beantwoord

Poortje open, inchecken mislukt

• 7 december 2016
  • 14 reacties
  • 900 Bekeken

Afgelopen weekend opende ik een poortje op een gesloten station met mijn OV-chipkaart.
Ik was al wat verder gelopen toen ik achter me gepiep hoorde. Ik keek om en zag dat er een persoon achter me aan het poortje door glipte (gaf hij aan me toe) en dat het poortje protesteerde.
Bij het uitchecken op de bestemming gaf de paal aan: ingecheckt.

Het poortje is geopend, maar de geschiedenis in de NS app geeft aan dat er niet is ingecheckt op het vertrekstation. Was ik tijdens de reis gecontroleerd, dan had mijn kaart aangegeven dat ik niet was ingecheckt, terwijl ik in de veronderstelling was dat ik wel heb ingecheckt.

Hoe had ik in het station kunnen controleren of de incheck gelukt was? Voor zo ver ik weet staan de automaten buiten de poortjes. Plus, ik had 2 minuten voordat de trein vertrok, dus geen zin om op het perron met de incheckpaal te flipperen.

Kwalijke zaak dat je de dupe wordt van iemand die achter je aan glipt.
Ik heb het voorval al aan de NS voorgelegd.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 7 december 2016, 14:43

Hallo Guuske en welkom op het NS Serviceforum,

Vervelend dat je het vermoeden had dat je was ingecheckt maar dat niet zo bleek te zijn. Je kan dit achterhalen door de melding die zal worden weergegeven op het paaltje na het aanbieden van je OV-chipkaart, als je deze melding niet tijdig kan opvangen heb je ook de mogelijkheid om de status van de in- of uitcheck te achterhalen bij een OV-automaat. Ook wil ik je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice indien je dat nog niet hebt gedaan. Zodoende kan je dan het instaptarief nog corrigeren met de ritprijs.

Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt je daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo Guuske en welkom op het NS Serviceforum,

Vervelend dat je het vermoeden had dat je was ingecheckt maar dat niet zo bleek te zijn. Je kan dit achterhalen door de melding die zal worden weergegeven op het paaltje na het aanbieden van je OV-chipkaart, als je deze melding niet tijdig kan opvangen heb je ook de mogelijkheid om de status van de in- of uitcheck te achterhalen bij een OV-automaat. Ook wil ik je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice indien je dat nog niet hebt gedaan. Zodoende kan je dan het instaptarief nog corrigeren met de ritprijs.

Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS), een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt je daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Reputatie 7
Badge +3
Maar is het standaard zo dat een incheck 'ongeldig' wordt als er iemand achter je aan door het poortje glipt? Of is dat niet de bedoeling?

@Erryt Ik neem aan dat Guuske op de bestemming ook weer uitgecheckt heeft en dus niks heeft betaald.
De incheck is dan niet ongeldig maar het poortje blijft enkele seconden openstaan waardoor er iemand achter je door kan glippen.

Zoals ik het begrijp heeft Guuske bij het uitchecken op (eind)bestemming de melding gekregen dat ze incheckte.
Reputatie 7
Badge +3
De incheck is dan niet ongeldig maar het poortje blijft enkele seconden openstaan waardoor er iemand achter je door kan glippen.
Dan is de vraag hoe het poortje open kan gaan zonder in te checken?

Zoals ik het begrijp heeft Guuske bij het uitchecken op (eind)bestemming de melding gekregen dat ze incheckte.
Ja, en dan check je vervolgens weer uit en loopt het station uit. Dan heb je toch geen kosten gemaakt?
Waarschijnlijk vanwege een kleine storing in het poortje is deze wel opengegaan maar heeft hij de incheck niet goed geregistreerd.

Dat tweede klopt inderdaad. Je hebt dan wel zwart gereden.
Reputatie 4
Een poortje gaat niet zomaar open bij een mislukte checkin... Wellicht stond het poortje nog open vanwege de checkin van de klant ervoor. Ik kom in de dagelijkse praktijk veel mensen tegen die denken te zijn ingecheckt, maar feitelijk achter iemand aan zijn gelopen.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk vanwege een kleine storing in het poortje is deze wel opengegaan maar heeft hij de incheck niet goed geregistreerd.
Ik vind dat je hier eerlijk gezegd vrij makkelijk over doet. Ik noem dat geen kleine storing. Dat hoort gewoon niet te kunnen.
Als iemand in een trein wordt gecontroleerd en hij blijkt niet ingecheckt te zijn, terwijl hij op een poortjesstation is gestart, kan je daar toch behoorlijk problemen mee krijgen, want de enige 'logische' verklaring daarvoor is dat je zelf achter iemand bent aangelopen.
Als Guuske het nummer van het poortje kan achterhalen dan laat ik uitzoeken of er een storing was op dat moment. Ik ben ook erg benieuwd wat het poortje weergaf na het inchecken.
Als een poortje opengaat, moet je als klant er op kunnen vertrouwen dat je daadwerkelijk ingecheckt bent, want je kan het daarna niet zelf meer controleren.

Storingen horen niet te kunnen voorkomen. Jij gaat niet kijken bij een automaat of de incheck gelukt is als het poortje opengaat.
Ik snap je redenatie, aangezien dit computers blijven geef ik altijd het advies de melding te bekijken die het poortje/paaltje geeft na het aanbieden van een OV-chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, zo blijf je bezig. Straks blijkt er ergens een keer in Nederland op een paaltje een verkeerde melding te verschijnen en ga je iedereen aanraden bij de automaat te controleren of je wel goed ingecheckt bent, want ja, paaltjes zijn computers.

Dan gaat er ergens een keer een automaat stuk, geeft een verkeerde melding, en dan ga je vragen of iedereen voor het instappen even bij de conducteur wil checken of-ie goed ingecheckt is, want ja, automaten zijn computers.

Als het poortje opent, moet je zijn ingecheckt. Klaar.
Als iedereen dat advies gaat volgen van Erryt NS staan we morgen nog te wachten voor de poortjes, want dat gaat veels te veel tijd kosten. Bovendien loop je ook nog het risico dat het poortje al dicht gaat bij te lang dralen.

Als je het station weet, kan je toch al navragen of er een storing was, die worden vast geregistreerd door de computer.
Jongens, we wéten op dit moment niet wat er precies is gebeurd. Ik ga er niet vanuit dat er een storing was, maar dat er iets anders aan de hand was. Om nu te gaan speculeren over dat onze poortjes onveilig of ongeschikt zijn, lijkt me nogal overhaast. Laten we even wachten op een reactie van Guuske.

@Guuske, zou jij Erryt een privébericht willen sturen met jouw kaartnummer, het station, de datum en tijd van inchecken en het nummer van het poortje? Dan kan Erryt ermee aan de slag.
Ik heb helaas geen privébericht meer ontvangen waardoor ik dit niet kan uitzoeken. @Guuske je mag mij altijd nog aanspreken hierover zodat ik dit alsnog kan uitzoeken.

Reageer