beantwoord

Pleit voor het opheffen van het verbod op terugsteken voor ov-chipkaart reizigers.

Toon eerste bericht

33 reacties

Ik ben het met je eens dat reizigers, net als wij zelf natuurlijk graag zo snel mogelijk van A naar B willen, maar de enige oplossing is met een OV-chipkaart om uit te checken en weer in te checken en dan mag je zoveel als je wilt legaal terugsteken. En verder klopt je redenering dat het inderdaad een keuze zal zijn van NS en dat is natuurlijk in het geval van de eerlijke reiziger vervelend te noemen. Wie weet komt er nog eens een andere en betere oplossing voor.

Nog een vraagje dan Loes, hoe jij dat persoonlijk als conducteur zou aanpakken, stel ik zit in de trein tussen Eindhoven en Helmond, zeer laat in de avond, en ik meldt me bij jou als hoofdconducteur af, leg uit dat ik naar brouwhuis moet, dat ik van plan ben om 46 minuten te gaan zitten wachten op Helmond op de stoptrein, en vraag of ik niet voor één keer via Deurne mee mag om 36 minuten eerder thuis te zijn. Zou je dan coulant zijn?

Als je vooraf naar me toe zou komen en het vraagt, zal ik daar anders naar kijken en zeker gaan meedenken. De kans is dan zeker aanwezig dat ik coulant zal zijn, zeker als er sprake is van een uursdienst. Ik zou het als reiziger zelf ook niet prettig vinden om zo lang op zo een verlaten station op een sprinter te moeten wachten. Dus de kans is zeer groot dat ik dan coulant ben en je mee zal nemen ja.

Als een reiziger gewoon gaat zitten zonder moeite te nemen mij op te zoeken is natuurlijk weer een ander verhaal, maar dat lijkt mij logisch.
Reputatie 6
Badge +2

Tilburg - Helmond Brouwhuis via Deurne = € 12,70 (68 tariefeenheden)

Tilburg - Deurne = € 10,40 (59 tariefeenheden)
Deurne - Helmond Brouwhuis = € 2,30 (9 tariefeenheden)

Opgeteld is dit als boven, maar met uit- en inchecken binnen 35 minuten in Deurne geldt volgens mij de prijs van 68 tariefeenheden, € 11,80.

Zie ook http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=3&t=16881.
Hoi Dennis,

Om eerlijk te zijn weet ik dat niet precies, dat kan ik niet opzoeken, dus bedankt voor het nagaan.
Zoals Loes aangeeft dien je uit en weer in te checken. De prijs van een reis komt voort uit het aantal tariefeenheden; hoe verder je reist, hoe meer tariefeenheden je aflegt, hoe duurder de reis wordt. Dit is gebaseerd op de kosten per reizigerskilometer. Als je meer kilometers per trein over het spoor aflegt, kost dat simpelweg meer.

Wanneer je meer tariefeenheden aflegt, neemt de prijs per extra tariefeenheid wel langzaam af (regressief stelsel). Je betaalt dus relatief minder voor het laatste stukje reis. Je kan er dus voor kiezen om je eindstation wel voorbij te reizen, maar je moet dan wel bij het via-station uit- en inchecken.

Weet je wat ik een beetje jammer vind van de NS. Ik werk zes dagen in de week en ik reis dan ook zes dagen in de week 3 uur per dag met de trein. Vaste 'klant' dus. Soms 'doe ik ook aan terugsteken' want dat scheelt me een half uur per dag! (kwartier heen en kwartier terug). Van de week is mij verteld door een conductrice dat dit niet mag. Voor een keer zag ze het door de vingers (netjes van haar).
Maar nu naar mijn punt; wat ik jammer vind is dat ik daarvoor op mijn vingers wordt getikt (lees: 30 cent per reis) MAAR als ik niet profiteer van de samenreiskorting (ik heb gelezen dat er max. drie personen op mijn 40% korting van mijn studentenproduct mee mogen liften) wordt ik er NIET op geattendeerd dat ik hier gebruik van maken. En ik heb vaak gereisd met mijn vriend met de trein waarbij mijn vriend de volle pond betaalde.
Als de NS dan zo vriendelijk is om mij te attenderen op het feit dat terugsteken niet mag, dan mag de NS ook zo vriendelijk zijn om mij te attenderen op het feit dat ik van samenreiskorting mag profiteren.

