beantwoord

Pleit voor het opheffen van het verbod op terugsteken voor ov-chipkaart reizigers.

Pleit voor het opheffen van het verbod op terugsteken voor ov-chipkaart reizigers.

Hierbij wil ik pleiten om ov-chipkaart reizigers in de toekomst toe te staan terug te steken mits zij hierdoor hun bestemming sneller bereiken.

Wat is terugsteken?
Soms is het sneller om je bestemming voorbij te reizen met de intercity en daarna een stukje terug te reizen met de stoptrein, dan het intercity station voor je bestemming uit te stappen en het hele stuk met de sprinter te boemelen. Een reiziger van Eindhoven naar Utrecht Lunetten is bijvoorbeeld 11 minuten sneller op zijn/haar bestemming als hij met de intercity naar utrecht centraal reist en met de stoptrein een stukje terug, dan als hij maar tot Den Bosch met de intercity gaat en daar overstapt op de sprinter. Als hij/zij zelfs op het verkeerde tijdstip op het station in Eindhoven vertrekt is hij zelfs 26 minuten eerder thuis, dan als hij wacht op de officiële reisroute. Hetzelfde geld ook nog voor Houten en ook de terugweg. Er zijn vrij extreme voorbeelden te vinden. Als een reiziger in de avond of op zondag de hele dag op Rotterdam/Dordrecht/Breda/Tilburg/Eindhoven op het verkeerde moment zijn/haar reis begint, is hij/zij 36 minuten eerder op Helmond Brouwhuis als hij/zij naar Deurne reist en dan een stukje terug, dan als hij op station Helmond uitstapt om op de stoptrein daar te wachten. Dit soort routes zouden reizigers eerder thuis kunnen brengen, en zijn talrijker in voorbeelden dan je zou denken. Ze zijn echter niet toegestaan (zonder extra bij te betalen). NS dwingt zijn reizigers op sommige momenten dus 36 minuten later thuis te zijn, een zinloze exercitie.

Hoe zit het en waarom mag het niet?
Volgens de NS voorwaarden is het toegestaan om om te reizen als dit er voor zorgt dat men hun bestemming sneller bereikt. Hier wordt in de voorwaarden echter de voorwaarde aan verbonden dat men zijn bestemming/vertrekstation niet voorbij reist. Daarom mag het niet. De regel is logisch met papieren kaartjes. Als het wel zou mogen zou een reiziger naar Deurne zou bijvoorbeeld een goedkoper kaartje tot Helmond Brouwhuis kunnen kopen, en zijn reis dan "niet afmaken". Dat het echter met de ov-chipkaart nog steeds niet mag is natuurlijk compleet belachelijk. Het mogelijke voordeel van een goedkoper kaartje vervalt met de ov-chipkaart volledig, omdat men moet uitchecken op het station van bestemming. Dus kan een reiziger naar Deurne niet stiekem met een goedkoper kaartje tot brouwhuis. Een reiziger die daadwerkelijk naar brouwhuis moet, wordt echter nog steeds gedwongen later thuis te zijn.

Met de komst van de ov-chipkaart is de reden om het terugsteken te verbieden dus vervallen. Daarom is het een zinloze exercitie om reizigers te dwingen later thuis te zijn (soms zelfs 36 minuten, geloof me, ik heb het meegemaakt) terwijl er geen fraude mogelijkheden zijn.

Daarom pleit ik er stellig voor om ov-chipkaart reizigers in de toekomst toe te staan om hun bestemming/vertrekstation met de intercity voorbij te reizen en met de sprinter terug te reizen, mits zij hierdoor eerder op hun bestemming aankomen.

Ik pleit dus voor een verandering van de voorwaarden.
icon

Beste antwoord door Laura NS 11 maart 2014, 17:09

Beste Johan,

Ik begrijp de situatie en inderdaad, zoals al eerdere malen gezegd is, is dat op dit moment echt niet mogelijk omdat je dan een boete riskeert. Ik moet je hierin helaas ook teleurstellen, want dit zit er in de toekomst voorlopig niet aan te komen. Er zijn geen voornemens om dit te veranderen. Alleen een bij een officieel reisadvies, zoals deze in de NS Reisplanner staat, is dit toegstaan.

