Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

• 11 september 2014
  • 63 reacties
  • 3243 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion gaan een pilot houden waarbij reizigers één keer hoeven in- en uit te checken. Gedurende de pilot hoeven treinreizigers in Amersfoort niet meer uit- en in te checken als ze naar een andere vervoerder overstappen. De pilot zal medio 2015 van start gaan.

Nu moeten reizigers nog per vervoerder in- en uitchecken. Hierbij komen relatief veel vergissingen voor. Ook komt het voor dat reizigers per abuis bij de verkeerde vervoerder in- of uitchecken. Hierdoor ontstaan incomplete transacties wat de vervoerders momenteel zo'n 16 miljoen euro per jaar oplevert. De proef op de Valleilijn moet er voor zorgen dat het aantal gemeste checkuits afneemt.

Ook komt er in 2015 een onderzoek naar de mogelijkheid om reizigers automatisch te laten uitchecken als ze naar een andere vervoerder overstappen. "Voor de kortere termijn willen vervoerders bekijken of het mogelijk is om bij een OV-reis waarbij tussentijds moet worden in- en uitgecheckt, automatisch het eerste deel van de reis uit te checken wanneer er bij de nieuwe vervoerder wordt ingecheckt. Dit geldt voor het hele OV" schrijft het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in een toelichting op een rapport over de incomplete ov-chipkaart transacties.

Reizigers kunnen verder al vanaf deze maand in de reisplanner app zien of ze zijn in- of uitgecheckt. "Na het maken van een reis in het openbaar vervoer kan een reiziger soms twijfelen over of hij wel is uitgecheckt. Via de ‘Reisplanner app’ van NS krijgen alle treinreizigers inzage in of ze zijn uitgecheckt; wanneer dit niet het geval is kunnen ze nog even terug naar het station ofwel bellen met de klantenservice om dit alsnog recht te zetten" maakt het NOVB bekend.

Bron: Treinreiziger.nl
11 september 2014

63 reacties

Beste Michiel,
Dit is een forum; om nou nieuwsberichten hier te gaan herhalen is wel erg overdreven.
Wil jij dat een gemiddelde forumlezer hierop gaat reageren?
Dit is een forum; om nou nieuwsberichten hier te gaan herhalen is wel erg overdreven.
Wil jij dat een gemiddelde forumlezer hierop gaat reageren?

Als de proef slaagt, zal het hier op het forum een stuk rustiger worden 😉
Reputatie 6
Badge +2
De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion gaan een pilot houden waarbij reizigers één keer hoeven in- en uit te checken. Gedurende de pilot hoeven treinreizigers in Amersfoort niet meer uit- en in te checken als ze naar een andere vervoerder overstappen. De pilot zal medio 2015 van start gaan.
Goed nieuws. Voor dalurenreizigers vanuit NS-gebied zou de Valleilijn een volwaardige spoorlijn kunnen worden.
Ik snap niet dat ze dit niet gewoon van te voren hadden gedaan.
Goed nieuws. Voor dalurenreizigers vanuit NS-gebied zou de Valleilijn een volwaardige spoorlijn kunnen worden.

Slecht nieuws voor degenen die in de spits inchecken, om vervolgens na 09:00 uur in Amersfoort om te checken om te profiteren van het daltarief. Als je dan niet hoeft om te checken, blijf je reizen tegen spitstarief...
Slecht nieuws voor degenen die in de spits inchecken, om vervolgens na 09:00 uur in Amersfoort om te checken om te profiteren van het daltarief. Als je dan niet hoeft om te checken, blijf je reizen tegen spitstarief...

Ze hoeven niet om te checken, ze mogen het natuurlijk wel.

Ze hoeven niet om te checken, ze mogen het natuurlijk wel.

