beantwoord

Overstappen met de Chipkaart

Hallo mensen,

Ik ga binnenkort met mijn Kruidvat dagkaart van met de trein naar Amsterdam RAI. Ik neem de Intercity vanuit Maastricht en stap op Utrecht Centraal over op de Sprinter via Hilversum-Weesp naar de RAI. Moet ik op Utrecht Centraal opnieuw uit en inchecken?
Dit is namelijk niet de kortste route, maar de reisplanner geeft de route wel aan (minste overstappen).
In principe zou het niet moeten uitmaken omdat ik toch een dagkaart heb en dus 1 dag onbeperkt mag reizen, maar ik wil discussies met de conducteur uiteraard voorkomen.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Loes 18 maart 2015, 20:05

Je hoeft tijdens de reis bij dezelfde vervoerder nooit om te checken. Nu reis je bij NS je hele reis. Mocht je ooit reizen met NS en een andere vervoerder, dan hoor je wel eerst uit te checken bij vervoerder A en in bij vervoerder B. Deze paaltjes staan op het perron naast elkaar en er zit geen tijd tussen voor het in- en uitchecken.
Bij dezelfde vervoerder geldt:
1. 100 seconden wachten bij zelfde paaltje
2. Eerder kan als iemand anders zijn of haar OV heeft gebruikt bij hetzelfde paaltje
3. Direct een ander paaltje gebruiken
Bekijk origineel

10 reacties

Dag Tim-Trein,

Als de route vermeld wordt in de reisplanner dan hoef je niet opnieuw in te checken in Utrecht.

Groet
Ronald
Hoe zit het eigenlijk als je wel opnieuw uit en in moet checken? Dan mis je toch de aansluiting als er maar een paar minuten tussenzit? Want ik dacht dat je na het uitchecken pas weer na een paar minuten in kan checken bij dezelfde vervoerder, of heb ik het dan mis?
Hoi Tim-Trein,

De kans dat je de trein mist is zeker aanwezig, maar dat is meer omdat de paaltjes vaak niet op het perron staan. Je hoeft echter niet een paar minuten te wachten.
Je kan na het uitchecken direct:
- Inchecken bij een andere paal
- Inchecken bij dezelfde paal als reeds iemand ander in of uitgecheckt heeft
- NA 100 seconden kan je ook bij hetzelfde poortje weer inchecken.
Je hoeft tijdens de reis bij dezelfde vervoerder nooit om te checken. Nu reis je bij NS je hele reis. Mocht je ooit reizen met NS en een andere vervoerder, dan hoor je wel eerst uit te checken bij vervoerder A en in bij vervoerder B. Deze paaltjes staan op het perron naast elkaar en er zit geen tijd tussen voor het in- en uitchecken.
Bij dezelfde vervoerder geldt:
1. 100 seconden wachten bij zelfde paaltje
2. Eerder kan als iemand anders zijn of haar OV heeft gebruikt bij hetzelfde paaltje
3. Direct een ander paaltje gebruiken
Je hoeft tijdens de reis bij dezelfde vervoerder nooit om te checken.

Soms is terugsteken sneller dan het reisadvies van de NS, dan moet je echter wel omchecken.
Klopt Theofiel, dan is het idd wel de bedoeling. Bedankt weer voor de aanvulling.
Je hoeft tijdens de reis bij dezelfde vervoerder nooit om te checken.

Soms is terugsteken sneller dan het reisadvies van de NS, dan moet je echter wel omchecken.

En wat is terugsteken?
Als je je eindstation eerst bewust passeert om dan een trein terug te pakken. Soms is dat sneller, maar is het geen officiele reisroute en moet er wel omgecheckt worden.
Badge +3
Als je je eindstation eerst bewust passeert om dan een trein terug te pakken. Soms is dat sneller, maar is het geen officiele reisroute en moet er wel omgecheckt worden.
Klopt, dat is bijvoorbeeld als je Utrecht - Abcoude doet en dan (Intercity) via Bijlmer Arena gaat, of van Roermond naar Susteren en dan eerst (Intercity) Sittard neemt, of van 's Hertogenbosch naar Eindhoven Strijp-S via (intercity) Eindhoven Centraal.
Overigens geeft de reisplanner dat vaak aan (of in ieder geval de 9292 app) als snelste, en dan mag het. Met een dagkaartje hoef je nergens uit te checken (na je eerste incheck) tenzij je een gesloten poortje tegenkomt natuurlijk, het apparaat zal dan zeggen 'Passage OK'.
Reputatie 6
Badge +2

Je kan na het uitchecken direct:
- Inchecken bij een andere paal
- Inchecken bij dezelfde paal als reeds iemand ander in of uitgecheckt heeft
- NA 100 seconden kan je ook bij hetzelfde poortje weer inchecken.

Nu na 15 seconden, dus de andere twee mogelijkheden zijn nauwelijks sneller.bijdragevandennis

Reageer