beantwoord

Pasfoto upload werkt niet, email van NS met foute link en referentienummer die niet werkt


Gisteren ontving ik een e-mail van de NS met de mededeling:
Wij willen ervoor zorgen dat u als NS-abonnementhouder automatisch en tijdig uw nieuwe OV-chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. Daarvoor hebben we een nieuwe recente pasfoto van u nodig.
in deze e-mail geeft de NS aan hoe mijn digitale pasfoto te uploaden:
  • ik moet naar www.ns.nl,
  • vervolgens moet ik inloggen met mijn OV-kaart nummer,
  • en mijn persoonlijke referentienummer aangeven. ...
Helaas laat de NS website alleen maar toe om met mijn e-mail adres in te loggen, niet met mijn OV-kaart nummer, ... bovendien heb ik geen idee waar ik het persoonlijke referentienummer moet intypen. ...

Na lang zoeken heb ik wel de volgende webpage gevonden: https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto/
Upload uw pasfoto voor een nieuwe kaart
Dus heb ik mijn OV-kaartnummer ingetypt (16 cijfers), ... en het Referentienummer (van 8 cijfers), ... en vervolgens de code

Maarrrrr, zodra ik de knop "Start upload" aanklik krijg ik het volgende ROOD-kleurige "fout" bericht te zien:
Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid 5xxxxxx6

Ik heb mijn hele avond vergald met het telkens weer proberen, maar ik kom geen stap verder.
Steeds krijg ik weer dezelfde rode foutmelding.
Is het echt waar dat de NS mij gisteren een e-mail heeft gestuurd met
1) zinloze, foute en/of onvolledige web-link ?
2) een verkeerd en niet werkend persoonlijk referentienummer ?

Ik ben ten einde raad. In Gods naam, WAT MOET IK DOEN om met SUCCES MIJN PASFOTO aan de NS te UPLOADEN ???
icon

Beste antwoord door GuusO 24 juli 2019, 01:10

Gisteren, maandag 23 juli, ontving ik een nieuw "verzoek pasfoto" noreply e-mail van de NS. Deze e-mail gaf mij zowel een nieuwe pasfoto upload link als ook een nieuw persoonlijk referentienummer.
De nieuwe upload link bracht mij op de webpage waar ik mijn ov-chipkaartnummer en ook het nieuwe persoonlijke referentienummer ingaf. Vervolgens klikte ik op de knop "Ga verder".
Daardoor kwam ik op de webpage waar ik mijn op mijn pc klaarstaande pasfoto kon plaatsen, en de upload knop leidde mij naar de upload bevestigings webpage met de tekst: "Bedankt voor uw aanvraag
Uw gegevens zijn succesvol opgeslagen en worden verwerkt in ons systeem".

Deze door mij gestarte topic heeft dus het gehoopte succes bereikt. Mijn dank aan de NS moderators, bijv. @Emma NS , die mij afgelopen weekend beloofde er achter aan te gaan bij de erantwoordelijken. En dat is haar gelukt blijkbaar. ... Ik neem aan dat alle lotgenoten die te kampen hebben gehad met de foutieve "verzoek pasfoto" e-mail eerder deze maand, nu ook de nieuwe correcte "verzoek pasfoto" e-mail hebben ontvangen van de NS
Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Heb je momenteel een NS abonnement op jouw ov-chipkaart? Wanneer je geen abonnement hebt of alleen NS Flex basis dan krijg je geen nieuwe kaart van NS maar moet je die zelf kopen.
Goedemorgen GuusO en welkom bij de NS Community!