Als je niet, of binnen 30 minuten omcheckt, wordt de oorspronkelijke instaptijd (spits) aangehouden.
(Maar niets houdt je tegen om met 2 verschillende OV-chipkaarten te reizen. De kaart waarmee je in de spits reist, check je op het 1e station na 09:00 uit, en met de andere (daluren of dalvrij) kaart check je gelijk weer in. Je mist dan alleen de lange afstandskorting).
Bij Arriva en Breng werkt dit al, tussen Arnhem en Winterswijk.
Reputatie 6
Badge +2
Als je (..) binnen 30 minuten omcheckt, wordt de oorspronkelijke instaptijd (spits) aangehouden.
Volgens mij niet.
Reputatie 6
Badge +2
Opvallend is dat ze die pilot alleen op Amf willen gaan doen, niet op Ed (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2014/09/11/reactie-novb-op-het-panteia-rapport-betreffende-incomplete-transacties-ov-chipkaart.html).
Reputatie 6
Badge +2
Opvallend is dat ze die pilot alleen op Amf willen gaan doen, niet op Ed (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brieven/2014/09/11/reactie-novb-op-het-panteia-rapport-betreffende-incomplete-transacties-ov-chipkaart.html).
Toch ook op Ed (http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-164538-adviesaanvraag-tarieven-ns.aspx), ik vond het al vreemd.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens http://www.dichtbij.nl/eemland/regionaal-nieuws/artikel/4064631/station-amersfoort-niet-volledig-dicht-door-ov-chipkaartpoortjes.aspx gaat het op 15 november 2015 in.
Reputatie 6
Badge +2
Gebruikte termen: tarifaire integratie, enkelvoudig in- en uitchecken, single check in en out.
Ook komt er in 2015 een onderzoek naar de mogelijkheid om reizigers automatisch te laten uitchecken als ze naar een andere vervoerder overstappen. "Voor de kortere termijn willen vervoerders bekijken of het mogelijk is om bij een OV-reis waarbij tussentijds moet worden in- en uitgecheckt, automatisch het eerste deel van de reis uit te checken wanneer er bij de nieuwe vervoerder wordt ingecheckt. Dit geldt voor het hele OV" schrijft het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in een toelichting op een rapport over de incomplete ov-chipkaart transacties.
Ligt dit idee inmiddels in de prullenbak?
Reputatie 6
Badge +2
Gebruikte termen: tarifaire integratie, enkelvoudig in- en uitchecken, single check in en out.
Verder gebruikte formulering: "de Valleilijn tarifair opnemen in het NS-netwerk."

Ik begrijp hieruit dat Connexxion dan geen eigen tarieftabel meer hanteert, zodat bijvoorbeeld de minimumprijs vol tarief omlaag gaat van € 2,37 (zie http://www.tbov.nl/tarieven) naar € 2,20.

Met daarbij aangetekend dat de samenvoeging van twee netwerken (in dit geval een netwerk en een lijn) verder gaat dan alleen dezelfde tarieftabel hanteren, en gunstig is voor de reiziger:

- Vrije routekeuze tussen bijv. Ed en Amf tegen de prijs van de goedkoopste i.p.v. de duurste route.
- Geen problemen met dalspitsovergang.

Bij Traject Vrij tussen bijv. Ed en Amf is het ook gunstig dat je voor de prijs van de korte route de lange mag nemen, maar kan de verandering nadelig zijn voor wie nu een abo heeft voor de NS-route en ook vaak onderweg in-/uitstapt. Het abo waarbij dat zonder bijbetaling kan wordt door de wijziging afgeschaft.
Reputatie 6
Badge +2
Ligt dit idee inmiddels in de prullenbak?

In http://amersfoort.notudoc.nl/cgi-bin/showdoc.cgi/action=view/id=1279123/OV-chipkaartpoorten_en_maatwerkoplossingen.pdf staat: ''Momenteel moeten reizigers voor de Valleilijn in- en uitchecken bij de in- en uitcheckpalen van Connexxion. Bij een overstap tussen de twee vervoerders moet eerst worden uitgecheckt bij de ene vervoerder en daarna worden ingecheckt bij de andere. Dit is voor reizigers onhandig. NS wil daarom samen met Connexxion een proef doen met het in- en uitchecken bij hetzelfde poortje.''

Dat klinkt een beetje als omchecken in één handeling als boven genoemd, maar dat lijkt me niet van toepassing, van NS naar Connexxion en omgekeerd hoef je t.z.t. helemaal niet meer om te checken volgens mij.
Reputatie 6
Badge +2
Met daarbij aangetekend dat de samenvoeging van twee netwerken (..) gunstig is voor de reiziger: (..)

