Mijn persoonlijke OV (met studentenreisproduct) ging stuk dus ik had telefonisch een nieuwe aangevraagd .Er werd mij verzekerd dat er nog een foto in het bestand stond. Op 26 februari 2015 kreeg ik mijn pas, helaas zónder foto. Voor de zekerheid heb ik mijn oude (en kapotte) ov bewaard als 'bewijs', mocht ik commentaar krijgen. Omdat ik de kaart meteen nodig was ben ik er mee gaan reizen en kreeg verrassend genoeg geen commentaar van conducteurs, dus eerlijk gezegd ging ik er daardoor automatisch vanuit dat het oké was en heb er verder geen werk van gemaakt om dit aan te passen. Mogelijk een tikkeltje naïef, maar omdat ze aan de telefoon zeiden dat er nog een foto in het bestand stond ging ik er vanuit dat die foto dan misschien wel op die scan computers verscheen.
Echter, afgelopen week kreeg ik tijdens een controle voor het eerst commentaar op het ontbreken van een pasfoto en ik moest mij legitimeren. Deze conducteur zei dat ik een nieuwe ov aan moest vragen en dit zou kosteloos kunnen, omdat het niet mijn fout is dat er geen foto op staat. Zojuist heb ik gebeld met de NS klantenservice en hier werd mij verteld dat dit niet langer kosteloos kan omdat ik er nu al te lang gebruik van heb gemaakt, wat er op neer komt dat ik wederom 7,50 moet betalen voor iets wat niet mijn fout is. De reden dat ik zo lang heb gewacht is omdat ik simpelweg geen commentaar kreeg...
Mijn vraag is eigenlijk: kan ik alsnog kosteloos die kaart aanvragen? Zijn hier uitzonderingsregels voor?
Wat zijn de consequenties voor het ontbreken van de foto? Het is nu 9 maanden goed gegaan, maar loop ik eigenlijk de kans op een boete?
Tot slot, waarom is de informatie tussen conducteur en klantenservice zo verschillend? Ik werd aan de telefoon ronduit asociaal behandeld en ze deed alsof ik als een soort fraudeur een gratis pas probeerde te ronselen.
Uit principe heb ik nu dus (nog) geen kaart aangevraagd, omdat ik het onzin vind om weer 7,50 te betalen voor iets wat dus niet mijn fout is.
Alvast sorry voor de ratel post, maar ik ben gefrustreerd.
Hatelijke opmerkingen over 'wat dom dat je het niet eerder aan hebt gegeven' zijn onnodig.
Beste antwoord door Sivan NS
Hoi Anne, en welkom op het forum.
Vervelend dat je kaart kapot is gegaan en dat de duplicering ervan niet goed is verlopen. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt.
Jouw OV-chipkaart met Studentenreisproduct loopt niet via NS, maar via DUO. Dit betekent dat wij sowieso niets voor jou kunnen betekenen helaas. Wel denk ik dat je dit bij Klantenservice OV-chipkaart kunt aankaarten, want het is vreemd dat er geen pasfoto staat op jouw persoonlijke OV-chipkaart. Heb je hen al gebeld? Dit kan via 0900-0980. Mochten zij geen gratis nieuwe kaart willen verstrekken, dan raad ik je aan toch hiervoor te betalen, en daarna een e-mail te sturen met een bezwaar tegen de gang van zaken.
Hopelijk lukt het allemaal. Succes, Anne!
Bekijk origineel
Vervelend dat je kaart kapot is gegaan en dat de duplicering ervan niet goed is verlopen. Ik kan me goed voorstellen dat je baalt.
Jouw OV-chipkaart met Studentenreisproduct loopt niet via NS, maar via DUO. Dit betekent dat wij sowieso niets voor jou kunnen betekenen helaas. Wel denk ik dat je dit bij Klantenservice OV-chipkaart kunt aankaarten, want het is vreemd dat er geen pasfoto staat op jouw persoonlijke OV-chipkaart. Heb je hen al gebeld? Dit kan via 0900-0980. Mochten zij geen gratis nieuwe kaart willen verstrekken, dan raad ik je aan toch hiervoor te betalen, en daarna een e-mail te sturen met een bezwaar tegen de gang van zaken.
Hopelijk lukt het allemaal. Succes, Anne!