beantwoord

Persoonlijke ov zonder foto

• 12 november 2015
  • 37 reacties
  • 2449 Bekeken

Ik heb een vraag die enige uitleg vereist:
Mijn persoonlijke OV (met studentenreisproduct) ging stuk dus ik had telefonisch een nieuwe aangevraagd .Er werd mij verzekerd dat er nog een foto in het bestand stond. Op 26 februari 2015 kreeg ik mijn pas, helaas zónder foto. Voor de zekerheid heb ik mijn oude (en kapotte) ov bewaard als 'bewijs', mocht ik commentaar krijgen. Omdat ik de kaart meteen nodig was ben ik er mee gaan reizen en kreeg verrassend genoeg geen commentaar van conducteurs, dus eerlijk gezegd ging ik er daardoor automatisch vanuit dat het oké was en heb er verder geen werk van gemaakt om dit aan te passen. Mogelijk een tikkeltje naïef, maar omdat ze aan de telefoon zeiden dat er nog een foto in het bestand stond ging ik er vanuit dat die foto dan misschien wel op die scan computers verscheen.

Echter, afgelopen week kreeg ik tijdens een controle voor het eerst commentaar op het ontbreken van een pasfoto en ik moest mij legitimeren. Deze conducteur zei dat ik een nieuwe ov aan moest vragen en dit zou kosteloos kunnen, omdat het niet mijn fout is dat er geen foto op staat. Zojuist heb ik gebeld met de NS klantenservice en hier werd mij verteld dat dit niet langer kosteloos kan omdat ik er nu al te lang gebruik van heb gemaakt, wat er op neer komt dat ik wederom 7,50 moet betalen voor iets wat niet mijn fout is. De reden dat ik zo lang heb gewacht is omdat ik simpelweg geen commentaar kreeg...

Mijn vraag is eigenlijk: kan ik alsnog kosteloos die kaart aanvragen? Zijn hier uitzonderingsregels voor?
Wat zijn de consequenties voor het ontbreken van de foto? Het is nu 9 maanden goed gegaan, maar loop ik eigenlijk de kans op een boete?
Tot slot, waarom is de informatie tussen conducteur en klantenservice zo verschillend? Ik werd aan de telefoon ronduit asociaal behandeld en ze deed alsof ik als een soort fraudeur een gratis pas probeerde te ronselen.
Uit principe heb ik nu dus (nog) geen kaart aangevraagd, omdat ik het onzin vind om weer 7,50 te betalen voor iets wat dus niet mijn fout is.

Alvast sorry voor de ratel post, maar ik ben gefrustreerd.
Hatelijke opmerkingen over 'wat dom dat je het niet eerder aan hebt gegeven' zijn onnodig.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 12 november 2015, 11:22

Hoi Anne, en welkom op het forum.

Vervelend dat je kaart kapot is gegaan en dat de duplicering ervan niet goed is verlopen. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt.

Jouw OV-chipkaart met Studentenreisproduct loopt niet via NS, maar via DUO. Dit betekent dat wij sowieso niets voor jou kunnen betekenen helaas. Wel denk ik dat je dit bij Klantenservice OV-chipkaart kunt aankaarten, want het is vreemd dat er geen pasfoto staat op jouw persoonlijke OV-chipkaart. Heb je hen al gebeld? Dit kan via 0900-0980. Mochten zij geen gratis nieuwe kaart willen verstrekken, dan raad ik je aan toch hiervoor te betalen, en daarna een e-mail te sturen met een bezwaar tegen de gang van zaken.

Hopelijk lukt het allemaal. Succes, Anne!
Bekijk origineel

37 reacties

Hoi Anne,

Ik kom tijdens controlerondes helaas vaker tegen dat TLS geen foto op de OV-chipkaart geplaatst heeft en zowel mijn collega's als mijzelf vinden het vreemd dat TLS deze kaart aan je heeft opgestuurd. Zo ook als de pasfoto zo goed als zwart is. Ik ben van mening dat TLS zijn controle hierop moet verbeteren, want het maakt ons werk als hoofdconducteur soms erg lastig.
Aangezien TLS het niet wil vergoeden, kan ik alleen het volgende adviseren, zoals dat in ons handboek en wet is geregeld. Zolang jij jezelf kan identificeren met een geldig identiteitsbewijs, dus de gegevens op de pasfotoloze OV-chipkaart komen overeen met de gegevens op je geldige identiteitsbewijs, is voldoende aantoonbaar dat de OV-chipkaart van jou is. We kunnen zelfs een aantal gegevens uit de chip uitlezen, mochten we fraude vermoeden.
Zolang je altijd (wat bij wet ook verplicht is) een geldig identiteitsbewijs bij je hebt en dat ook direct bij controle bij de hand hebt, lijkt het me verder geen probleem. Ik kan niet voor elke collega spreken, maar zo werkt 95% zeker.
Tegen de tijd dat deze OV vernieuwd moet worden, zou ik er wel even achteraan gaan dat de foto wel op de nieuwe geplaatst gaat worden.
Hoi Anne, en welkom op het forum.

