beantwoord

Passage door Leiden Centraal, 10 euro afgeschreven bij uitchecken zonder daarvoor ingecheckt te zijn

• 29 oktober 2017
  • 4 reacties
  • 159 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Vanmiddag rond 3 uur kwam ik met de bus aan op Leiden Centraal. Ik moest 20 minuten wachten op een aansluitende bus. Daarom ben ik in het station gaan zitten, zodat ik minder last had van de wind.
Vlak voordat ik het station in liep, ging het brandalarm af. Toen ik het station in liep was het alarm inmiddels uitgezet, maar het was niet mogelijk om in te checken bij de poortjes. Aangezien ik toch niet met de trein wilde reizen, ben ik gewoon door de (openstaande) poortjes het station ingegaan. Na ongeveer 15 minuten in het station te hebben gezeten, heb ik het station aan de noordzijde verlaten. De poortjes deden het inmiddels weer en dus moest ik uitchecken. Tot mijn verbazing werd er bij het uitchecken opeens 10 euro afgeschreven.
Ik vraag mij af of het mogelijk is om dit geld terug te krijgen.
Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Sander
icon

Beste antwoord door Tochjo 29 oktober 2017, 15:57

Poortjes hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men normaal gesproken alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

U kunt uw saldo terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
Poortjes hebben een incheckzijde en een uitcheckzijde. Als u uw kaart bij de uitcheckzijde houdt, neemt het poortje aan dat u wel een reis gemaakt zult hebben - het idee is immers dat men normaal gesproken alleen aan die kant van het poortje komt door met de trein op dat station aangekomen te zijn. Om u toch het station te laten verlaten, opent het poortje wel als u daar uw kaart voor de lezer houdt, ook als u niet bent ingecheckt. Dat laatste kost het instaptarief, want het poortje kan dan de ritprijs niet bepalen.

U kunt uw saldo terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.
Badge +3
Als je het station verlaat door gesloten poortjes terwijl je niet ingecheckt bent gebeurt dit inderdaad.

Je had je eigenlijk moeten melden bij de SOS/info zuil bij de poortjes, dan maken ze er eentje voor je open.
@Tochjo Doe ik! Heel erg bedankt voor je reactie!
@Robert B ik was me er ├╝berhaupt niet van bewust dat er geld afgeschreven zou worden door het uitchecken. Mij melden bij de infozuil was dan ook wel het laatste waar ik aan dacht. In de toekomst is dat echter zeker iets wat ik in dit soort situaties zal doen.

Reageer