Pilot Valleilijn: niet meer per vervoerder in- en uitchecken

  • 11 september 2014
  • 63 reacties
  • 3255 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion gaan een pilot houden waarbij reizigers één keer hoeven in- en uit te checken. Gedurende de pilot hoeven treinreizigers in Amersfoort niet meer uit- en in te checken als ze naar een andere vervoerder overstappen. De pilot zal medio 2015 van start gaan.

Nu moeten reizigers nog per vervoerder in- en uitchecken. Hierbij komen relatief veel vergissingen voor. Ook komt het voor dat reizigers per abuis bij de verkeerde vervoerder in- of uitchecken. Hierdoor ontstaan incomplete transacties wat de vervoerders momenteel zo'n 16 miljoen euro per jaar oplevert. De proef op de Valleilijn moet er voor zorgen dat het aantal gemeste checkuits afneemt.

Ook komt er in 2015 een onderzoek naar de mogelijkheid om reizigers automatisch te laten uitchecken als ze naar een andere vervoerder overstappen. "Voor de kortere termijn willen vervoerders bekijken of het mogelijk is om bij een OV-reis waarbij tussentijds moet worden in- en uitgecheckt, automatisch het eerste deel van de reis uit te checken wanneer er bij de nieuwe vervoerder wordt ingecheckt. Dit geldt voor het hele OV" schrijft het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in een toelichting op een rapport over de incomplete ov-chipkaart transacties.

Reizigers kunnen verder al vanaf deze maand in de reisplanner app zien of ze zijn in- of uitgecheckt. "Na het maken van een reis in het openbaar vervoer kan een reiziger soms twijfelen over of hij wel is uitgecheckt. Via de ‘Reisplanner app’ van NS krijgen alle treinreizigers inzage in of ze zijn uitgecheckt; wanneer dit niet het geval is kunnen ze nog even terug naar het station ofwel bellen met de klantenservice om dit alsnog recht te zetten" maakt het NOVB bekend.

Bron: Treinreiziger.nl
11 september 2014

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het was de eis van de NMa dat het een tijdelijke, eenmalige proef zou zijn.
Reputatie 6
Badge +2
201809 26 8:31
"Na een looptijd van ruim een jaar [is] de proef met OV-chip mobiel op 15 juni [ 2018] beëindigd."

Per vervoerder in- en uitchecken moet nog steeds / opnieuw, maar voor een deel van de reizigers en abonnementen is overstappen op NS Flex mogelijk. De tijd van de eerste incheck is dan bepalend.
Reputatie 6
Badge +2
https://www.connexxion.nl/restitutieformulier/1205?mediatitel=proef-ov-chip-mobiel-beeindigd&mediaid=5125&titel=nieuws
Reputatie 6
Badge +2
met dien verstande dat er servicekosten (niet vermeld hoeveel) bijkomen als je niet via de Valleilijn reist.
€ 0,50, zie ik in de app Tranzer. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
https://www.valleilijnproef.nl: Proef 1 is begonnen, er komen parallel ook proef 2 en 3.

Proef 1 is zo te zien hetzelfde als http://www.ns.nl/reisinformatie/ns-op-uw-mobiel/mobiele-tickets.html (mobiel ticket vol tarief), met dien verstande dat er servicekosten (niet vermeld hoeveel) bijkomen als je niet via de Valleilijn reist.

Proef 2 is reizen met eventueel een abonnement, op rekening, waarbij je met gps wordt gevolgd. Niet duidelijk is of het bekende nadeel van overgang op een andere vervoerder bij dalspitsovergang hier wel of niet wordt voorkomen. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +1
Interessant om te proberen wat er dan afgerekend wordt (ik denk 2x inataptarief) omdat je niet aaneengesloten met Arriva/Syntus kunt reizen.
.
Tja, dat is natuurlijk waar, maar dit is geen zaak voor NS maar voor Arriva/Syntus, zij gaan hierover en heb ik niet gehoord.

waarom zou je je eigenlijk beperken tot Tiel, als je een het kleine stuk Nijmegen-Elst zwart rijdt kun je Kerkrade-Kampen met enkel private gedecentraliseerde lijnen afleggen, als je wilt.
Reputatie 6
Badge +2
In theorie kun je straks met eenmalig inchecken van Tiel naar Emmen of Kampen. Ben je wel een dagje zoet.'
Nee nog steeds niet, dat heet niets met het OVC-systeem te maken, enkel met de regel dat men [niet] om mag reizen als het vervoersbewijs hier geen recht op geeft.