In de e-mail die recentelijk is verzonden is er inderdaad een fout ingeslopen waardoor de link niet correct is. De pagina die je hebt gevonden is echter wel correct, dus waarom je deze fout krijgt durf ik zo snel niet te zeggen. Het zou inderdaad kunnen dat je een abonnement hebt waarmee je niet in aanmerking komt voor een kosteloze kaartvernieuwing, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je kunt in dit geval het beste contact op nemen met onze Klantenservice, mijn collega's kunnen dan mee kijken.
Ik zie dat er zojuist een storing is geconstateerd in het proces tot uploaden van de pasfoto, dat is hetgeen wat de foutmelding veroorzaakt. Ik durf helaas geen prognose te geven over wanneer dit is opgelost, dus ik zou willen adviseren om het komende week opnieuw te proberen. Contact met onze Klantenservice zal in dit geval geen meerwaarde meer hebben.
Dank voor je beide antwoorden Stijn. De komende dagen ga ik weer proberen mijn pasfoto te uploaden. Naar mijn weten kom ik dus voor kosteloze kaartvernieuwing in aanmerking. Sinds 2014 heb ik mijn persoonlijke OV-chipkaart, sindsdien met daarop een doorlopend NS Dalvoordeel abonnement, in 2018 aangevuld met 7 keuzedagen per jaar, ook doorlopend.
Precies hetzelfde probleem ervaren en veel te lang moeten zoeken. Bron van ellende is de mail waarin een foutieve link staat. Na te lang zoeken een vervangende link gevonden, en vervolgens met error "Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid 5*******6" geconfronteerd.
Grrrr.
Ik zie dat er zojuist een storing is geconstateerd in het proces tot uploaden van de pasfoto, dat is hetgeen wat de foutmelding veroorzaakt. Ik durf helaas geen prognose te geven over wanneer dit is opgelost, dus ik zou willen adviseren om het komende week opnieuw te proberen. Contact met onze Klantenservice zal in dit geval geen meerwaarde meer hebben.

Tsja, ik weet het niet hoor: Een bedrijf met zo'n publieke functie en zo verschrikkelijk veel storingen. Ik vind het niet normaal meer.
Badge +3
Tsja, ik weet het niet hoor: Een bedrijf met zo'n publieke functie en zo verschrikkelijk veel storingen. Ik vind het niet normaal meer.
Iets minder publiek maar wél de absolute spil in het reizen van tegenwoordig is OV-chipkaart (TLS TransLink Systems in Amersfoort).

Die gooien met het grootste gemak hun hele website dagen/weekenden lang uit de lucht (wegens storing of onderhoud) en zijn online alleen maar bereikbaar tijdens kantooruren (Twitter).

En via de telefoon houdt ook niet over, want zaterdag en zondag van 10:00-16:00 en dan ook nog via een 0900 nummer dat veel mensen niet eens kunnen bellen (ook al betaal je er niet extra voor). Vanuit het buitenland sowieso al niet (ze hebben wel alternatieve nummers voor vanuit Duitsland of België maar daarna houdt het op).

Oké, TLS heeft een antwoordnummer om gratis post naar te kunnen versturen en de NS hebben dat niet (alleen een postbusnummer, dus postzegel nodig).

Dan doen de NS het toch echt beter!
Ook bij mij komt de melding “technische fout ........”.
Dit gebeurt in zowel Internetexplorer, Mozilla en Chroom
Vanaf donderdag ochtend probeer ik steeds weer, en heb ruim 10 minuten geprobeerd per telefoon de Klantenservice te bereiken, uiteindelijk heb ik opgehangen want ik kan niet wachten (en tel-kosten oplopen) tot St. Juttemus.

Diezelfde middag ben ik naar het OV-Service Center in Den Haag CS gereisd om mijn mislukte pogingen oog in oog aan echte mensen te melden. Mijn verzoek om aldaar mijn pasfoto voor en met mij te uploaden werd door de dames en heren eenvoudig afgedaan met "kunnen wij hier niet doen", en "hier hebt U een Pasfotoformulier, vul die maar in en stuur 'm op met uw papieren pasfoto".

's Avonds weer thuis, na nog vele malen vol goed hoop de upload te proberen, en me aan dezelfde stomme steen te stoten, heb ik via de NS Facebook chat het geval besproken (er zit wel 2 of meer uur tussen elk berichtje, dus heel lang wachten op elk antwoord of elke vraag). Ook dit gechit-chat leidde tot niets !

