OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas | NS Community
Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Check vanaf 31 januari bij ons in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Handig als je af en toe met de trein reist!

Voor wie is het?
OVpay is ideaal als je af en toe met het openbaar vervoer reist. Je hoeft geen los kaartje of OV-chipkaart meer te kopen. Als je incheckt met je betaalpas, reis je 2e klas en zonder korting.

Handig: zo heb je de vrijheid om te reizen op een manier die bij jou past!

Heb je een abonnement?
Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

Zo werkt reizen met je betaalpas
Om in- en uit te checken met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel, hoef je niets te activeren. Je kan meteen op deze manier reizen.

  1. Haal de pas waarmee je wilt reizen bij het in- en uitchecken uit je portemonnee. Of gebruik de betaalpas op je mobiel.
  2. Hou je pas of je mobiel bij het inchecken tegen de kaartlezer.
  3. Check uit met dezelfde pas.

Zo makkelijk is het!

Bekijk de kosten op je bankrekening
Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Bekijk je reizen in Mijn NS
Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten. Heb je geen NS-account? Vraag een account aan of ga naar je OVpay reisoverzicht en volg de instructies.

Haal je pas uit je portemonnee
Of je nu met je pinpas of OV-chipkaart reist, haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas reist. En voorkom je dubbele reiskosten. Heb je een e-ticket gekocht? Scan dan het ticket vanuit de NS-app bij de kaartlezer van de scan-ticket poorten.

Over OVpay
Binnenkort is het in het hele land en bij alle vervoerders mogelijk om in- en uit te checken met je betaalpas, creditcard en mobiel. Deze nieuwe manier van in- en uitchecken wordt onder de overkoepelende naam OVpay geïntroduceerd. Een gezamenlijk initiatief van alle vervoerders. Bekijk meer informatie op de website van OVpay.

Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen. 

Hoe weet ik wat een reis heeft gekost?
Je ziet de prijs van een rit niet op het paaltje of poortje. De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening. De betaling heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters.

Wil je een overzicht van welke kosten bij welke rit horen?
Koppel dan je betaalpas aan Mijn NS en bekijk hier wat een rit je heeft gekost. 

Wil je niet alleen je ritten bij NS zien, maar ook bij andere vervoerders? 
Download de OVpay app.

Of bekijk je reisoverzicht van één specifieke dag in je reisoverzicht op OVpay.nl

Hoe veilig is het reizen met mijn betaalpas?
Reizen met je betaalpas is veilig. Net zo veilig als contactloos betalen in de supermarkt. Jouw bank ziet niet hoe je reist. En de conducteur die je controleert, ziet geen bankgegevens. Bekijk ons privacy statement.

Ga natuurlijk wel voorzichtig om met je betaalpas of creditcard. En laat hem meteen blokkeren als je hem kwijt ben of hij is gestolen.

Ik ben per ongeluk ingecheckt met mijn betaalpas.
Wat vervelend! Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Beantwoord een paar vragen en wij vertellen je of en hoe je geld terug kan vragen.


Wil je meer informatie of heb je een andere vraag? Bekijk alle veelgestelde vragen over OVpay of laat het hier in dit topic weten.


211 reacties

Moet der wel bij vermeld worden dat knab en sns bank niet geaccepteerd word..  bij de bus kan ik met deze banken ook niet in checken 

De SNS bank doet wel mee. De overige banken die meedoen zijn ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank en RegioBank. Ook kan je inchecken met contactloze creditcards van Mastercard of Visa.

 

Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden.

Badge +3

SNS gebruikt (sinds 2008) V PAY, en andere banken zoals ING en ASN tegenwoordig ook, dus dat zal wel werken.

Op https://www.finder.com/nl/v-pay zie ik voor Bunq kaarten zowel een Mastercard als Maestro logo, dus die zouden ook moeten werken.

Alhoewel, een Mastercard debit card misschien weer niet, want in Nederland is Maestro eigenlijk de standaard voor betaalpassen (ook al is dat ontwikkeld door Mastercard) 🤔

Een Revolut Plus of Knab betaalpas (Mastercard) zal dan niet werken?

