beantwoord

Overstap reis Arriva DalVoordeel Noord -> NS voordeelurenabonnement niet geregistreerd

• 9 februari 2019
  • 8 reacties
  • 199 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Op mijn reis van Buitenpost (Arriva) naar Amsterdam Bijlmer Arena heb ik gemerkt dat de overstap op Groningen niet geregistreerd werd. Heb netjes eerst bij Arriva uitgecheckt en toen bij NS ingecheckt. kreeg geen "Overstap Ok", maar "ingecheckt Voordeelurenabonnement" op het ns-paaltje.

Bij uitstappen op Bijlmer Arena werd de volle mep Gn-Asb afgeschreven (€15,90), terwijl ik op Bp-Gn ook al €3,83 had afgetikt. Dat terwijl de reis Bp-Asb volgens de planner slechts €15,89 kost. In elk geval heeft deze trip me nu €3,84 te veel gekost, hoe krijg ik die terug vsn NS? Heeft het misschien ermee te maken dat ik naast het Voordeelurenabonnement ook DalVoordeel Noord-Nl trein+bus op mijn OV-chipkaart heb geladen? Graag een oplossing! ^E
icon

Beste antwoord door Rudi 9 februari 2019, 14:10

Het is wel verklaarbaar wat er gebeurt (en niet te vermijden).

Bij het inchecken bij Arriva worden eerst de "eigen" producten op de OV-Chipkaart aangesproken. U reist dan tegen voordeeltarief op het DalVoordeel Noord-product. Alleen als er geen geldig Arriva-product op de kaart staat, zal het algemene "reizen-op-saldo" worden aangesproken, in dit geval tegen het Voordeeluren-tarief.
Bij het inchecken bij NS zijn voorgaande reizen op Arriva-producten helemaal niet zichtbaar en is er dus geen sprake van een "overstap". U betaalt op deze wijze tweemaal de eerste (dure) tariefeenheden en mist een stukje lange-afstandkorting.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Het is wel verklaarbaar wat er gebeurt (en niet te vermijden).

Bij het inchecken bij Arriva worden eerst de "eigen" producten op de OV-Chipkaart aangesproken. U reist dan tegen voordeeltarief op het DalVoordeel Noord-product. Alleen als er geen geldig Arriva-product op de kaart staat, zal het algemene "reizen-op-saldo" worden aangesproken, in dit geval tegen het Voordeeluren-tarief.
Bij het inchecken bij NS zijn voorgaande reizen op Arriva-producten helemaal niet zichtbaar en is er dus geen sprake van een "overstap". U betaalt op deze wijze tweemaal de eerste (dure) tariefeenheden en mist een stukje lange-afstandkorting.
Reputatie 7
Badge +2
Omdat je 2 abonnementen op 1 kaart hebt, worden beide abonnementen afzonderlijk aangesproken. Beide vervoerders kunnen elkaars producten niet zien.
voor wat je nu extra betaald hebt, zou je beide vervoerders kunnen aanspreken, maar als je iets terug krijgt, zal dat coulance zijn.
Om de volgende keer toch gebruik te kunnen maken van de volledige korting, zou je beide producten op een aparte kaart kunnen zetten.
Reputatie 4
Dat is de ellende met die erschillende poortjes....speelt ook op bij vertragingen laatst had ik een fikse vertraging naar Veendam maar het eerste deel was met NS en dan telt het niet.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is de ellende met die erschillende poortjes...
Het heeft helemaal niets met poortjes te maken maar met het gebruik van twee abonnementen die nIets met elkaar te maken hebben.
Badge +3
Op zich gooit die overstap (via paaltjes, geen poortjes) in Groningen wel roet in het eten, want als je die niet hoefde te maken... ;)

Maar dan loop je inderdaad tegen het feit aan dat je Arriva-abonnement eigenlijk niet gebruikt had mogen worden omdat je verder reisde met NS.

Dat kan het systeem onmogelijk weten, en ik weet zeker dat je bij het overslaan van die overstap (Arriva-NS) alleen maar vraagt om grotere problemen, want afgezien van de kans op een UvB betaal je dan €20 voor die reis (gemiste uitcheck Arriva €10 en gemiste incheck NS ook €10). Die eerste kan je nog wel zelf corrigeren via uitcheckgemist.

Oplossing is natuurlijk om de abonnementen te splitsen op twee kaarten, en de kaart met DalVoordeel Noord alleen te gebruiken voor reizen met Arriva (only), zonder overstap naar NS.
Ik vind het wel bizar hoor, het Voordeelurenabonnement werkte altijd ook op Arriva trajecten totdat ik het DalVoordeel Noord in januari moest verlengen (heb dat lokale kortingsabonnement alleen voor de streekbus aangeschaft). nu ik dus 2x betaal voor kortingsabonnementen, word ik benadeeld door het systeem. Ik ga eerst maar eens proberen om coulance bij NS te krijgen, want om nou nog een OV-chipkaart extra te halen om hún ontwerpfout te fixen, gaat tegen mijn principes in.
Reputatie 7
Badge +2
@Wokje wie zegt dat het probleem aan NS ligt, je hebt immers het probleem gekregen na verlenging van je Ariva abonnement.

wat betreft een nieuwe ov-chipkaart: Bij een abonnement van elke vervoerder hoor je een ov-chipkaart, dus die zou je bij Ariva of NS gratis te kunnen krijgen.

Ik raad je aan om in jouw contact met de klantenservice van beide vervoerders een nieuwe kaart te vragen en beide abonnementen op aparte kaarten te zetten. Of je moet zin en tijd hebben om elke keer de klantenservice te benaderen in de hoop dat je wat terug krijgt.
Hallo Wokje, welkom bij de NS Community!

Echt heel handig is dit niet inderdaad. Wat Rudi aangeeft klopt inderdaad. In jouw geval lijkt het me het beste om je Dal Voordeel Noord abonnement op een andere persoonlijke OV-chipkaart te plaatsen. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met Qbuzz of Arriva (afhankelijk van waar je het abonnement hebt aangeschaft). Wat betreft de extra kosten voor deze reis kun je contact op te nemen met onze klantenservice. Telefonisch gaat dit het snelst, de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kunt er ook voor kiezen om met ons te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Reageer