beantwoord

Poortje gaat niet open bij uitchecken

• 11 juli 2016
  • 7 reacties
  • 944 Bekeken

Hoi,

Ik heb al enkele keren op station Leiden gehad dat ik uitcheck en het poortje niet open gaat. Als ik het nog eens probeer of bij een ander poortje staat er "U bent al uitgecheckt". Ik heb altijd een vouwfiets bij me, kan dat invloed hebben? Vraag 2, waarom kan ik niet nog eens uitchecken als het poortje niet opengaat, ik neem aan dat het system dittoch registreert.

Groet
Peter
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 juli 2016, 09:40

Als u de vouwfiets alvast voor u heeft en te ver tegen het poortje aan heeft staan kan het inderdaad zo zijn dat hij niet open gaat.

Het dubbel uitchecken en niet 2x open gaan is doordat hij niet registreerd of het poortje daadwerkelijk open gaat, maar alleen de uitchecken.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Als u de vouwfiets alvast voor u heeft en te ver tegen het poortje aan heeft staan kan het inderdaad zo zijn dat hij niet open gaat.

Het dubbel uitchecken en niet 2x open gaan is doordat hij niet registreerd of het poortje daadwerkelijk open gaat, maar alleen de uitchecken.
.

Nou ik heb hetzelfde probleem.
Ongeveer 20 tot 25 % van de tijd gaat het mis bij verschillende stations. En inderdaad ik reis met vouwfiets.
maar of ik de vouwfiets nou voor of achter me heb dat maakt niet uit.
Meestal gaat t poortje maar 2cm open. En sorry daar kan ik niet doorheen.
Ik denk dat er iets moet gebeuren aan de sensoren die checken of je er wel of niet door bent. Want het is ergerlijk, mn bij inchecken en je wilt je trein halen.
het is mij al overkomen op station Amsterdam Zuid (inchecken), Amsterdam Amstel (in en uitchecken), en Amsterdam Bijlmer Arena.
Gelukkig niet in Driebergen Zeist waar ik vaak moet zijn, maar ja, daar zijn dan ook geen poortjes.:8
Reputatie 6
Badge
Is het een idee om met vouwfiets het breedste poortje te gebruiken, omdat deze langer open blijft staan?
Reputatie 6
Dan blijft nog steeds het probleem, dat het poortje de vouwfiets detecteert en dus niet open gaat. Zowel jijzelf als de voorwerpen die je beet hebt moeten afstand houden van het poortje.

Ze hebben zo'n ding sinds deze maand ook bij de Zoo: precies hetzelfde. Wilde ook niet open, omdat de kinderwagen er juist voor stond.

Het is schijnbaar een soort van antiklembeveiliging: als een voorwerp (of een lichaamsonderdeel) zo dicht bij het poortje staat, dat het het bijna aanraakt en het poortje zwiert open, dan kan er iets tussen het mechanisme belanden.
Ik had hetzelfde gisteren bij station Arnhem CS. Had dus ook mijn vouwfiets bij me. Uitchecken bij een breed poortje lukte wel, poortje ging niet open. Naast het poortje staat een groen paaltje met een alarmknop, maar personeel heeft me ooit op het hart gedrukt die niet te gebruiken voor dit soort situaties. Kijk nog eens goed om me een, in de wijde omtrek geen NS personeel dat me assistentie kan verlenen te zien. Dan maar achter een mevrouw aan door het poortje heen. Vanuit het niets komt er plotseling een NS medewerker aanzetten die een grote mond tegen me opzet. Zou mij 240 euro boete gaan kosten. Hij kalmeert niet als ik zeg dat ik heb uitgecheckt. Ik druk hem mijn voordeelurenkaart in zijn hand met het verzoek om te verifieren en dan ziet hij dat ik inderdaad heb uitgecheckt. Dan gromt hij dat ik zeker te lang heb gewacht voordat ik door het poortje ging.

De NS medewerker gaat op verschillende manieren de fout in:
-er is geen assistentie aanwezig
-ik mag niet op de alarmknop drukken
-de NS medewerker verzuimt om na te gaan of ik heb uitgecheckt
-de NS medewerker gedraagt zich onbeschoft tegen mij
-hij is kennelijk niet op de hoogte van het probleem dat de combinatie poortje-vouwfiets nog wel eens tot problemen kan leiden.

Ik heb een klacht ingediend bij de NS klantenservice, die dit adequaat heeft afgehandeld. Mijnheer kan een gesprekje met zijn leidinggevende tegemoet zien. Het is belangrijk dat stationsmedewerkers van de NS op de hoogte zijn van dit probleem.
Reputatie 7
Op een station met gesloten poortjes staat altijd een info zuil binnen de poortjes. Deze kan je indrukken en diegene die je aan de lijn krijgt kan van afstand een poortje open doen. De alarmknop is alleen voor noodgevallen (lees levensbedreigende situaties) en voor deze situatie is die dan ook absoluut niet bedoelt. In dat geval wordt dus inderdaad misbruik bestraft.
Badge +3
De brede poortjes hebben de onhebbelijkheid dat ze traag werken omdat de gehele doorgang vrij moet zijn voordat ze openen, dus de vorige persoon moet er helemaal doorheen zijn en er mag zich verder niets in de doorgang bevinden (bijv. koffers of je fiets).

Wacht dus tot het poortje gesloten is (bij de smallere poortjes hoeft dat niet) en als het poortje vervolgens niet open gaat doe letterlijk een stapje terug, het poortje gaat dan vaak alsnog open!

Reageer