Bekijk origineel

33 reacties

Wat met een papieren kaartje niet mag, mag ook met de OV-chipkaart niet. Dat is heel simpel.
Als u met een papieren kaartje niet van Rotterdam naar Deurne reist en vandaar met de stoptrein terug naar Brouwhuis, dan zit u zowel Bij een papieren kaartje als bij een OV-chipkaart gewoon fout, omdat u terugreist langs een reeds gepasseerd station.
Een papieren kaartje kopen voor een rit tot Brouwhuis, doorreizen naar Deurne en daar de stoptrein terug, maakt het uiteraard voordelig, maar is in strijd met de regels.
Hetzelfde kunt u ook doen met de OV-chipkaart. U bent aan het begin van de reis (bijv. in Rotterdam) ingecheckt, reist door tot Deurne en stapt daar op de stoptrein naar Brouwhuis. Pas op Brouwhuis checkt u uit. De Kaartlees apparatuur weet niet beter dan dat u uw reis in Rotterdam bent begonnen en in Brouwhuis bent geëindigd en zal dus de ritprijs Rotterdam-Brouwhuis afschrijven; hetzelfde bedrag als bij een papieren kaartje Rotterdam-Brouwhuis.
Als tussen Brouwhuis en Deurne een conducteur tegenkomt, loopt u bij een papieren kaartje de kans op een Uitstel van Betaling met €35 boete; uw kaartje is immers geldig tot Brouwhuis.,
Met een OV-chipkaart hebt u dat probleem niet, want u ben nog steeds ingecheckt en reist richting Deurne nog steeds in de goede richting.
Wordt u op de terugreis van Deurne naar Bouwhuis gecontroleerd, dan bent u in beide gevallen de klos.
Want uw papieren kaartje was maar geldig van Rotterdam tot Brouwhuis (en niet voor traject van Deurne naar Brouwhuis) en bij de (niet uitgecheckte) OV-chipkaart reist u in tegengestelde richting.
Kortom, in beide gevallen hebt u dan geen geldig vervoersbewijs met een UvB met €35 "beloning" als resultaat.

Zeker in weekend dienstregelingen is het niet altijd mogelijk om treinen precies op elkaar aan te laten sluiten.
Ook in de Randstad (waar ik woon) waar relatief meer treinen rijden word ook ik op bijv. een toch redelijk groot station als Rotterdam Centraal 's avonds en in het weekend geconfronteerd met overstaptijden van 25 minuten (of meer)..
Ons leven is niet perfect, dus kan een treindienst dat ook niet zijn.
Slechts perfecte mensen zouden misschien kans zien om met de beschikbare middelen een perfecte treindienst op papier te krijgen waarbij iedereen binnen 5 of 10 minuten op een aansluitende trein kan overstappen.
Helaas, omdat ik slechts mens ben, zal mij dat in ieder geval nooit lukken.
Beste Hans,

Alles wat je zegt is waar. En ik betwist ook niets van wat je zegt. Maar niets van wat je zegt is in tegenspraak met wat ik zeg. Je legt alleen nogmaals uit wat ik ook al zei.

Ik zeg namelijk in mijn post ook dat het momenteel niet mag.

Ik pleit alleen om het terugsteken in de toekomst alleen wel toe te staan met de ov-chipkaart, omdat het zinloos is om reizigers later thuis te laten zijn als dat niet nodig is. De reden om het niet toe te staan met een papieren kaartje is duidelijk, je zou anders goedkoper van Rotterdam naar Deurne kunnen met een kaartje tot brouwhuis. Maar met de ov-chipkaart vervalt dat probleem, omdat je je op je bestemmingsstation meldt, en dus geen rare trucjes kunt uithalen als je het zou toe staan.

Ik snap dus niet helemaal het doel van je reactie.

Ik pleit voor een aanpassing van de voorwaarden omdat ik niet inzie waarom je reizigers later thuis zou laten zijn, terwijl de HUIDIGE dienstregeling de mogelijkheid bied om eerder thuis te zijn.

In jouw zin "Wordt u op de terugreis van Deurne naar Bouwhuis gecontroleerd, dan bent u in beide gevallen de klos." en "en bij de (niet uitgecheckte) OV-chipkaart reist u in tegengestelde richting." is dat inderdaad zo, en ik pleit dat dat niet meer zo hoeft te zijn! Iemand die dan tussen Brouwhuis en Helmond nog steeds in de trein zit kan dan alsnog een boete worden gegeven.

Ook jouw verhaal over de niet - perfecte dienstregeling is ook gewoon waar. Maar ik pleit hier toch ook niet voor een wijziging van de dienstregeling? Ik zeg alleen dat het de NS zou charmeren in service als ze reizigers binnen de bestaande dienstregeling gewoon toestaan om de reisroute te nemen die hun het eerste thuis brengt. Het is theoretisch zelfs toegestaan om vanaf Rotterdam Alexander naar Etten-Leur te reizen via Deventer omdat dat minder overstappen heeft (waarom iemand het zou doen weet ik niet), maar 36 minuten eerder thuis zijn door vanaf Rotterdam in Deurne even terug te steken levert een boete op. Dat is toch belachelijk? Zeker met de ov-chipkaart.

Dus ik weet dat het niet mag.

Maar wat is er het nut van dat het niet mag?
Geef me 1 reden wat de zin is voor de NS om ov-chipkaart reizigers niet toe te staan om terug te steken?
Per ongelijk heb ik mezelf geciteerd toen ik de inhoud van mijn reactie wilde aanpassen, had ik niet door, en nu krijg ik deze reactie niet meer verwijderd, maar kan nog wel de tekst eruit halen, wat ik nu doe
JohanOV schreef:

Geef me 1 reden wat de zin is voor de NS om ov-chipkaart reizigers niet toe te staan om terug te steken?