Reputatie 7
Badge

@Olav93 Dat gaat allemaal niet werken. Je mag immers de bankpas van iemand anders niet gebruiken, zelfs niet met toestemming van de rekeninghouder. Veel mensen weten dat (helaas) niet en doen bijvoorbeeld met de bankpas van een familielid boodschappen voor dat familielid. je kunt grote problemen krijgen wanneer je je pas hebt meegegeven aan iemand anders en er gebeurt iets mee.
Zie bijvoorbeeld: https://www.maxmeldpunt.nl/geld/banken-waarschuwen-geef-niet-zomaar-uw-pinpas-mee-voor-boodschappen/

Dat is uiteraard waar en had ik me eerder even niet gerealiseerd. Echter verkleint dat het risico op fraude natuurlijk alleen maar weer verder, waardoor gewoon controleren a.d.h.v. de naam op de pas en een legitimatiebewijs me alleen maar weer haalbaarder lijkt.

Verder is het tegenwoordig zo dat je zowel een fysieke bankpas kunt hebben als een virtuele in een digitale portefeuille in een wallet-app. Dat maakt het weer een slag ingewikkelder want je zou kunnen inchecken met de wallet-app op je telefoon en per abuis uitchecken met je fysieke bankpas.

Dat is met of zonder abonnement niet anders toch? Dit lijkt me wel een risico van het hele OVpay systeem inderdaad.

Ik zie reizen met de bankpas of creditcard vooral als gemak voor de incidentele reizigers die geen OV-chipkaart hebben. Voor abonnementen blijft de persoonlijke OV-chipkaart een goede optie.

Zelf zou ik toch best graag een pasje thuis willen kunnen laten, zeker aangezien een portemonnee verder ook al steeds minder nodig is. Bankpas op een smartphone of wearable en klaar lijkt mij toch wel praktisch.

Badge +3

Op https://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2022/10/26/vijf-vragen-over-inchecken-met-een-betaalpas-in-het-openbaar-vervoer/ staat het er redelijk duidelijk:

Kan je ook inchecken via een mobiele telefoon?

Een telefoon gekoppeld aan een betaalpas werkt ook met het inchecken. Het inchecken is mogelijk met een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS. Ook kan het met een contactloze creditcard van Mastercard of Visa. Deze passen kun je bijvoorbeeld aan een telefoon koppelen via Apple Pay of Google Wallet.

“Als je ingecheckt bent met een pinpas, dan moet je ook met die pinpas uitchecken. Het werkt niet om in te checken met een betaalpas en vervolgens uit te checken met je smartphone”, licht Van Weele toe.

Ook is het mogelijk om voor het inchecken een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard te gebruiken. Deze moet dan van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa zijn.

Dan zou een Knab (Mastercard) pas op zich gewoon moeten werken?

Edit: 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat moet allemaal werken. Maar vooralsnog alleen voor ritten tegen vol tarief. 

 

Badge +3

Dat moet allemaal werken. Maar vooralsnog alleen voor ritten tegen vol tarief. 

Mjah, en dat zal voorlopig wel zo blijven.

Een bankpas koppelen aan een abonnement vereist 100% controle (wie reist er met die pas?) en zo….

Maar goed, dat ik niet mag reizen met de ov-chipkaart van mijn vriendin/buurvrouw (staat geen enkel kortingsabonnement op, en zij of ik regelen eventueel saldo op die pas!) mag dus niet.

Bij controle, voor jou dan 50 euro wegens geen geldig vervoerbewijs (of erger, 100 euro wegens ? wat eigenlijk)?

Oh ja, met korting of vrij reizen van persoon X en dat ben jij niet!

Mooi, dan veroordeel mij (wel een echt PV, geen UVB) voor reizen met de bankpas (+abonnement!) van een ander (geen geldig vervoerbewijs), nog afgezien van het (terecht strafbare) feit dat je helemaal niets mag doen met een bankpas van iemand anders. Conducteurs, succes ermee! 🤣

Maar dat is verder niet (ik de dief) ‘mijn’ probleem eigenlijk, had zij (vriendin/partner/buurvrouw/huisgenoot) maar beter op die bankpas moeten letten!

Er is aantoonbaar betaald voor die reis (geldig vervoerbewijs/incheck)… 

En die bankpas wordt vervolgens ingenomen en vernietigd (mag een HC dat)?
Oh nee, die zijn helemaal geen boa meer tegenwoordig (of binnenkort).

Ik zal even bellen/appen naar de betrokkene, dat ze even een nieuwe bankpas moet aanvragen. Vandaag besteld en (over)morgen in de bus of zelfs per koerier, bij veel banken.

En @iMark een vervangende ov-chipkaart heb je ook best snel toch, als je uiteindelijk de weg weet? 😅

Conclusie: reizen met een abonnement op een bankpas gaat het voorlopig (terecht) niet worden.

