Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Badge +3

Die buschauffeur uit dat artikel is natuurlijk wel een beetje een hufter door de reizigers van wie de bankpas het niet doet bij de kaartlezer een duur dagkaartje aan te smeren.

Mee eens, en bij BTM gaat er wel vaker e.e.a. mis. Soms in jouw voordeel, soms in jouw nadeel.

Via de busmaatschappij je gelijk halen kost dan wat moeite (welles nietes of een sneer na) maar uiteindelijk heb je veel sneller je geld terug dan via NS (Flex dus, want bij reizen op saldo gaat het vrijwel altijd goed).

ok dank. Dat geldt dan dus ook voor de betaalpas begrijp ik. Fijn om te weten.

ok dank. Dat geldt dan dus ook voor de betaalpas begrijp ik. Fijn om te weten.

Badge +3

Ja, al die vragen hebben betrekking op het reizen met een betaalpas.

ah fijn dat je dat voor me hebt gevonden. Zelf kan ik het op die pagina nl nog steeds niet vinden. Ik vind:

“Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.

Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.”

 

Misschien kan iemand je antwoord ook daar erbij zetten

@Erryt NS 

 

Het is echt een ontzettend onhandig systeem. Je pakt per ongeluk je bankpasje ipv je abbonnement, je hebt hebt niet door en vervolgens kun je dagenlang wachten tot je je geld weer terug hebt. Echt wie deze onzin bedacht heeft…. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je een e-ticket gekocht? Check dan in door het ticket vanuit de NS-app tegen de kaartlezer te houden.

Hier mis ik toch enige informatie. Met e-tickets check je niet in, je kunt alleen eventuele poortjes openen. En dan ook alleen bij poortjes met de tekst ‘Scan ticket’.

 

Verder mis ik het antwoord op de vraag of je met je bankpas ook de toeslag van € 1 voor een los ticket betaalt.

 

Daarnaast vind ik het vreemd dat de limiet voor contactloos betalen niet geldt. Mensen stellen zo'n limiet niet voor niks in.

Reputatie 7
Badge

Ik heb het allemaal gelezen. Maar het ziet er erg complex uit. 

@Erryt NS

Helaas blijkt OVpay volgens de site van OVpay op sommige stations ook na 31 januari niet beschikbaar te zijn. Voorbeelden:Groningen, Arnhem, Zutphen.

Is dat een vergissing of kan het daar inderdaad niet gebruikt worden?

Heb je een e-ticket gekocht? Check dan in door het ticket vanuit de NS-app tegen de kaartlezer te houden.

Daarnaast vind ik het vreemd dat de limiet voor contactloos betalen niet geldt. Mensen stellen zo'n limiet niet voor niks in.

Hoe zou dat moeten? Je weet bij inchecken immers niet waar iemand naar toe gaat en hoeveel hij/zij aan het eind moet afrekenen.

Reputatie 7
Badge +1

Zeker vergeleken met o.a. het e-ticket is OV-Pay niet complex.

Al staat het natuurlijk nog redelijk in de kinderschoenen allemaal, mede omdat men nog niet gewend is aan het kunnen inchecken met bankpas.

Badge +3

Reizen met een bankpas is natuurlijk ideaal, maar voorlopig nog niet mogelijk met een abonnement (korting of vrij reizen). So far so good.

Bij een incasso waar je het niet mee eens bent (de volgende werkdag of gewoon voor het ‘spel’), blokkeer of storneer die (binnen 56 dagen mag dat) en zie mij dan vervolgens maar te vinden beste OVpay 🙄

Dat gaat niet lukken zonder gerechtelijke procedure vanuit TLS/OVchip/OVpay.

Banken hebben voor dat soort dingen zelfs een instructie (kan je als consument/particilier ook) zie https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/zakelijke-incasso-tegenhouden-of-terugboeken

Wanneer gaat NS dal voordeel abonnementen op bankpas ondersteunen?

De techniek schijnt het te ondersteunen.

Je kunt een bankpas koppelen aan een OV-account maar je kunt niet controleren of degene die dan op die bankpas reist ook de eigenaar van de bankpas c.q. het abonnement is. 

Lijkt me een redelijk onoplosbaar probleem. Voor persoonlijke abonnementen is identiteitscontrole nodig. Daarnaast zit je met bankrekeningen die op naam van meerdere personen staan.

 

“Abonnementen zoals dalvoordeel kunnen wel gekoppeld worden aan een betaalpas. Abonnementen zoals traject vrij of altijd vrij kunnen niet via de betaalpas en zullen alleen op de nieuwe OV-chipkaart gezet kunnen worden. De OV-betaalpas.”

 

https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2022/10/26/vijf-vragen-over-inchecken-met-een-betaalpas-in-het-openbaar-vervoer/

@TiGiD 

Technisch kan het wel maar het oncontroleerbaar op fraude.

Reputatie 1

Bedankt voor het doorzetten!

Ik heb nog een ander ding, afgelopen donderdag heb ik gereisd met de IC direct en hiervoor toeslag geladen via de toeslagzuil, ook met de betaalpas op mijn mobiel (OVpay).

In de OVpay app en website word dit echter weergegeven als een check-in (met gemiste check-uit).
Er staat ook niet bij dat het de toeslag is. De prijs klopt wel, daaraan kon ik zien dat het om de toeslag ging. Dit heb ik heb ik ook als feedback neergelegd bij OVpay zelf.
 



Maar in Mijn NS en in de NS app word dit ook niet goed weergegeven:
 


Het zou fijn zijn als hier niet bij staat Niet in- of uitgecheckt maar wel Toeslag IC direct.

