Paar minuten voor de daluren inchecken | NS Community
beantwoord

Paar minuten voor de daluren inchecken

  • 22 July 2014
  • 40 reacties
  • 162567 Bekeken

Hallo,

Sinds kort is het natuurlijk voor iedereen verplicht om met de OV-chipkaart te reizen. Helaas heeft m'n vriendin hier nogal last van aangezien zij hier vaak een aantal dagen blijft en dan meestal 's avonds terug naar huis gaat. Ze heeft momenteel een Dal Voordeel-abonnement. De reis gaat van Bergen op Zoom naar Hoogkarspel. Omdat de reis nogal lang duurt, gaat ze niet al te laat weg om er zeker van te zijn dat ze nergens strandt.

De intercity naar Lelystad Centrum vertrok voorheen om 3 over en 3 over half, maar dat is in een paar jaar steeds eerder geworden en nu is het om 3 voor en 3 voor half. Als ze eerst om 18:57 wou vertrekken, dan werd haar aangeraden om een los kaartje te kopen, aangezien ze dan met korting kon reizen omdat ze anders voor die drie minuten de volle prijs moest betalen. Nu, met de OV-chipkaart is dat dus niet mogelijk meer.

Hebben jullie adviezen wat we nu kunnen doen? Een trein later is nu de meest logische oplossing omdat het bijna €10,- voor de hele reis scheelt, maar omdat ze dan pas op z'n vroegst om 21:53 of 22:23 aankomt (zonder vertraging die regelmatig voorkomt op dit traject), vinden we dat geen blijvende oplossing.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Roel
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 July 2014, 23:03

Bekijk origineel

40 reacties

De spitsuren lopen van 6.30 tot 9.00 en van 16.00 tot 18.30, met daar bovenop steeds 5 minuten speling in het voordeel van de reiziger. Als je vriendin om 18:57 wil vertrekken, dan kan ze met korting inchecken vanaf 18:25, maar omdat er binnen 30 minuten na inchecken moet worden aangevangen met de reis in de praktijk 18:27.

Overigens kan uw vriendin ook met korting met de trein van 18:27 reizen, als ze erin slaagt om om 18:25 (en geen tel eerder) in te checken en binnen 2 minuten in de trein te zitten.
Hmm, ik heb even in de reishistorie gekeken maar ik kan nu alleen een reis van 18:20 vinden waarbij ze de volle prijs heeft betaalt. Maar, volgens jou is het dus zo dat als ze om 18:25 (en niet eerder!) en later incheckt, ze wel al met korting reist?
Hmm, ik heb even in de reishistorie gekeken maar ik kan nu alleen een reis van 18:20 vinden waarbij ze de volle prijs heeft betaalt. Maar, volgens jou is het dus zo dat als ze om 18:25 (en niet eerder!) en later incheckt, ze wel al met korting reist?

Ja dat klopt, vanaf 18.25 NS tijd.
Bedankt allemaal, we kunnen weer verder! 🙂
Geven die incheckpalen de tijd aan? Als je klokslag 18:25 wil inchecken is het wel zo handig als je ook zeker weet dat de incheckunit ook vindt dat het 18:25 is.
Ja, rechtsboven in het klein, boven het lijntje, staan de datum en het tijdstip. De tijd op de paaltjes loopt gelijk met de klokken op de stations/perrons.
Hoithebest, ik zie dat je al een aantal duidelijke antwoorden gekregen hebt. De spitstijden zijn inderdaad van 06.30 - 09.00 en 16.00 - 18.30. Als zij dus de trein wil nemen van 18.57 kan ze gewoon inchecken met korting. Zoals De luchtmacht al aan heeft gegeven kan dit vanaf 18.25. De trein eerder kan natuurlijk ook, maar dan is het heel belangrijk dat er goed naar de tijd van inchecken wordt gekeken. Als ze ook maar een paar seconden, bijvoorbeeld om 18.24.55, zal inchecken dan zal ze de reis op vol tarief maken.
De daluren lopen van 6.30 tot 9.00 en van 16.00 tot 18.30, met daar bovenop steeds 5 minuten speling in het voordeel van de reiziger. Als je vriendin om 18:57 wil vertrekken, dan kan ze met korting inchecken vanaf 18:25, maar omdat er binnen 30 minuten na inchecken moet worden aangevangen met de reis in de praktijk 18:27.

