OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Badge +3

Het staat bij de laatste vraag op die pagina. Het zou wel duidelijker zijn als het ook stond bij de vraag over per ongeluk ingecheckt zijn, dat klopt.

Wanneer gaat NS dal voordeel abonnementen op bankpas ondersteunen?

De techniek schijnt het te ondersteunen.

Wanneer gaat NS dal voordeel abonnementen op bankpas ondersteunen?

De techniek schijnt het te ondersteunen.

Je kunt een bankpas koppelen aan een OV-account maar je kunt niet controleren of degene die dan op die bankpas reist ook de eigenaar van de bankpas c.q. het abonnement is. 

Lijkt me een redelijk onoplosbaar probleem. Voor persoonlijke abonnementen is identiteitscontrole nodig. Daarnaast zit je met bankrekeningen die op naam van meerdere personen staan.

Reputatie 6
Badge +2

Feedback is altijd welkom! Bedankt martijn.schilp, Ik heb het intern doorgezet.

Reputatie 1

Wederom bedankt! De toeslag is zover ik zie wel goed verrekend (geen dubbele toeslag). Het word alleen verwarrend getoond in de Reishistorie van NS en OVpay.

Reputatie 7
Badge +2

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Was langer geleden dan ik dacht dat ik de noordsectie van de HSL over geweest ben, maar toch nog eentje gevonden:

Interessant overigens: ik zocht net even dezelfde reisdag op in Mijn NS en daar stond die hele toeslag niet meer vermeld, maar alleen de reis waarvan het stukje over de HSL deel uitmaakte.

Meen me overigens te herinneren dat het vroeger wel goed in Mijn NS kwam te staan. Maar sowieso is het altijd een transactie sinds de toeslagzuilen en geen product wat je op je kaart laadt.

Badge +3

Dit heb ik even moeten navragen, maar dat is niet het geval. Vanaf 31 januari zal het op alles stations mogelijk zijn om in- en uit te checken bij NS met je betaalpas.

Op de radio hoorde ik een item waarin 1 februari genoemd werd? Lijkt me logischer dan dinsdag 31 januari 🤔

Badge +3

Is pdf scannen van ticket een optie? Of krijg je dan hetzelfde probleem? Anders moet je tijdelijk de betaalmogelijkheden uitzetten tijdens het reizen.

Voor Apple gebruikers is het probleem dat een telefoon eigenwijs is, en juist bij het scannen van een pdf de betaal-app/wallet blijft openen. De NS (International) app gebruiken zou dat moeten onderdrukken.

Zie ook 

Voor Android telefoons is het simpel, schakel NFC tijdelijk uit.

Reputatie 7
Badge +3

@Dennis Bij reizen met de trein zijn de kosten na uitchecken direct zichtbaar. Dat mag wel wat duidelijker worden uitgelegd.

Bij reizen met tram of bus is het afhankelijk van het moment dat de apparatuur contact heeft gemaakt met het computer van het moederschip.

Een vraagteken is wat mij betreft de koppeling met systemen van banken en creditcardmaatschappijen. Je zou niet moeten kunnen inchecken met een kaart die als vermist of gestolen is gemeld. 

@Robert B Inderdaad wordt het OV aantrekkelijker en makkelijker te gebruiken wanneer incidentele reizigers kunnen reizen met een kaart die ze toch al hebben. Ik hoor sinds de invoering van de OV-chipkaart al gemopper over de € 7,50 die iedere 5 jaar betaald moet worden en de borg van € 20 voor het reizen per trein. Voor regelmatige reizigers met een abonnement speelt dit allemaal niet of veel minder. Ik heb het aan verstokte automobilisten voorgelegd en die zouden in sommige gevallen nu wel kiezen voor het reizen met het OV. Verder wordt het voor toeristen veel gemakkelijker om met OV te gaan reizen.

Tegelijkertijd kun je nu al voorspellen dat er veel ongelukken gaan gebeuren met het in- en uitchecken bij de verkeerde spoorvervoerder. Of dat er bij een overstap niet is in- en uitgecheckt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar totaal niet over is nagedacht. De Klantenservices van de spoorvervoerders gaan het nog druk krijgen met alle correcties en terugbetalingen.

 

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Bij reizen met de trein zijn de kosten na uitchecken direct zichtbaar.

Maar stel dat je heb willen inchecken met je ov-chipkaart, maar je afvraagt of je in plaats daarvan, of ook, hebt ingecheckt met je betaalpas (verkeerde kaart gebruikt of betaalpas is te dichtbij gekomen), dan zou je dat willen weten, want binnen een uur kan je dat ongedaan maken door op hetzelfde station uit te checken. Bij NS Flex kan je dat bekijken bij de kaartautomaat. Kan je daar in deze gevallen niet achter komen voor het te laat is?

Bij een station met paaltjes zou het misschien kunnen door je betaalpas alsnog of nog eens bij de paal te houden, en dan op het scherm te zien of het een in- of uitcheck is.

Als je weet dat je niet meer dan één kaart erbij gehouden hebt volgt uit de transacties met de ov-chipkaart of je die hebt gebruikt, anders was het de betaalpas.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Zou echt opmerkelijk zijn als abonnement houders, dus loyale mensen die juist vaak met het enorme ongemak van de pas geconfronteerd worden, nu nog heel lang met een los pasje moeten blijven reizen.

 

Ik kijk uit naar de ontwikkelingen van nieuwe functionaliteit rondom dit geheel.

