Papieren kaartje wordt vanaf 9 juli vervangen door de eenmalige chipkaart



Toon eerste bericht

134 reacties

Reputatie 3
Badge
@PPP (You were quoting me rather than Dennis. . .):

That's what I meant actually, machines behaving differently due to their firmware. It does not seem to make sense that some machines would be able to sell disposable cards and others just anonymous cards.
I would not even know why only selected machines accept credit cards. This again is something you can only see when you are first in line. Which may not be much of a problem, but it IS annoying. Especially if you want to pay by credit card, have been waiting in line for some time to find out that 'your machine' does not accept credit cards and the nearest one that DOES accept them is at the other end of the hallway. . .
This again is something you can only see when you are first in line. Which may not be much of a problem, but it IS annoying. Especially if you want to pay by credit card, have been waiting in line for some time to find out that 'your machine' does not accept credit cards and the nearest one that DOES accept them is at the other end of the hallway. . .

For what I understood from other topics and about a year ago on the forum of dutchnews.nl it's more that on selected stations, credit cards are accepted. On those stations, credit cards are accepted by all ticket vending machines. So it doesn't matter which tvm you use, as long as you are on one of those stations. By far most of the stations however do not have machines that accept credit cards.
Reputatie 6
Badge +2
transaction receipt (..) was printed on the same paper as the old paper train tickets. Apparently, the converted machines now have two paper rolls: the old paper roll with the same paper it used to print tickets on, but now only for transaction receipts, and one with disposable tickets rolled onto, to print the new tickets with chip.
Or they are just testing the software and actually still sell old paper tickets (but now an adjusted assortment).
Reputatie 6
Badge +2
It does not seem to make sense that some machines would be able to sell disposable cards and others just anonymous cards.
Why? Anonymous cards are of a different material, so the extra ability to sell them requires more complicated hardware.
Reputatie 3
Badge
It does not seem to make sense that some machines would be able to sell disposable cards and others just anonymous cards.
Why? Anonymous cards are of a different material, so the extra ability to sell them requires more complicated hardware.


OK. I do understand that.

But what I meant is, that it does not make sense from the user's point of view. You are waiting in a line for one of a series of machines that seem to be almost (or even completely) the same from the outside, and once you are first in line you find out that they sell different ranges of products. And in many cases (tourists or very infrequent travellers), people may not even be aware of the differences between the products, so they are confused, need to consider all options in front of the machines, holding up the rest of the line, et cetera. And in worst case, ending up with a product that does not suit their needs best, or having to line up for another machine and start all over again. . .

This morning, I already met three very annoyed people who tried to retrieve paper tickets from the single machine that did not sell them. . .

BTW: I checked this morning; both converted machines in Haarlem are of the Rubens type with a coin slot; one of them sells anonymous cards and disposable cards; the other one anonymous cards and paper tickets. Looks like they installed a unit for anonymous cards in both, and replaced the unit (or the paper) for paper tickets only in one of them, and updated the firmware accordingly.

Anyway, I do hope NS is just testing various options at the moment, and will aim for uniformity and clarity after July 9th.
Reputatie 6
Badge +2
And the text "Kopen OV-chipkaart" at the top of the machine with the curved front may have to be changed into "Kopen anonieme OV-chipkaart".
Reputatie 6
Badge +2
From July 9th both types will sell single-use chipcards and tickets for abroad, I suppose.
Spoor magazine has now announced that only the curved one will.
Reputatie 3
Badge
From July 9th both types will sell single-use chipcards and tickets for abroad, I suppose.
Spoor magazine has now announced that only the curved one will.


I also noticed that, according to Spoor Magazine, single-use cards will only be available from the curved ones.

First of all, this still leaves open whether international tickets and anonymous chipcards will be available from both types.
Second, I believe it is not of much use to publish this information in Spoor Magazine . . . Spoor Magazine targets frequent travellers who are not likely to be looking for single-use cards. . . .
Reputatie 6
Badge +2
this still leaves open whether international tickets and anonymous chipcards will be available from both types.
International tickets will be single-use cards, so available at the curved machines only. Anonymous chipcards are and will be available at the curved machines only, too.

