Poortjes op Amersfoort

  • 15 december 2016
  • 42 reacties
  • 1485 Bekeken

Waarom kan je niet even t station verlaten zonder dat je saldo geplunderd wordt?

42 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Waardoor wordt volgens u uw saldo 'geplunderd'?
Ik verliet even het station om mijn man te zoeken. Ik nam t juiste poortje om eruit te gaan (er stond uitgecheckt op t display) en wilde na 2 minuten weer terug en zag op t display: ingecheckt vol tarief. Alleen 1 station verder (Schothorst) bleek bij uitchecken mijn saldo weg te zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat u het beste even contact op kunt nemen met Klantenservice wat er precies is gebeurd. U kunt ook op Mijn NS kijken. Het lijkt op een incheckfout. Mogelijk uitchecken, zonder correct ingecheckt te zijn. Als dat zo is, krijgt u waarschijnlijk uw geld terug.

Inchecken tegen vol tarief geldt in de spitsuren als u geen abonnement, dan wel een kortingsabonnement heeft.

U kunt normaal moeiteloos het station verlaten en, als u binnen 35 minuten uur terug bent, weer inchecken zonder dat dat per saldo gevolgen heeft.


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief, ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Een overzicht van chat en ander contact: http://www.ns.nl/klantenservice/contact
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
Dat allemaal al geprobeerd. Mijn ns ligt er al sinds gister uit en als ik nogmaals minstens 20 min in de wacht moet hangen voor ik zo'n tuthola aan de lijn krijg die zegt dat ik t Connexxion poortje heb gebruikt en dat t dus mijn eigen schuld is dan kan ook ik niet meer redelijk blijven. Ik snap best dat je als reiziger iets fout kan doen, maar ik heb heel bewust op de poortjes gelet dat ik de juiste heb gebruikt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is dan wijs om op https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm te kijken waar het mis is gegaan en er iets via Connexxion geregeld moet worden. U bent uiteraard wel zelf verantwoordelijk voor de juiste incheck en een oplossing kan ook via Connexxion gezocht moeten worden.

https://connexxion.nl/vergoeding-ov-chipkaart/1265/vergoeding-ov-chipkaart/4086
Dat kan alleen als ik daadwerkelijk zo stom was om in te checken bij Connexxion terwijl ik niet met de bus verder ging. Maar zo achterlijk ben ik niet. Dus deze oplossing is niet van toepassing.
Reputatie 7
Badge +4
Waardeoordelen zijn niet aan de orde. Connexxion heeft ook een treinverbinding naar Ede vanaf Amersfoort.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verliet even het station om mijn man te zoeken. Ik nam t juiste poortje om eruit te gaan (er stond uitgecheckt op t display) en wilde na 2 minuten weer terug en zag op t display: ingecheckt vol tarief. Alleen 1 station verder (Schothorst) bleek bij uitchecken mijn saldo weg te zijn.

Tja, als ik dit zo lees, kan het (haast) niet anders dan dat u toch bij Connexxion hebt ingecheckt. Dat is de enige manier waarop bovenstaande geheel kan kloppen. En daar is overigens niks 'achterlijks' aan, dit gaat heel vaak fout in Amersfoort.
Reputatie 4
Je weet zeker dat je niet toevallig door een blauw poortje bent gelopen?



Je kunt op de site van OV-chipkaart (en dus niet Mijn NS) kijken of je een Connexxion check-in in je reishistorie hebt staan. Als dat niet lukt kun je ook op een NS-automaat klikken op "Tonen transacties." Dan worden de tien laatste transacties op je kaart getoond.
Eh, dit had ik wel gezien was ik ook daadwerkelijk aan deze zijde het station uit gegaan. Ik ben aan de achterzijde door de poortjes gegaan. En aangezien er aan de achterzijde (bij de AH to GO) maar 4 poortjes zijn heb ik echt wel goed gekeken. Nogmaals, ik ben niet achterlijk.
Reputatie 3
En, al op de site van OV-chipkaart gekeken?
Reputatie 4
Merkwaardig. Was het inderdaad maar twee minuten dat je buiten de poortjes hebt gestaan? Want dan zou het poortje de melding "Overstap OK" hebben moeten laten zien. Alleen als je meer dan 35 minuten buiten de poortjes hebt gestaan begin je een nieuwe reis en zou je dus een melding "ingecheckt vol tarief" hebben kunnen zien.

