Ovpay werkt niet | NS Community

Ovpay werkt niet

  • 29 August 2022
  • 35 reacties
  • 1651 Bekeken

Mij aangemeld voor OVpay. In de tussentijd een nieuwe betaalpas van Rabo ontvangen, op zelfde rekeningnummer maar met ander pasnummer. De poortjes weigeren mijn kaart bij het inchecken. Zou dit gerepareerd kunnen worden? 


35 reacties

Reputatie 7
Badge

Heb je je pas geleden wel op één van de grote stations aangemeld bij de medewerkers, en daarbij heen en weer gelopen door een speciaal 'activatie' poortje?

Het is immers nog steeds een proef waar een groep mensen aan meedoet. Je kan er niet meer zomaar in stappen.

Lees ook dit:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9559/ns-zoekt-proefpersonen-voor-in-en-uitchecken-met-de-bankpas.html

Zeker is dat gebeurd.  Het maakt me ook niet super veel uit dat het niet werkt, daarvoor is het een test. Maar ik dacht: wel goed om te melden….

Reputatie 7
Badge

En ging het activeren wel goed? In OV-Pay moet je dan een kosteloze in en uitcheck zien op het station waar jij je hebt aangemeld.

Wat zie je eigenlijk precies als je probeert in te checken met je bankpas?

Ik zie een melding dat de pas niet geschikt is in het display.  Ik zie op mijn bankafschrift geen transactie met OVpay en in de OVpay App kan ik niet kijken helaas, dat kan pas als je je rekeningnummer gekoppeld hebt aan OVpay en daarvoor moet je een transactie op je rekeningafschrift zien. 

Ik heb de pas zelf niet geactiveerd op station Den Bosch, dat deden de mensen van NS.  Wellicht is dat niet goed gebeurd.

 

Reputatie 7
Badge

Ik zie een melding dat de pas niet geschikt is in het display.  Ik zie op mijn bankafschrift geen transactie met OVpay en in de OVpay App kan ik niet kijken helaas, dat kan pas als je je rekeningnummer gekoppeld hebt aan OVpay en daarvoor moet je een transactie op je rekeningafschrift zien. 

Ik heb de pas zelf niet geactiveerd op station Den Bosch, dat deden de mensen van NS.  Wellicht is dat niet goed gebeurd.

Dus je bent toen niet door een poortje heen en weer gelopen? En je hebt enkel op een tablet je persoonsgegevens ingevuld?

De OV-Pay app werkt alleen maar als je een transactie code hebt met een gereisd bedrag erbij. Rekeningafschriften tonen geen transacties met 0,00 euro bedragen. De transactie code zag ik overigens wel in mijn Wallet. Maar ik had er nog niks aan totdat ik in de bus in en uit checkte en dus gereisd heb.

Ik heb op de tablet de gegevens ingevuld en toen heeft een medewerker van NS met mijn bankpas in- en uitgecheckt, ik heb dat niet zo precies gecontroleerd wat er gebeurde, ze hield de pas denk ik even tegen een poortje.  Ik heb geen transactiecode oid ontvangen.  Dus wellicht verkeerd gegaan….?

Reputatie 6
Badge +1

Volgens mij zou je een e-mail krijgen op het moment dat je kunt inchecken met je betaalpas. Ik heb deze e-mail ook nog niet gekregen, wellicht duurt het nog even voor het volledig geactiveerd is. 

Het kan tot 1 september duren voordat je de mail krijgt dat je kan inchecken met je betaalpas.

Badge +3

Het lijkt prima te werken op een iPhone (met Apple Pay/Wallet) https://twitter.com/xvilo/status/1564712110629732353

Oh, en Den Bosch heeft geen poortjes dus als je bankpas daar geactiveerd is zal dat inderdaad door de NS mensen gedaan zijn.

Reputatie 7
Badge

Ik heb nog geen nieuwe mail gekregen, en Ik heb enkel de registratie mailgekregen.

Vandaag heb ik gewoon met mijn smartwatch kunnen in- en uitchecken in Woerden. Dat kon wel terwijl er geen treinen reden. 😉

Ik had net een soortgelijk probleem op Amsterdam CS. de poortjes in de westelijke tunnel (zowel IJ- als centrumzijde) doen het niet met OVPay, erg handig als je van de pont af komt. De poortjes in de middentunnel deden het gelukkig wel.

 

Wel staat ook op de poortjes in de westtunnel een NFC logo wat erop wijst dat ze wel zouden moeten werken. één paar poortjes in de rij aan de IJ-zijde werd zelfs gebruikt voor het aanmelden voor OVPay, dus merkwaardig dat die het niet meer doet.

Wat vreemd zeg. Ik zal je bevindingen doorspelen. Bedankt voor het signaal, Jordy D.