Dezelfde reden als bij het papieren vervoersbewijs.
Er is geen verschil tussen een kaartje en een OVC, behalve dan dat het een van papier is en het ander van plastic. Maar reisvoorwaarden zijn identiek.

Kennelijk zijn wij het eens met elkaar, maar op onderdelen toch ook weer niet (helemaal).
Laten we eens afwachten wat de officiële reactie van NS is als een moderator reageert op onze discussie. Zij hebben de mogelijkheid e.e.a. intern aan de juridische afdeling (de "bedenkers" van de voorwaarden) voor te leggen.
Niet van jij of ik hebben gelijk, maar gewoon voor de helderheid.
Nou ik ben er altijd vanuit gegaan dat de reden dat het niet mocht bij een papieren vervoersbewijs de volgende is, om misbruik te voorkomen: Stel het mocht wel. Dan zou je een papieren kaartje tot brouwhuis kunnen kopen, wat goedkoper is dan tot Deurne. Maar eenmaal aangekomen in Deurne loop je snel weg uit het station en reist niet meer terug naar Brouwhuis. Dan ben je dus goedkoper naar Deurne gereisd.

Dat probleem wil men voorkomen. Daarom is het verboden om je bestemming voorbij te reizen. Echter met de ov-chipkaart is dat misbruik dus niet mogelijk, omdat je geen truc meer kunt uithalen, (je kunt niet een kaartje kopen naar een ander station dan het station waar je daadwerkelijk naar toe reist).

Met de ov-chipkaart vervalt dus de misbruik mogelijkheid die er zonder een verbod op terugsteken zou zijn, en daarom zou je het verbod het beste met de ov-chipkaart kunnen opheffen.

Wij zijn het dus eens over de huidige regels, ik zeg alleen dat het de NS zou charmeren als ze de regels zouden aanpassen. Daarover lijk je niet je mening te willen geven.

OFF-Topic: er zijn overigens ook weer gevallen dat een slimme reiziger voordeliger kan zijn met een papieren kaartje dan met de ov-chipkaart. Een reis Breda-Sassenheim is mits men een IC-direct toeslag koopt het snelste via Schiphol. Omdat je Sassenheim in dat geval niet voorbij reist is die reisroute volgens de regels toegestaan met een kaartje Breda-Sassenheim (met ICD toeslag). Echter is dit wel goedkoper dan een kaartje Breda-Schiphol (met ICD toeslag). Als de reiziger eenmaal aangekomen in schiphol gewoon zijn reis naar Sassenheim "niet afmaakt" dan is men effectief goedkoper naar Schiphol gereisd. Zo'n truc is niet meer mogelijk met de OV-chipkaart.
Beste Johan,

Wat let je om een Pleitnota op te stellen waarin je op charmante wijze aan de directie c.q. Raad van Bestuur van NS vraagt om de regels te veranderen, zodat elke reiziger, niemand uitgezonderd, profijt heeft van het gebruik van de trein, ongeacht of men met een papieren vervoersbewijs reist dan wel met een OV-chipkaart.

Gr. Hans
Sorry Hans, dat was niet aardig van me. Het was een stukje frustratie omdat ik de regels die ik kende nogmaals uitgelegd zag, zonder je mening over mijn pleit te zien.

Maar mijn verwijzing naar de betekenis van de woorden was onfatsoenlijk en daar bied ik je mijn excuses voor aan.

Wat betreft die pleit nota dat is natuurlijk deze forum post!

Ik zal mijn onaardige opmerking over de betekenis van woorden uit de post schrappen, dat was niet netjes van mij. Mijn excuus.
Ben het met je eens Johan, dit zou moeten kunnen. Maar je vergelijking met Rotterdam Alexander naar Etten-Leur via Deventer gaat niet op denk ik. Probeer die meer eens uit te leggen aan de conducteur 😉
Beste Lucas,

Bedankt!

Rotterdam Alexander naar Etten-Leur via Deventer had natuurlijk verder niets met dit onderwerp te maken, dat is gewoon een klassieker van de raarste reizen die zijn toegestaan
Reputatie 3
Beste Johan,

Ik begrijp de situatie en inderdaad, zoals al eerdere malen gezegd is, is dat op dit moment echt niet mogelijk omdat je dan een boete riskeert. Ik moet je hierin helaas ook teleurstellen, want dit zit er in de toekomst voorlopig niet aan te komen. Er zijn geen voornemens om dit te veranderen. Alleen een bij een officieel reisadvies, zoals deze in de NS Reisplanner staat, is dit toegstaan.

De vraag die door dit topic bij mij op komt is hoe dit dan zit bij een weekend vrij abonnement zit tijdens de vrij reizen periode.
Als ik op het intercity station waar ik wil terugsteken snel achter elkaar in en uitcheck, mag het dan wel. en moet daar dan nog een bepaalde tijd tussen zitten?

