beantwoord

Papieren kaartje met barcode

  • 7 september 2014
  • 22 reacties
  • 931 Bekeken

Sinds 9 juli kun je uit de kaartautomaten alleen nog losse kaartjes met een chip kopen en betaal je hiervoor 1 euro extra (omdat die chip geld kost).

Alternatief is om een e-ticket te kopen, waarop een barcode staat waarmee je de poortjes kunt openen en in kunt checken.

NS zegt de reiziger op plek 1, 2 en 3 te hebben staan. Reizigers zitten niet te wachten op 1 euro extra te betalen en daarom moet NS het ook niet fijn vinden.


Waarom is het niet gewoon mogelijk om uit de kaartautomaat een papierenkaartje te kunnen halen met een barcode om de poortjes te openen? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn? En dan hoeft niemand 1 euro extra te betalen en scheelt het verspilling van het materiaal waarvan de chip gemaakt is.

Of is dit een oplossing die zo logisch en makkelijk is dat iedereen er bij NS overheen gekeken heeft?
icon

Beste antwoord door Dennis 7 september 2014, 19:36

Sinds 9 juli kun je uit de kaartautomaten alleen nog losse kaartjes met een chip kopen en betaal je hiervoor 1 euro extra (omdat die chip geld kost).

Alternatief is om een e-ticket te kopen, waarop een barcode staat waarmee je de poortjes kunt openen en in kunt checken.

NS zegt de reiziger op plek 1, 2 en 3 te hebben staan. Reizigers zitten niet te wachten op 1 euro extra te betalen en daarom moet NS het ook niet fijn vinden.


Waarom is het niet gewoon mogelijk om uit de kaartautomaat een papierenkaartje te kunnen halen met een barcode om de poortjes te openen? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn? En dan hoeft niemand 1 euro extra te betalen en scheelt het verspilling van het materiaal waarvan de chip gemaakt is.

Of is dit een oplossing die zo logisch en makkelijk is dat iedereen er bij NS overheen gekeken heeft?

Nee, NS heeft er weleens iets over gezegd, dat het fraudegevoeliger is.
Bekijk origineel

22 reacties

U bedoelt soms de nieuwe scanticket? In het blad Spoor nr. 3 die net verschenen is staat op pagina 12 er uitgebreid in. U kunt ook naar de website gaan www.ns.nl/scanticket
Nee dit bedoel ik niet. Lees hem anders nog een keer. Binnenlandse kaartjes uit de kaartautomaat voor mensen zonder ov-chipkaart. Niet met een wegwerp chip er in (á 1 euro) maar met een barcode om de poortjes te openen (zonder extra geld).
Of de mogelijkheid om het kaartje op een bestaande chipkaart te zetten...
Een e-ticket met barcode is alleen zonder korting te koop. U betaald altijd 1 € transactiekosten. Als u een anonieme ov chipkaart koopt dan betaald u 7,50 € transactie + 20 € reiskosten. U kunt ook een persoonlijke ov chipkaart nemen. De Dal Voordeel abonnement is het goedkoopst. Ik heb zelf een Dal Voordeel abonnement het kost 50 € per jaar en daarmee kunt ik alleen tijdens de daluren 40% korting reizen, maar dan moet er minimaal wel 10 € erop staan. Mijn Dal Voordeel abonnement is geldig voor in de 1e klasse.
Reputatie 6
Badge +2
Sinds 9 juli kun je uit de kaartautomaten alleen nog losse kaartjes met een chip kopen en betaal je hiervoor 1 euro extra (omdat die chip geld kost).

Alternatief is om een e-ticket te kopen, waarop een barcode staat waarmee je de poortjes kunt openen en in kunt checken.

NS zegt de reiziger op plek 1, 2 en 3 te hebben staan. Reizigers zitten niet te wachten op 1 euro extra te betalen en daarom moet NS het ook niet fijn vinden.


Waarom is het niet gewoon mogelijk om uit de kaartautomaat een papierenkaartje te kunnen halen met een barcode om de poortjes te openen? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn? En dan hoeft niemand 1 euro extra te betalen en scheelt het verspilling van het materiaal waarvan de chip gemaakt is.

Of is dit een oplossing die zo logisch en makkelijk is dat iedereen er bij NS overheen gekeken heeft?

