Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Badge +3

Dat heb je goed begrepen.

Als ik jouw bankpas nu zou vinden dan kan ik er nu toch ook al met het OV mee reizen zolang deze nog niet geblokkeerd is (voor OVpay)? Ook zonder GVB Flex.

Daarom ja, maar NS is er blijkbaar nogal huiverig voor dat reizigers met een abonnement op een ov-chipkaart (en incasso van een bepaald IBAN natuurlijk) daar niet mogen reizen met een (door jouzelf gekoppeld) bankpasje met precies hetzelfde IBAN en jouw naam er op? 🤔

Nou ja, een ov-chipkaart kunnen ze invorderen op basis van de foto (dat ben jij niet!) maar als iemand reist met jouw bankpas kan je diegene ook gewoon beboeten want het is net zo simpel om bijv. uit te zoeken welke geboortedatum bij het (gekoppelde) NS abonnement hoort.

Toon je id maar en zoek de match. Je bent het (goede reis verder) of je bent het niet (boete of strafvervolging wegens...)

Reputatie 5

Ook van mijn bank krijg ik kosten die gemaakt zijn door betalingen na verlies van een pas terug (volgens mij zelfs ook als die van vóór je melding zijn)

Banken moeten dit tegenwoordig gewoon volledig vergoeden zonder enige vorm van eigen risico, tenzij er sprake is van schuld of grove nalatigheid. Dan moet je denken aan pincode gedeeld of opgeschreven hebben. Dat soort dingen.

Zolang je verlies of diefstal binnen een redelijke termijn meldt ben je (dus inderdaad) niet aansprakelijk voor de schade in de tussentijd.

Reputatie 4

Ik vind OVpay (of je nu je mobiel of je pinpas gebruikt) echt héél positief.

Jaren geleden hebben we al in de Londense metro gereisd met ‘gewoon’ onze Nederlandse bankpasjes. Het was echt een verademing hoe makkelijk dat was t.o.v. een Oyster Card. Andersom is het nu dus voor toeristen net zo makkelijk bij ons, straks in al het Nederlandse OV.

Ik begreep dat je in de toekomst zelf kan kiezen ov je OVpay (tzt met abonnementen en korting) als fysiek pasje wilt hebben of digitaal op je smartphone ‘wallet’. Dan is er volgens mijn voor elk wat wils.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo Als je bank het betalen via een wallet app (Apple Pay of Google Pay) ondersteunt kun je van meerdere banken kaarten gebruiken. En creditcards van verschillende maatschappijen. Je hoeft niet eens je fysieke bankpas of creditcard bij je te hebben om die te kunnen gebruiken. 

Je moet dan wel goed opletten dat je met dezelfde kaart in- en uitcheckt.

Wat ik positief aan OVpay vind is dat het een systeem is dat door veel meer mensen makkelijk gebruikt kan worden. Voor de mensen die geen andere betaalmogelijkheden willen gebruiken verandert er niets. Voor incidentele reizigers zonder OV-chipkaart wordt het veel makkelijker om het Nederlandse OV te gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Als dit niet snel wordt opgelost kan dit tot een enorme stroom aan klachten en terugbetalingen leiden. Juist omdat het mogelijk maken van reizen met de betaalpas of creditcard gericht is op incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Redelijk is niet goed genoeg.

Er is indertijd heel veel geklaagd over alle verkeerde in- en uitchecks op Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Dat was eindelijk opgelost. Met de introductie van OVpay zijn er weer nieuwe problemen. Het lijkt wel of er geen enkel collectief geheugen is bij de OV-organisaties. OVpay lijkt nu te zijn uitgerold zonder bekende oplossingen door te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel.

...

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren.

...

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen

 

https://www.nu.nl/tech/6251260/ov-reizigers-verrast-inchecken-kan-ook-als-contactloos-betalen-is-uitgezet.html

Meerdere reizigers in het openbaar vervoer zagen afgelopen tijd ongewild geld van hun rekening verdwijnen. Dat komt doordat het sinds februari mogelijk is om in- en uit te checken met de bankpas. Dat inchecken gebeurt zelfs als mensen contactloos betalen met hun pas hebben uitgezet.

 

Wel kun je bij sommige banken de contactloze functionaliteit in z'n geheel uitschakelen.

