Permanent van 1e klas naar 2e klas wisselen | NS Community
beantwoord

Permanent van 1e klas naar 2e klas wisselen

  • 25 November 2020
  • 13 reacties
  • 1516 Bekeken

Beste mensen, ik heb al geruime tijd een OV op 1e klas staan, maar nu wil ik Permanent van 1e klas naar 2e klas wisselen.

Dit is nog niet zo eenvoudig te doen, een medewerker van de klantendienst vertelde dat dit via de automaat kon.

Maar daar kan ik alleen maar voor een dag naar 2e klas.

Kunt u mij misschien verder helpen?

Met vriendelijke groet

H. Jansen

icon

Beste antwoord door Thom 25 November 2020, 13:51

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wat u moet doen, hangt een beetje af van welk abonnement u heeft. Bij een Dalvoordeelabonnement zit het in een voorkeursinstelling en bij een regulier abonnement niet. Flex geeft weer andere mogelijkheden. Ik adviseer u toch nog eens contact op te nemen met Klantenservice, daar is ook wel eens wat verschil in ervaring. Lukt het echt niet, dan kan een moderator het hier oppakken. Wat in de Community aan moderatoren rondloopt, is doorgaans wat meer, dan wel zeer door de wol geverfd.


 Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Welkom bij de Community, H. Jansen.

Als je geen NS abonnement op je kaart hebt staan staat Reizen op Saldo standaard op 2e klas. Een abonnement kan inderdaad op 1e klas staan. Ik zou je, indien je een abonnement hebt, willen aanraden om even contact op te nemen met onze Klantenservice om te kunnen kijken wat de opties zijn :smile:  

Badge +3

Als je geen abonnement hebt en standaard 1e klas reist dan krijg je bij een automaat volgens mij bij Klassewissel inderdaad alleeen die wissel voor een dag te zien.

Wat je kunt proberen is op de automaat naar Laden Overige Producten te gaan en dan Reizen op Saldo NS te kiezen, je krijgt dan als het goed is een optie 1e of 2e klas. Die keuze is ‘permanent’ (je standaard reisklasse).

Alternatief is bij de servicebalie op een station.

Reputatie 7
Badge +4

Het kan ook niet permanent als er sprake is van een VDU met keuzedagen eerste klas. Een klassenwissel van 1 naar 2  kan met deze kaart wel voor een dag.

 

@Robert B: Ik zag die optie die jij aangeeft ook niet met een VDU, maar ik heb nu geen ander geldig abonnement om het uit te proberen.

Badge +3

Met een VDU (en andere abonnementen op saldo) zou het ook moeten lukken, voor reizen met 40% korting of voltarief in de spits. Er bestaat volgens mij geen 1e klas kortingsabonnement, toch?

En anders dus bij een servicebalie.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, er is geen eerste of tweedeklas kortingsabonnement. Er is een kortingsabonnement die je kunt instellen, met een voorkeurskeuzemogelijkheid voor eerste of tweede klas. Standaard is tweede klas ingesteld. Een klassenwissel voor een dag kan altijd. 

 

Ik kwam op het automaat zonet de optie van permanente wisseling niet tegen, maar ik veronderstel dat dit dus te maken heeft met wat ik zonet noemde, eerste klas keuzedagen op een VDU. Het zou ook koude drukte zijn om dat nu nog aan te passen. ICT heeft wel wat beters te doen.

Badge +3

Dat vind ik vreemd want een keuzedag is een los product dat inderdaad 1e of 2e klas kan zijn. Voor reizen op saldo zou je altijd een standaardklasse moeten kunnen instellen (permanente klassewissel, desnoods bij een balie als het ontbreekt op de kaartautomaat). Vroeger kon dat online, kaart activeren voor 1e of 2e klas maar dat gaat niet meer helaas.

Maar goed, wellicht heeft TS alsnog een (klassiek) 1e klas abonnement zoals Weekend Vrij of Dal Vrij? Dan zal je voor spits/doordeweeks misschien elke keer die klassewissel moeten doen, of via de klantenservice je abonnement wisselen natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +4

Als TS een klassiek eerste klas Dalvrij heeft, is een tijdelijke klassenwissel niet eens mogelijk. Klassiek Weekendvrij in het weekend wisselen zullen maar weinig doen, maar met dit klassieke abonnement kan je door de week wel voor een dag wisselen.

Badge +3

Als TS een klassiek eerste klas Dalvrij heeft, is een tijdelijke klassenwissel niet eens mogelijk. Klassiek Weekendvrij in het weekend wisselen zullen maar weinig doen, maar met dit klassieke abonnement kan je door de week wel voor een dag wisselen.