The flat ones are for the other services only, such as topping up credit, loading products onto one's card, checking transactions etc.
Reputatie 3
Badge
this still leaves open whether international tickets and anonymous chipcards will be available from both types.
International tickets will be single-use cards, so available at the curved machines only. Anonymous chipcards are and will be available at the curved machines only, too.

The flat ones are for the other services only, such as topping up credit, loading products onto one's card, checking transactions etc.


In that case, they'd better change the text on top of the flat ones, that now says "Tickets". Because no tickets will be available from those machines (unless one considers loading products onto the card 'buying tickets').
I only learnt of this change today while reading an old DutchNews email, there is nothing posted at my station about this change, despite being in a tourist area.
I have a personal OV card which I mainly use for bus and tram journeys, and if I go somewhere by train I buy a dagretour ticket. So am I correct in thinking that I will now have to maintain a minimum €20 balance on my ov card just in case I need to go somewhere by train? or pay €1 more to buy a "disposable" dagretour ov card? Either way it seems NS wins and the customer looses.
Als je nu vóór 9:00u vertrekt, maar het eerstvolgende station na 9:00u passeert, kun je middels een papieren kaartje/eticket vanaf dat volgende station met 40% korting reizen tot het eindstation. Dat lijkt nu niet meer te kunnen, wat ik een schandalige verandering van de voorwaarden/mogelijkheden bij mijn abonnement vindt, want veel duurder! Voorbeeld: ik woon in Groningen en moet om 13:00u in Maastricht zijn. Daartoe neem ik de trein van 8:43u. Die is om 9:02u in Assen. Nu kost die reis me iets meer dan 15,50, en vanaf 9 juli maar liefst €25,40, €10,= duurder!! Terwijl het OVchip-systeem op het moment van uitchecken natuurlijk precies weet welke reisroute ik heb genomen, en obv de dienstregeling weet dat ik vanaf Assen met 40% korting mag reizen, en dit bij het uitchecken meteen kan verrekenen. Dat dit blijkbaar niet zo is geprogrammeerd is een knulligheid van de NS en OV bedrijven, of pure onwil om een extra investering te doen, ofwel een bewuste keuze om meer geld uit de portemonnee van de reiziger te kloppen. In ieder geval is er geen enkele valide reden te bedenken waarom de trouwe vaste klant ineens ZO financiel de dupe wordt! Of is deze reden er wel? Graag uw reactie! Bij voorbaat dank.
Dit is correct.
Indien men na negen uur toch aanspraak wil maken op korting, is het de bedoeling dat de trein in het eerste station na negen uur wordt verlaten en men hier in- en uitcheckt. Zo kan het vervolg van de reis met korting worden afgelegd.

Overigens is het in dit geval niet zinvol, je kunt dan net zo goed een trein later in Groningen nemen. Dan het je ook geen last van verschillende kaartjes.

Zie hier weer een goed voorbeeld van hoe de OV-chipkaart het reizen makkelijker maakt.
Reputatie 3
Badge
Terwijl het OVchip-systeem op het moment van uitchecken natuurlijk precies weet welke reisroute ik heb genomen, en obv de dienstregeling weet dat ik vanaf Assen met 40% korting mag reizen, en dit bij het uitchecken meteen kan verrekenen.

Dat is nu net het probleem. Het systeem weet dat NIET precies. Of in ieder geval lang niet altijd
Het systeem zou het kunnen weten als iedereen altijd de snelst mogelijke reisroute kiest. Maar dat is nu eenmaal niet het geval. Mensen stappen tussentijds uit om een kop koffie te halen, voor een afspraak of om een boodschap te doen, en dan klopt de berekening niet meer. En dat probleem wordt verdubbeld doordat je tijdens de avondspits ook niet meer met voordeel reist.