Het grote voordeel (zoals in media genoemd werd) is dat je niet meer elke 5 jaar € 7,50 voor een stukje plastic moet betalen, en geen 16 euro saldo meer nodig hebt om even iets te doen binnen poortjes.

Reputatie 7
Badge

Dat moet allemaal werken. Maar vooralsnog alleen voor ritten tegen vol tarief. 

Mjah, en dat zal voorlopig wel zo blijven.

Een bankpas koppelen aan een abonnement vereist 100% controle (wie reist er met die pas?) en zo….

Hoezo dat? Ik kan toch minstens, of eigenlijk veel makkelijker, met de ov chipkaart van een ander reizen als met zijn pinpas? Daar hoef je dan toch niet meer mensen voor te controleren?

En die bankpas wordt vervolgens ingenomen en vernietigd (mag een HC dat)?

Oh nee, die zijn helemaal geen boa meer tegenwoordig (of binnenkort).

Ik zal even bellen/appen naar de betrokkene, dat ze even een nieuwe bankpas moet aanvragen. Vandaag besteld en (over)morgen in de bus of zelfs per koerier, bij veel banken.

En @iMark een vervangende ov-chipkaart heb je ook best snel toch, als je uiteindelijk de weg weet? 😅

Nee dat mag vast niet, net als (vrijwel?) niemand die ik eventueel met de bankpas van een ander betaal die pas in mag nemen. Maar dqt is toch geen probleem? Het belang van NS is hier toch da ik niet meer illegaal met dat abonnement reis en dan kunnen ze dat abonnement toch gewoon stopzetten, of desnoods die pas blokkeren voor OVpay zoals ze ook schijnen te kunnen als een eerdere afschrijving niet is geslaagd?

Om eerlijk te zijn begrijp ik echt niet waarom dit nou zo vreselijk ingewikkeld zou zijn.

Reputatie 6
Badge +2

‘Koppel je betaalpas aan Mijn NS. Zo heb je gelijk inzicht in je reisgeschiedenis en de kosten.’

en

‘De kosten van een rit zie je nadat deze zijn afgeschreven van je rekening.’

is tegenstrijdig.

Is het gelijk of na een dag? Als ‘gelijk’ hier gebruikt wordt in de betekenis van ‘ook’ dan is dat wel heel verwarrend.

Heb je een abonnement?

Dan blijf je reizen met je OV-chipkaart. Deze blijf je ook gebruiken voor andere diensten, zoals het huren van een OV-fiets of de fietsenstalling.

 

@Erryt NS 

Dit is echt super jammer. NS is echt nog de enige organisatie waarvoor ik met mijn portemonnee op pad moet.

 

OVPay is een goede mooie ontwikkeling, maar wanneer kunnen we met de NS App inchecken als je bv. NS flex hebt?

 

Het lijkt me een voor de hand liggende innovatie om de NS App gebruik te laten maken van NFC in je smartphone en op die manier net als met de pas, met NS flex in te kunnen checken of een OV fiets te gebruiken.

 

Ik hoop dat dit een eerste fase van OVPay is en dit soort functionaliteit ook toegevoegd gaat worden, want dan kan ik eindelijk echt alles modern via mijn smartphone regelen.

 

Zou echt opmerkelijk zijn als abonnement houders, dus loyale mensen die juist vaak met het enorme ongemak van de pas geconfronteerd worden, nu nog heel lang met een los pasje moeten blijven reizen.

 

Ik kijk uit naar de ontwikkelingen van nieuwe functionaliteit rondom dit geheel.

 

Pasjes zijn passé ;)

 

Reputatie 7
Badge +3

@Dennis Bij reizen met de trein zijn de kosten na uitchecken direct zichtbaar. Dat mag wel wat duidelijker worden uitgelegd.

Bij reizen met tram of bus is het afhankelijk van het moment dat de apparatuur contact heeft gemaakt met het computer van het moederschip.

Een vraagteken is wat mij betreft de koppeling met systemen van banken en creditcardmaatschappijen. Je zou niet moeten kunnen inchecken met een kaart die als vermist of gestolen is gemeld. 