Dus heb ik diezelfde nacht nog het hele probleem via deze NS Internet-Community, met als resultaat een paar waardevolle en reacties met ideeen en mogelijke oplossingen, evenals instemmingen van mensen die met hetzelfde ellendige "rode foutmelding" probleem te kampen hebben.

Zelfs NU, 4 dagen na donderdag, zijn mijn pasfoto-upload pogingen nog steeds tevergeefs, en zijn er nog geen goede vooruitzichten op een datum wanneer de NS ons "rode foutmelding" probleem zal hebben opgelost.

Bij de NS wordt de klant vaak niet serieus genomen. Wanneer ooit zal ook voor de NS de bekende leuze gelden "De Klant is Koning !". ???

Hopelijk bereikt deze NS-Internet Community wanhoops-signalering via deze weg nu onmiddellijk de verantwoordelijken van de NS, en wordt er gelijk het hoognodige aan gedaan.
Ik heb exact hetzelfde probleem en kan sinds vorige week donderdag mijn pasfoto niet uploaden voor het vernieuwen van mn OV Chipkaart met NS Dal Flex abbonement.

Afgelopen vrijdag heb ik NS gebeld, die gaven aan dat er een technisch probleem is en ik het de dag erna opnieuw kon proberen. Sindsdien elke dag geprobeerd maar zonder resultaat. Nergens op internet een melding van NS dat er inderdaad een storing was. Ik was al blij toen ik dit topic tegenkwam en er dus meer mensen hetzelfde probleem ervaren.

Ik ben heel benieuwd hoe lang dit nog gaat duren.
Badge +3
Er zijn helaas mails verstuurd met een verkeerde link om je pasfoto te uploaden.

De juiste (algemene) link is ns.nl/pasfotoupload en die zou je naar de juiste (actuele) pagina moeten doorsturen. Zodra je referentienummer geaccepteerd wordt kan je aan de slag.

Nou zijn er tegenwoordig ook nogal strenge (doe maar hele strenge) eisen aan de pasfoto zelf, die leiden tot foutmeldingen. Een fatsoenlijke 'selfie' wordt al gauw geweigerd, en een scan van een 'echte' pasfoto is al gauw te klein.

Dit varieert van 'geen gezicht herkend' tot 'meerdere gezichten' tot 'te veel schaduw' en nog veel meer varianten.

Zorg ervoor dat het een .jpg (liefst geen .jpeg) bestand is van ongeveer 1MB (bestandsgrootte) en de afmetingen minimaal 500×500 pixels zijn.

En oh ja, als je een bril met donker montuur draagt, of kaal bent maar wel een donkere baard hebt.. dan zet je bril af en/of eventueel een hoed op. Ik heb het ook niet bedacht die 'gezichtsherkenning'! 😅
Hoi Robert, dat er mails met foutieve links zijn verstuurd was inmiddels duidelijk. Ook de juiste URL was bekend bij mij.

Echter als ik mijn ov chipkaartnr en referentie invul krijg ik de foutmelding “Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid 5xxxxxx7. Deze foutmelding krijgen meerdere gebruikers van het forum zoals hierboven te lezen is.

We komen dus niet eens bij de mogelijkheid de foto te uploaden, dat is dus juist het probleem.
Er zijn helaas mails verstuurd met een verkeerde link om je pasfoto te uploaden.