Overigens is er ook een voordeel aan het nieuwe systeem: als u voor 6.35 uur incheckt en dan naar Maastricht gaat, reist u het hele traject met korting, terwijl u dat met het huidige systeem vol tarief kost.

De enige 'oplossing' voor deze kwestie zou zijn als NS het systeem van inchecken los zou laten en, net als straks gebeurt voor de Jaartrajectkaarthouders, zou gaan werken met elektronische kaartjes die je op je chipkaart kunt laden. Maar NS heeft besloten de reisvoorwaarden gewoon te veranderen zodat het moment van inchecken bepalend is voor de korting.
Het is te zot voor woorden. Als 9/10 van de reis buiten de spits plaats vindt, dan moet 9/10 van de prijs met korting berekend moeten worden. Een simpele berekening, daar kan ik zelfs een programmaatje voor schrijven.
Reputatie 7
Badge +4
[quote=IskOV]T
De enige 'oplossing' voor deze kwestie zou zijn als NS het systeem van inchecken los zou laten en, net als straks gebeurt voor de Jaartrajectkaarthouders, zou gaan werken met elektronische kaartjes die je op je chipkaart kunt laden. Maar NS heeft besloten de reisvoorwaarden gewoon te veranderen zodat het moment van inchecken bepalend is voor de korting.


Als je het slim aanpakt heb je vooral voordeel bij dit systeem. Het wat laat uitchecken na de spits is een nadeel maar je moet dan de afweging gemak/reiskosten zelf maken. Maak gebruik van de mogelijkheden in plaats van je op nadelen te fixeren, die er natuurlijk wel zijn. Dankzij dit systeem zijn bijvoorbeeld ook hele gunstige abonnementen mogelijk waarmee er reismogelijkheden ontstaan in de daluren die anders moeilijk betaalbaar zouden zijn voor veel mensen. Het afschaffen van het systeem dat het moment van inchecken bepalend is, is ook niet aan de orde.
Wat een onzin, maak gewoon een goed werkend systeem.
Reputatie 3
Badge

Als je het slim aanpakt heb je vooral voordeel bij dit systeem. Het wat laat uitchecken na de spits is een nadeel maar je moet dan de afweging gemak/reiskosten zelf maken. Maak gebruik van de mogelijkheden in plaats van je zuur op nadelen te fixeren, die er natuurlijk we zijn. Dankzij dit systeem zijn ook hele gunstige abonnementen mogelijk waarmee er reismogelijkheden ontstaan in de daluren die anders moeilijk betaalbaar zouden zijn voor veel mensen.


Om te beginnen: ik ben niet zo zuur over die nadelen. Ik accepteer dat ze er zijn en probeer er zo min mogelijk last van te hebben. Er zijn anderen die vinden dat hun groot onrecht wordt aangedaan, maar de realiteit is dat NS de voorwaarden veranderd heeft waar ze volledig het recht toe heeft. Daar hoor je mij niet over klagen.

Maar het moet me wel van het hart dat het nieuwe systeem helemaal geen voorwaarde is voor het mogelijk maken van die gunstige abonnementen. Dat staat helemaal los van elkaar. Weekend Voordeel, Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Weekend Vrij en Dal Vrij zouden net zo goed mogelijk zijn geweest als de reistijd bepalend zou zijn: je kijkt wanneer iemand in de trein zit, en op basis daarvan bepaal je of hij (in combinatie met zijn abonnement) recht heeft op korting of vrij reizen.

Het systeem van inchecken en uitchecken is wel nodig voor het reizen op saldo en het reizen op rekening. Maar bij reizen op saldo kun je je afvragen wat het daarvan het voordeel is: in feite doet de reizigers niets anders dan vooraf een bedrag bij het OV-chipbedrijf op een rekening storten, waar dan later een bedrag van wordt afgeboekt. Het OV-chipbedrijf gaat een beetje als bank fungeren, en ik word min of meer verplicht daar een bepaald minimum saldo aan te houden dat ik niet voor andere doeleinden kan gebruiken dan reizen met de chipkaart. Maar ik heb al een bank, en als ik met mijn pinpas betaal, doe ik feitelijk hetzelfde maar dan zonder de OV-bank als tussenstap.