Oh ja, dat was inderdaad ook een dingetje want met een 1e klas klassiek Dal Voordeel reis je in de spits ook 1e klas (voltarief)? En met een klassiek Weekend Vrij doordeweeks ook?

Raar dat je dan niet (meer) bij een automaat terecht kunt, maar TS kan dat juist wél (elke keer wisselen naar 2e klas voor een dag).

Alleen de optie voor standaard 2e klas ontbreekt dus (of zit ergens verstopt bij Laden overige producten).

Badge +3

Heb nog wat zitten spitten in oude topics en kwam deze tegen https://community.ns.nl/overige-producten-6/permanente-klassewissel-van-2-maar-1-22570

Bij een deel van de Voordeelurenabonnementen kan dit nog wel en bij het andere deel dus niet. 

Het VDU is dus ook hierin een buitenbeentje. Dat staat op de kaart als “Reizen op Saldo, korting” met een klasse erbij.

Voor andere abonnementen (of geen abonnement, anonieme kaart e.d.) is dat “Reizen op Saldo NS Vol tarief, NS” wat dus de klasse buiten je abonnement bepaalt (en voor Dal Voordeel ook tijdens je kortingsperiode).

Een klein verschil dus. Ontbreekt dit op je kaart (het is vanaf aug 2018 niet meer nodig) dan reis je standaard 2e klas.

Ik ging uit van géén abonnement of een ander reizen op saldo product, waarbij het wél zou moeten lukken. Zonder VDU zou het dus in ieder geval mogelijk moeten zijn om dat Reizen op Saldo NS (1e klas) gewoon bij een balie van je kaart te laten verwijderen.

Wat een reacties, bedankt er voor.

Ik heb geen abonnement, dit heb ik een jaar geleden opgezegd (had een voordeel uren abonnement met 7 keuze dagen op papier 1e klas)

Maar omdat ik nu bijna niet meer met de trein kan reizen, wil ik van de 1e klas af op mijn ov.

Kan ik misschien ergens zien welke klas ik op de ov heb?

En als al ik eens voor 9 uur moet reizen dan betaal ik vol tarief 1e klas, ook dat wik ik vermijden.

 

Met vriendelijke groet

H. Jansen

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou het even omzetten bij Klantenservice. Via het automaat lukte het gisteren niet en ik heb ook een eerste klas VDU met keuzedagen. Geef wel aan dat u de voorkeursinstellng voor de klasse  wilt wijzigen en wijs er met klem op dat het een oud VDU is. Feitelijk wijzigt u de klasse van Reizen op saldo permanent.

 

U kunt op het automaat zien welke klasse is ingesteld, op de openingspagina.

 


 Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Badge +3

Kan ik misschien ergens zien welke klas ik op de ov heb?

En als al ik eens voor 9 uur moet reizen dan betaal ik vol tarief 1e klas, ook dat wik ik vermijden.

Zonder abonnement zal je altijd vol tarief betalen, maar dat terzijde.

Om te zien wat er precies op je kaart staat, zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm

Je hebt dan wel een Mijn OV-chip account nodig en je kaart moet daaraan gekoppeld worden.

Producten inzien kan ook bij een automaat (bij voorkeur op een station maar het kan ook bij oplaadpunten in supermarkten e.d.) of bij een servicebalie.

Zoek naar Reizen op Saldo NS, voltarief. Daar staat de klasse bij.

Staat er nog een product Reizen op Saldo NS, korting bij, dan is dat een 'verweesd’ Voordeelurenabonnement, waar je dus niet voor betaalt maar nog wel 40% korting geeft na 9:00 voor trein!

Voor dat laatste is NS bezig met een inhaalslag te maken, omdat er (veel) mensen waren die soms al sinds 2015 niet meer voor een VDU betaalden maar tóch na 9:00 40% korting kregen. Dus bij een volgende keer inchecken op een station kan dat zomaar ‘vanzelf’ van je kaart verwijderd worden.

Bij contact met de klantenservice zal men dat ook direct zien en is het einde van je ‘verweesde’ VDU (en dus onterecht 40% korting na 9:00) bij de volgende incheck op een station, je reist vanaf dat moment voltarief (en 2e klas).

Omdat 1e klas reizen 63% duurder is dan 2e klas is dat op zich niet zo’n probleem.

Rekensommetje, bij na 9:00 (of in het weekend of feestdagen) reizen betaal je met zo’n 1e klas spook-vdu op je kaart (product geldig tot eind 2029) 1,63*0,6 = 98% van de prijs voltarief 2e klas, maar mag je dus wél 1e klas reizen!

Ik denk (weet wel zeker) dat het een gevalletje wees-vdu is, als je dacht zonder abonnement korting te krijgen na 9:00

Reageer