- Geen problemen met dalspitsovergang.

Behalve als je van stationsvoorzieningen buiten de poortjes gebruik wil maken.
Reputatie 6
Badge +2
http://locov.nl/actueel/publicaties/locov-2015-201973-besluit-tarief-2016.aspx:

De ingangsdatum voor de invoering van single check in/check out op de Valleilijn is vanwege juridische drempels in de voorbereiding met betrekking tot mededinging en privacy nog niet bekend.
Reputatie 7
Badge +3
De pilot is duidelijk mislukt neem ik aan? Aangezien er inmiddels verschillende poortjes voor de verschillende vervoerders zijn gebouwd? (die geheid voor problemen gaan zorgen bij niet-dagelijkse reizigers. Echt, hoe verzinnen jullie 't ...)
Badge +3
De pilot is nooit van start gegaan. In een Voortgangsrapportage schreef het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad daarover dat "uit juridisch onderzoek is gebleken dat er binnen de huidige inrichting, wat betreft mededinging en privacy beperkingen, nog vraagstukken zijn".
Reputatie 6
Badge +2
In https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/09/18/ov-betalen zei de staatssecretaris in september desondanks goede hoop te hebben dat de pilot snel van start gaat. Ik merk er nog weinig van.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb de indruk dat de vervoerders er niet (willen?) uitkomen en gewoon gekozen hebben voor de minst klantvriendelijke oplossing: poortjes van verschillende vervoerders. Deze foute beslissing zal de spoorvervoerders tot in lengte van jaren blijven achtervolgen.
Wanneer de meeste Nederlanders al lang zijn overgestapt op andere betaalmiddelen dan de OV-chipkaart als de contactloze bankpas met EMV-chip, blijft het spoorvervoer geteisterd worden door verkeerd in- en uitchecken.
De contactloze bankpas heeft voor incidentele reizigers enorme voordelen. Er hoeft geen geld meer betaald te worden voor een chipkaart, er hoeft geen borg meer betaald te worden en bijna iedereen heeft al een bankpas. Maar er ligt een enorm gevaar op de loer: verkeerd in- en uitchecken en dat zal zeer slecht zijn voor het imago van reizen met de trein.

Hoe denken de vervoerders bijvoorbeeld de volgende situatie op te lossen? Ik check per ongeluk in bij Arriva in Zwolle en reis met NS naar een station waar alleen andere vervoerders stoppen. Waar moet ik uitchecken en wat kost mijn reis? En hoe werkt het als ik mijn bankpas gebruik om de tunnel in Zwolle te passeren? Moet ik dan bij dezelfde vervoerder in- en uitchecken?

Ik hoop dat de ontwikkelingen de vervoerders eindelijk op het juiste spoor zetten: één soort poortje per station en bij uitchecken wordt altijd het juiste tarief afgerekend.
Reputatie 4
Ik hoop dat de ontwikkelingen de vervoerders eindelijk op het juiste spoor zetten: één soort poortje per station en bij uitchecken wordt altijd het juiste tarief afgerekend.
Vervoerders willen gewoon hun eigen geld hebben en dat is gewoon gezond ondernemersschap.
Reputatie 6
Badge +2
Als het omchecken voorlopig nodig blijft zou het wel prettig zijn als de invoering per 1 september 2016 van "van rit naar reis" wel gelijk samen met Connexxion gebeurt, of anders zo gauw mogelijk daarna.
Reputatie 7
Badge +3
Vervoerders willen gewoon hun eigen geld hebben en dat is gewoon gezond ondernemersschap.

Dat lijkt maar zo. In feite gaat het om een schandalig slechte suboptimalisatie van de beschikbare middelen. Bovendien schrikt het slecht ingevoerde poortjessysteem potentiële klanten van het spoorvervoer af.
De poortjes per vervoerder gaan de spoorsector nog jaren achtervolgen als de domste beslissing ooit. Een reiziger wil van A naar B en of de trein die komt voorrijden geel, rood, lichtblauw of pimpelpaars is, interesseert niemand iets. Een gemiddelde reiziger ziet het spoorsysteem als een geheel en niet als een wirwar van concurrerende maatschappijtjes.

Reageer