Afgelopen Zondag heb ik dit dus gedaan maar heb op het intercitystation niet in en uitgecheckt

gerda9 schreef:

De vraag die door dit topic bij mij op komt is hoe dit dan zit bij een weekend vrij abonnement zit tijdens de vrij reizen periode.
Als ik op het intercity station waar ik wil terugsteken snel achter elkaar in en uitcheck, mag het dan wel. en moet daar dan nog een bepaalde tijd tussen zitten?

Afgelopen Zondag heb ik dit dus gedaan maar heb op het intercitystation niet in en uitgecheckt

Ook in dat geval moet je op het "via" station uit- en weer inchecken.
Neem daarvoor 2 verschillende poortjes of CICO-paaltjes. Om te voorkomen dat je bij een handeling (inchecken of uitchecken) per ongeluk 2x achter elkaar wordt uitgelezen en na een incheck daardoor meteen een uitcheck volgt (en andersom) is er wachttijd ingebouwd van 100 seconden.
Die geldt echter alleen bij hetzelfde poortje of paaltje.
Dus na uitchecken kun je meteen weer inchecken bij een ander paaltje of poortje.
Laura NS schreef:

Beste Johan,

Dat het op dit moment niet mogelijk is dat wist ik al, dat zei ik al in de eerste post. Waarom er de hele tijd de behoefte wordt gevoeld om er op te wijzen dat het niet mag terwijl de eerste persoon die zei dat het op dit moment niet mag ikzelf ben snap ik niet. Ik pleitte voor een verandering.

Het erg jammer dat er "geen voornemens" zijn om dit te veranderen.

Wat nog veel jammerder is is dat de NS zich er zo makkelijk vanaf maakt met een reactie dat er geen voornemens zijn om iets te veranderen. Is het idee van een forum niet ook dat dingen die worden opgemerkt door reizigers worden meegenomen?

In de reactie van jullie als NS wordt noch een argument gegeven om de regels niet te veranderen, noch wordt er aangegeven dat jullie het meenemen en er over na te gaan denken.

Dus mijn vraag is dan nu:

1) Waarom nemen jullie dit niet mee als onderwerp om te veranderen?

2) Waarom zijn jullie niet voornemens dit te veranderen?
De NS heeft dit topic, met mijn vraag om iets te veranderen, beantwoord met nee doen we niet en we zeggen niet waarom.

En nu staat hij als beantwoord gemarkeerd.

Wat mij betreft is dat niet echt een antwoord.

Ik vrees ten zeerste dat NS medewerkers dit topic nu niet meer bekijken.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om dit topic van beantwoord af te halen?
Ik heb vol interesse dit topic zitten lezen.Niet dat ik antwoorden op de vragen heb, maar ik hoop toch nog een aanvulling te kunnen geven. Ik ga niet in op het feit waarom het niet zou mogen, da's vaak genoeg naar voren gekomen.

Ik bekijk het even vanuit het controle moment. Een reiziger die een kaartje koopt van Tilburg naar Helmond Brouwhuis en terug wil steken via Deurne, is zoals al is aangegeven niet volgens de regels. Een reiziger kan inderdaad dan goedkoper in Deurne zijn en bij controle zie je in dit geval het betaalde traject volledig.

Bij een OV-chipkaart controleer ik ten eerste of men is ingecheckt en of men de juiste kant opgaat, dus niet richting zijn incheck station. Als een reiziger met in een betaalperiode zit en hetzelfde doet, dus reizen vanaf Tilburg richting Helmond Brouwhuis via Deurne, zie ik het probleem pas op de terugweg. De kosten zijn inderdaad exact hetzelfde als van een papieren kaartje, maar men kan inderdaad geen misbruik maken als men toch in Deurne eruit gaat, dan wordt er netjes betaald voor Tilburg - Deurne.
Het probleem zit hem dus echt in het laatste stukje, de OV-chipkaart weet niet dat er via Deurne is gereisd, alleen als men inderdaad uitcheckt in Deurne en meteen weer incheckt om richting Brouwhuis te gaan, is het zoals het nu is geen enkel probleem.
Geldt overigens ook een reiziger in zijn kosteloze reisperiode, denk aan bijvoorbeeld Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij, die mogen zonder problemen in die periodes terugsteken, in- en uitchecken geeft wel meer duidelijkheid overigens.

Het zit hem dus echt in het Via-station, dat naar mijn mening niet via deze manier aan te geven is, maar ik kan er naast zitten.
JohanOV schreef:

De NS heeft dit topic, met mijn vraag om iets te veranderen, beantwoord met nee doen we niet en we zeggen niet waarom.

Tuurlijk moet dat kunnen, Johan.

Als je een vinkje plaats om aan te geven dat een topic beantwoord, moet je datzelfde vinkje ook weer weg kunnen halen.

