij overstappen van trein naar een andere trein betaal je eenmaal het basistarief als:

• je binnen 35 minuten overstapt,
  • én je met een reisproduct reist dat landelijk geldig is (zoals saldo, studentenreisproduct, Sentire-product), 
  • én je binnen dezelfde tariefperiode overstapt (dal- of spitstarief).

Ik vind hier een paar dingen vreemd aan:

Als je opnieuw een instaptarief moet betalen als je van spits naar dal gaat,dan zou ik liever volgens spitstarief overstappen. Je moet blijkbaar rekening houden dat je hele reis in hetzelfde tariefsperiods valt en dat is nogal lastig met een lange reis die meer dan twee uur duurt. Bovendien zou daltarief voordeel moeten opleveren, maar dat doet het hier niet.

Ik mis hierover duidelijke communicatie in de app bij tariefinformatie bijvoorbeeld.

Ik vind het nogal vreemd dat een reis niet gewoon als één reis gezien wordt, onafhankelijk van het type vervoerder. Ik snap de achterliggende gedachte niet van deze regeling; wat hebben de vervoerders hieraan en komt het niet altijd slechter uit voor de reiziger?

En, mijn gevoel zegt dat dit gewoon oneerlijk is…

Ik ben benieuwd naar reacties hierop. Ik heb het idee dat niet veel mensen weten dat tarieven bij overstappen op deze manier geregeld zijn…

Ik heb een abonnement waarop ik alleen in de ochtend spitstarief moet betalen. Ik heb daarnaast ook een Arriva dalkorting abonnement .

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is niets oneerlijks aan,  bij de overgang van spits naar dal geldt hetzelfde en dan is het in uw voordeel. 

Reputatie 7
Badge +3

Heeft u met dezelfde kaart ingecheckt bij Arriva als waarmee u met NS reisde?

Ja, dezelfe kaart

Reputatie 7
Badge +3

Met een Voordeelurenkaart of Dal voordeel blijft ook bij een overstap binnen 35 minuten het tarief gelden van de 1e incheck. Bij overstap andere vervoerders begint een nieuwe reis.

Edit: gewijzigd. @Stijn NS heefthet juiste antwoord

Goedemorgen Djiebouh en welkom bij de NS Communitiy!

Hoe ik het altijd heb begrepen heeft dit te maken met de manier waarop ‘Reizen op Saldo’ transacties verwerkt worden per individuele vervoerder. De ene vervoerder kan transacties gemaakt bij een andere vervoerder niet “zien”, als het ware. Wanneer jij incheckt voor een reis bij Arriva, kan een eventuele reis met de NS daarvóór niet gedetecteerd worden, dus zal die reis behandeld worden als een op zichzelf staande, nieuwe reis, met dus ook een tarief gebaseerd op het incheckmoment bij die vervoerder. Dat dit zo werkt is al vrij lang bekend, in ieder geval informeren we hier wel over op onze website. Oneerlijk is het ook niet bepaald, zoals Tamzin al aangaf, gezien het de andere kant op ook zo werkt. Als jij jouw reis begint bij de NS in de spits, maar overstapt op Arriva in de daluren, dan krijg je bij Arriva alsnog korting.

Wel is er tegenwoordig een soort van oplossing, via het nieuwe NS Flex abonnement. Bij een NS Flex abonnement worden alle reizen in het OV via oNS gefactureerd, dus ook reizen met andere vervoerders. Hierdoor heb je het vervallen van korting tijdens een overstap ook niet meer, omdat de volledige reis in één keer wordt gefactureerd.

Reputatie 5

@Stijn NS Je informatie is niet helemaal compleet. Tussen de railvervoerders is afgesproken dat alleen bij wisseling van de tariefperiode dal/spits (of omgekeerd) tijdens de reis bij de tweede vervoerder een nieuwe reis begint, tegen het dan geldende tarief en met verlies van de langeafstandkorting. In andere gevallen telt het aantal gereisde kilometers (tariefeenheden) wél door, dus gelden er ook geen nieuw instaptarief en dure eerste kilometers.

Arriva "ziet” dus bij het overstappen binnen 35 minuten wel degelijk de bij NS afgelegde tariefeenheden.

Badge +3

Arriva "ziet” dus bij het overstappen binnen 35 minuten wel degelijk de bij NS afgelegde tariefeenheden.

Klopt, maar buiten dat zien ze dus blijkbaar óók dat de eerdere incheck (NS) in de spits was, en starten daarom maar een geheel nieuwe rit incl. starttarief van € 0,96 en zonder behoud van langeafstandskorting (dus goedkopere kilometers bij Arriva), terwijl het toch echt een overstap is (van spits naar dal zelfs)?

Je bent dan voor Sittard - Maastricht inderdaad duurder uit ook al krijg je de 40% dalkorting. Maar goed, als het echt zo werkt dan zij het zo. Met Flex (de hele reis op spitstarief) of een e-ticket zou het goedkoper zijn.

Ik vind dat niet kunnen eigenlijk, men zou alleen naar de bij NS afgelegde tariefeenheden moeten kijken, en dan de volgende tegen daltarief moeten rekenen (wat dus ook min of meer gebeurt) maar dan zonder starttarief (en dan liefst rekening houdend met langeafstandskorting).

Uiteraard kunnen ze bij je overstap natuurlijk niet weten hoe ver je nog door gaat reizen, dus verder reizen op het gunstiger spitstarief (zoals met Flex) is ook niet altijd handig.

Reputatie 5

Inderdaad, ook de oorspronkelijke tariefcategorie wordt overgedragen. Een en ander is in 2014 tussen de OV-bedrijven vastgelegd in “business rules”, in een tijd dat die bedrijven nadrukkelijk ondernemer wilden zijn en zo weinig mogelijk "commercieel gevoelige informatie” wilden delen. Zie dit document (paragraaf 10).

Bedankt voor alle reacties. Ik heb het nu ook op de website van de NS gelezen, maar die informatie is slecht vindbaar. Dat zou m.i. beter gecommuniceerd moeten worden. Daarnaast blijf ik het een rare praktijk vinden...! Zeker omdat Arriva en NS wek kunnen zien of je al met de andere vervoerder hebt gereisd...

@Stijn NS Je informatie is niet helemaal compleet. Tussen de railvervoerders is afgesproken dat alleen bij wisseling van de tariefperiode dal/spits (of omgekeerd) tijdens de reis bij de tweede vervoerder een nieuwe reis begint, tegen het dan geldende tarief en met verlies van de langeafstandkorting. In andere gevallen telt het aantal gereisde kilometers (tariefeenheden) wél door, dus gelden er ook geen nieuw instaptarief en dure eerste kilometers.

Reageer