Reputatie 7
Badge

Ik had net een soortgelijk probleem op Amsterdam CS. de poortjes in de westelijke tunnel (zowel IJ- als centrumzijde) doen het niet met OVPay, erg handig als je van de pont af komt. De poortjes in de middentunnel deden het gelukkig wel.

 

Wel staat ook op de poortjes in de westtunnel een NFC logo wat erop wijst dat ze wel zouden moeten werken. één paar poortjes in de rij aan de IJ-zijde werd zelfs gebruikt voor het aanmelden voor OVPay, dus merkwaardig dat die het niet meer doet.

Wat gebeurt er dan precies als je incheckt in de Westtunnel?
@Jordy D 

Gisteren voor het eerst een OV Pay reiziger getroffen en mijn MCS gaf aan geen geldige checkin. Met de reiziger getracht uit te zoeken wat er mis ging, niet kunnen achterhalen. Was goed aangemeld en het enige wat ik niet na kon gaan was of er bij het inchecken toch iets niet lekker was gegaan. Lijkt veel op deze case.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren voor het eerst een OV Pay reiziger getroffen en mijn MCS gaf aan geen geldige checkin. Met de reiziger getracht uit te zoeken wat er mis ging, niet kunnen achterhalen. Was goed aangemeld en het enige wat ik niet na kon gaan was of er bij het inchecken toch iets niet lekker was gegaan. Lijkt veel op deze case.

@Loes wat doe je in zo'n geval?

@MoDe 

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.

Het is allemaal nieuw en lees dat een en ander niet zo soepel gaat. Ik blijf gewoon bij mijn OV-chipkaart (op saldo).

Reputatie 7
Badge

@MoDe

Aangezien het voor mij de eerste keer is en ik geen vergelijkingsmateriaal had, heb ik goed met de reiziger gesproken, uitzoekwerk verricht en in deze hem ongemoeid gelaten. Kwam ook door de volledige medewerking die ik kreeg om het een en ander uit te sluiten.

Het is allemaal nieuw en lees dat een en ander niet zo soepel gaat. Ik blijf gewoon bij mijn OV-chipkaart (op saldo).

Het is daarom een proef, he ;-)

Zie ook mijn recente bevinding hier.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/proef-ovpay-reizen-met-je-betaalpas-74818/index2.html#post537427

Ja, dat is, maar dit zou wel een erg lullige bug zijn. Ik zou liever zijn begonnen met eat your own dog food: medewerkers. Laat het projectteam en alles daar omheen ermee reizen, eventueel met correctie van de betalingen achteraf. Loes is gelukkig van het soort dat interesse heeft in de materie en kijkt en zoekt verder dan haar neus lang is, maar je kunt ook pech hebben …

Reputatie 7
Badge +1

Ja, dat is, maar dit zou wel een erg lullige bug zijn. Ik zou liever zijn begonnen met eat your own dog food: medewerkers. Laat het projectteam en alles daar omheen ermee reizen, eventueel met correctie van de betalingen achteraf. Loes is gelukkig van het soort dat interesse heeft in de materie en kijkt en zoekt verder dan haar neus lang is, maar je kunt ook pech hebben …

Op Twitter is er al een melding van iemand die een uvb heeft gehad.

Euhm, ik heb per ongeluk @Henk_NL zijn antwoord als beste aangeklikt, was niet helemaal mijn bedoeling. Is dit te herstellen? #Ikvoelmeeenbeetjesuf

 

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Dat komt door al dat liken. Dan wil je er wel eens een knopje naast zitten. 😀

Reputatie 7
Badge +3

Op Twitter is er al een melding van iemand die een uvb heeft gehad.

Daar kun je op wachten.

Dan loopt het bij de proef bij Transdev (Gooi- en Vechtstreek) een stuk soepeler. Ik heb tijdens de stakingsdagen heel veel reizigers dankbaar gebruik zien maken van hun betaalpas in lijn 200. De meerwaarde van het systeem bewijst zich dan. Reizigers zonder OV-chipkaart kunnen zonder vooraf iets te hoeven regelen of te kopen spontaan met het OV reizen met hun bankpas of creditcard. 

Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken zijn de trage kaartlezers.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Dat komt door al dat liken. Dan wil je er wel eens een knopje naast zitten. 😀

Het is ook helemaal niet handig dat dat knopje Beste antwoord helemaal links zit waar anders het Like knopje zit. Loes is echt niet de eerste super user die er wel eens een knopje naast zit. En zelf heb ik ook helemaal geen zin om beste antwoorden te kiezen, kan alleen maar gezeik van komen dat de TS vindt dat dat helemaal niet het beste antwoord is. 

Reputatie 7
Badge +3

En terecht. Het zogenaamd beste antwoord is het dat vaak helemaal niet.

Reageer