beantwoord

Persoonsgegevens doorgeven bij vergeten check uit anonieme OV-chipkaart

• 5 augustus 2014
  • 31 reacties
  • 1034 Bekeken

Ik heb een anonieme kaart en ben vergeten uit te checken, waarom moet ik na het betalen van 7.50, al mijn gegevens indienen als ik ben vergeten om uit te checken ? Waarom kan ik dat geld niet terug krijgen op mijn kaartnummer ? En zo niet, waarom word een nieuwe anonieme kaart niet vergoed ?
icon

Beste antwoord door Marjan NS 6 augustus 2014, 08:50

Hallo Sjaak,

Als je bent vergeten uit te checken kunnen wij dat voor je corrigeren. Het bedrag kunnen we niet terugstorten op je OV-chipkaart, maar wel op je rekeningnummer. Om dit bedrag over te kunnen maken op je rekeningnummer hebben we wel je persoonsgegevens nodig.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

31 reacties

Hallo Sjaak,

Als je bent vergeten uit te checken kunnen wij dat voor je corrigeren. Het bedrag kunnen we niet terugstorten op je OV-chipkaart, maar wel op je rekeningnummer. Om dit bedrag over te kunnen maken op je rekeningnummer hebben we wel je persoonsgegevens nodig.

Groet,
Marjan
Feit blijft natuurlijk wel dat er naderhand (bovendien met terugwerkende kracht) niets anoniem meer is aan die kaart.
Beste Marjan

Ik snap dat mijn gegevens nodig zijn voor die betaling, wat ik niet snap is dat ze nog steeds in uw systemen staan. Wat ik ook niet snap is dat ik niet op de hoogte wordt gesteld dat ik als een gebruiker toe word gevoegd tot het systeem en dat ik daar geen toegang tot kreeg. Waarom ik hier nu pas op reageer? Ik kreeg een aantal maanden geleden een email dat iemand had geprobeerd on mijn (onbekende) account het password te veranderen.
Anonieme ov-chipkaarten worden niet door ons geregistreerd. Wel hebben reizigers zelf de mogelijkheid om een anonieme ov-chipkaart te koppelen aan Mijn NS. Ik kan niet helemaal plaatsen wat hier precies gebeurd is. Als je je Mijn NS account wil laten verwijderen, en daarmee ook een eventuele 'registratie' van de anonieme ov-chipkaart aan zo'n account kun je bellen met onze klantenservice op telefoonnummer 030 751 51 55. Ook kun je een tweet sturen met het verzoek om een Mijn NS account te laten verwijderen.
Beste Sjaak

Ik heb mijn geld terug telefonisch geregeld indertijd, ik heb die account nooit zelf aangemaakt. Ik heb TLS al aan de telefoon gehad en die zeggen dat de account niet bestaat. Ik wil "Mijn OV-Chipkaart" account op www.ov-chip.nl verwijderd hebben. Maar dat word een lastige als zij beweren dat hij niet bestaat terwijl ik er letterlijk op ingelogd zit.
Ik heb geen enkele invloed op de accounts van TLS. Wil je dat ik voor je nakijk of je een Mijn NS account hebt?
Bedankt voor je bevestiging Klaas-Jan, ik heb een ander kanaal gevonden.
Reputatie 7
Badge +3
't Is sowieso onzin, al die gegevens. Om geld over te maken heb je in principe alleen maar een rekeningnummer nodig. Eventueel i.c.m. een naam ter controle, maar dat is met IBAN al eigenlijk niet meer nodig. Maar adres, geboortedatum, enz. slaat compleet nergens op.
Ik heb NS gesproken, zonder al mijn persoonlijke info willen ze niets doen. Ze willen persoonlijke informatie om na te gaan of deze anonieme kaart, die aan mijn persoonlijke mail en bank nummer is ge gekoppeld van mij is.
Reputatie 7
Badge +3
Dat kunnen ze helemaal niet nagaan, want het is een anonieme kaart. Er staat dus nergens geregistreerd dat-ie van jou is, en al helemaal niet bij NS. Ze hebben nu je gegevens, maar kunnen dat nergens mee vergelijken.

Kan iemand van NS dit 's uitleggen? Waarom vereisen jullie al die gegevens? En wat doen jullie er vervolgens mee?
De gebruikersnaam van de account was mijn voor en achternaam achter elkaar.
Het word hier verdomt stil...
Reputatie 7
Tis al laat he, ook de moderators mogen af en toe eens naar bed 😉
Het gebrek aan antwoord is nog steeds stuitend. Je mag mijn reisinformatie houden, daar gaat het mij niet om, ik wil elke vorm van informatie dat die gegevens aan mijn persoon kan binden gewist. Dat is toch niet zo veel geëist als je een anonieme kaart koopt?
Om dit na te kunnen kijken hebben we toch echt alle gegevens nodig die we daarvoor nodig hebben. Het zou een mooie bende worden als iedereen ons kan bellen met een naam of mailadres en op basis daarvoor een account op afstand verwijderd kan worden. Dan hebben we een groot probleem. We vragen dus aanvullende informatie ter identificatie. Zo werkt ieder bedrijf in Nederland en NS is daar niet anders in. We willen zeker weten dat er geen misbruik gemaakt wordt.
Beste Klaas-Jan