Wellicht kunnen jullie daar ook naar kijken (samen met OVpay)!

OVpay is dit ook voor buitenlanders zoals Franse, Amerika en Australische betaalpassen. Kunnen zij dan niet meer met mij met korting reizen?

Reputatie 6
Badge +2

De toeslag staat inderdaad altijd gek in het Mijn NS-account. Daar zal ik ook weer een melding over doorzetten. Voor de dubbele toeslag, kun je restitutie aanvragen bij onze klantenservice.

Reputatie 6
Badge +2

OVpay is dit ook voor buitenlanders zoals Franse, Amerika en Australische betaalpassen. Kunnen zij dan niet meer met mij met korting reizen?

Wanneer ze reizen met hun betaalpas, kunnen ze inderdaad niet met korting reizen. Als ze toch met Samenreiskorting willen reizen, kunnen ze een e-ticket aanschaffen en daarmee reizen.

Badge +3

Een ICd toeslag geladen bij een toeslagzuil staat altijd al als incomplete reis in je Reishistorie, ook bij reizen op een ov-chipkaart.

Wel verwarrend is dat OVpay (en ook je NS Reishistorie!) denkt dat er iets te corrigeren valt. Het zou fijn zijn als dit soort transacties (€ 1,74 of € 2,90) herkend worden als een (losse) ICd toeslag.

Ben wel benieuwd hoe het bij OV-chipkaart (of op de kaart zelf) staat, volgens mij gewoon zoiets als ‘19:34 Rotterdam Centraal - Geladen op uw kaart: IC direct toeslag’.

Voor wat betreft je eerdere vraag, voor een conducteur maakt het in feite niet uit of je een ov-chipkaart, bankpas of virtuele bankpas op een telefoon toont, als zul je bij controle natuurlijk eerst de pas op je telefoon moet ‘oproepen’ (alsof je een betaling wilt doen).

De NFC chip in je telefoon en het apparaat van de conducteur moeten dan voldoende dicht bij elkaar moeten komen voor een succesvolle ‘betaling’, net als in een winkel waar je je telefoon boven of aan de zijkant van een pinapparaat houdt. Dat zal dan (gezien je foto) ergens bovenaan het scherm zijn, eventueel aan de achterkant.

Het kan bij een bankpas of telefoon wel een seconde of wat duren (zelfde als in een winkel), terwijl het bij een ov-chipkaart maximaal een kwart seconde duurt.

Het lijkt erop dat je telefoon denkt dat die een betaalterminal is en de conducteur een betaling aan je gaat doen (of andersom), maar dat is natuurlijk niet het geval. Vandaar de ‘betaling mislukt’ melding (maar intussen weet het apparaat van de conducteur voldoende).

@Erryt NS

Helaas blijkt OVpay volgens de site van OVpay op sommige stations ook na 31 januari niet beschikbaar te zijn. Voorbeelden:Groningen, Arnhem, Zutphen.

Is dat een vergissing of kan het daar inderdaad niet gebruikt worden?

Dit heb ik even moeten navragen, maar dat is niet het geval. Vanaf 31 januari zal het op alles stations mogelijk zijn om in- en uit te checken bij NS met je betaalpas.

Bedankt, dan klopt de informatie op de site van OVpay niet.

Reputatie 7
Badge

Wanneer gaat NS dal voordeel abonnementen op bankpas ondersteunen?

De techniek schijnt het te ondersteunen.

Je kunt een bankpas koppelen aan een OV-account maar je kunt niet controleren of degene die dan op die bankpas reist ook de eigenaar van de bankpas c.q. het abonnement is. 

Lijkt me een redelijk onoplosbaar probleem. Voor persoonlijke abonnementen is identiteitscontrole nodig. Daarnaast zit je met bankrekeningen die op naam van meerdere personen staan.

Op een bankpas staat een naam en legitmatie kunnen tonen is bij reizen op een abonnement al verplicht, toch? Dan kun je alleen nog frauderen met de bankpas van een naamgenoot die een abonnement heeft. Is dat nog een reëel risico?

Daarnaast zou NS natuurlijk ook kunnen overwegen af te stappen van (alleen) persoonsgebonden abonnementen (zo nodig i.c.m. een aanpassing van de betreffende tarieven): heb je de kaart bij je, dan mag je het abonnement gebruiken.

Badge +3

Dank! Ben dan wel benieuwd wat er gebeurt als je die transactie bij OVpay gaat corrigeren 🤔

Ik reis regelmatig met de Thalys en heb mijn ticket dan in apple wallet staan. Als ik door de poortjes probeerde te gaan lukt het scannen al regelmatig niet omdat apple pay denkt dat ik wil betalen. Hierdoor moet ik vaak meerdere keren scannen. Dit is vervelend, maar je kan er omheen werken.

Als ovpay nu overal geactiveerd is, hoe voorkom ik dan dat ik per ongeluk bij de NS incheck terwijl ik een Thalys ticket scan?

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis regelmatig met de Thalys en heb mijn ticket dan in apple wallet staan. Als ik door de poortjes probeerde te gaan lukt het scannen al regelmatig niet omdat apple pay denkt dat ik wil betalen. Hierdoor moet ik vaak meerdere keren scannen. Dit is vervelend, maar je kan er omheen werken.

Als ovpay nu overal geactiveerd is, hoe voorkom ik dan dat ik per ongeluk bij de NS incheck terwijl ik een Thalys ticket scan?

Is pdf scannen van ticket een optie? Of krijg je dan hetzelfde probleem? Anders moet je tijdelijk de betaalmogelijkheden uitzetten tijdens het reizen.

Reageer