Maar daarmee wordt jouw probleem echt niet opgelost en krijg je ook niet het antwoord wat je wenst.
Dit forum is n.l. een discussieforum, qua opzet ervoor bedoelt dat gebruikers met elkaar over allerlei onderwerpen discussieren.
En natuurlijk komen er af en toe vragen voorbij waar dan door diverse gebruikers op ingehaakt wordt en vaak een (al dan niet juist) antwoord op komt.

Jij stelt iets aan de orde, waar iedereen vanuit de praktijk (vooral Loes, als hoofdconducteur) uitsluitend op kan reageren op basis van de op dit moment geldende reisvoorwaarden.

Jij wil die voorwaarden gewijzigd hebben. Dat zal nooit via dit forum lukken.
Medereizigers kunnen dat niet bewerkstelligen, zelfs Loes niet.
En ook een moderator - met alle respect - is maar een "pion" die de gang van zaken op dit forum controleert, waar nodig ingrijpt en ook alleen maar kan reageren op basis van de geldende regels.
Zo'n moderator zou hooguit van "onderuit" de organisatie jouw wensen kunnen doorgeven aan zijn / haar superieuren, in de hoop dat het uiteindelijk op de juiste plek terecht komt en de beleidsmakers (na lange tijd) een besluit nemen over jouw voorstel c.q. wens.

Kortom, Johan, verwacht hier geen reactie of toezegging dat jouw wensen gehonoreerd zullen gaan worden. Niemand op dit forum is daartoe gerechtigd.

Als jij inderdaad de reisvoorwaarden van NS gewijzigd wilt hebben kun je dat - naar mijn mening - wellicht het beste schriftelijk aanhangig maken bij de (hoofd)directie van NS Reizigers.

Begrijp me goed, deze reactie is geenszins bedoelt om jou van welk kastje dan ook naar welke muur te sturen, maar puur om aan te geven wat de bedoeling is van dit forum en waar je misschien wel je gelijk kunt halen.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Met vriendelijke groet,
Hans
Loes schreef:

Ik heb vol interesse dit topic zitten lezen.Niet dat ik antwoorden op de vragen heb, maar ik hoop toch nog een aanvulling te kunnen geven. Ik ga niet in op het feit waarom het niet zou mogen, da's vaak genoeg naar voren gekomen.

Ik bekijk het even vanuit het controle moment. Een reiziger die een kaartje koopt van Tilburg naar Helmond Brouwhuis en terug wil steken via Deurne, is zoals al is aangegeven niet volgens de regels. Een reiziger kan inderdaad dan goedkoper in Deurne zijn en bij controle zie je in dit geval het betaalde traject volledig.

Bij een OV-chipkaart controleer ik ten eerste of men is ingecheckt en of men de juiste kant opgaat, dus niet richting zijn incheck station. Als een reiziger met in een betaalperiode zit en hetzelfde doet, dus reizen vanaf Tilburg richting Helmond Brouwhuis via Deurne, zie ik het probleem pas op de terugweg. De kosten zijn inderdaad exact hetzelfde als van een papieren kaartje, maar men kan inderdaad geen misbruik maken als men toch in Deurne eruit gaat, dan wordt er netjes betaald voor Tilburg - Deurne.
Het probleem zit hem dus echt in het laatste stukje, de OV-chipkaart weet niet dat er via Deurne is gereisd, alleen als men inderdaad uitcheckt in Deurne en meteen weer incheckt om richting Brouwhuis te gaan, is het zoals het nu is geen enkel probleem.
Geldt overigens ook een reiziger in zijn kosteloze reisperiode, denk aan bijvoorbeeld Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij, die mogen zonder problemen in die periodes terugsteken, in- en uitchecken geeft wel meer duidelijkheid overigens.

Het zit hem dus echt in het Via-station, dat naar mijn mening niet via deze manier aan te geven is, maar ik kan er naast zitten.

Beste Loes,

Fijn dat je reageert, zeker als hoofdconducteur.

Ik zou graag alleen nog wat verduidelijking van je tekst willen vragen. Het stuk over het Papieren kaartje is alles duidelijk, daar zijn we het eens.

In het ov-chipkaart gedeelte van je reactie is het mij nog niet helemaal duidelijk waar je naartoe wilt.

Je ziet dus inderdaad op de terugweg, dat iemand "de verkeerde kant op aan het reizen is". Als (mits de regels veranderen natuurlijk) je ziet dat iemand op Tilburg is ingecheckt, dan snap je dus eigenlijk direct wat de reiziger aan het doen is. Hij/Zij wil eerder Helmond Brouwhuis bereiken. Als dat was toegestaan (en ik weet dus dat dat nu niet zo is) dan was er toch geen probleem? U, als conducteur ziet dat hij/zij graag de snellere route doet, en bij verandering van de regels zou u in zo'n geval dan geen boete geven (wat u nu waarschijnlijk wel doet).

Uiteraard kan een reiziger zijn via in Deurne aangeven door in uit te checken (dat is zelfs wat nu moet mocht je het toch willen doen). Dan betaald hij/zij echter 2x het traject Helmond Brouwhuis Deurne en dat betaald hij/zij niet als hij besluit 36 minuten later thuis te zijn. (door 36 minuten op de stoptrein te wachten op station Helmond).