Reizen op rekening vind ik persoonlijk wel echt een voordeel van het nieuwe systeem. En ik vind het op zichzelf ook vreselijk handig als je geen kaartjes hoeft te kopen maar gewoon je pasje langs een paal kunt halen. Alleen wordt dat voordeel dan weer teniet gedaan door een aantal nadelen.

Overigens geldt ook het omgekeerde: zoals het nieuwe systeem geen voorwaarde is voor de nieuwe abonnementen, is het nieuwe systeem ook niet de oorzaak voor alle aanpassingen in de voorwaarden. Dat je in de avondspits niet meer met korting mag reizen, en dat je in juli en augustus niet meer de hele dag met korting mag reizen, heeft totaal niets met het nieuwe systeem te maken.
de realiteit is dat NS de voorwaarden veranderd heeft waar ze volledig het recht toe heeft.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb een contract met de NS afgesloten, de voorwaarden mogen niet zomaar veranderd worden.
Reputatie 3
Badge
de realiteit is dat NS de voorwaarden veranderd heeft waar ze volledig het recht toe heeft.
Ik ben het hier niet mee eens. Ik heb een contract met de NS afgesloten, de voorwaarden mogen niet zomaar veranderd worden.


Ik moet misschien iets preciezer formuleren. In strikte zin is er geen sprake van een verandering van de voorwaarden. Er is een reeks nieuwe abonnementen geïntroduceerd waarvan de voorwaarden dus per definitie nieuw zijn, en geen verandering van de voorwaarden bij de oude abonnementen (die immers ophouden te bestaan).

Maar zelfs als we van deze woordenstrijd afzien: NS mag de voorwaarden VAN LOPENDE ABONNEMENTEN ingrijpend veranderen als ze dat minstens drie maanden van tevoren aankondigen (artikel 6.2 van de voorwaarden voor abonnementen voor de consumentenmarkt, artikel 4.2 van de voorwaarden voor jaarabonnementen). De regel dat de tijd van inchecken bepalend is, geldt in ieder geval niet voor lopende Jaartraject of OV-Jaar, want daarmee kun je nog niet inchecken; daar is dus ook niets veranderd. Je krijgt er pas mee te maken als je oude abonnement afloopt. Bovendien is die regel geruime tijd geleden al aangekondigd.

Ik zou nog eens moeten checken hoe het zit met het opheffen van Overgang 2-1 voor een specifiek traject. Maar uit een antwoord dat ik hierover van de Vereniging Rover kreeg, begrijp ik dat dit ook al een langslepende kwestie is die dus kennelijk al langer geleden is aangekondigd. En vooralsnog kan ik ook nergens vinden dat dit nu iets is waarop je recht zou hebben als houder van abonnement; de voorwaarden zijn daar niet duidelijk in.
Hé, ik wist niet dat je ook korting kreeg als je vóór 6:35 incheckt? Met een ouderwetse voordeelurenkaart?
Badge +3
Dat is ook niet zo. Behalve natuurlijk in weekenden, de maanden juli en augustus, op feestdagen en de laatste week van het jaar.
Reputatie 3
Badge
Wat een onzin, maak gewoon een goed werkend systeem.

In de ogen van NS werkt het systeem uitstekend, want het doet in het algemeen precies wat er in hun voorwaarden staat. . .
Reputatie 3
Badge
Hé, ik wist niet dat je ook korting kreeg als je vóór 6:35 incheckt? Met een ouderwetse voordeelurenkaart?

Met een oude voordeelurenkaart niet.
Met de nieuwe Dal Voordeel (en bijvoorbeeld Traject Vrij buiten je traject) wel.
Ik heb een studenten ov en degene die met je mee reist, krijgt dan 40 procent korting. We kopen dan altijd een kortingskaartje van papier, maar dit kan straks niet meer. Hoe kan iemand dan met je meereizen op korting?

Reageer