Maar dat verklaart alsnog niet waarom je saldo bij het uitchecken op Schothorst is "geplunderd". Want dat is niet zo'n lange rit.

Het lijkt me nog steeds het beste om dit uit te laten zoeken op een loket of door de NS-klantenservice. Bellen, twitter en Facebook kan allemaal. Dit forum in principe ook, maar het duurt hier wel wat langer voor een NS-medewerker reageert.
Reputatie 4
En kijk inderdaad hier eerst even:

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm
Reputatie 7
Badge +3
Je weet zeker dat je niet toevallig door een blauw poortje bent gelopen?

.


Het feit dat er zulke informatieborden nodig zijn toont al aan dat dit systeem verkeerd ontworpen is. Poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station.... Ik blijf het vreemd vinden dat degenen die dit systeem hebben voorgesteld niet met gillende sirenes zijn afgevoerd naar de dichtstbijzijnde instelling voor geestelijke gezondheidszorg.
Absoluut waar! Wie heeft dit ook verzonnen. Ik heb dit bord ook zien staan (ik liep eerst naar de voorzijde). Alleen moest ik niet aan deze zijde eruit maar aan de achterkant van het station. En daar zijn maar 2 of 3 poortjes voor de weg naar buiten. Als daar dan dus ook nog een Connexxion poortje bij heeft gezeten dan wil ik graag dat de uitvinder hiervan nooit meer nieuwe dingen mag verzinnen. Want bij de achterzijde van het station staat dit bord niet, en staat het ook niet aangegeven. Ik kom zelf nooit in Amersfoort (dit was een uitzondering) en ben helemaal niet op de hoogte van dit systeem. In Houten check je in IN de bus. En niet op het station.
Reputatie 7
Badge +3
En daar zijn maar 2 of 3 poortjes voor de weg naar buiten. Als daar dan dus ook nog een Connexxion poortje bij heeft gezeten dan wil ik graag dat de uitvinder hiervan nooit meer nieuwe dingen mag verzinnen.
Aan de achterkant zijn 2 Connexxion-poortjes en 3 NS-poortjes. Als je vanaf de roltrap rechtdoor loopt, loop je door de Connexxion-poortjes.

Zie hier de situatie vanuit de hal:

Aan de achterkant zijn 2 Connexxion-poortjes en 3 NS-poortjes. Als je vanaf de roltrap rechtdoor loopt, loop je door de Connexxion-poortjes.

'we kunnen het niet makkelijker maken. wel moeilijker. en onoverzichtelijker. en omslachtiger. en duurder. en wat we niet kunnen krijgen dat stelen we van de reiziger. wat waarom op n eerlijke manier geld verdienen, als we ook het geld kunnen aftroggelen van de niet wetende reiziger. 1 en al complot. '
Reputatie 4
Ik kom zelf nooit in Amersfoort (dit was een uitzondering) en ben helemaal niet op de hoogte van dit systeem. In Houten check je in IN de bus. En niet op het station.

Nogmaals, de poortjes van Connexxion zijn bedoeld voor de trein naar Ede-Wageningen. Connexxion is de vervoerder op de treindienst Amersfoort Ede-Wageningen (Valleilijn).
Ik kom zelf nooit in Amersfoort (dit was een uitzondering) en ben helemaal niet op de hoogte van dit systeem. In Houten check je in IN de bus. En niet op het station.

Nogmaals, de poortjes van Connexxion zijn bedoeld voor de trein naar Ede-Wageningen. Connexxion is de vervoerder op de treindienst Amersfoort Ede-Wageningen (Valleilijn).


Dus? T punt? Dan mag je de reiziger die niet weet van deze regeling geld afhandig maken? Diefstal is t.
Reputatie 4
Ik geef slechts een verklaring waarom die poortjes van Connexxion daar staan. Heb je intussen al op de site van OV-chipkaart gekeken?