Vervelend dat je kaart kapot is gegaan en dat de duplicering ervan niet goed is verlopen. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt.

Jouw OV-chipkaart met Studentenreisproduct loopt niet via NS, maar via DUO. Dit betekent dat wij sowieso niets voor jou kunnen betekenen helaas. Wel denk ik dat je dit bij Klantenservice OV-chipkaart kunt aankaarten, want het is vreemd dat er geen pasfoto staat op jouw persoonlijke OV-chipkaart. Heb je hen al gebeld? Dit kan via 0900-0980. Mochten zij geen gratis nieuwe kaart willen verstrekken, dan raad ik je aan toch hiervoor te betalen, en daarna een e-mail te sturen met een bezwaar tegen de gang van zaken.

Hopelijk lukt het allemaal. Succes, Anne!
Hartstikke bedankt voor de reacties! Goed om te weten dat ik in ieder geval geen risico loop op een boete zolang ik mij kan legitimeren. Wat betreft het aanvragen van de nieuwe kaart, ik heb inmiddels heb ik een mail gestuurd naar de DUO en wacht ik op een reactie. Ik vraag me af of ze mij wel een nieuwe kaart geven, aangezien mijn vorige ov kaart via de NS besteld is. Die had ik al en daar is daarna het studenten reisproduct op gezet. Mocht dit niet lukken dan blijf ik nog even doorreizen met deze kaart en daarna vraag ik alsnog een nieuwe aan.

Jouw OV-chipkaart met Studentenreisproduct loopt niet via NS, maar via DUO.

Sinds wanneer is dat. Volgens mij dient een student zelf te zorgen voor een persoonlijke OV-chipkaart waar vervolgens via DUO een studentenreis product opgezet wordt.

Ik vermoed dus dat Anne bij DUO te horen krijgt dat zij niet over de kaart gaan en haar terug verwijst naar TLS. Als zij de kaart ooit aangeschaft heeft via de NS, dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat de NS de verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor kostenloos herstel van de fout om een persoonlijke OV-chipkaart zonder pasfoto uit te leveren.
@AnneMatsje
Tussen alle kastjes en muren is gelukkig wettelijk glashelder wie garantie moet leveren op een ondeugdelijke OV-chipkaart: Degene bij wie u deze OV-chipkaart hebt besteld en die dus een ondeugdelijk product heeft geleverd.
Marv, goede aanvulling. Anne, mocht DUO je inderdaad niet kunnen helpen, dan zou ik even contact opnemen met TLS via 0900-0980. Hopelijk wordt dit snel voor je opgelost.
Waarom nemen jullie je verantwoordelijkheid niet als de kaart via NS is besteld ?

Bovendien kan TS via de NS servicebalie een formulier halen waarmee kosteloos een nieuwe kaart kan worden besteld en nu moet TS 7,50 betalen voor een ondeugdelijk product.

Slechte service weer van NS.....
Macca, het is niet duidelijk of deze kaart via NS is besteld. Je trekt een voorbarige conclusie.

Anne, laat je even weten of het is gelukt? Zo niet, laat mij het even weten.
Dat nam ik aan omdat de vorige kaart door NS is geleverd maar dat hoeft inderdaad nu niet het geval te zijn.

Feit blijft wel dat TS verkeerd is voorgelicht door de NS Klantenservice (en onbeschoft is behandeld).
Mij is nu ook zoiets overkomen, ik heb een dal vrij abonnementen en mijn pas was kapot gegaan dus ik had gister een nieuwe aangevraagd. Vandaag kreeg ik de nieuwe pas, helaas ook zonder pasfoto.

Ik heb met verschillende mensen van de NS gesproken en ze zeggen allemaal wat anders. Een mevrouw die ik aan de telefoon had zei dat ik zo niet mag reizen en online een formulier in moet vullen en dan 3 weken moet wachten op een nieuwe pas. Een andere mevrouw bij de klantenservice bij Utrecht centraal zei dat een pasfoto helemaal niet verplicht is (zolang je wel legitimatie bij je hebt), haar dochter had ook geen foto op haar pas vertelde ze.

Als het zo is dat het verplicht is om een foto op je ov-kaart te hebben, vind ik het raar dat het zo vaak voorkomt dat er geen foto op de pas komt en dus een ongeldige kaart verstrekken. Er moet toch wel wat aangedaan kunnen worden zodat het niet meer gebeurt. Is dan inderdaad weer een waardeloze service van de NS.
Hoi David. Vervelend dat je geen foto op de kaart hebt gehad. Extra vervelend dat je steeds andere informatie krijgt. Excuses hiervoor.