Jij wil persoonsgegevens voor een anonieme kaart ....en ik heb dit al geprobeerd, het volgende antwoord is ....sorry meneer maar uw naam is niet te vinden in ons systeem. De helpdesk weigert om op kaartnummer of op gebruikersnaam te zoeken. En laat mijn gebruikersnaam nou precies mijn voor en achternaam achter elkaar te zijn. Maar daar wil de helpdesk niet naar zoeken en ik ben afgewimpeld met "Sorry meneer uw bestaat niet in ons systeem, terwijl ik ingelogd op mijn scherm zat te kijken. Kan jij zelf niet het idiote zien in het vragen van persoonlijke informatie om handelingen voor een anonieme kaart te doen? Als ik de informatie uit het systeem krijg wat ik er uit wil hebben, hebben jullie me net zo snel weer toegevoegd in de vorm van een klachtdossier die ik nooit meer uit het systeem krijg. Waarom is het zo moeilijk om informatie uit jullie systeem te krijgen van een anonieme kaart die al 2 jaar lang verlopen is? Moet ik echt voor een advocaat gaan betalen?
Wat trouwens ook bewijst dat ik persoonlijk nooit de account aan heb gemaakt, ik zou nooit te nimmer in mijn leven mijn voor en achternaam als gebruikernaam gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Om dit na te kunnen kijken hebben we toch echt alle gegevens nodig die we daarvoor nodig hebben. Het zou een mooie bende worden als iedereen ons kan bellen met een naam of mailadres en op basis daarvoor een account op afstand verwijderd kan worden. Dan hebben we een groot probleem. We vragen dus aanvullende informatie ter identificatie. Zo werkt ieder bedrijf in Nederland en NS is daar niet anders in. We willen zeker weten dat er geen misbruik gemaakt wordt.

Voor dat account misschien wel, maar 't gaat mij om de gegevens die je moet verstrekken bij een vergeten check-uit, GTBV, enz. Dat slaat compleet nergens op.
En dat jullie die gegevens helemaal niet nodig hebben, blijkt wel uit het feit dat ik geb.datum e.d. nooit invul, maar wel altijd netjes m'n geld krijg ...
@Sjaak Zou je de mail die je hebt gekregen willen doorsturen naar forum@ns.nl? Dan kijken we even met je mee. Alvast bedankt.
Reputatie 7
Als je echt anoniem wil blijven, moet je de kaart met contant geld opladen bij de balie en geen geld terug bij vertraging vragen. Als je het daar niet mee eens bent en je wil wel GTBV, dan zul je je net als alle andere aan dezelfde regels moeten schikken van GTBV en dat is nu eenmaal inclusief persoonsgegevens, zoals elk bedrijf volgens mij doet.
Reputatie 7
Badge +3
Als je echt anoniem wil blijven, moet je de kaart met contant geld opladen bij de balie en geen geld terug bij vertraging vragen. Als je het daar niet mee eens bent en je wil wel GTBV, dan zul je je net als alle andere aan dezelfde regels moeten schikken van GTBV en dat is nu eenmaal inclusief persoonsgegevens, zoals elk bedrijf volgens mij doet.
Het is gewoon onzin en volgens mij zelfs verboden om gegevens te vragen die niet nodig zijn.
Als ik iets terug kom brengen bij een winkel, krijg ik gewoon m'n geld terug n.a.v. het bonnetje. Ze hoeven dan echt geen kopie van m'n id ofzo.
Mail doorgestuurd
Dat was het eerste dat ik iets van dit account hoorde.
Het is gewoon onzin en volgens mij zelfs verboden om gegevens te vragen die niet nodig zijn.
Als ik iets terug kom brengen bij een winkel, krijg ik gewoon m'n geld terug n.a.v. het bonnetje. Ze hoeven dan echt geen kopie van m'n id ofzo.

Ik kan me nog erg goed een Jet Bussemaker herinneren die ons op het hart drukte dat anoniem reizen niet duurder zou worden....smerige leugenaars
Reputatie 3

Dat is appels met peren vergelijken. Als ik wil dat een bedrijf mij geen contant geld geeft maar het op mijn bankrekening stort zal ik ze toch echt mijn gegevens moeten geven.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is appels met peren vergelijken. Als ik wil dat een bedrijf mij geen contant geld geeft maar het op mijn bankrekening stort zal ik ze toch echt mijn gegevens moeten geven.
Waarom zou je dat moeten? Het enige dat ze nodig hebben is je rekeningnummer. Punt.

Reageer