Ja mooi niet dus

https://tweakers.net/nieuws/206698/betaalvereniging-ov-reizen-met-bankpas-kan-ook-als-contactloos-betalen-uit-is.html

Ja, dat is de verwachting inderdaad. Vandaag was nou net in het nieuws dat blijkt dat dat niet zo werkt en ondanks geblokkeerde contactloze betalingen, OVPay blijft werken. Geen mogelijkheid om het te blokkeren.

@Erryt NS

Als je even naar de datum van mijn afbeelding kijkt staat daar 27 januari. ;)

En ik heb de moeite genomen om het één en ander uit te zoeken. Met translink heb ik nog geen contact opgenomen vanwege eventuele gevolgen als je mensen ergens probeert op te attenderen. (google maar even op Brenno de winter en Translink (2011)) Ofwel mensen NU attenderen dat al die ongeveer 40.000.000 kaarten die in Nederland in omloop zijn zonder duidelijke communicatie welke kunnen aanzetten tot frauduleus handelen is niet mijn probleem. Veel succes met de communicatie met de  banken, de NS, Translink, OVpay en alle andere betrokkenen in dit proces. 

Kan ik straks ook twee elektrische fietsen huren met mijn bankpas? ;) 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb daar nog niks over vernomen.

Ik had het gisteren ook al gemeld.

https://www.nu.nl/tech/6251260/ov-reizigers-verrast-inchecken-kan-ook-als-contactloos-betalen-is-uitgezet.html

 

Ik kan het helemaal mis hebben, maar volgens mij als je de incasso storneert en de afschrijving niet plaats kan vinden dan wordt de mogelijkheid om in- en uit te checken geblokkeerd. Dit is echter wel een speculatie van mij.

Je hoeft niet te speculeren, het staat gewoon op jullie site:

Een niet gelukte betaling

Als de betaling niet lukt, bijvoorbeeld omdat het saldo of bestedingsruimte te laag is, dan blokkeert Translink tijdelijk de reisfunctie die is verbonden aan de Betaalpas of Creditcard. Je kunt dan niet meer reizen met je Betaalpas of Creditcard in het gehele openbaar vervoer, totdat het openstaande bedrag is voldaan.

Binnen een periode van 62 kalenderdagen worden herhaald betaalverzoeken door de GBO gedaan om het verschuldigde bedrag van je rekening of bestedingsruimte af te schrijven. Als hierbij de betaling succesvol is, wordt de (tijdelijke) blokkade opgeheven.

Dat werkt dus alleen als het saldo te laag blijft. Dat is natuurlijk geen serieuze optie. En ik lees nergens of je na die 62 dagen een incassobureau achter je aan krijgt. Zou me niks verbazen.

 

Ik vind het vooral erg knullig dat dit hele gegeven dus blijkbaar helemaal niet bekend is bij de bedrijven die het aanbieden.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

In een ander (of ditzelfde) topic las ik dat OVpay elke paar minuten van de banken een update krijgt met geblokkeerde passen. Hoe frequent die naar poortjes/paaltjes gestuurd wordt weet ik niet, maar het is in ieder geval meerdere malen per dag.

Dat zou iedere 3 tot 5 minuten gebeuren.

"Ook als je je pas hebt geblokkeerd omdat hij is gestolen, kun je er niet mee reizen", vult een woordvoerder van NS aan. "Dan komt de pas ook op de deny-lijst te staan en weten de incheckpoortjes en -paaltjes dat. Die lijst wordt elke 3 tot 5 minuten geüpdatet."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5362578/ovpay-inchecken-trein-bus-met-betaalpas-bankpas-creditcard-mobiel

 

Goh, interessant. Ben benieuwd hoe dat tijdens controle gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zet steeds meer vraagtekens bij de invoering van OVpay. Het lijkt me toch dat je als consument de keuze moet hebben om contactloos betalen aan of uit te zetten en dat je de keuze moet hebben om je kaart te gebruiken voor transacties in het OV. 

Dan ligt er ook nog een heel vraagstuk over betwiste transacties waar volgens mij weinig tot niets over geregeld is.

Waarom wordt bij dit soort ingrijpende wijzigingen niet voor de uitrol nagedacht over dit soort zaken?
Overigens geeft Transport for London (TfL) op de website aan dat iedere kaart die geschikt is voor contactloos betalen automatisch geschikt is voor reizen in Londen. Ik heb overigens nog geen verhalen gelezen dat dit voor consumenten tot problemen heeft geleid.