Tiel -Kampen via Doetinchem, Winterswijk, Hengelo en Mariënberg is natuurlijk om en dus niet toegestaan.

Zegt Arriva dat? Het is in zoverre niet om dat het de kortste Arriva-route is. bijdragevandennis
In theorie kun je straks met eenmalig inchecken van Tiel naar Emmen of Kampen. Ben je wel een dagje zoet.'

Nee nog steeds niet, dat heet niets met het OVC-systeem te maken, enkel met de regel dat men om mag reizen als het vervoersbewijs hier geen recht op geeft.

Tiel -Kampen via Doetinchem, Winterswijk, Hengelo en Mariënberg is natuurlijk om en dus niet toegestaan.
Een reis Oldenzaal-Emmen zou hierdoor wel eenvoudiger worden.

Moet wel zeggen dat het een leuk ritje lijkt: Tiel -Kampen via Doetinchem, Winterswijk, Hengelo en Mariënberg, dan zie je nog eens wat van Oost-Nederland. Heb jij zin om een keer te gaan?
Reputatie 7
Badge +3
In theorie kun je straks met eenmalig inchecken van Tiel naar Emmen of Kampen. Ben je wel een dagje zoet.
Reputatie 6
Badge +2
Ze hebben het wel over Overijsselse treinen, maar als ik het goed begrijp hoef je dan van Tiel tot Emmen (weliswaar via een lange route) niet meer om te checken, dat is mooi. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij vergeet je dan het traject Wierden-Hengelo-Enschede waar je dezelfde ellende gaat krijgen als in Limburg.
Dat wordt in Overijssel hetzelfde, de single check-in/uit geldt alleen voor overstappen tussen Syntus en Arriva. Als je een stukje met NS wil moet je wel gewoon in/uitchecken.

Het blijft merkwaardig dat het Ministerie van V&W dit niet veel beter heeft gecoördineerd en eist van de spoorvervoerders dat ze met een oplossing komen zodat iedereen met één keer in- en één keer uitchecken een treinreis kan maken, ongeacht met welke vervoerder gereisd wordt.

V&W kan van alles willen maar dit mag niet (ACM) zo lang het hoofdrailnet van NS niet wordt aanbesteed maar een ondershands monopolie is. De eis voor zo'n monopolie is dat dat net financieel volledig gescheiden blijft van de rest van het spoorwegnet om misbruik van subsidiegelden te voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe de provincie Overijssel dit denkt op te lossen zonder NS daar in te betrekken.
Het gaat alleen gelden voor overstappen tussen Syntus en Arriva dus NS staat hier helemaal buiten. En omdat er gezien het lijnennet van Syntus en Arriva geen onduidelijkheid kan zijn over de gevolgde reisroute is het ook simpel te realiseren.

Volgens mij vergeet je dan het traject Wierden-Hengelo-Enschede waar je dezelfde ellende gaat krijgen als in Limburg.

Het blijft merkwaardig dat het Ministerie van V&W dit niet veel beter heeft gecoördineerd en eist van de spoorvervoerders dat ze met een oplossing komen zodat iedereen met één keer in- en één keer uitchecken een treinreis kan maken, ongeacht met welke vervoerder gereisd wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe de provincie Overijssel dit denkt op te lossen zonder NS daar in te betrekken.
Het gaat alleen gelden voor overstappen tussen Syntus en Arriva dus NS staat hier helemaal buiten. En omdat er gezien het lijnennet van Syntus en Arriva geen onduidelijkheid kan zijn over de gevolgde reisroute is het ook simpel te realiseren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af hoe de provincie Overijssel dit denkt op te lossen zonder NS daar in te betrekken. De provincie Limburg heeft dit in ieder geval niet goed weten te regelen.
https://www.ovmagazine.nl/2017/01/een-keer-inchecken-op-overijsselse-trein-1756/ 🙂
Reputatie 4
Het werkt nog steeds niet.
Sowieso kun je hier straks alleen van gebruik maken nadat je je via een speciale website voor de proef hebt laten registreren.
[quote=Michiel.]De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion gaan een pilot houden waarbij reizigers één keer hoeven in- en uit te checken. Gedurende de pilot hoeven treinreizigers in Amersfoort niet meer uit- en in te checken als ze naar een andere vervoerder overstappen. De pilot zal medio 2015 van start gaan.

