beantwoord

overstappen: maakt volgorde van paaltjes eigenlijk uit?

Elke dag als ik in Nijmegen overstap van NS naar Veolia v.v. dan check ik eerst netjes uit bij NS. En check ik 1 seconde later in bij Veolia.
Maar soms staan die paaltjes in andere volgorde. Zie je iedereen ineens (ik ook) onhandig doen.
Maar maakt dat eigenlijk wel uit? kun je bijv. 2x ingcheckt zijn ?
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 maart 2014, 19:57

Nog even een kleine aanvulling:
Ik las zojuist op een website over reizen met de OV-chipkaart het volgende met betrekking tot overstappen van de ene vervoerder op de andere:

"In alle andere gevallen altijd uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de overstapvervoerder (zie ook hierboven). De volgorde is dan: inchecken bij vervoerder A, uitchecken bij vervoerder A, inchecken bij vervoerder B, uitchecken bij vervoerder B (en verder als er nog meer overstappen zijn)."

Aan deze regel ging een alinea vooraf over overstappen bij dezelfde vervoerder.
Ik denk dat dit het meest duidelijke antwoord is op jouw vraag.
Ook hier wordt toch duidelijk aangegeven eerst uit- en dan pas weer inchecken.
Bekijk origineel

13 reacties

Elke dag als ik in Nijmegen overstap van NS naar Veolia v.v. dan check ik eerst netjes uit bij NS. En check ik 1 seconde later in bij Veolia.
Maar soms staan die paaltjes in andere volgorde. Zie je iedereen ineens (ik ook) onhandig doen.
Maar maakt dat eigenlijk wel uit? kun je bijv. 2x ingcheckt zijn ?

Je kunt twee keer zijn ingecheckt. Vervelend om te lezen dat de paaltjes niet altijd hetzelfde staan. Of het in Nijmegen bij de paaltjes kan, durf ik even niet met zekerheid te zeggen, maar het is volgens mij niet goed voor je saldo door eerst in te checken bij Veolia en dan uit te checken bij NS, dan wordt je volgens mij weer ingecheckt en heb je een onvolledige check-in. Ik ben even niet op de hoogte of dit probleem ondertussen is opgelost, maar ik zie het vaker voorkomen dat men een onvolledige check-in en check-uit heeft. Ik wil je adviseren om het toch even bij een kaartautomaat na te gaan of je inderdaad niet twee keer bent ingecheckt, want met de poortjes kan ik met zekerheid zeggen dat het kan helaas. De paaltjes en net andersom in- en uitchecken kon het dus ook.

Ik hoop dat er meer eenheid zal komen op de stations en ik zou het zeker even nagaan als ik jou was, want het is dus helaas wel mogelijk.
Ik weet niet of in Nijmegen ook van die mooie borden staan met aanwijzingen (binnenkort eens kijken als ik daar weer eens ben), maar op bijgaande foto (lijkt mij Maastricht) staat op het bord toch duidelijk de volgorde van uit- en weer inchecken aangegeven als je van NS naar Veolia gaat (en omgekeerd).
Het komt er op neer eerst uitchecken bij de vervoerder met wie je bent gearriveerd en dan pas inchecken bij diegene met wie je verder reist.

Bovendien kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er fysiek toch een aardig verschil zit tussen de CICO's van NS en die van Veolia. Lijkt me toch wel op te vallen.

Kan me ook voorstellen als je daar dagelijks langs komt er een soort automatisme ontstaat.
"
Bovendien kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er fysiek toch een aardig verschil zit tussen de CICO's van NS en die van Veolia. Lijkt me toch wel op te vallen."

Hans , ik zeg toch helemaal niet dat ik (per ongeluk) andersom incheck? Ik vraag alleen of dat úitmaakt!
"
Bovendien kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er fysiek toch een aardig verschil zit tussen de CICO's van NS en die van Veolia. Lijkt me toch wel op te vallen."

Hans , ik zeg toch helemaal niet dat ik (per ongeluk) andersom incheck? Ik vraag alleen of dat úitmaakt!

Ik bedoelde met die foto alleen maar aan te geven dat geadviseerd wordt om eerst uit te checken alvorens weer opnieuw in te checken. Dat was jouw vraag en het antwoord staat op dat bord.