Als je een kaart zonder foto krijgt, dan kan alleen TLS uitzoeken wat er is misgegaan: zij hebben de kaart namelijk geproduceerd en geleverd. Ik zou niet met de kaart reizen, omdat het kan voorkomen dat de conducteur de kaart niet accepteert. Wat ik je wil vragen, is om TLS te bellen via 0900-0980, en te controleren wat er is misgegaan met de kaart. Zij kunnen meteen een nieuwe kaart voor je maken, welke binnen enkele werkdagen wordt verstuurd. Indien zij inderdaad een fout hebben gemaakt, wordt dit natuurlijk kosteloos gedaan.

Laat je even weten of het is gelukt? Zo niet, dan helpen wij je graag alsnog.
Ik had dat nummer al gebeld, en ze zeiden dat ze me een formulier op zouden sturen. Die ik moet invullen en weer terug sturen en dan zouden ze me mn nieuwe pas opsturen. Dit gaat dus wel even duren voordat ik mn nieuwe pas heb, en het probleem is dat ik hem eigenlijk dit weekend al nodig heb omdat ik veel moet reizen.
Wil je mij via een privébericht je kaartnummer geven (klik op mijn naam en 'stuur bericht')? Dan bel ik zelf even met TLS, en vraag ik de registraties van de gesprekken op en kijk ik of dit sneller kan.
Ok bedankt, ik stuur je zo een bericht
Hoi David. Volgens TLS heb je die kaart in 2012 al gehad. Er is bij hen niets bekend van een recent verstuurde kaart. Deze informatie is gebaseerd op het kaartnummer dat je aan mij hebt gegeven. Er is op 10 december een duplicaat besteld, maar omdat er geen pasfoto is, moet je dit per formulier doen. Dit kan ik zodoende helaas niet voor je versnellen. Helaas heb ik geen beter nieuws voor je.

Indien je echt recent een nieuwe kaart hebt gehad, raad ik je aan per e-mail contact te leggen met TLS. Zij kunnen dan eventueel een en ander op mail voor je zetten, en NS contacteren i.v.m. eventuele compensatie.

Succes!
Dus in principe maken ze me uit voor leugenaar, ik kan ook wel het nummer van mijn oude pas geven om het te bewijzen (mijn oude pas had ik vanaf 2012). Wel triest dat ze niet eens hun eigen fout willen toegeven. Dan zit er niks anders op om dit weekend toch maar die pas zonder foto te gebruiken.
Nee hoor, David. Mogelijk sta je dubbel geregistreerd. Ik heb natuurlijk alleen de gegevens van de kaart die je mij gaf, vandaar dat ik je doorstuur naar hen, dan kunnen ze dit goed uitzoeken. Zoals aangegeven kan ik je niet aanraden om met die kaart te reizen, omdat je mogelijk een boete kunt krijgen.
Ok maar wat moet ik dan wel doen, ik heb toch gewoon het recht om dit weekend gratis te reizen daar ik een dal vrij abonnement heb.
En het is toch belachelijk dat ik een boete zou kunnen krijgen door een fout van de NS
Ok maar wat moet ik dan wel doen, ik heb toch gewoon het recht om dit weekend gratis te reizen daar ik een dal vrij abonnement heb.

Wat Sivan NS vergeet aan te bieden is dat als u een anonieme OV-chipkaart koopt, ze een tijdelijk reisrecht bij de kaartautomaat kan klaarzetten, zodat u tijdelijk met die anonieme OV-chipkaart van uw abonnement gebruik kunt maken.
We kunnen je Dal Vrij abonnement inderdaad tijdelijk 3 weken overzetten op een anonieme OV-chipkaart. Je mag Sivan daar via een privébericht voor benaderen.
Ok bedankt allemaal, dat lijkt me dan de beste optie
Alleen ik vind het dan nog wel vreemd dat het niet is toegestaan om met een persoonlijke ov kaart (met dal vrij abonnement) zonder foto te reizen. Maar met een anonieme kaart (met dal vrij abonnement) waar ook geen foto op staat en bovendien geen naam en geboortedatum het dan wel toegestaan is.
Ik begrijp je punt, maar tijdelijk reisrecht op een anonieme OV-chipkaart is slechts een tijdelijke oplossing. Je kunt niet op permanente basis reizen op een OV-chipkaart zonder foto waar wel een abonnement op staat.
Waarom kan David dan niet gewoon met de foute persoonlijke OV chipkaart zonder foto reizen in de tussentijd dat hij moet wachten op een nieuwe kaart ?

Volgens HC Loes is het geen enkel probleem (met legitimatie) en op de anonieme kaart staat natuurlijk net zo min een foto, bovendien bespaart het TS 7,50 voor een anonieme kaart die hij ws ook niet terug krijgt van NS of TLS ondanks dat het zijn fout niet is en die hij weg kan gooien na een paar dagen.

Reageer