Nu moeten reizigers nog per vervoerder in- en uitchecken. Hierbij komen relatief veel vergissingen voor. Ook komt het voor dat reizigers per abuis bij de verkeerde vervoerder in- of uitchecken. Hierdoor ontstaan incomplete transacties wat de vervoerders momenteel zo'n 16 miljoen euro per jaar oplevert. De proef op de Valleilijn moet er voor zorgen dat het aantal gemeste checkuits afneemt.

Het werkt nog steeds niet. Als je per ongeluk door een poortje van de vallei lijn loopt kost een ritje Amersfoort -Hilversum je 40 Euro
Reputatie 6
Nee, bij busvervoer speelt dat probleem niet. Er is per voertuig slechts één type kaartlezer. Dat kan niet misgaan. Eentje bij de ingang en eentje bij de uitgang. En het overstappen op een bus van een andere vervoerder is ook gewoon geregeld als dat binnen 35 minuten gebeurt. Voor het tarief maakt het niet uit welke maatschappij in een concessiegebied rijdt, ook niet als bij een nieuwe concessieperiode een andere vervoerder met een andere kleur bussen gaat rijden.

Ook overstappen van de ene op de andere vervoerder, gaat niet altijd vlekkeloos.

Het is mij meer dan eens overkomen, dat bij een overstap van de Veolia-bus op de HTM-tram (en andersom), de overstap niet werd herkend.

Mer het - terecht - claimen van het te veel betaalde, beland men in een geval als dit, in een bureaucratische moloch die zijn weerga niet kent, beide partijen zijn van mening dat de ander moet terug betalen waardoor het probleem bij de reiziger wordt geparkeerd, ook al heeft die niets fout heeft gedaan.

De oorzaak van het probleem van de gemiste overstappen is overigens nooit onderzocht ("daarvoor was het probleem te klein") maar toen een RET abonnement op de desbetreffende OV-Chipkaart, kwam te vervallen, verviel ook dit probleem.

Kennelijk bijten verschillende "reisproducten" op de ene kaart voor al het openbaar vervoer elkaar...
Reputatie 6
Badge +2
In dit geval zijn de vervoerders dus bereid goed samen te werken, maar is er het probleem van tegenstrijdige wensen en eisen van de overheid.
bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
@Dennis
Wat is de bedoeling van het plaatsen van al de links???

De eerste en de laatste zijn voldoende, maar het uur was om waardoor ik de andere twee (waarvan één niet blijkt te werken door een eigenaardigheid in de forumsoftware) niet meer kon verwijderen.
Reputatie 7
Badge +3
@Dennis
Wat is de bedoeling van het plaatsen van al de links???
Reputatie 6
Badge +2
Directe link naar de reactie van de ACM: https://www.acm.nl/nl/download/publicatie/?id=16028.
Reputatie 6
Badge +2
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/09/15/onderzoek-incomplete-transacties-en-pilot-enkelvoudig-in-en-uitchecken:
bijdragevandennis 201609
Pilot enkelvoudig in- en uitchecken

De pilot enkelvoudig in- en uitchecken heeft – zoals ik u ook tijdens het algemeen overleg OV, OV-chipkaart en taxi van 2 februari en 28 juni heb gemeld - vertraging opgelopen door mededingingsrechtelijke vraagstukken. In het NOVB van 15 september hebben we besloten dat in maart 2017 een volwaardige pilot op de Valleilijn start. Enkelvoudig in- en uitchecken vermindert de kans op gemiste checkouts en is klantvriendelijker. Ik herken dan ook de wens van reizigers hiervoor. Het huidige systeem gaat ervan uit dat iedere reiziger afrekent per vervoerder. Voor enkelvoudig in- en uitchecken moet dat principe aangepast worden. Dat blijkt niet makkelijk voor elkaar te krijgen en levert organisatorische, juridische, financiële en mededingingsrechtelijke vraagstukken op. In de pilot op de Valleilijn (Amersfoort – Ede – Wageningen) tonen de vervoerders NS en Connexxion hun bereidheid om hier oplossingen voor te zoeken.

Tijdens de voorbereiding van de pilot constateerden betrokken partijen een aantal punten op het gebied van mededinging. Hiervoor is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) benaderd. De ACM heeft eind juni 2016 gemeld [https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16028/Brief-aan-NS-en-Connexxion-over-proef-eenmaal-in--en-uitchecken-op-Valleilijn/] dat de pilot beperkingen van de concurrentie met zich meebrengt. Er kan echter gebruik gemaakt worden van de uitzonderingsmogelijkheden die de Mededingingswet biedt. ACM stelt de volgende randvoorwaarden aan de pilot:
  • de pilot moet na 12 maanden worden teruggedraaid,
  • de pilot geeft geen mandaat voor landelijke invoering en
  • vervoerders moeten voldoende waarborgen treffen ten aanzien van het delen van concurrentiegevoelige transactie- en projectgegevens.

