beantwoord

Persoonlijke OV chipkaarten zonder pasfoto

• 12 maart 2019
  • 5 reacties
  • 202 Bekeken

Drie jaar geleden was hier op dit forum ook al een topic over, TLS levert persoonlijke OV chipkaarten zonder pasfoto erop. Mij is dat een tijdje geleden ook overkomen, na verlies van mijn eerdere persoonlijke OV chipkaart. Dat heb ik meteen gemeld en een vervangende persoonlijke OV kaart aangevraagd die, zoals bleek zonder pasfoto erop naar mij werd opgestuurd. Ik vond dat wat merkwaardig maar het zou kunnen dat het om een nieuwer model gaat waar geen pasfoto meer op staat, bijvoorbeeld omdat het m.i. zou kunnen dat door de nieuwste technieken je pasfoto tegenwoordig in de chip van je persoonlijke OV kaart wordt opgeslagen en deze via het apparaatje waarmee de conducteur controleert voor hem/haar zichtbaar wordt gemaakt. Tja.. weet ik veel, dat zou toch kunnen? Je gaat ervan uit dat de persoonlijke OV chipkaart die TLS naar je opstuurt zonder tekortkomingen is. Een onterecht ontbrekende pasfoto lijkt mij zo'n duidelijke tekortkoming die zelfs bij een oppervlakkige controle van TLS voordat zij de kaart opsturen onmiddellijk opvalt. Tot nu toe heb ik overigens gewoon met mijn persoonlijke OV kaart zonder foto gereisd zonder daar ooit door een conducteur van de NS of een andere vervoerder op te zijn aangesproken. Dus nam ik aan dat mijn persoonlijke OV kaart zonder foto ook oké is. De vraag is waarom dit soort gedoe met ontbrekende pasfoto's op persoonlijke OV chipkaarten nog steeds voorkomt en waarom de NS en andere vervoersbedrijven of voor mijn part zelfs de minister die over het openbaar vervoer gaat TLS hier niet heel dringend op aanspreken?
icon

Beste antwoord door Emma NS 12 maart 2019, 11:55

Beste Emeg, welkom bij onze Community!

Ik snap dat dit een wat bijzondere situatie is, gelukkig is er een hele simpele uitleg. Het is namelijk gewoon een foutje, het kan een keer gebeuren. Mocht je een OV-chipkaart zonder pasfoto ontvangen, neem dan contact op met de Klantenservice van OV-chipkaart. Ik denk dat zij dan wel met een oplossing komen!
Bekijk origineel

5 reacties

Ik snap dat dit een wat bijzondere situatie is, gelukkig is er een hele simpele uitleg. Het is namelijk gewoon een foutje, het kan een keer gebeuren. Mocht je een OV-chipkaart zonder pasfoto ontvangen, neem dan contact op met de Klantenservice van OV-chipkaart. Ik denk dat zij dan wel met een oplossing komen!