De juiste (algemene) link is ns.nl/pasfotoupload en die zou je naar de juiste (actuele) pagina moeten doorsturen. Zodra je referentienummer geaccepteerd wordt kan je aan de slag.
😅


Hi Robert B., dank voor je nieuwe hoop en goede moed gevende ideeen, ...

maarrrr, ... je link " ns.nl/pasfotoupload" linkt me/ons door naar de webpagina met de link die ik (GuusO) in het begin van deze probleem-discussie al aangaf, dus naar "https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto/".
Het is dus op deze webpagina dat de pasfoto upload begint, ... of hoort te beginnen.

maarrrr, ... helaas stoot ik weer en nog steeds op de in het begin van deze discussie door mij genoemde rootkleurige foutmelding:
"Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid 5xxxxxx6"

Nou heb ik echt geen zin mij nog verdere hoofdbrekens over dit hardnekkige upload probleem te maken, dus heb ik vanmiddag eieren voor mijn geld gekozen: ...:
hierboven vermeldde ik al dat het OV-Service centrum in Den Haag mij de troost gaf dat mijn pasfoto via een NS pasfotoformulier ongefrankeerd naar de NS in Utrecht kan worden opgestuurd. ... Dat formulier nam ik gretig in ontvangst (just in case passphoto upload would not work out in the next few days).

Wijselijk heb ik vanmiddag het ingevulde pasfotoformulier "ov-chipkaart (met NS symbool)", voorzien van mijn officiele fotopapieren pasfoto ..., in een envelop aan de NS verstuurd, ... in het vertrouwen, in ieder geval in de hoop, dat ik, zoals de NS mij in zijn e-mail belooft, tijdig mijn nieuwe OV-chipkaart per post thuisgestuurd krijg. ...

🌹 Een aanrader voor iedereen die dit voortdurende upload probleem treft. 🌹
Reputatie 7
Badge +3
Wel mooi dat NS haar database-tabelnamen bekend maakt in zo'n foutmelding. Foei IT! 🙂
Beste NS,

Al de gehele dag probeer ik mijn pasfoto te uploaden voor een nieuw NS abonnement met OV chipkaart. Ten eerste klopt de link in de brief niet, maar bij gebruik van de juiste link, krijg ik de foutmelding in het rood "Technische fout bij lezen tabel ZCARDRENEWAL voor procesid XXXXXXXX" (X staat voor het persoonlijk referentienummer uit de brief)" die in deze discussie reeds is aangeduid in het rood. Ik kan dus op geen enkele wijze inloggen om de upload van de foto te verzorgen.

Mijn telefoontje zojuist met de Klantenservice heeft niets opgeleverd. Er is een melding naar "een afdeling" verzonden van de foutmelding en mij is geadviseerd het vooral te blijven proberen. En als het volgende week niet lukt, dan kan ik weer met de klantenservice bellen. Ik vind dit verre van goede dienstverlening, dat begrijpt u ongetwijfeld.

Ik heb aangegeven dat het mij zeer duidelijk lijkt dat er sprake is van een technisch probleem. Maar de persoon aan de telefoon kon daar verder niets over uitleggen, danwel oplossen. Hoe fijn is het dat je tegenwoordig even op het internet kan zoeken. Ben ik de enige met het probleem? Welnee, ik stuit op deze community en zie hier zeer recente berichten staan van andere personen die tegen dezelfde problemen stuiten!

Het verbaast mij dat bekend is dat er een e-mail met een onjuiste link verstuurd is, maar dat daarover niet een rectificatie e-mail verzonden is. Daarnaast is er een technisch probleem gaande, waarvan niet duidelijk is wanneer dit wordt opgelost en of de klant bijtijds hierin geholpen wordt. Het gebeurd mij niet vaak dat ik teneinde raad ben, maar als ik hier de reacties op de noodkreten lees, dan zal het nog een zware bevalling voor mij worden om de pasfoto vernieuwd te krijgen ...

Hopelijk komt mij noodkreet u ten gehore. Ik ben niet een persoon die op een community site in de pen klimt, maar in dit geval heb ik geen andere keuze. Een probleemgenoot heeft kennelijk een oplossing gevonden in het insturen van een fysieke pasfoto per post, middels het pasfotoformulier "ov-chipkaart (met NS symbool)". Ik hoop van harte dat ik deze kan ophalen bij een NS stationskantoor. Maar ik heb er geen vertrouwen in dat de pasfoto via deze weg vernieuwd kan worden.