Overigens kan uw vriendin ook met korting met de trein van 18:27 reizen, als ze erin slaagt om om 18:25 (en geen tel eerder) in te checken en binnen 2 minuten in de trein te zitten.



Misscien een hele domme vraag, maar mijn trein vertrekt altijd om 6 vóór en 6 vóór half, waardoor ik volgens jou dus wél gewoon met korting in kan checken om 06:24 uur (of vanzelfsprekend iets eerder). Maar hoe weet het systeem dan - omdat mijn reis binnen 30 minuten na inchecken moet aanvangen - dat mijn reis daadwerkelijk binnen 30 minuten begint ??? Er even van uit gaande dat ik langer dan een half uur onderweg ben, alvorens uit te checken natuurlijk. Stel dat mijn reis begint in Enkhuizen, naar Amsterdam. Van Amsterdam verder (zonder uit te checken) naar Amersfoort, en van Amersfoort weer verder naar een ander station ? Wordt dit dan allemaal via het systeem berekend met terugwerkende kracht zodra ik uitcheck ? Zodat het systeem kan bepalen hoe laat ik daadwerkelijk ben vertrokken ? En zo ja, Worden hierin actuele vertragingen dan meegenomen ?
@Wizardsrobe Zo geavanceerd is het niet. Het systeem wat dat controleert zijn de conducteurs 🙂. De paaltjes en poortjes houden het verder niet bij.
Begrijp ik goed dat het bij begin spitsuren ook zo werkt? Dus voor 6.30 inchecken is reizen met korting als de reis binnen een half uur begint?
Dat klopt inderdaad Ries.
Top, dank je! Scheelt weer euro's en tijd 🙂
Stel je checkt in voor 6:30 bij een andere vervoerder (Arriva) en je neemt de stoptrein naar een intercity station. Vervolgens check je uit bij die vervoerder om vervolgens in te checken bij de NS. Dat inchecken bij de NS doe je na 6:30. Verder heb je 40% korting geactiveerd op je OV-Chipkaart.
Vraag: krijg je dan 40% korting op je reis met de NS?
Reputatie 7
Badge +4
Nee, want u checkt na 06.35 in bij een andere vervoerder. U checkt na het inchecken bij Arriva in de daluren dus in in de spits en betaalt het volle tarief. Voor u is het één reis maar de vervoerders zien het als twee.

Er is wel een uitzondering. Als u bij NS in de daluren incheckt en u checkt uit in de spits, dan mag u, als u binnen 35 minuten weer incheckt bij NS, de reis tegen daltarief vervolgen. Het is soms wat verwarrend 😉
Doe je dit van NS trein naar NS trein dan is het wel mogelijk, verder is het, zoals Thom al zegt, van Arriva naar NS niet mogelijk.
Reputatie 7
Badge +4
Soms moet ik wat sneller schrijven, Slidestops 😉
Er is niets veranderd, dus ik vraag me af op grond waarvan u spreekt van een prijsverhoging.

Ik zie het als een impliciete prijsverhoging als je om 18.27 incheckt voor de trein die om 18.30 vertrekt en toch de volle prijs betaalt. Toen we de papieren kaartjes hadden, gold de vertrektijd. Met het inchecken bij de paal kregen we een paar minuten speling maar die was in elk geval vrijdag 25 augustus afwezig, vandaar mijn vraag. Ik zou ook graag weten hoe officieel deze speling is en of ik daarover evt. bij de NS terecht kan om te reclameren. Dank u wel!
Reputatie 7
Badge +4
U betaalt normaal geen vol tarief als u om 18.27 incheckt. Vanaf 18.25 reist u met korting. Heeft u eerder ingecheckt tijdens de spits dan kan het wel kloppen en moet u 35 minuten wachten voor u weer met korting in kunt checken. Het kan zijn dat het zo is gegaan.

