Hierbij wil ik pleiten om ov-chipkaart reizigers in de toekomst toe te staan terug te steken mits zij hierdoor hun bestemming sneller bereiken.
Wat is terugsteken?
Soms is het sneller om je bestemming voorbij te reizen met de intercity en daarna een stukje terug te reizen met de stoptrein, dan het intercity station voor je bestemming uit te stappen en het hele stuk met de sprinter te boemelen. Een reiziger van Eindhoven naar Utrecht Lunetten is bijvoorbeeld 11 minuten sneller op zijn/haar bestemming als hij met de intercity naar utrecht centraal reist en met de stoptrein een stukje terug, dan als hij maar tot Den Bosch met de intercity gaat en daar overstapt op de sprinter. Als hij/zij zelfs op het verkeerde tijdstip op het station in Eindhoven vertrekt is hij zelfs 26 minuten eerder thuis, dan als hij wacht op de officiële reisroute. Hetzelfde geld ook nog voor Houten en ook de terugweg. Er zijn vrij extreme voorbeelden te vinden. Als een reiziger in de avond of op zondag de hele dag op Rotterdam/Dordrecht/Breda/Tilburg/Eindhoven op het verkeerde moment zijn/haar reis begint, is hij/zij 36 minuten eerder op Helmond Brouwhuis als hij/zij naar Deurne reist en dan een stukje terug, dan als hij op station Helmond uitstapt om op de stoptrein daar te wachten. Dit soort routes zouden reizigers eerder thuis kunnen brengen, en zijn talrijker in voorbeelden dan je zou denken. Ze zijn echter niet toegestaan (zonder extra bij te betalen). NS dwingt zijn reizigers op sommige momenten dus 36 minuten later thuis te zijn, een zinloze exercitie.
Hoe zit het en waarom mag het niet?
Volgens de NS voorwaarden is het toegestaan om om te reizen als dit er voor zorgt dat men hun bestemming sneller bereikt. Hier wordt in de voorwaarden echter de voorwaarde aan verbonden dat men zijn bestemming/vertrekstation niet voorbij reist. Daarom mag het niet. De regel is logisch met papieren kaartjes. Als het wel zou mogen zou een reiziger naar Deurne zou bijvoorbeeld een goedkoper kaartje tot Helmond Brouwhuis kunnen kopen, en zijn reis dan "niet afmaken". Dat het echter met de ov-chipkaart nog steeds niet mag is natuurlijk compleet belachelijk. Het mogelijke voordeel van een goedkoper kaartje vervalt met de ov-chipkaart volledig, omdat men moet uitchecken op het station van bestemming. Dus kan een reiziger naar Deurne niet stiekem met een goedkoper kaartje tot brouwhuis. Een reiziger die daadwerkelijk naar brouwhuis moet, wordt echter nog steeds gedwongen later thuis te zijn.
Met de komst van de ov-chipkaart is de reden om het terugsteken te verbieden dus vervallen. Daarom is het een zinloze exercitie om reizigers te dwingen later thuis te zijn (soms zelfs 36 minuten, geloof me, ik heb het meegemaakt) terwijl er geen fraude mogelijkheden zijn.
Daarom pleit ik er stellig voor om ov-chipkaart reizigers in de toekomst toe te staan om hun bestemming/vertrekstation met de intercity voorbij te reizen en met de sprinter terug te reizen, mits zij hierdoor eerder op hun bestemming aankomen.
Ik pleit dus voor een verandering van de voorwaarden.
Beste antwoord door Laura B. NS
Beste Johan,
Ik begrijp de situatie en inderdaad, zoals al eerdere malen gezegd is, is dat op dit moment echt niet mogelijk omdat je dan een boete riskeert. Ik moet je hierin helaas ook teleurstellen, want dit zit er in de toekomst voorlopig niet aan te komen. Er zijn geen voornemens om dit te veranderen. Alleen een bij een officieel reisadvies, zoals deze in de NS Reisplanner staat, is dit toegstaan.
Bekijk origineel
Ik begrijp de situatie en inderdaad, zoals al eerdere malen gezegd is, is dat op dit moment echt niet mogelijk omdat je dan een boete riskeert. Ik moet je hierin helaas ook teleurstellen, want dit zit er in de toekomst voorlopig niet aan te komen. Er zijn geen voornemens om dit te veranderen. Alleen een bij een officieel reisadvies, zoals deze in de NS Reisplanner staat, is dit toegstaan.