Daarnaast merkte jij toch ook op dat die paaltjes wel eens van plaats verwisselen. En in dat verband verwees ik naar wat ik verder op die foto zag.
Waarmee ik in het geheel niet de bedoeling dat jij dat onderscheid niet zou weten.
Excuses als dat wellicht (onbedoeld) zo is overgekomen.
Nog even een kleine aanvulling:
Ik las zojuist op een website over reizen met de OV-chipkaart het volgende met betrekking tot overstappen van de ene vervoerder op de andere:

"In alle andere gevallen altijd uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de overstapvervoerder (zie ook hierboven). De volgorde is dan: inchecken bij vervoerder A, uitchecken bij vervoerder A, inchecken bij vervoerder B, uitchecken bij vervoerder B (en verder als er nog meer overstappen zijn)."

Aan deze regel ging een alinea vooraf over overstappen bij dezelfde vervoerder.
Ik denk dat dit het meest duidelijke antwoord is op jouw vraag.
Ik heb nog even bij TLS rondgeneusd en die melden ook expliciet eerst uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de ander, dus mijn verhaal hierboven met het antwoord of je dus twee keer ingecheckt kan zijn wordt hiermee alleen maar sterker.

Hier is de link waar het erg expliciet wordt vermeld.

Blijf bij mijn mening dat ik het nog steeds erg vervelend vind en dat ik ook het gevoel heb dat je dus onnodige borg betaald hebt, die nu aan het zweven is.
Beste Loes,

Ik vraag me af in hoeverre geld dat wel afgeschreven wordt bij inchecken, maar waarbij niet uitchecken dus geen verrekening plaats vindt ook daadwerkelijk aan het zweven is.

Als ik bij NS incheck wordt bij TLS €10 (in heb een VDU, anders €20) van mijn tegoed overgeboekt naar de rekening van NS.
Als ik niet uitcheck, dan vindt er geen finale afrekening plaats en is dat geld in feite definitief voor NS.
Ga ik er na 24 uur alsnog achterheen om het verschil terug te vorderen, moet ik dat (in dit voorbeeld) wél bij NS doen en niet bij TLS.
Ook dat geeft al aan dat "zwevend geld" (eigenlijk dus niet verrekend door niet uitchecken) uiteindelijk bij NS terecht komt. Want laten we wel wezen, NS is geen filantropische instelling en die gaat heus geen geld aan mij terug betalen wat ik aan TLS heb betaald.

Kortom, als dat "zwevende" geld zal uiteindelijk bij de vervoerders terecht komen bij wie wel in- maar niet uitgecheckt is.

Waar ik hierboven NS noem, is dat louter als voorbeeld bedoeld. In feite kan daarvoor in de plaats de naam van elke andere vervoerder worden ingevuld.
De bedragen van €10 resp. €20 zijn bij bus-, tram en metro (uiteraard) €4.
Het verrekeningsprincipe blijft echter gelijk.

Gr.
Hans

Excuses als dat wellicht (onbedoeld) zo is overgekomen.

No need to!

ik heb geen foto, dat was mss duidelijker geweest. het onhandige bij een groep paaltjes is, dat je in je looprichting éérst het Veolia-paaltje tegenkomt, en dan pas de NS-paal voor het uitchecken. De meeste mensen gaan (als ze overstappen vanuit NS) eerst naar dat NS-paaltje, doen dan een stap terug en checken in bij Veolia. Dat is onhandig gehannes.
Die paaltjes andersom neerzetten is een optie, want ook de mensen die nu v.v. overstappen zitten er mee 😉

bedankt Hans! lijkt me duidelijk.
Beste Marcel Koot,

Zoals Hans eerder met ons heeft gedeeld, is dit inderdaad de manier om te reizen met de verschillende vervoerders op de OV-Chipkaart. Dit antwoord is ook het juiste antwoord. Indien de paaltjes niet praktisch op het perron staan voor het overstappen, dan lezen we deze feedback graag.

Weet je zo voldoende?

Vriendelijke groet,
Susan
Ja, duidelijk!
Indien de paaltjes niet praktisch op het perron staan voor het overstappen, dan lezen we deze feedback graag.

bij deze, ik heb maar even een fotootje gemaakt. het gaat om die 2 paaltjes rechts, die net verkeerd omstaan. De overige 8 paaltjes op het perron staan wel goed, alleen deze 2 dus niet.
Bedankt voor je aanvullende reactie. Bij het plaatsen van paaltjes proberen we zo goed mogelijk rekening te houden met de looproute van reizigers. Ik zal je signaal doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling.

Reageer