But... it's all about the money 😉
Hoi Patricia,

Om eerlijk te zijn kunnen wij niet altijd zien of er samen wordt gereisd. Als ik duidelijk zie dat dat wel het geval is wil ik daar de reiziger wel op attenderen. Ik vraag me alleen af als we dat bij elke reiziger zouden navragen, dus of de betreffende collega een abonnement hoort te hebben, samen aan het reizen is en dat elke keer weer, dat wordt denk ik door de meeste reizigers eerst als fijn gezien en daarna als zwaar irritant, want een week geleden is het ze ook al gevraagd.

Ik kan niet voor mijn collega's praten, maar pas als ik iets constateer, dan onderneem ik pas actie. Zo adviseer ik reizigers ook wel eens om een kijkje te nemen op de abonnementenwijzer, dan zie ik dat ze vaak reizen en weet ik bijna zeker dat een abonnement goedkoper zullen uitkomen.

Het is een hele mooie gedachte, maar ik denk dat het voor ons niet uitvoerbaar is om het bij iedereen na te gaan.

Als ik onregelmatigheden zie of dat iets goedkoper kan, zal de reiziger dat zeker van mij horen, want wat je zegt, it's all about the money. Ik hoop ook dat mijn collega's dat doen, maar helaas kan ik niet voor hun praten.
Hoi Patricia,

Om eerlijk te zijn kunnen wij niet altijd zien of er samen wordt gereisd. Als ik duidelijk zie dat dat wel het geval is wil ik daar de reiziger wel op attenderen. Ik vraag me alleen af als we dat bij elke reiziger zouden navragen, dus of de betreffende collega een abonnement hoort te hebben, samen aan het reizen is en dat elke keer weer, dat wordt denk ik door de meeste reizigers eerst als fijn gezien en daarna als zwaar irritant, want een week geleden is het ze ook al gevraagd.

Ik kan niet voor mijn collega's praten, maar pas als ik iets constateer, dan onderneem ik pas actie. Zo adviseer ik reizigers ook wel eens om een kijkje te nemen op de abonnementenwijzer, dan zie ik dat ze vaak reizen en weet ik bijna zeker dat een abonnement goedkoper zullen uitkomen.

Het is een hele mooie gedachte, maar ik denk dat het voor ons niet uitvoerbaar is om het bij iedereen na te gaan.

Als ik onregelmatigheden zie of dat iets goedkoper kan, zal de reiziger dat zeker van mij horen, want wat je zegt, it's all about the money. Ik hoop ook dat mijn collega's dat doen, maar helaas kan ik niet voor hun praten.

Begrijp helemaal dat het niet voor iedereen na te gaan is en als conducteur wil je dat denk ik ook niet. Maar in mijn geval is het vaak wel overduidelijk. Ik reis in dat soort gevallen buiten de spits dus dan zit de trein niet altijd zo vol. Maar ik ben blij om te horen dat er ook nog conducteurs zijn die de reiziger er op willen attenderen! Ik geloof ook wel dat het er meer zijn, maar ik geloof ook dat er te weinig zijn die dat doen. Daar kan jij dan niks aan doen, Loes.
Ik blijf in ieder geval mijn best doen om reizigers, die nu te duur aan het reizen zijn om de mogelijkheden aan te geven. Ik hoop ook dat mijn collega's daar ook plezier in gaan krijgen, want vaak kijk ik of mijn gevoel klopt. Ik kan je in ieder geval zeggen dat ik de afgelopen twee dagen minimaal drie blije reizigers had die ik op hun mogelijkheden heb geattendeerd.

Reageer