beantwoord

Papieren kaartje naar buitenland in vrij reizen periode

Momenteel kun je als je een studentenreisproduct hebt in de periode dat je vrij kunt reizen en naar België gaat een kaartje kopen met 100% korting in Nederland - in dit geval staat op je kaartje "Roosendaal (gr)" als vertrekstation op het kaartje.

Hoe zal dit worden wanneer het papieren kaartje definitief wordt afgeschaft en wordt vervangen door de wegwerpchipkaart? Het lijkt me niet dat je dan ook nog € 1 toeslag moet betalen per kaartje...
icon

Beste antwoord door Susan NS 21 mei 2014, 10:34

Je kunt ook een internationaal treinticket blijven aanschaffen in de kaartautomaat mét korting.

Bekijk origineel

8 reacties

Gewoon op HiSpeed een (internationaal) E-ticket aanschaffen van het vertrekstation in Nederland naar het station van bestemming in Belgie en daarop aangeven dat je in Nederland 100% vrij reizen hebt.
Wel als bewijs het studentenreisproduct (OV-chipkaart) meenemen zonder in- en uit te checken, louter en alleen om bij controle aan te tonen dat je recht hebt op 100% vrij reizen.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dan ook de enige waarbij geen toeslag verplicht wordt. Het wordt dus onmogelijk om naar Brussel te reizen zonder het kaartje van tevoren op internet te kopen of een toeslag te betalen?

Kaartje kopen op het station heeft het grote flexibiliteitsvoordeel dat je hem koopt meteen voordat je vertrekt, en niet eerst afgedrukt moet hebben.
Savh schreef:

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar dan ook de enige waarbij geen toeslag verplicht wordt. Het wordt dus onmogelijk om naar Brussel te reizen zonder het kaartje van tevoren op internet te kopen of een toeslag te betalen?

Kaartje kopen op het station heeft het grote flexibiliteitsvoordeel dat je hem koopt meteen voordat je vertrekt, en niet eerst afgedrukt moet hebben.

Op zich is over internationale vervoerbewijzen uit de automaat nog helemaal niets over bekend en gepubliceerd.
Maar heel Nederland staat op de achterste benen omdat voor een los binnenlands vervoerbewijs vol tarief een toeslag moet worden betaald, wat bij bus, tram en metro al jaren heel normaal is.

In de komende weken zal ook heus wel bekend worden hoe dat zal gaan met internationale vervoersbewijzen.
Beste Jurgen, Er zit geen toeslag op de Railrunner, voor kaartjes naar Duitsland en België, het Euregioticket, ICE-toeslag enkele reis, toeslagen van treinen over de hogesnelheidslijn en Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets. Het antwoord van Hans is correct: je kunt op de e-ticket blijven aangeven dat je gratis reist op het NS-traject.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Susan NS schreef:

Beste Jurgen, Er zit geen toeslag op de Railrunner, voor kaartjes naar Duitsland en België, het Euregioticket, ICE-toeslag enkele reis, toeslagen van treinen over de hogesnelheidslijn en Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets. Het antwoord van Hans is correct: je kunt op de e-ticket blijven aangeven dat je gratis reist op het NS-traject.

Ik heb je topic verplaatst naar 'Overige Producten' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.

Betekent dit dat je dus nog steeds een kaartje uit de automaat met korting naar het buitenland zal kunnen krijgen op een tijdelijke OV-chipkaart die in het buitenland niet gelezen kan worden, of dat dit alleen mogelijk is via internet? Hét alternatief, reizen op saldo en met korting, blijft in het buitenland onmogelijk, neem ik aan, maar dan moet er wel een redelijk alternatief voor komen.

"Op zich is over internationale vervoerbewijzen uit de automaat nog helemaal niets over bekend en gepubliceerd." Als dit zo is, vind ik het onterecht dat dit als "beantwoord" afgesloten wordt.
Ik ben dit voor je aan uitzoeken. Je krijgt zo snel mogelijk een terugkoppeling van me.
Je kunt ook een internationaal treinticket blijven aanschaffen in de kaartautomaat mét korting.
Reputatie 6
Badge +2
Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html.

Reageer