Mijn concrete vraag:
1.) Kunt u een alternatieve wijze opgeven voor het vernieuwen van de pasfoto? Is dit inderdaad middels het pasfotoformulierds? Mijn pasfoto moet voor 5 augustus 2019 aangeleverd zijn.
2.) Kunt u wellicht de technische foutmelding ongedaan krijgen?
3.) Is het mogelijk de pasfoto op per e-mail naar u te sturen?

Dit kost mij erg veel tijd voor een relatief simpele handeling. Ik verwacht dat de NS dit bijtijds voor mij oplost en ik hoop op een zeer spoedige reactie.

Hoogachtend,

Uw trouwe klant!
Hi Gianni, ik ben bang dat de NS Klantenservice en de NS IT-service jouw brief aan de NS Community, met nette "Beste NS" brief aanhef, niet leest of niet onder ogen krijgt. Zelfs de OV-chipkaart Klantendienst (Den Haag CS), en ook de NS moderator Stijn (van de NS Community), die mijn bovenaan staande klacht met 2 reacties beantwoordde, hebben niets kunnen uitrichten toe nu toe. ... Hetzelfde geldt voor de NS facebook chat specialisten die ik contacteerde, ... evenals de telefonische Klantenservice die jij zelf vandaag gesproken hebt.

Het is ongelofelijk dat de pasfoto-upload tot op vandaag nog steeds stuit op de rode foutmelding
Ik begin me serieus af te vragen of die NS e-mail aan ons eigenlijk een flauwe grap is geweest van hackers, ... of misschien wel een soort phishing). Je weet maar nooit tegenwoordig.
Gek is het dan wel dat de NS Moderator en jouw telefonische klantenservice ingaan op je klacht (maar toch niets kunnen doen).

Voor je gemoedsrust los je dit probleem het best op, denk ik, door net als ik 2 dagen geleden (woensdag), je pasfoto via het pasfotoformulier aan de NS op te sturen. Invullen en verzenden volgens de instructies die je leest op het formulier. Maak voor de zekerheid scans van je ingevulde pasfotoformulier voorzien van je echte pasfoto.
Beste trouwe klant!

Fijn dat je even aan de belt trekt. Het is bekend dat dit soms niet helemaal werkt zoals het hoort te werken. Mijn oprechte excuses daarvoor. Soms kan het helpen om uw foto iets bij te snijden in Paint, op te slaan als JPG en dan het opnieuw te proberen. Mocht je tevreden zijn met de foto op je huidige OV-chipkaart, dan zou je gewoon een duplicaat kunnen aanvragen bij OV-chipkaart (0900-0980, lokaal tarief). Hier hangt een prijskaartje aan van € 11,- maar daar komen we vast en zeker uit.

1) De alternatieve manier is via een formulier. Dat blijft onveranderd.
2) Een technische foutmelding is het denk ik niet, meestal heeft het te maken met de web browser waarin het proces wordt uitgevoerd OF het kan liggen aan de foto. Ik neem contact op met de IT-afdeling hierover.
3) Dat is helaas niet mogelijk.
Beste NS Moderator Emma,

Uit Uw antwoord aan Gianni blijkt dat u van het probleem van de door mij gestarte topic NIETS BEGREPEN heeft, u gaat helemaal niet in op het probleem, maar praat over wat anders. ... Ik verzoek U de titel van deze topic eerst eens goed te lezen, en vervolgens mijn schrijven/vragen over DEZE kwestie, die ook het probleem van Gianni is.

MEN KOMT HELEMAAL NIET EENS TOE AAN HET UPLOADEN VAN EEN PASFOTO, ...
MAARRRR in "Soms kan het helpen ..." U PRAAT AL OVER FOTO BESNIJDEN ETC., aan die stap komt men niet eens toe !!! ... DE UPLOAD FOTO KNOP LEIDT NAAR EEN RODE WEIGERING, men helemaal komt niet toe aan foto uploaden. Dat is het probleem.