Dus wat aanvullingen zouden gewaardeerd worden.

p.s. Ik heb overigens toevallig gisteren een groep van 4 meisjes betrapt op terugsteken, ze zaten aan de overkant van het gangpad in de IC Utrecht Eindhoven en waren nogal luid aan het praten over dat ze moesten overstappen, en waren totaal niet bekend in de regio, maar hadden gewoon op 9292ov (die geen rekening houdt met het terugsteekverbod, de ns-reisplanner doet dat wel) gezien dat ze voor hun concert in Eindhoven moesten overstappen op de stoptrein naar Beukenlaan. Ze wisten duidelijk totaal niet de de IC ook toevallig Beukenlaan passeert, en volgde braaf 9292 op, zonder te weten dat ze of in Den Bosch al hadden moeten overstappen of extra moeten betalen voor een reis via Eindhoven. Als ze in de stoptrein naar beukenlaan betrapt waren, waren ze dus beboet, terwijl ze duidelijk totaal niet wisten dat ze iets aan het doen waren wat niet mocht, ze waren immers niet bekend in de regio. Dat is het volgende natuurlijk, onwetende 9292 gebruikers kunnen boetes krijgen voor dit soort dingen. Je moet dan maar net weten dat jou intercity trein je bestemming passeert. Als je naar een concert gaat als die meisjes en verder nooit in Eindhoven komt weet je dat natuurlijk niet.

Reputatie 6
Badge +2
JohanOV schreef:

Echter met de ov-chipkaart is dat misbruik dus niet mogelijk.

Dat is niet helemaal waar, want je zou bij een reis van Tilburg naar Deurne en terug op de terugweg in Helmond Brouwhuis kunnen uit- en inchecken. Het is alleen wel omslachtig, dus zou het waarschijnlijk niet vaak gedaan worden. Daarom ben ik het toch wel met je eens dat terugsteken moet worden toegestaan bij reizen met de OV-chipkaart, zodat gewone reizigers niet de dupe worden van een theoretische kans op misbruik. Het is alleen iets ingewikkelder voor de conducteur, die moet bij de regel "reizen in de richting van het incheckstation is niet toegestaan" rekening gaan houden met uitzonderingen.
Hans schreef:

JohanOV schreef:

Tuurlijk moet dat kunnen, Johan.

Als je een vinkje plaats om aan te geven dat een topic beantwoord, moet je datzelfde vinkje ook weer weg kunnen halen.

Maar daarmee wordt jouw probleem echt niet opgelost en krijg je ook niet het antwoord wat je wenst.
Dit forum is n.l. een discussieforum, qua opzet ervoor bedoelt dat gebruikers met elkaar over allerlei onderwerpen discussieren.
En natuurlijk komen er af en toe vragen voorbij waar dan door diverse gebruikers op ingehaakt wordt en vaak een (al dan niet juist) antwoord op komt.

Jij stelt iets aan de orde, waar iedereen vanuit de praktijk (vooral Loes, als hoofdconducteur) uitsluitend op kan reageren op basis van de op dit moment geldende reisvoorwaarden.

Jij wil die voorwaarden gewijzigd hebben. Dat zal nooit via dit forum lukken.
Medereizigers kunnen dat niet bewerkstelligen, zelfs Loes niet.
En ook een moderator - met alle respect - is maar een "pion" die de gang van zaken op dit forum controleert, waar nodig ingrijpt en ook alleen maar kan reageren op basis van de geldende regels.
Zo'n moderator zou hooguit van "onderuit" de organisatie jouw wensen kunnen doorgeven aan zijn / haar superieuren, in de hoop dat het uiteindelijk op de juiste plek terecht komt en de beleidsmakers (na lange tijd) een besluit nemen over jouw voorstel c.q. wens.

Kortom, Johan, verwacht hier geen reactie of toezegging dat jouw wensen gehonoreerd zullen gaan worden. Niemand op dit forum is daartoe gerechtigd.

Als jij inderdaad de reisvoorwaarden van NS gewijzigd wilt hebben kun je dat - naar mijn mening - wellicht het beste schriftelijk aanhangig maken bij de (hoofd)directie van NS Reizigers.

Begrijp me goed, deze reactie is geenszins bedoelt om jou van welk kastje dan ook naar welke muur te sturen, maar puur om aan te geven wat de bedoeling is van dit forum en waar je misschien wel je gelijk kunt halen.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Met vriendelijke groet,
Hans

Voor zo'n nette reactie moet ik wel begrip hebben.

Hoewel het enige wat ik hoopte ook was: "Zo'n moderator zou hooguit van "onderuit" de organisatie jouw wensen kunnen doorgeven aan zijn / haar superieuren, in de hoop dat het uiteindelijk op de juiste plek terecht komt en de beleidsmakers (na lange tijd) een besluit nemen over jouw voorstel c.q. wens."