Een heel lastig punt vind ik ook dat de betaallimiet voor contactloos betalen (die je zelf kunt instellen) blijkbaar niet gezien wordt door OVpay. Ik snap dat dat lastig is omdat je niet als bij een betaalautomaat in een winkel je pincode kunt invoeren. Maar uit het oogpunt van fraudebestrijding lijkt me dit niet wenselijk. Hoe zit het bijvoorbeeld met je eigen risico als iemand je betaalpas steelt en ermee gaat reizen? Volgens mij moet de consumenten snel de volgende pagina aanpassen:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/mobiel-en-contactloos-betalen
 

Reputatie 7
Badge

Goh, interessant. Ben benieuwd hoe dat tijdens controle gaat.

ben tijdens de reis gecontroleerd en dat was gewoon in orde 

Da’s extra interessant, de mogelijkheid tot misbruik is relatief beperkt, maar het maakt wel duidelijk hoe TransLink het een en ander in elkaar heeft gestoken. Dank voor het delen!

Klikt alsof de pas dus 'gewoon' geaccepteerd wordt tot hij vervolgens wordt geblokkeerd voor OVpay omdat er een afschrijving is mislukt.

Badge +3

Wel apart dat OVpay er dan 7:25 als uitchecktijd bij zet terwijl dat volgens je foto 8:25 was, maar goed als de prijs klopt...

Reputatie 7
Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren. Ik zou dat niet gepikt hebben.  Maar ik heb dat tijdens het proefbedrijf van OVpay hier in de regio ook wel gezien. 

Het lijkt me het risico van de vervoerder wanneer je een betaalwijze accepteert dat je werkende apparatuur moet hebben. Zo niet dan moet je de reizigers meenemen. 

Ik heb ook wel eens met een bus gereisd waar het totale kaartlezersysteem was uitgevallen. De chauffeur nam iedereen mee.

Reputatie 6
Badge +2

@Erryt NS

Helaas blijkt OVpay volgens de site van OVpay op sommige stations ook na 31 januari niet beschikbaar te zijn. Voorbeelden:Groningen, Arnhem, Zutphen.

Is dat een vergissing of kan het daar inderdaad niet gebruikt worden?

Dit heb ik even moeten navragen, maar dat is niet het geval. Vanaf 31 januari zal het op alles stations mogelijk zijn om in- en uit te checken bij NS met je betaalpas.

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Dat gaat allemaal niet werken. Je mag immers de bankpas van iemand anders niet gebruiken, zelfs niet met toestemming van de rekeninghouder. Veel mensen weten dat (helaas) niet en doen bijvoorbeeld met de bankpas van een familielid boodschappen voor dat familielid. je kunt grote problemen krijgen wanneer je je pas hebt meegegeven aan iemand anders en er gebeurt iets mee.
Zie bijvoorbeeld: https://www.maxmeldpunt.nl/geld/banken-waarschuwen-geef-niet-zomaar-uw-pinpas-mee-voor-boodschappen/

Verder is het tegenwoordig zo dat je zowel een fysieke bankpas kunt hebben als een virtuele in een digitale portefeuille in een wallet-app. Dat maakt het weer een slag ingewikkelder want je zou kunnen inchecken met de wallet-app op je telefoon en per abuis uitchecken met je fysieke bankpas.

Ik zie reizen met de bankpas of creditcard vooral als gemak voor de incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Voor abonnementen blijft de persoonlijke OV-chipkaart een goede optie.

Reputatie 7
Badge +3

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Reputatie 7
Badge +2

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Het gaat om je opmerking dat de 1e klas vol gaat zitten met telefoonladers. Dat hoeft niet nodig te zijn, want ook met een platte batterij kan je nog altijd basis NFC gebruiken. Wat jij allemaal wel of niet wil gebruiken is jouw feestje.

Reputatie 7
Badge

NS doet weken overde verwerking van transacties en bijgevolg is die opmerking over niet zijn in- of uitgecheckt het grootste deel van de tijd onzin en betekent het slechts dat een in- of uitcheck nog niet is verwerkt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Heb je jouw pas gekoppeld aan de app? En aangegevinkt dat je meldingen wilt ontvangen?

Reageer