beantwoord

Persoonlijk OV kaart en standard 'Reis op Saldo'er op

• 27 juli 2017
  • 5 reacties
  • 189 Bekeken

Via de persoonlijk OV kaart van mijn autistisch dochter die ik aanstuur voor haar, kwamen we achter dat men moet of een kortingskaart abonnement op of een Reis op Saldo aantekeningen op hebben staan. Wel logies achter af want het computer wil immers weten reis je 1ste of 2e klas voor dat je instap.

Het lijk mij handiger om wanneer je zo'n kaart aanschaf gelijk deze Reis op Saldo aantekening gelijk op te doen, dan stel je voor dat je korting-kaart of trein abonnement vergeet te downloaden en/of kopen dat je als nog met de trein/bus kan.

In het geval van mijn autistisch dochter was er gelijk paniek, iets dat ik juist door dat deze kaart voor haar te beheren, wilde vermeiden.
icon

Beste antwoord door Thom 27 juli 2017, 13:07

Als ik een ongevraagd advies mag geven: zet automatisch opladen op de kaart van uw dochter. Autisme is een breed spectrum maar het kan problemen voorkomen. Reizen op saldo wordt automatisch geactiveerd als u geld op de kaart zet. Dat kan ook handig zijn want er moet nu eenmaal toch al geld op gezet worden. Het gaat dus nu semi-automatisch ?
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Als ik een ongevraagd advies mag geven: zet automatisch opladen op de kaart van uw dochter. Autisme is een breed spectrum maar het kan problemen voorkomen. Reizen op saldo wordt automatisch geactiveerd als u geld op de kaart zet. Dat kan ook handig zijn want er moet nu eenmaal toch al geld op gezet worden. Het gaat dus nu semi-automatisch ?
Reputatie 6
Badge +2
Reizen op saldo wordt automatisch geactiveerd als u geld op de kaart zet. Dat kan ook handig zijn want er moet nu eenmaal toch al geld op gezet worden. Het gaat dus nu semi-automatisch ?
Dat moet dan wel bij de NS-kaartautomaat.
Je kan op de ov-chipkaart, zoals Thom aangeeft, automatisch opladen plaatsen. Dan heb je nooit meer zorgen over het wel of niet slagen van in- en uitchecken. Meer informatie daarover lees je hier.
Bedenk wel dat je bij problemen met automatisch opladen volledig afhankelijk bent van de incasserende partij (TLS) om het op te lossen en je geld terug te krijgen. De incasso is namelijk niet storneerbaar en alleen TLS beschikt over de gegevens waarmee aangetoond kan worden dat de incasso niet correct is.
Of je TLS dat vertrouwen kunt en wilt geven, moet ieder voor zich uitmaken.
Thom, wat jij stel dat heb ik gedaan al bij het aanvang. En Hb-ngn- ik begrijp dat ik afhankelijk ben van een goed werkend incasserende partij. Het doel acht het hele actie van me was om voor te zorgen dat dochterlief alleen toen ze nog maandelijks nieuwe korting kaarten op kreeg, moest zorgen dat ze langs het “andere” paal om ze ‘op’ haar kaart te hallen. Dat ging heel goed, want ik zorgde dat als ruime op tijd rond was zo dat ze het rustig op haar gemak het kon gaan doen.
Wat ik uiteindelijk heb uitgevonden waar door de reden van mijn vraag stelling, is dat toen er een korting kaart altijd op stond het kaart ‘wis’ hier door in welke klasse ze reist- 1st of 2e. Nu dat ze niet meer dagelijks met de trein gaat zet ik geen korting kaart op zetten met het gevolgen dat het kaart ‘weet niet meer’ in welke klasse ze wil reizen.
Terug naar het vragen stelling, waarom bij het aanvraag/aankoop/opstelling van een persoonlijke OV kaart is het – ‘in welke klassen reis je?’ niet automatisch op.
Ik stel voor- ik schaaf een bv persoonlijk OV kaart aan ik zorg dat het saldo automatisch wordt bijgevuld, in dit geval €10, dan wordt gevraagd in welke klasse wil je in reizen? 1 of 2 daar na vragen ‘heeft u interesse in een korting kaart? Ja/nee. Zo staat al bij het kaart duidelijk een geldig OV kaart, met €10 automatisch oplading en ik wil in bv 2e klas reizen. Dat ik wel of niet een korting kaart op komt dat is aan mij over.
Snapje?

Reageer