Je zegt verder: Als jij inderdaad de reisvoorwaarden van NS gewijzigd wilt hebben kun je dat - naar mijn mening - wellicht het beste schriftelijk aanhangig maken bij de (hoofd)directie van NS Reizigers.

Hoe doe je dat? Ik heb hun e-mail niet, nog hun postadres? en het staat volgens mij ook niet op de site.

ps. Een theoretisch interesse vraagje nog. Mag het, als je je kaartje koopt via B-Europe.be (waar je ook binnelandse nederlandse kaartjes kunt kopen) wel? Waarom vraag ik dit, omdat je daar reisvoorstellen krijgt met een prijs erbij, en jawel ook met tergsteekroutes erbij! (niet zo gek, in België mag je gewoon de route pakken die je het snelste op je bestemming brengt, als je daarvoor moet terugsteken dan mag dat ook met papierenkaartjes, hoewel ik in Belgie geen concrete voorbeelden ken). Maar als je dus bij de belgische spoorwegen een kaartje voor een NEDERLANDS binnelandstraject koopt, wat dan? AVR-ns geldt natuurlijk, maar je koopt onwetend een kaartje voor een reis die op de site b-europe.be wordt aangegeven.

Dennis schreef:

JohanOV schreef:

Echter met de ov-chipkaart is dat misbruik dus niet mogelijk.

Het is alleen iets ingewikkelder voor de conducteur, die moet bij de regel "reizen in de richting van het incheckstation is niet toegestaan" rekening gaan houden met uitzonderingen.

Met als gevolg dat er in de praktijk verwarrende toestanden gaan ontstaan.
Want die uitzondering geldt dan natuurlijk overal.
Als ik van Vlaardingen-West naar Vlaardingen-Oost, maar via Schiedam-Nieuwland reis omdat ik even iets in het ziekenhuis moet afgeven, dan reis ik in principe ook via een via-station en van NWL terug naar VDO weer in de richting van mijn incheckstation.
Als dat straks allemaal toegestaan zou zijn, dan is het end zoek en worden conducteurs gillend gek.
Dan kunnen we beter alle kaartjes, reisvoorwaarden e.d. afschaffen, de belastingen met 5% verhogen en iedereen gratis laten reizen.
Dan is duidelijk wat er mag, n.l. gewoon overal instappen waar je wil, terugreizen als je dat wilt.
Voor dat doel laten ProRail overal de sporen verdrievoudigen en NS verdubbelt de treinen-vloot.
"Alles sal rech kom" in dat geval.
Hoi JohanOV,

Ik probeer het wat te verduidelijken. Je reist dus met je OV-chipkaart van Tilburg naar Helmond Brouwhuis via Deurne. Stel dat ik je tegenkom in de IC naar Venlo op het stuk tussen Tilburg en Deurne, ik scan de OV-chipkaart en zie dat er is ingecheckt op station Tilburg. Tot zover geen enkel probleem. Ik weet namelijk van de OV-chipkaart reizigers niet waar ze uiteindelijk naar toe moeten en richting Venlo is duidelijk van het incheckstation af.
Stel je stapt uit in Deurne en checkt daar niet uit en weer in. Stel dat ik je in de sprinter van Deurne naar Nijmegen tref tussen Deurne en Helmond Brouwhuis, dan zie ik nog steeds als incheckstation Tilburg. In dit geval is het om sneller in Brouwhuis te komen, maar tijdens controle constateer ik iets anders, er wordt terug gereisd naar het incheckstation. Als hoofdconducteur (HC) vraag ik wel eens waar iemand naar toe gaat, want dat kan ik natuurlijk niet zien op de kaart zelf.
Als je even kijkt naar de tarieven zijn die als volgt (ik ga even uit van vol tarief):

Tilburg - Helmond Brouwhuis = € 9,- (50 tariefeenheden)
Tilburg - Helmond Brouwhuis via Deurne = € 12,70 (68 tariefeenheden)

Het verschil is dus dat er voor 18 tariefeenheden, dus in dit geval € 3,70 te weinig wordt betaald voor de rit. Vandaar dat deze rit niet wordt toegestaan en ik zie dus alleen maar dat je terugreist naar het incheckstation Tilburg.
Wij komen het geregeld tegen dat men het probeert om zo goedkoper te reizen.

De vier dames hadden dat inderdaad ook niet gemogen, alleen als ze in Eindhoven hadden uitgecheckt en weer opnieuw ingecheckt. De onwetendheid komen wij vaak tegen en meestal bekijken wij het tijdens de controles per geval of het echt onwetendheid is of dat men het expres doet, we hopen daar dan een zuivere beslissing in te kunnen maken.

