beantwoord

Per abuis 'ingecheckt' bij een uitcheckpaal

• 26 augustus 2014
  • 20 reacties
  • 800 Bekeken

Beste NS,

Op zondag 24 augustus j.l. ben ik per trein van station Eindhoven naar station Helmond gereisd en terug. Station Helmond is onlangs verbouwd en gezien ik er niet zo vaak kom, ben ik niet goed bekend met de in- en uitcheckpalen van dit station. Hierdoor heb ik per abuis een fout gemaakt bij het inchecken op station Helmond toen ik terug naar Eindhoven wilde reizen (intercity om 19.50 uur).

Op station Helmond heb ik 'ingecheckt' (althans dat dacht ik) bij de dichtstbijzijnde in-/uitcheckpaal die ik zag. Ik heb mijn ov-chipkaart voor een paal gehouden bij de lift grenzend aan het perron bij spoor 1, niet wetende dat deze blijkbaar alleen gebruikt kan worden om uit te checken. Ik was namelijk niet op de hoogte dat er niet alleen in-/uitcheckpalen zijn, maar ook incheckpalen en uitcheckpalen.

Toen ik op station Eindhoven wilde uitchecken, kreeg ik de melding dat ik ingecheckt was. Ik vond dit vreemd, maar ik ging er op dat moment van uit dat de paal op station Helmond mijn ov-chipkaart niet goed gelezen had. Ik had geen zin om minuten op het drukke station Eindhoven te wachten tot ik weer kon uitchecken; ik besloot naar huis te fietsen en dan uit te checken op station Eindhoven Beukenlaan (ik woon hier namelijk vlakbij). Ik dacht, zo heb ik toch wat betaald (zij het €1,30 i.p.v. €1,80) voor mijn treinreis van station Helmond naar station Eindhoven, want ik houd niet van zwartrijden.

Nu blijkt echter dat er een ritprijs van €10 van mijn ov-chipkaartsaldo is afgeschreven op het moment dat ik mijn ov-chipkaart voor de paal op station Helmond hield, die dus blijkbaar een uitcheckpaal was. Deze €10 wil ik graag terug vragen.

Zie hieronder het transactieoverzicht van de betreffende dag zoals te zien op www.ov-chipkaart.nl.

Ik zou graag willen weten hoe ik de teveel betaalde €10 kan terug vragen.

Daarnaast zou ik NS willen vragen reizigers beter te informeren m.b.t. in-/uitcheckpalen, incheckpalen en uitcheckpalen. Ik heb 'ingecheckt' bij een uitcheckpaal, omdat ik simpelweg niet op de hoogte was van het bestaan van uitcheckpalen en ik er van uit ging dat ik bij iedere paal kon in- of uitchecken. Ik kan me voorstellen dat meer (niet-frequente) treinreizigers deze vergissing begaan. Een vergissing die makkelijk te voorkomen is als reizigers zich ervan bewust zijn dat ze moeten opletten wat voor paal het betreft.

Ik kijk uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Linda
icon

Beste antwoord door Thijs NS 26 augustus 2014, 18:56

Het ziet er vreemd uit. Uitchecken bij een paaltje moet niet mogelijk zijn als je niet eerst ingecheckt was. Heb je al contact gehad met onze klantenservice om het op te lossen? Zo nee, je mag ook een privébericht naar mij sturen met je naam, adres en kaartnummer. Dan kijk ik het voor je na.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt hiervoor contact opnemen met de Klantenservice: 030 751 51 55. Het is geen duur betaalnummer.

De poortjes waarbij je alleen kunt uitchecken zorgen helaas wel meer voor verwarring. Als de poortjes dicht zijn, gebeurt het niet maar mensen zijn nu eenmaal gewend aan paaltjes waarbij je zowel in- als uit kunt checken.

Het kan ook zijn dat een moderator hier antwoordt.
Linda heeft het echter expliciet over een paaltje en niet over een poortje.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker Theofiel, maar alleen uitchecken is een probleem bij de poortjes met aan de ene kant een incheckdeel en aan de andere een uitcheckdeel. Bij paaltjes is het niet mogelijk uit te checken als je niet ingecheckt bent. Het moet haast een poortje geweest zijn, ook al spreekt Linda over een paaltje. Ik vind het ook niet zo vreemd dat mensen ze door elkaar halen.

In een ander topic is ook aangegeven dat het technisch niet mogelijk zou moeten zijn uit te checken al je niet bent ingecheckt. Het probleem ontstaat ook door de overgangssituatie. Met gesloten poortjes kan dit niet gebeuren.
Bij paaltjes is het niet mogelijk uit te checken als je niet ingecheckt bent.
Tenzij het paaltje verkeerd geprogrammeerd is.
Er staat in ieder geval op Helmond bij spoor 2 een paaltje bij de lift, die zie ik geregeld staan, maar ik heb er nog nooit naar gekeken om eerlijk te zijn. Het vreemde op Helmond is dat je zowel poortjes als een paar verdwaalde paaltjes hebt, waaronder dus bij de lift op spoor 2. Spoor 1 weet ik te weinig van, kom er geregeld hoor, maar de lift is me daar nog niet opgevallen helaas. Ik zal eens kijken als ik er kom. Als ik dit nu geweten had vanmorgen, had ik al antwoord gehad, morgen staat Helmond niet op mijn planning helaas.