Lost U het probleem waar deze topic over gaat op a.u.b
Ik zal hier morgen even uitgebreid naar kijken. Caps Lock aanzetten tijdens het typen heeft geen effect op mij, dus dat hoeft niet meer. Neem van mij aan dat ik morgen ochtend eventjes ga kijken naar wat we eventueel wel voor jullie kunnen doen. Oke? :)

Voor nu slaaplekker alvast!
Er is blijkbaar een misverstand ontstaan, mijn vraag staat nu als "Beantwoord" (dus afgewerkt ?) genoteerd, dit terwijl ik volgens mij niet "Beantwoord" heb aangeklikt, maar alleen "Like", ...
  • want ik vind MS Moderator Emma's 2de reactie leuk en zeer hoopgevend,
  • maar we wachten allemaal nog op de bevindingen en de oplossing van het "rood-kleurige foutmelding" probleem, die Emma speciaal belooft in haar 2de antwoord, toch ???
Contact opnemen met de Klantenservice kan alleen als je met pensioen bent en geen enkele verplichting of hobby hebt want niet alleen wachten duurt lang maar áls je dan eindelijk iemand aan de lijn hebt moet je ook nog alles kunnen verstaan.....en het eind van het liedje.....ik heb u goed begrepen maar ik kan u niet verder helpen, dag meneer, een prettige dag nog! Je neemt uit NOODZAAK contact op n.a.v. een e-mail van de NS(!!) zelf met daarin een verkeerde link en als je dat hebt opgelost een storing waar de Klantenservice niet van af weet.....Service is toch écht iets geheel anders!
Spijtig dat je zo'n ervaring hebt, Petjack. Mocht je nog niet verder zijn geholpen kun je het beste contact opnemen via Sociale Media. Via die weg krijg je het snelst van ons een reactie.
Vrijwel onmiddellijk na mijn vorige bericht over het misverstand "Beantwoord" is deze topic "rood-kleurige foutmelding" weer hersteld als open "Vraag", ... en in volle behandeling door NS moderator Emma.
Mijn dank daarvoor.

Intussen hebben zich al 3 verschillende NS moderators bemoeid met deze red burning topic, het lijkt wel de Toren van Babel hier, niemand begrijpt elkaar meer, ... net als bij de telefonische Klantenservice, waar, volgens Petjack zelfs nu nog NS service mensen aan de lijn komen die van ons frustrerende rode foutmelding probleem niets afwisten. ...
Gelukkig is er ook NS moderator Emma, die vooor de nacht valt met de oplossing komt, hopelijk !
Ik zal hier morgen even uitgebreid naar kijken. ... Neem van mij aan dat ik morgen ochtend eventjes ga kijken naar wat we eventueel wel voor jullie kunnen doen. Oke? :)

Het is nu 8 dagen geleden dat ik voor het eerst mijn pasfoto upload probeerde, en het die avond met de NS faceboek chat besprak, ... en het is nu 7 dagen geleden dat ik de rode technische foutmelding hier in de NS Community meldde. Nu is het vrijdag avond, en de nacht valt, maar NS moderator Emma heeft zich de hele dag nog niet laten zien, om ons te melden wat zij met haar "kijken" heeft ontdekt, om nog niet te spreken over het melden van haar gevonden "oplossing" van ons upload probleem. ...
🚂 Zijn misschien alle betrokkene NS Technici en IT mensen al met grote vakantie ?
Hoi GuusO,

Emma NS is vandaag niet de dienstdoende moderator, vandaar dat je nog geen reactie van haar hebt gekregen. Ik zal haar vragen om je van een reactie te voorzien zodra zij de dienstdoende moderator is. Voor nu kan ik alleen van je vragen om het even af te wachten. Excuses voor het ongemak!

Reageer