Papieren kaartje wordt vanaf 9 juli vervangen door de eenmalige chipkaart | NS Community

Papieren kaartje wordt vanaf 9 juli vervangen door de eenmalige chipkaart


Reputatie 2
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.

Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!

134 reacties

Ah ok, meende dat hier pas geleden ook ophef over was omdat de prijs hoger was via die knop.

Je doelt waarschijnlijk op de situatie toen de buitenlandse reiziger standaard een 1e klas kaartje kreeg aangesmeerd?
De prijs is ook (vaak) hoger, omdat als je de gemaksknop bijvoorbeeld gebruikt bij de automaat op Amsterdam Lelylaan om een kaartje naar Schiphol te kopen, alsnog 4 + 1 euro betaald moet worden, terwijl de ritprijs Amsterdam Lelylaan - Schiphol maar 2,80 (+1) euro is.
Sinds 9 juli geen treinkaartje nodig gehad. Met trajectkaart kan ik nog steeds niet op Saldo reizen. Dat is al een slechte zaak. Nu moet ik morgen vanaf Rotterdam doorreizen naar Lombardijen. Ik denk ik koop alvast een kaartje of zet een product op de trajectkaart. Mooi niet. Sinds 9 juli kun je dus blijkbaar alleen op de dag zelf een kaartje kopen.
Hopeloos.
Badge +3
U zou een e-ticket kunnen kopen. Voor jaartrajectabonnementhouders zijn nog e-tickets met korting te koop, ook voor dagen in de toekomst.
Als ik nu een treinkaartje zou kopen, zou dat dus niet meer geldig zijn? En kan ik met een anonieme OV-chipkaart reizen met de NS? En wat is dan het minimale saldo dat ik nodig heb als ik een retourtje Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal wil?
Als ik nu een treinkaartje zou kopen, zou dat dus niet meer geldig zijn?
Jawel: De kaartautomaat verkoopt nu papieren kaartjes met een chip erin. Daarmee moet in- en uitgecheckt worden en dan zijn ze geldig. Ze kosten wel per stuk een euro meer dan een reis met een e-ticket of met een ov-chipkaart.

En kan ik met een anonieme OV-chipkaart reizen met de NS?
Ja, mits de kaart "geactiveerd is" om te reizen bij NS. Dat gebeurt automatisch als er een keer saldo op de kaart wordt gezet bij een NS-kaartautomaat, maar dat kan ook handmatig gedaan worden bij een NS-kaartautomaat.

En wat is dan het minimale saldo dat ik nodig heb als ik een retourtje Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal wil?Om in te kunnen checken moet er officieel 20 euro, maar in praktijk 16 euro op staan. Met de prijs van de heenrit erbij moet er aan het begin van de reis (uitgaande van tweede klas en niet met de IC-direct) minimaal €30,50 op staan.
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.

Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!

De link naar de 10 FAQ werkt niet meer. Waar kan ik vinden wat een eticket is, en hoe het werkt?
Waar kan ik vinden wat een eticket is, en hoe het werkt?

Dat kan hier.
Reputatie 4
Badge
Waar kan ik vinden wat een eticket is, en hoe het werkt?

Dat kan hier.


Let wel op dat je met een e-ticket niets hebt aan je voordeelurenabonnement omdat e-tickets niet meer met 40% korting verkocht worden.

Reageer