Tenzij blijkt dat er nog een derde categorie in/uitcheckpunten zou zijn, namelijk de paaltjes die zijn geïmplementeerd als poortjes.
Gezien de plaatsing (naast de lift) zou het zo kunnen zijn dat de lift het gebied buiten de poortjes met dat binnen de poortjes verbindt waardoor men er toch paaltjes naast heeft moeten plaatsen die echter slechts 1 functie kennen (inchecken of uitchecken).
Bovenstaande is natuurlijk een aanname, maar datzelfde geldt voor de interpretatie dat de actie bij een poortje heeft plaatsgevonden.
Reputatie 7
Badge +4
Tenzij het paaltje verkeerd geprogrammeerd is.

😃
@theofiel, als ik het goed onthouden heb (ik had haast, ik moest mijn trein halen 🙂 ) was het een op zichzelf staande gele paal voor een (nog niet werkend) poortje bij de lift. Dus geen kaartlezer geïntegreerd in het poortje.

@Thom, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb nog even op het forum gekeken en ik ben mijn probleem inderdaad al meerdere keren tegen gekomen!

Jammer dat dit niet opgepakt wordt door NS, zeker nu het gebruik van het papieren treinkaartje ontmoedigd wordt en steeds meer reizigers met de ov-chipkaart zullen reizen. Reizigers beter informeren lijkt me de makkelijkste oplossing. Herkenbaarheid van de diverse typen palen/kaartlezers was ook een goed idee geweest. Of het systeem zo automatiseren dat men niet kan uitchecken als men niet is ingecheckt. Gemiste kans...
@Loes, leuk dat je er naar wilt kijken als je weer op station Helmond bent! Ik ben dus niet de enige die de opstelling van de palen op station Helmond niet heel logisch vindt. Ik begin nu namelijk aan mezelf te twijfelen hoe de situatie er precies is, haha. Mocht je een smartphone hebben, post je dan ook een foto?
Reputatie 7
Badge +4
Overigens ben ik wel benieuwd wat de foutmelding die u aangaf voor achtergrond had. Heeft u op het vraagtekentje gedrukt? Ik ben wel benieuwd wat daar staat, ik ben deze melding nog nooit tegengekomen.
@Thom, ik heb de printscreen gemaakt terwijl mijn muis op het vraagteken stond en deze toont de melding zoals te zien is in het roze vak: "Halte of stationsnaam niet aangeleverd. Vraag op bij uw OV-bedrijf."
Reputatie 7
Badge +4
Klopt en op je computer kun je dan op het vraagtekentje klikken wat mogelijk een verduidelijking geeft. Het zou een verklaring kunnen geven. Het is enkel mijn nieuwsgierigheid.
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad wel apart: uitchecken zonder ingecheckt te zijn wordt opgevat als uitchecken na fictief inchecken zonder dat daarbij het instaptarief is ingehouden, bij dezelfde vervoerder, op een onbepaald station. Vandaar dat hij de stationsnaam niet weet. Dat je die naam kan navragen is dus onzin.
@Thom, als ik met mijn muis over het vraagteken ga, laat deze automatisch het roze vak met de witte tekst zien. Ik kan er niet op klikken. De tekst in het roze vak is de 'verduidelijking'.

Muis niet op vraagteken:

Muis op vraagteken:

Reputatie 7
Badge +4
Dank voor je moeite, Linda!
Het ziet er vreemd uit. Uitchecken bij een paaltje moet niet mogelijk zijn als je niet eerst ingecheckt was. Heb je al contact gehad met onze klantenservice om het op te lossen? Zo nee, je mag ook een privébericht naar mij sturen met je naam, adres en kaartnummer. Dan kijk ik het voor je na.
@Thijs, ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om te bellen. Ik zal je een privébericht sturen.

Ik heb online een foto gevonden die een beetje een indruk geeft van de situatie op station Helmond (van april, dus toen werd er nog wel gebouwd). Er is wel duidelijk een gele paal bij de lift te zien. Ik weet niet of er nadien nog iets veranderd is, maar het is in ieder geval wel de plek waar ik heb 'ingecheckt'.

Vanuit deze kant zijn er geen andere in-/uitcheckpalen zichtbaar, die zie je pas als je verder door loopt om het stationsgebouw heen. Niet heel erg handig 😉.
Bedankt voor het plaatsen van de foto Linda_V. Thijs zal vandaag reageren op je privébericht. Hij zal dan in je reisgegevens kijken zodat wij kunnen zien wat er precies is gebeurd.
@Linda_V
Als ik de kans krijg, zal ik dat zeker doen, een foto ervan posten
Reputatie 6
Badge +2
Bovenaan die lift staat een poortje. Het is inderdaad verwarrend door de combinatie van palen en poortjes. Er zijn looproutes waarbij de eerste kaartlezer die je van buiten komend tegenkomt aan de uitcheckkant van dit poortje zit.

Reageer