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm
En kijk inderdaad hier eerst even:

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm


is nog niet bijgewerkt. Ook op de site van connexxion gekeken, en het formulier proberen in te vullen, maar kennelijk doet deze site het niet op n MAC. Uitstaphalte is niet in te vullen. Heb net een klacht naar OVCHIP gestuurd. Klaar mee.
Reputatie 7
Badge +3
Een systeem moet zo ontworpen zijn dat een incidentele reiziger zonder problemen en extra kosten de weg kan vinden. Dat is met het systeem van poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station natuurlijk niet het geval.
Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station is al te gek voor worden. Maar het wordt alleen maar erger. Je moet nu ook al gaan opletten bij welke vervoerder je bent ingecheckt voordat je de trein instapt. En je moet onthouden met welke vervoerder je bent gereisd want anders check je bij de verkeerde vervoerder uit. Het voorbeeld Sittard-Maastricht (NS of Arriva) is eerder deze week aan de orde geweest.

Is er werkelijk niemand in Nederland die een halt kan toeroepen aan deze zeer klantonvriendelijke situatie? Dit is natuurlijk niet wat de Nederlandse burgers is toegezegd toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou makkelijker worden voor de reizigers. Ik zie het alleen maar moeilijker worden en dat komt eigenlijk alleen maar door de vervoerders op het spoor die er niet in geslaagd zijn een landelijk dekkend eenduidig systeem te ontwikkelen en de de overheden die er niet in geslaagd zijn dit af te dwingen.
Een systeem moet zo ontworpen zijn dat een incidentele reiziger zonder problemen en extra kosten de weg kan vinden. Dat is met het systeem van poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station natuurlijk niet het geval.
Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station is al te gek voor worden. Maar het wordt alleen maar erger. Je moet nu ook al gaan opletten bij welke vervoerder je bent ingecheckt voordat je de trein instapt. En je moet onthouden met welke vervoerder je bent gereisd want anders check je bij de verkeerde vervoerder uit. Het voorbeeld Sittard-Maastricht (NS of Arriva) is eerder deze week aan de orde geweest.

Is er werkelijk niemand in Nederland die een halt kan toeroepen aan deze zeer klantonvriendelijke situatie? Dit is natuurlijk niet wat de Nederlandse burgers is toegezegd toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou makkelijker worden voor de reizigers. Ik zie het alleen maar moeilijker worden en dat komt eigenlijk alleen maar door de vervoerders op het spoor die er niet in geslaagd zijn een landelijk dekkend eenduidig systeem te ontwikkelen en de de overheden die er niet in geslaagd zijn dit af te dwingen.


Niets meer aan toe te voegen.
Reputatie 4
Een systeem moet zo ontworpen zijn dat een incidentele reiziger zonder problemen en extra kosten de weg kan vinden. Dat is met het systeem van poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station natuurlijk niet het geval.
Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station is al te gek voor worden. Maar het wordt alleen maar erger. Je moet nu ook al gaan opletten bij welke vervoerder je bent ingecheckt voordat je de trein instapt. En je moet onthouden met welke vervoerder je bent gereisd want anders check je bij de verkeerde vervoerder uit. Het voorbeeld Sittard-Maastricht (NS of Arriva) is eerder deze week aan de orde geweest.

Is er werkelijk niemand in Nederland die een halt kan toeroepen aan deze zeer klantonvriendelijke situatie? Dit is natuurlijk niet wat de Nederlandse burgers is toegezegd toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou makkelijker worden voor de reizigers. Ik zie het alleen maar moeilijker worden en dat komt eigenlijk alleen maar door de vervoerders op het spoor die er niet in geslaagd zijn een landelijk dekkend eenduidig systeem te ontwikkelen en de de overheden die er niet in geslaagd zijn dit af te dwingen.


https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2016Z16759&did=2016D34487
En dan nog iets. Ik denk dat ik mezelf toch nog wel tot de jongeren generatie mag toekennen (37) en ben niet helemaal wereld vreemd. Ik heb een HBO denkniveau en ben redelijk thuis in de generatie van nu (alles digitaal en zelfhulp etc). Maar als het voor mij al 1 en al verwarring en frustratie oplevert, hoe gaat dit dan met de oudere generatie? Hoe komen zij verder? Hoe ga je dit in hemelsnaam uitleggen?

Reageer