 

Pasjes zijn passé ;)

 

Enorm ongemak van de pas? Als abonnementhouder heb ik nooit enig ongemak ervaren van mijn ov-chipkaarten. Ik verwacht juist een enorm ongemak als ik verplicht wordt om met mijn bankpas of telefoon te moeten inchecken.

Wie betaalt de extra kosten voor nieuwe bankpassen bij mensen die een gezamenlijke rekening hebben? Voor extra bankpassen betaal je tegenwoordig ook en extra rekeningen zijn ook niet gratis. 

En wat als jouw telefoon leeg is?

Men hoeft nu niets af te dragen aan OV-chipkaart, maar voor de extra bankpas gaat wel elk kwartaal geld afgeschreven worden. Of je moet zorgen voor een volgeladen telefoon en dan maar 1e klas reizen op lange afstanden omdat niet iedere trein in de 2e klas oplaadmogelijkheid heeft?

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Als de inchecktijd heel kort voor de controle is, is het wel verdacht, misschien telt die incheck dan niet.

Reputatie 7
Badge

Overigens stelt EBS reizen met OV pay i.c.m. een abonnement "binnenkort" mogelijk te maken (https://www.ebs-ov.nl/voorne-putten-rozenburg/reisproducten/ovpay/hoe-werkt-reizen-met-ovpay). Dat klinkt toch of zij al wel minstens een vaag idee hebben hoe ze dit vorm kunnen geven. Helaas kan ik daar nog niet meer over vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou uitgaan van de mededelingen van OVpay en niet van de vervoerders.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Ik heb een vraag, afgelopen vrijdag rond 16 uur heb ik de ns klantenservice gesproken omdat mijn ns pasje is gestolen. Daar zeiden ze dat het pasje na 24 uur geblokkeerd zal worden en dat ik daar mail over zal krijgen, ik heb nog steeds niks ontvangen…. Hoe zit dit nou nu? Want ik maak me hier zorgen over :/

Reputatie 7
Badge +2

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Jup, maar de leeftijdskorting volgt in Q2 weet ik inmiddels.

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen

Welk gedoe? Ik reis al jaren met gewoon m'n OV-chipkaart in m'n jaszak en de rest van de pasjes in m'n portemonnee. Juist elke keer je hele portemonnee erbij moeten pakken is gedoe. Werkt uitstekend en je voorkomt vanzelf dat je verkeerd incheckt.

(Goed, ik heb ook wel eens getracht in te checken met de ROVA-pas een dag nadat ik m'n huisvuil in de container gegooid had. Maar dat kost niks en geeft alleen een foutmelding)

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Veel telefoons staan toe om, zelfs bij een lege batterij, de hoofdkaart nog altijd te gebruiken voor PIN-transacties (en dus ook in/uitchecken). Zie voor iPhone bijvoorbeeld: https://support.apple.com/guide/security/express-cards-with-power-reserve-sec90cd29d1f/web

Geen iPhone en niet van plan om met telefoon te betalen. Dus dat probleem zal ik niet hebben.

Overigens ben ik nog nooit mijn ov chipkaart verloren, maar wel mijn telefoon (wel teruggekomen).

Ik zie in de supermarkt juist veel mensen met de telefoon betalen en niet met de bankpas.

Verder heb ik in Londen kunnen waarnemen dat daar al heel veel mensen met de telefoon betalen en niet meer met de Oyster Card of een bankpas of creditcard.

Het zal nog even wennen zijn maar wanneer mensen doorhebben dat ze met hun telefoon kunnen betalen dan gaan ze dat gewoon doen en stoppen ze met het hannesen met het uit de portemonnee halen van bankpas of creditcard.

Voor mensen als @MoDe blijft de mogelijkheid bestaan om met de OV-chipkaart te reizen. Net als in Londen gaat het er uiteindelijk om zo min mogelijk drempels op te werpen en het OV makkelijk te laten gebruiken door zo veel mogelijk reizigers. OVpay is een heel belangrijke stap.

Je vergeet totaal waar het om draait. Iemand die met de trein van Leiden naar Den Haag wil of oma Jansen die met de bus naar de markt wil. Het OV dreigt een peperduur speeltuintje voor betalingssystemen te worden. Veel van die systemen zijn nog fraudegevoelig ook maar dat wuiven de hobbyisten graag weg onder het mom van gemak en vooruitgang.

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Reputatie 7
Badge

Na het GVB komt nu ook Transdev met een eerste kortingsproduct voor OVPay (https://www.transdev.nl/nl/vervoerbewijzen/abonnementen2/transdev-voordeel). Wanneer volgt NS?

Ik ben overgestapt van Arriva naar NS. Met betaalpas uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS.

Mijn NS app geeft aan dat ik niet ben ingecheckt of uitgecheckt. Dat is verwarrend.

Net controle gehad en ben gewoon ingecheckt.

Waarom geeft de app niet aan dat ik wél heb ingecheckt?

Heb je jouw pas gekoppeld aan de app? En aangegevinkt dat je meldingen wilt ontvangen?

Ja pas is gekoppeld en meldingen staan aan. Krijg alleen ten onrechte de melding dat ik vergeten ben in of uit te checken.

 

 

Reputatie 6

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

We zijn er zeker van bewust dat dit een gewilde functionaliteit is, maar verdere informatie hierover heb ik helaas niet op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

Daar zeg je wat: simpel GVB abonnement. NS flex lijkt mij wat minder simpel.

Reageer