Beste Emma NS, vanmorgen had ik al contact gezocht met de klantenservice van OV chipkaart en inmiddels een email reactie ontvangen met het verzoek de mail te beantwoorden met in de bijlage een pasfoto voor het vervangen van mijn kaart zonder foto. Zodra ze die foto hebben ontvangen, wat inmiddels al is gebeurd, wordt voor mij een vervangende persoonlijke OV chipkaart gemaakt en toegestuurd. Mogelijk dat dit soort bijzondere situaties (geen foto op je toegestuurde persoonlijke OV kaart) weleens gebeuren als je OV chipkaart na verlies of bij een defect voortijdig wordt vervangen. In de veronderstelling dat het bedrijf dat de OV chipkaarten uitgeeft nog een foto van mij in haar klanten administratie heeft opgeslagen (temeer omdat mijn verloren OV kaart nog minder dan een jaar geleden was uitgegeven) had ik niet alsnog een nieuwe pasfoto van mij opgestuurd, ook omdat daar voor de vervanging van mijn verloren kaart niet om was gevraagd door de klantenservice van de OV chipkaart. Opmerkelijk dat er dan blijkbaar weleens een vervangende persoonlijke OV chipkaart zonder pasfoto wordt opgestuurd. Voor mij als klant weet ik dan ook niet echt of je vervangende OV kaart zonder foto al dan niet een tekortkoming heeft waarmee je als reiziger ter goede trouw toch een keer met een heel stipt controlerende BOA een onaangename ervaring zou kunnen meemaken. Maar nogmaals, zoiets is mij in al die maanden dat ik met de vervangen OV kaart zonder foto reis nooit overkomen, ik ben er tot nu toe zelfs nog nooit op aangesproken door een OV controleur waardoor bij mij logischer wijze de verkeerde indruk werd versterkt dat een persoonlijke OV chipkaart zonder foto erop geen tekortkoming heeft totdat ik op dit forum las dat dit waarschijnlijk wel het geval is.
Badge +3
Voor mensen die ZZP'er zijn en reizen met een Business Card, daar staat inderdaad geen foto op, maar die zijn donkerblauw...

Voor de rest een foutje inderdaad, en goed opgelost want gebreken aan een kaart zijn de eerste 2 jaar voor rekening van TLS. Een BOA kan een kaart zonder foto trouwens wel gewoon 100% matchen met je ID, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Voor mensen die ZZP'er zijn en reizen met een Business Card, daar staat inderdaad geen foto op, maar die zijn donkerblauw...

Voor de rest een foutje inderdaad, en goed opgelost want gebreken aan een kaart zijn de eerste 2 jaar voor rekening van TLS. Een BOA kan een kaart zonder foto trouwens wel gewoon 100% matchen met je ID, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Voor het matchen met je Nederlandse ID kaart moet je die kaart natuurlijk wel bij je hebben, wat overigens bij mij altijd het geval is. Op mijn te vervangen OV kaart (die afgelopen zomer is uitgegeven) staat wel heel duidelijk mijn naam en mijn geboorte datum vermeld. En via het OV kaartnummer kan denk ik ook bij TLS gemakkelijk worden gecontroleerd welke identiteit de persoonlijke OV kaarthouder zonder foto heeft en zelfs waar hij/zij volgens de TLS administratie woont. Wat betreft moderne technologie, het is technisch al mogelijk (en een extra beveiliging tegen kaart fraude) om een pasfoto ook in de OV kaartchip op te slaan (zoals met de Nederlandse ID kaart al gebeurd) zodat een BOA in het OV de in de chip van je persoonlijke OV kaart opgeslagen pasfoto indien nodig ook op zijn apparaatje waarmee hij controleert kan zien. Maar ondanks alles blijft voor mij de vraag, is een persoonlijke OV chipkaart zonder foto, ondanks dat daarmee met voldoende saldo op de kaart is ingecheckt, een geldig vervoersbewijs?
Reputatie 4
Nee, volgens heel precies de regels niet. Als (zoals slidestops, voorheen conducteur, nu werkzaam bij de extra controle) kortelings uitlegde-als de ID eenduidig nog kan worden vastgesteld, zal geen boete worden opgelegd, maar dringend worden geadviseerd die kaart zo snel mogelijk voor een geheel aan de eisen voldoend in te ruilen. Eventueel kan men ze zelfs tegen ontvangstbewijs innemen om je daartoe aan te sporen.
OV-chip controleert gewoon totaal niet of en hoe de aangeleverde data die vermoedelijk de pasfoto bevatten, op de juiste manier en plek terechtkomen. Daar kan je als duur bedrijf voor maar 7,50 niet aan beginnen, toch? In andere landen kan je elke chipkaart persoonlijk maken door een aanhechting met je ID nr of zoiets- ook al in NL totaal meteen als onmogelijk bettiteld.

Reageer