Deze regel is veranderd met instemming van de consumentenorganisaties. In de situatie dat u incheckt tijdens de spits en in de daluren meteen met korting wilt reizen is het een nadeel en als u tijdens de spits even uit en in wilt of moet checken is het een voordeel. Of het een prijsverhoging is, hangt er dus maar van af. De truc is heel simpel, check met een andere kaart in tijdens de spits, check uit tijdens de daluren en check met een kortingsabonnement weer in. Dan heeft u dit probleem niet en ook geen extra kosten.

Voor veel mensen is het een voordeel.
En wat als de trein vertraging heeft tot precies 18:32 en je al was ingecheckt kan je dan je korting alsnog achteraf terug krijgen
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan niet, het moment van inchecken bepaalt uw tarief en is altijd leidend. Niet wanneer u reist of wanneer de trein daadwerkelijk komt.
Ik heb gehoord dat wanneer jij voor 6.30 (pak hem beet rond 6.22) incheckt, dat jij hierna gewoon een trein kan nemen in de spits. Ik zou volgens deze informatie dus de trein van 7.07 kunnen nemen zonder extra te betalen. Mijn vraag is dan ook of dit klopt
Reputatie 7
Badge +3
Je moet wel na inchecken binnen 30 minuten gaan reizen, tenzij er bv door een verstoring binnen deze tijd geen trein gaat. Wanneer je dus om 6.22 incheckt, zul je normaal gesproken uiterlijk om 6.52 moeten gaan reizen.

Kort geleden nog kreeg iemand bij mij in de coupe nog een boete hiervoor. Hij had voor 6.35 (want je hebt 5 minuten marge) ingecheckt en was pas rond 7.45 gaan reizen.
Reputatie 6
Je moet wel na inchecken binnen 30 minuten gaan reizen, tenzij er bv door een verstoring binnen deze tijd geen trein gaat. Wanneer je dus om 6.22 incheckt, zul je normaal gesproken uiterlijk om 6.52 moeten gaan reizen.

Kort geleden nog kreeg iemand bij mij in de coupe nog een boete hiervoor. Hij had voor 6.35 (want je hebt 5 minuten marge) ingecheckt en was pas rond 7.45 gaan reizen.


Daar worden serieus boetes voor gegeven? Nog nooit meegemaakt en zovaak gedaan met weekend vrij op Flex. Op vrijdagavond dan uiteraard
Reputatie 7
Badge +3
Ja dus, want de man die achter mij zat kreeg daar een boete voor.
Ik weet alleen niet of er nog verschil wordt gemaakt tussen in de daluren inchecken en dan meer dan 30 minuten later in de spits gaan reizen of wanneer het moment van inchecken en reizen allebei in dezelfde tariefperiode ligt. In het laatste geval heb je er tarieftechnisch geen voordeel aan, in het eerste geval wel.
Misschien dat @Loes hier meer over kan vertellen.
Badge +3
Daar worden serieus boetes voor gegeven? Nog nooit meegemaakt en zovaak gedaan met weekend vrij op Flex. Op vrijdagavond dan uiteraard.
Hoe moeten we dat lezen, Sander? Op vrijdagavond en met Weekend Vrij heeft (te) vroeg inchecken juist totaal geen zin, toch?

Dan is ná 18:25 inchecken juist belangrijk, en of je dan pas om 19:45 gaat reizen maakt niets uit. Je mag dan gerust een uur of twee op Utrecht Centraal of ander mega-station een hapje gaan eten en zo, want je bent mét korting (in dit geval vrij reizen) ingecheckt.

Er zijn boze tongen die zeggen dat je dan vóór je treinreis toch even naar buiten de poortjes moet, en dan (opnieuw gratis, had je al gedaan) incheckt met Weekend Vrij.

Snap ik niet... of diegenen die zoiets zeggen snappen het rit-naar-reis principe niet of willen te veel vasthouden aan "na inchecken moet je binnen 30 minuten in een trein zitten"... 🤔

Reageer