beantwoord

Poortje gaat open, maar geen transactie geregistreerd.

• 25 mei 2017
  • 9 reacties
  • 410 Bekeken

Reputatie 6
Tijdens het maken van een reiskostendeclaratie, ontdekte ik meerdere gemiste in- en uitchecks op station Delft en Rotterdam Alexander. Beide stations zijn afgesloten met poortjes: om de perrons te verlaten of te betreden is het dus nodig, correct in- of uit te checken. Hoe kan het, dat het poortje opent maar er geen transactie wordt geregistreerd?

Één gemiste incheck kon ik overigens plaatsen: op een dag stonden de poortjes op Rotterdam Alexander open en was in- en uitchecken niet mogelijk. Is het in een geval als dit bij overstappen, dan verplicht op het overstapstation uit te checken om na de wachttijd weer in te checken? Of mag je zonder meer naar de aansluitende trein rennen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 25 mei 2017, 10:30

Het komt inderdaad wel eens voor dat een poortje wel opent maar dat er uiteindelijk geen transactie staat geregistreerd op de OV-chipkaart. Dit kan gebeuren als de OV-chipkaart net iets te snel voor de scanner weg is gehaald of er is simpelweg iets mis (technisch) met de apparatuur op dat moment.

Als je niet kan inchecken omdat de palen/poorten buiten werking zijn kan je, indien de apparatuur daar wel werkt, op je overstapstation alsnog inchecken en verder reizen en op je eindstation uitchecken. Op je overstapstation is uitchecken dan niet van toepassing daar je op je vertrekstation niet in hebt kunnen checken.
Bekijk origineel

9 reacties

Het komt inderdaad wel eens voor dat een poortje wel opent maar dat er uiteindelijk geen transactie staat geregistreerd op de OV-chipkaart. Dit kan gebeuren als de OV-chipkaart net iets te snel voor de scanner weg is gehaald of er is simpelweg iets mis (technisch) met de apparatuur op dat moment.

Als je niet kan inchecken omdat de palen/poorten buiten werking zijn kan je, indien de apparatuur daar wel werkt, op je overstapstation alsnog inchecken en verder reizen en op je eindstation uitchecken. Op je overstapstation is uitchecken dan niet van toepassing daar je op je vertrekstation niet in hebt kunnen checken.
Reputatie 6
Vermoedelijk zal er sprake zijn geweest van een technisch probleem want ik neem aan, dat wanneer op de display van het poortje de ritprijs, het type abonnement en het resterend saldo te zien zijn, de uitcheck geslaagd is.

Als ik op Rotterdam Centraal overstap, kom ik binnen het door poortjes afgesloten gebied aan. Om daar dan in te checken moet ik eerst het door poortjes afgesloten gebied verlaten. Dat kan alleen door bij een poortje de OV Chipkaart aan te bieden en daardoor checkt men dan toch uit?

Maar goed, de vraag was als men op het vertrekstation niet heeft kunnen inchecken, of dat op het overstapstation dan alsnog VERPLICHT is. Of mag de reis zonder meer vervolgd worden?
Reputatie 7
Lastig om dit als 'verplicht' op te leggen. Probeer het zo te bekijken: als je gecontroleerd wordt in de trein zonder geldige check in, reis je in principe zwart. Dit kan uiteraard buiten jouw schuld om zijn, maar dit kan voor frictie zorgen met de conducteur, die een lastige afweging moet maken. Mocht je twijfelen of het goed is gegaan, raad ik je aan om langs een balie te gaan om te kijken of het gelukt is, en anders alsnog in te checken waar mogelijk. Personeel wil je daar graag mee helpen.
Reputatie 6
Ik neem aan dat de conducteur op zijn railpocket ( of hoe dan ook) wordt geïnformeerd dat de in- en uitcheckapparatuur op een bepaald station defect is?

Op station Rotterdam Alexander is - bij mijn weten - geen servicebalie en op Rotterdam C en Delft liggen die buiten het afgesloten gebied: mag/moet je dan over de poortjes klauteren om te laten controleren of je ingecheckt bent? Of de rode knop gebruiken?

Als er verder geen verplichting bestaat om in het geval van een defect bij het vetrekstation, op het overstapstation in te checken, prima. In het geval het dan toch moet maar daardoor de aansluiting wordt gemist, is GTBV dan van toepassing?
In de meeste gevallen zijn onze conducteurs hierover geïnformeerd, maar het kan voorkomen dat ze deze informatie nog niet hebben. Het is nooit toegestaan om over een poortje te klimmen. Indien je wel moet uitchecken om door een poortje te gaan dan kan je daarna gewoon weer inchecken om je reis te vervolgen. Bij een kaartautomaat kan je ook achterhalen of de incheck goed is gegaan.

Als antwoord op je laatste vraag. Je kan niet een claim indienen voor een reis waarbij niet is in- en uitgecheckt. Er is ook geen saldo verloren gegaan.
Reputatie 7
Badge +3

Als antwoord op je laatste vraag. Je kan niet een claim indienen voor een reis waarbij niet is in- en uitgecheckt. Er is ook geen saldo verloren gegaan.

Hoe zit dat dan met TrajectVrij of ander afgekocht reisrecht? Daarmee reis je niet op saldo.

Alweer een tijdje geleden was het vanwege een brandalarm in Delft niet mogelijk om in te checken,de poortjes stonden open met een rood kruis, ook nadat het brandalarm gestopt was en het treinverkeer weer op gang begon te komen. Er werd toen ook omgeroepen dat inchecken niet mogelijk was en er werd aangegeven dat wie op saldo reisde een kaartje bij de automaat moest kopen.
De 1e trein die toen mijn kant uiting was de sprinter naar Den Haag C, die had ik maar gelijk genomen omdat ik niet zeker wist of de IC erna wel (op tijd) zou rijden na de verstoring. Op HS ben ik alsnog op de IC overgestapt en heb ook daar ingecheckt. Op basis van deze incheck had ik geen vertraging. In werkelijkheid had ik wel vertraging.
Reputatie 7
@Bertus we krijgen inderdaad een bericht in de railpocket als ergens de poortjes defect zijn of open staan. Hetzelfde geld voor defecte automaat of storingen.

Mocht een conducteur toch een UvB schrijven, dan kun je als verklaring opgeven dat de kaartautomaat defect was of de poortjes open stonden. Vervolgens zul je die UvB moeten betalen naar realiteit (afgekocht reisrecht niets dus, 40% korting etc etc)

@Momo in dat geval kun je online een GTBV indienen met begeleidend schrijven.
Je kan dan het beste de claim hier indienen. Bij stap 4 krijg je de mogelijkheid om een toelichting te geven. Daar kan je aankaarten dat het niet mogelijk was om in te checken.
Reputatie 4
Op station Rotterdam Alexander is - bij mijn weten - geen servicebalie en op Rotterdam C en Delft liggen die buiten het afgesloten gebied: mag/moet je dan over de poortjes klauteren om te laten controleren of je ingecheckt bent? Of de rode knop gebruiken?

Op stations die met poortjes zijn afgesloten staat altijd een AVM (een kleine automaat) in het binnengebied, waarop je je transacties kunt bekijken:

Op Rotterdam Centraal kun je, als inchecken op Alexander niet is gelukt, ook in het binnengebied inchecken op de overstapzuilen die op het perron geplaatst zijn voor internationale reizigers.

Reageer