@Robert B Inderdaad wordt het OV aantrekkelijker en makkelijker te gebruiken wanneer incidentele reizigers kunnen reizen met een kaart die ze toch al hebben. Ik hoor sinds de invoering van de OV-chipkaart al gemopper over de € 7,50 die iedere 5 jaar betaald moet worden en de borg van € 20 voor het reizen per trein. Voor regelmatige reizigers met een abonnement speelt dit allemaal niet of veel minder. Ik heb het aan verstokte automobilisten voorgelegd en die zouden in sommige gevallen nu wel kiezen voor het reizen met het OV. Verder wordt het voor toeristen veel gemakkelijker om met OV te gaan reizen.

Tegelijkertijd kun je nu al voorspellen dat er veel ongelukken gaan gebeuren met het in- en uitchecken bij de verkeerde spoorvervoerder. Of dat er bij een overstap niet is in- en uitgecheckt. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar totaal niet over is nagedacht. De Klantenservices van de spoorvervoerders gaan het nog druk krijgen met alle correcties en terugbetalingen.

 

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Bij reizen met de trein zijn de kosten na uitchecken direct zichtbaar.

Maar stel dat je heb willen inchecken met je ov-chipkaart, maar je afvraagt of je in plaats daarvan, of ook, hebt ingecheckt met je betaalpas (verkeerde kaart gebruikt of betaalpas is te dichtbij gekomen), dan zou je dat willen weten, want binnen een uur kan je dat ongedaan maken door op hetzelfde station uit te checken. Bij NS Flex kan je dat bekijken bij de kaartautomaat. Kan je daar in deze gevallen niet achter komen voor het te laat is?

Bij een station met paaltjes zou het misschien kunnen door je betaalpas alsnog of nog eens bij de paal te houden, en dan op het scherm te zien of het een in- of uitcheck is.

Als je weet dat je niet meer dan één kaart erbij gehouden hebt volgt uit de transacties met de ov-chipkaart of je die hebt gebruikt, anders was het de betaalpas.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Zou echt opmerkelijk zijn als abonnement houders, dus loyale mensen die juist vaak met het enorme ongemak van de pas geconfronteerd worden, nu nog heel lang met een los pasje moeten blijven reizen.

 

Ik kijk uit naar de ontwikkelingen van nieuwe functionaliteit rondom dit geheel.

 

Pasjes zijn passé ;)

 

Enorm ongemak van de pas? Als abonnementhouder heb ik nooit enig ongemak ervaren van mijn ov-chipkaarten. Ik verwacht juist een enorm ongemak als ik verplicht wordt om met mijn bankpas of telefoon te moeten inchecken.

Wie betaalt de extra kosten voor nieuwe bankpassen bij mensen die een gezamenlijke rekening hebben? Voor extra bankpassen betaal je tegenwoordig ook en extra rekeningen zijn ook niet gratis. 

En wat als jouw telefoon leeg is?

Men hoeft nu niets af te dragen aan OV-chipkaart, maar voor de extra bankpas gaat wel elk kwartaal geld afgeschreven worden. Of je moet zorgen voor een volgeladen telefoon en dan maar 1e klas reizen op lange afstanden omdat niet iedere trein in de 2e klas oplaadmogelijkheid heeft?

Reputatie 7
Badge

Het volledig verplichten van de bankpas gaat nooit gebeuren. Je zal altijd publiek, zoals toeristen, uitsluiten wat je niet wilt. Voor die groep die geen bankpas wil gebruiken zal je losse chipkaarten blijven houden. 

Ik vind het momenteel nog jammer dat abonnementen nog niet mogelijk zijn met de betaalpas.

Maar goed, OV Pay staat nog in de kinderschoenen, en ik heb ergens in de media gelezen dat Translink dit jaar gaat kijken hoe ze abonnementen willen toevoegen. Ik denk ook dat hiervoor de controle-procedures bij NS moeten worden aangepast.

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Een andere optie is misschien bij controle het laten scannen van de (digitale) betaalpas, en het tonen van je ID-kaart. Maar ik weet niet of dit tegenstrijdig is met het feit dat de BOA-status eraf gaat.

Reputatie 7
Badge +3

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Reputatie 6
Badge +2

Een vraagteken is wat mij betreft de koppeling met systemen van banken en creditcardmaatschappijen. Je zou niet moeten kunnen inchecken met een kaart die als vermist of gestolen is gemeld. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je-betaalpas-gebruiken-als-vervoerbewijs-vanaf-volgende-week-kan-dat-in-heel-nederland-a4155329:

‘Elke drie tot vijf minuten krijgt Translink van de banken een ‘zwarte’ lijst met informatie van klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben of om een andere reden niet zouden mogen reizen met hun betaalpas.’