Nee, NS heeft er weleens iets over gezegd, dat het fraudegevoeliger is.
Beste Joost752, De introductie van de OV-chipkaart is al enkele jaren geleden begonnen. Vanaf medio 2014 heeft de reiziger niet alleen in bus, tram en metro, maar ook in de trein een OV-chipkaart nodig. Heel veel Nederlanders zijn al in het bezit van een OV-chipkaart en wie hem nog niet heeft kan hem voor €7,50 kopen bij kaartautomaten. De OV-chipkaart is 5 jaar geldig. We begrijpen dat als je maar weinig reist, dit best een aanzienlijk bedrag is. Daarom hebben we voor incidentele reizigers, die geen OV-chipkaart hebben en mede op verzoek van consumentenorganisaties, de zogenaamde eenmalige chipkaart ontwikkeld. Dit is een papieren kaartje maar dan voorzien van een chip. Net als bij de bus, tram en metro geldt hiervoor een toeslag van €1, aangezien de productie en vooral ook distributie van deze eenmalige chipkaart duurder is dan het papieren kaartje. Bij de ontwikkeling van dit type vervoerbewijs hebben we ook de andere mogelijkheden verkend, zoals een papieren vervoerbewijs met barcode. Zoals Dennis aangeeft is dit product fraudegevoeliger, vandaar de keuze voor de Eenmalige Chipkaart.
Blablablabla

Waarom is een papieren kaartje met een barcode uit een automaat fraudegevoeliger ?

En waarom zoeken jullie geen echte oplossing voor jullie vaste klanten die nu in en uit een trein moeten gaan om verder te reizen buiten hun traject dan wel met korting verder reizen, waar een papieren kaartje met korting en barcode DE oplossing voor is ?

Een kaartje wat overigens in ALLE LANDEN te koop is, naast de chipkaart.
En als het zo fraudegevoelig is, waarom kan het barcode product dan wel via internet aangeschaft worden?

Inderdaad weer veel gebabbel zonder goede onderbouwing.
Reputatie 6
Badge +2
Een barcodeproduct via internet is op naam. Of de juiste persoon door het poortje gaat wordt dan wel niet automatisch gecontroleerd, maar een controleur die iemand door een poortje heeft zien gaan kan dat wel controleren, en hem op fraude betrappen als het product op naam van iemand anders staat.
Een los kaartje hoeft helemaal niet op naam. Je maakt het gewoon zo dat 1 persoon van A naar B kan en verder niets. Inchecken op station A , uitchecken station B, barcode verlopen.

In andere landen werkt het ook zo, dus hier kan het ook.
En waarom moet het op naam staan?
En waarom moet het op naam staan?

Anders kan je zwartrijden volgens NS natuurlijk (10 kaartjes printen en bij het station verkopen :D), maar dat kan je dus makkelijk voorkomen met een unieke barcode.

Om maar een vb te geven, ik koop weleens Pathé vouchers, die krijg ik per post zonder naam en ik kan ze 1x inwisselen bij de Pathé, doe ik het nog een keer, dan wordt de voucher geweigerd.

Zo simpel.
Die logica volg ik niet, bij de kaartjes automaat kan toch niet 10x het kaartje afgedrukt worden? Voor 9 juli stonden alle kaartjes bij het kaartjes automaat toch ook niet op naam? De NS kan toch gewoon de "oude kaartjes" gebruiken en daar een code op printen die de poortjes opent?
Oh sorry, dacht dat je e tickets bedoelde.

Nee je hebt helemaal gelijk, kaartje uitj automaat kan je ook gewoon een unieke barcode op zetten. Zonder naam.

Dat deed de NS overigens in het begin ook.
Precies, dus het hele fraude verhaal houdt geen stand.
Reputatie 6
Badge +2
Het zou de doorstroom vertragen als steeds een database moet worden geraadpleegd voordat het poortje opengaat.
Hoezo zou dat traag moeten zijn? Heel het internet is gebaseerd op databases, hoe traag is dat? Alleen als het slecht opgezet wordt zal het traag zijn.
Welke database ? Contact maken duurt net zo lang als inchecken normaal.

Echt onzin hoor, in andere landen werkt het gewoon goed.
Reputatie 6
Badge +2
Een bestelling ophalen bij een kaartautomaat gaat bijvoorbeeld ook iets trager dan andere handelingen.
Reputatie 6
Badge +2
In http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2014/06/24/brief-aan-novb-over-afschaffen-papieren-treinkaartje.html wordt ook nog als nadeel genoemd dat er meer barcodescanners nodig zouden zijn.
Die zijn evenwel nodig.

Grappig dat de NS hiervan wel de nadelen weet, maar van de OV chipkaart niet.
Als je de OV chipkaart aantrekkelijk had gemaakt voor ALLE reizigers had je helemaal geen barcodescanners nodig gehad...

Reageer