De reactie van ACM heb ik samen met betrokken partijen op 15 september in het NOVB besproken. We hebben gezamenlijk geconcludeerd dat ACM aangeeft dat de pilot door kan gaan, maar dat de randvoorwaarden beperkingen opleggen. Het na afloop verplicht terugdraaien van de pilot is voor reizigers erg onvriendelijk en brengt hoge kosten met zich mee.

In het NOVB van 15 september hebben NS en Connexxion een voorstel voor een andere invulling van de pilot op de Valleilijn gepresenteerd. Het alternatief maakt gebruik van registratie via een mobiele telefoon en de OV-chipkaart. De transactiegegevens worden bij een externe derde partij belegd, waardoor vervoerders geen inzicht krijgen in elkaars transactiedata, noch in persoonlijke reisgegevens van klanten. De reiziger ontvangt o.a. een factuur achteraf.

Met de alternatieve invulling worden de bezwaren van ACM op de oorspronkelijke invulling geadresseerd, omdat de gegevens van een vervoerder niet bij een andere vervoerder terecht komen (loopt via een zogenaamde Trusted Third Party) en er geen afspraken over tarieven nodig zijn. Omdat ACM niet naar dit alternatief heeft gekeken, kan dit niet met zekerheid gezegd worden. Met het alternatief is er geen tijdsbeperking van toepassing en hoeft de huidige situatie na 12 maanden niet hersteld te worden. Daarnaast geeft het alternatief perspectief op landelijke toepassing.

Ik vind het een interessant voorstel. Door nieuwe ontwikkelingen in de techniek kan hetzelfde doel behaald worden. Een innovatief betaalsysteem is beter toegespitst op een systeem van enkelvoudig in- en uitchecken dan het OV-chipkaartsysteem. Vervoerders gaan dit voorstel nu verder uitwerken. Het moet bijvoorbeeld snel duidelijk worden hoeveel reizigers aan de pilot kunnen deelnemen, wat realistische tijdlijnen zijn, hoe omgegaan wordt met privacygegevens enz.. Ik vind het uiteraard ook belangrijk dat er draagvlak voor dit voorstel is bij reizigers.

De pilot enkelvoudig in- en uitchecken op de Valleilijn wordt in maart operationeel. Nog niet duidelijk of deze pilot op de oorspronkelijke wijze of via het alternatief wordt ingevuld. Vervoerders werken het alternatief verder uit en indien deze niet uigevoerd wordt, wordt de pilot op de oorspronkelijk voorziene wijze uitgevoerd. Daarmee kunnen we de baten van enkelvoudig in- en uitchecken in de praktijk beproeven. Naast de pilot loopt er de komende maanden ook een traject waar gekeken wordt wat nodig is om een besluit over landelijk enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen te kunnen nemen. Daarvoor worden onder meer de mogelijkheden om met nieuwe technieken enkelvoudig in- en uitchecken te realiseren en de kosten en baten ervan in kaart gebracht.
(..)
DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Sharon A.M. Dijksma


Zie ook https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16028/Brief-aan-NS-en-Connexxion-over-proef-eenmaal-in--en-uitchecken-op-Valleilijn
Badge +3
Ik vermoed dat het prijsverschil wordt veroorzaakt doordat Breng voor de hele rit het kilometertarief van de concessie Arnhem Nijmegen gebruikt en Arriva voor de hele rit het kilometertarief voor de concessie Achterhoek Rivierenland, maar ik heb dit nooit gecontroleerd.

Dit prijsverschil viel me op toen ik daadwerkelijk eens van Doesburg naar Arnhem reisde en meer moest betalen dan ik van tevoren had gezien. In reactie op mijn vraag hierover kreeg ik als antwoord dat ik een claim kon indienen als er te veel saldo was afgeschreven. Dat heb ik vervolgens maar gedaan, waarop ik het verschil terugkreeg. Een inhoudelijk antwoord zat er niet in en ik heb het er vervolgens maar bij laten zitten, omdat het een incidentele reis was. Misschien duik ik er in de zomervakantie nog eens wat dieper in.

Reageer