Ik hoop dat ik het iets verduidelijkt hebt, anders hoor ik het graag.
Loes schreef:

Hoi JohanOV,

Ik probeer het wat te verduidelijken. Je reist dus met je OV-chipkaart van Tilburg naar Helmond Brouwhuis via Deurne. Stel dat ik je tegenkom in de IC naar Venlo op het stuk tussen Tilburg en Deurne, ik scan de OV-chipkaart en zie dat er is ingecheckt op station Tilburg. Tot zover geen enkel probleem. Ik weet namelijk van de OV-chipkaart reizigers niet waar ze uiteindelijk naar toe moeten en richting Venlo is duidelijk van het incheckstation af.
Stel je stapt uit in Deurne en checkt daar niet uit en weer in. Stel dat ik je in de sprinter van Deurne naar Nijmegen tref tussen Deurne en Helmond Brouwhuis, dan zie ik nog steeds als incheckstation Tilburg. In dit geval is het om sneller in Brouwhuis te komen, maar tijdens controle constateer ik iets anders, er wordt terug gereisd naar het incheckstation. Als hoofdconducteur (HC) vraag ik wel eens waar iemand naar toe gaat, want dat kan ik natuurlijk niet zien op de kaart zelf.
Als je even kijkt naar de tarieven zijn die als volgt (ik ga even uit van vol tarief):

Tilburg - Helmond Brouwhuis = € 9,- (50 tariefeenheden)
Tilburg - Helmond Brouwhuis via Deurne = € 12,70 (68 tariefeenheden)

Het verschil is dus dat er voor 18 tariefeenheden, dus in dit geval € 3,70 te weinig wordt betaald voor de rit. Vandaar dat deze rit niet wordt toegestaan en ik zie dus alleen maar dat je terugreist naar het incheckstation Tilburg.
Wij komen het geregeld tegen dat men het probeert om zo goedkoper te reizen.

De vier dames hadden dat inderdaad ook niet gemogen, alleen als ze in Eindhoven hadden uitgecheckt en weer opnieuw ingecheckt. De onwetendheid komen wij vaak tegen en meestal bekijken wij het tijdens de controles per geval of het echt onwetendheid is of dat men het expres doet, we hopen daar dan een zuivere beslissing in te kunnen maken.

Ik hoop dat ik het iets verduidelijkt hebt, anders hoor ik het graag.

Ik snap nu wat U bedoeld. Zo bezien reis je inderdaad extra tariefeenheden. Maar de meeste reizigers reizen niet met de trein om van het uitzicht te genieten natuurlijk. Ze reizen om zo snel mogelijk naar de bestemming te komen. In de wiskunde zou je kunnen redeneren dat ze 59 tariefeenheden heen reizen van Tiburg naar Deurne, maar van Deurne naar brouwhuis weer 9 tariefeenheden de andere kant op reizen, dus vanaf Tilburg bezien is dat 9 de andere kant op oftewel -9 (in de meeste wetenschappen is de andere kant op gewoon een minteken voor je vector). Men zou dus ook kunnen redeneren dat het netto aantal tariefeenheden 59-9=50 is. Om die min in een plus te wijzigen is een keuze van NS.
Ik ben het met je eens dat reizigers, net als wij zelf natuurlijk graag zo snel mogelijk van A naar B willen, maar de enige oplossing is met een OV-chipkaart om uit te checken en weer in te checken en dan mag je zoveel als je wilt legaal terugsteken. En verder klopt je redenering dat het inderdaad een keuze zal zijn van NS en dat is natuurlijk in het geval van de eerlijke reiziger vervelend te noemen. Wie weet komt er nog eens een andere en betere oplossing voor.
Loes schreef:

Ik ben het met je eens dat reizigers, net als wij zelf natuurlijk graag zo snel mogelijk van A naar B willen, maar de enige oplossing is met een OV-chipkaart om uit te checken en weer in te checken en dan mag je zoveel als je wilt legaal terugsteken. En verder klopt je redenering dat het inderdaad een keuze zal zijn van NS en dat is natuurlijk in het geval van de eerlijke reiziger vervelend te noemen. Wie weet komt er nog eens een andere en betere oplossing voor.

Nog een vraagje dan Loes, hoe jij dat persoonlijk als conducteur zou aanpakken, stel ik zit in de trein tussen Eindhoven en Helmond, zeer laat in de avond, en ik meldt me bij jou als hoofdconducteur af, leg uit dat ik naar brouwhuis moet, dat ik van plan ben om 46 minuten te gaan zitten wachten op Helmond op de stoptrein, en vraag of ik niet voor één keer via Deurne mee mag om 36 minuten eerder thuis te zijn. Zou je dan coulant zijn?
Reputatie 6
Badge +2
Hans schreef:

Dennis schreef:

Het is alleen iets ingewikkelder voor de conducteur, die moet bij de regel "reizen in de richting van het incheckstation is niet toegestaan" rekening gaan houden met uitzonderingen.

Als ik van Vlaardingen-West naar Vlaardingen-Oost, maar via Schiedam-Nieuwland reis ...

Dat kan nooit sneller zijn, en is dus geen goed voorbeeld. Er zou een lijstje kunnen komen van routes waarbij terugsteken bij reizen met de OV-chipkaart is toegestaan omdat het sneller is.

Reageer