beantwoord

Overstappen van Arriva naar NS op de grens van overgang van daluren naar spitsuren

• 20 oktober 2016
  • 8 reacties
  • 347 Bekeken

Huidige situatie: 4x per week reis ik vanwege mijn werk naar Eindhoven. Ik moet om 08.00 uur op mijn werk zijn en dat is goed te doen door om 06.00 uur de stoptrein van Veolia naar Maastricht te pakken en aansluitend om 06.27 uur verder te reizen met de Intercity naar Eindhoven. Ik reis met een Dal vrij kaart.
Nieuwe situatie: Nieuwe vervoerder Arriva. 2 mogelijkheden:
1. Vertrek om 05.48 uit Valkenburg naar Maastricht en vervolgens 25 minuten wachten op het vertrek van de Intercity om 06.27 uur.
2. Vertrek om 06.12 uit Valkenburg naar Heerlen. Aankomst 06.28 en vervolgens met de Intercity (vertrek 06.35) naar Heerlen.
Mogelijkheid 2 lijkt het beste, maar het probleem is dat de stoptreinen (in het merendeel van de gevallen) niet op tijd rijden en dus te laat aankomen. Een paar minuten later aankomen in Heerlen en het spitstarief is van toepassing. Ik moet immers uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS. Kan ik bij het later aankomen van de stoptrein van Arriva toch gebruik maken van mijn Dal vrij kaart zonder te betalen?
icon

Beste antwoord door Ik Spoor 20 oktober 2016, 16:39

U kunt nog tot en met 6.34 uur inchecken bij NS, daarna is het vol tarief.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
U kunt nog tot en met 6.34 uur inchecken bij NS, daarna is het vol tarief.
Beste Ik Spoor, bedankt voor deze reactie. Ik weet dat je 5 minuten voor de Daluren kunt inchecken om gebruik te maken van de korting. Maar 4 minuten later inchecken na het ingaan van het Spitsurentarief is mij niet bekend. Staat dit ergens zwart op wit vermeld?
Dat staat nergens officieel, maar her klopt wel wat Ik Spoor zegt. Bij NS heb je max 5 min marge in het voordeel van de abonnementen, dus 06.34 en 59 seconden is de grens.
Bij mij reist de vraag: Als de regionale vervoerder (stel Arriva) te laat binnenkomt,
waardoor je niet meer in de dal, maar in de spits moet inchecken bij NS,
bij wie kun je dan het verschil tussen het dal- (100% korting) en spitstarief claimen?
Reputatie 6
Badge +2
Het gekke is dat dat helemaal voor eigen risico is.
Het gekke is dat dat helemaal voor eigen risico is.
Ik kan me niet voorstellen dat er niet een vervoerder is,
die (uit coulance) dit verschil teruggeeft?!
@Michiel Dit zou dan uit coulance kunnen gebeuren, aangezien hier geen regeling voor is.
Reputatie 7
Badge +3
@Michiel
Ik kan me dat prima voorstellen.

Reageer