Reputatie 6
Badge +2

@Dennis Voor OVpay kun je de app op je telefoon installeren waarop je al je transacties kunt zien.
 


https://www.ovpay.app/

Wel benieuwd hoe dat werkt als je vergeten bent in te checken (op een station zonder poortjes). Dat zou betekenen dat je kunt instappen zonder in te checken en een incheck registreert wanneer er controle aankomt of zo dicht mogelijk bij je bestemming. Zou daar wel over zijn nagedacht?
 

Als de inchecktijd heel kort voor de controle is, is het wel verdacht, misschien telt die incheck dan niet.

Reputatie 7
Badge

Waarschijnlijk ga je dan een situatie krijgen waarbij je met een (digitale) betaalpas incheckt, en dat je dan altijd je OV-Chipkaart / NS-pas moet laten zien omdat daar je foto op staat. De conducteur kan deze of je (digitale) betaalpas uitlezen, en daarmee zien of je met deze pas of een betaalpas ingecheckt bent. 

Het punt is toch juist dat je geen specifieke kaart meer nodig heb? Als ik toch een ov-chipkaart of een of andere pas van NS moet blijven aanschaffen en meenemen kan ik daar ook wel mee blijven inchecken.

Reputatie 7
Badge

Overigens stelt EBS reizen met OV pay i.c.m. een abonnement "binnenkort" mogelijk te maken (https://www.ebs-ov.nl/voorne-putten-rozenburg/reisproducten/ovpay/hoe-werkt-reizen-met-ovpay). Dat klinkt toch of zij al wel minstens een vaag idee hebben hoe ze dit vorm kunnen geven. Helaas kan ik daar nog niet meer over vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou uitgaan van de mededelingen van OVpay en niet van de vervoerders.

Reputatie 7
Badge +2

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu live gaat is level 1 van OVpay, dat is dus alleen 2e klas vol tarief. Hierna volgen nog de levels 2 en 3, waarbij zo uit m'n hoofd level 2 de leeftijdskorting was en level 3 de abonnementen.

Dat laatste zal nog wel even duren, want het nieuwe productenpalet is nog niet aan de reizigersorganisaties voorgelegd.

Als OVpay eenmaal volledig ingevoerd is en de OV-chipkaart door de OVpas vervangen is zullen ook de kaartlezers in BTM, die nu een stuk trager zijn geworden, weer sneller worden. Die traagheid schijnt er namelijk in te zitten dat de lezer eerst moet vaststellen wat voor pasje je er voor houdt en dat hoeft niet meer als alles op de nieuwe technologie draait.

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Reputatie 2

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen en opletten of het bedrag van de gewenste kaart wordt afgeschreven. De tekst op de schermpjes van de incheckpalen is ook aangepast. Ook moet er een voorlichtingscampagne gevoerd worden. Wat een gedoe.

Reputatie 7
Badge +2

Dus de 65 plusser of 4-11 jarige betaalt vol tarief als ze in bus-tram-metro inchecken met bankpas. Goed om te weten, maar of deze groep dat weet?

Jup, maar de leeftijdskorting volgt in Q2 weet ik inmiddels.

Het nieuwe systeem is bedacht voor mensen die af en toe met OV reizen. Daarom moet nu iedere reiziger zijn pas uit de “verpakking” halen

Welk gedoe? Ik reis al jaren met gewoon m'n OV-chipkaart in m'n jaszak en de rest van de pasjes in m'n portemonnee. Juist elke keer je hele portemonnee erbij moeten pakken is gedoe. Werkt uitstekend en je voorkomt vanzelf dat je verkeerd incheckt.

(Goed, ik heb ook wel eens getracht in te checken met de ROVA-pas een dag nadat ik m'n huisvuil in de container gegooid had. Maar dat kost niks en geeft alleen een foutmelding)

Reputatie 7
Badge +3

Ik raad iedereen aan om de stap met in- en uitchecken met fysieke bankpas over te slaan en meteen te gaan in- en uitchecken met je telefoon. Die heb je (meestal) toch al bij de hand en daarmee voorkom je dat je loopt te hannesen met je bankpas en je portemonnee. Ik heb dat 

Wel natuurlijk alle bankpassen en creditcards uit het hoesje van je telefoon halen.

De mededeling over passen los aanbieden op de poortjes en paaltjes dekt daarom de lading niet. Je kunt ook je telefoon gebruiken.

Reageer