Poortjes op Amersfoort

• 15 december 2016
  • 42 reacties
  • 1488 Bekeken

Waarom kan je niet even t station verlaten zonder dat je saldo geplunderd wordt?

42 reacties

Reputatie 6
Interessant in dit verband is misschien de situatie in Engeland. Hoewel er veel meer vervoerders rijden dan in Nederland is het kaartverkoopsysteem met bijbehorende poortjes in handen van een overkoepelende organisatie, de ATOC (Association of Train Operating Companies). Er valt alles aan te merken op de manier waarop het spoor in Engeland geprivatiseerd is, maar de toenmalige regering heeft wel goed gezien dat je dergelijke spullen niet door één partij moet laten beheren. Maar de Nederlandse overheid wist het natuurlijk weer beter (of was veel te lui om het goed te regelen) en heeft door geen enkele regie te voeren de huidige onoverzichtelijke troep laten ontstaan.

Neemt natuurlijk niet weg, dat een (nieuw) krachtige bewindspersoon met verstand van zaken, nu wél de regie kan nemen om deze krankzinnige en onoverzichtelijke, door de vervoerders gecreëerde, situatie aan te pakken. Een organisatie als Translink kan verantwoordelijk worden voor alles wat met de OV-Chipkaart te maken heeft, de kaartlezers, paaltjes, poortjes met één centrale backoffice. Probleem kan zijn, dat Translink nu eigendom is van de vervoerders, maar ook dat kan ongedaan gemaakt worden.

Wat mij nog het meest verbaasd is dat (sommige) medewerkers van NS het de normaalste zaak van de wereld vinden dat er een idiote situatie is gecreëerd als in Amersfoort, Zwolle, Arnhem en vele andere stations waar nu poortjes staan van verschillende vervoerders. Heeft niemand binnen NS gezegd dat huidige situatie krankzinnig is en dat er in overleg met de andere vervoerders hoognodig iets aan gedaan moet worden? En dat zonder een oplossing het project Beheerste Toegang Stations niet mocht worden uitgevoerd?

Iedere gewone sterveling kan zien dat poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station problemen geven. Dan voer je zo'n systeem toch niet in?
"Ben ik nou degene die zo slim is of ben jij dom?"
https://www.youtube.com/watch?v=iYAhb2BKZIE

Ik hoop met Bertus dat er snel eens een capabele bewindspersoon komt die de reiziger/belastingbetaler op 1, 2 en 3 zet en niet te veel luistert naar de nogal eenzijdige belangen van de vervoerders.

Het is gebleken dat de vervoerders vooral en hoofdzakelijk zijn geïnteresseerd in hun eigen opbrengsten en een panische angst hebben, maar één cent te verliezen aan een andere partij. De belangen van de reiziger staan daardoor niet op de eerste plaats en daarbij is de huidige situatie een schoolvoorbeeld van inefficiëntie, geldverspilling en klantonvriendelijkheid.
Reputatie 7
Badge +3

Laten we hopen dat er na de verkiezingen een capabele bewindspersoon komt die er als eerste voor zorgt, dat er één claimloket komt...

Interessant in dit verband is misschien de situatie in Engeland. Hoewel er veel meer vervoerders rijden dan in Nederland is het kaartverkoopsysteem met bijbehorende poortjes in handen van een overkoepelende organisatie, de ATOC (Association of Train Operating Companies). Er valt alles aan te merken op de manier waarop het spoor in Engeland geprivatiseerd is, maar de toenmalige regering heeft wel goed gezien dat je dergelijke spullen niet door één partij moet laten beheren. Maar de Nederlandse overheid wist het natuurlijk weer beter (of was veel te lui om het goed te regelen) en heeft door geen enkele regie te voeren de huidige onoverzichtelijke troep laten ontstaan.

Wat mij nog het meest verbaasd is dat (sommige) medewerkers van NS het de normaalste zaak van de wereld vinden dat er een idiote situatie is gecreëerd als in Amersfoort, Zwolle, Arnhem en vele andere stations waar nu poortjes staan van verschillende vervoerders. Heeft niemand binnen NS gezegd dat huidige situatie krankzinnig is en dat er in overleg met de andere vervoerders hoognodig iets aan gedaan moet worden? En dat zonder een oplossing het project Beheerste Toegang Stations niet mocht worden uitgevoerd?

Iedere gewone sterveling kan zien dat poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station problemen geven. Dan voer je zo'n systeem toch niet in?
"Ben ik nou degene die zo slim is of ben jij dom?"
https://www.youtube.com/watch?v=iYAhb2BKZIE

Ik hoop met Bertus dat er snel eens een capabele bewindspersoon komt die de reiziger/belastingbetaler op 1, 2 en 3 zet en niet te veel luistert naar de nogal eenzijdige belangen van de vervoerders.
Reputatie 6
eindelijk meer duidelijkheid. Na op allerlei verschillende manieren geprobeerd te hebben mijn geld terug te krijgen (via mijn NS, mijn OV-CHIP, bellen met 3 verschillende instanties; kastje naar de muur) ben ik erachter: alleen via Connexxion kan ik mijn instaptarief terug krijgen. Eigenlijk kunnen de telefonisten van deze klantenservice niets doen met online formulieren. Doe-het-zelf dus. Alleen wel behoorlijk frustrerend dat je nergens meer terecht kan (loket etc) als dit formulier niet werkt. Is nl alleen gemaakt voor mensen met een windows machine. Op n MAC doet ie t niet. Succes iedereen die in hetzelfde schuitje zit. Lang leve de vooruitgang! Ik verlang naar een pen en papier.

Ik ben het helemaal met je eens.

De bedoeling van de OV-Chipkaart was om het voor reizigers makkelijker te maken en ook niet duurder. Of men daar in geslaagd is, met het woud van poortjes en paaltjes, de enorme bureaucratische gang langs verschillende loketten om vergissingen recht te trekken, het van kastje naar muur sturen... dat mag ieder voor zich beoordelen.

Laten we hopen dat er na de verkiezingen een capabele bewindspersoon komt die er als eerste voor zorgt, dat er één claimloket komt...
Reputatie 6
Je weet zeker dat je niet toevallig door een blauw poortje bent gelopen?

.

Het feit dat er zulke informatieborden nodig zijn toont al aan dat dit systeem verkeerd ontworpen is. Poortjes van meerdere vervoerders op hetzelfde station.... Ik blijf het vreemd vinden dat degenen die dit systeem hebben voorgesteld niet met gillende sirenes zijn afgevoerd naar de dichtstbijzijnde instelling voor geestelijke gezondheidszorg.

Degenen die dit belachelijke systeem hebben verzonnen hebben totaal geen affiniteit met (het reizen per) openbaar vervoer. Dit zijn beleidsmedewerkers en ambtenaren of duurbetaalde ingehuurde adviseurs die menen te weten wat goed is voor reizigers maar zelf nog nooit de binnenkant van een trein of bus hebben gezien.
Reputatie 4
Als het toch over de poortjes in Amersfoort gaat:
Kunnen er alstublieft meer poortjes geplaatst worden aan de noordzijde van het station?

Er zijn maar 3 poortjes van NS, waarvan eentje (de brede) in twee richtingen werkt. Tijdens de spitsuren ontstaat er geregeld een lange wachtrij voor de poortjes, zeker voor het brede poortje.

Mijn suggestie: poortjes over de volledige breedte en de AH to Go "buiten de poortjes" halen.

Dat kan helaas niet omdat de traverse het extra gewicht niet kan dragen.
Als het toch over de poortjes in Amersfoort gaat:
Kunnen er alstublieft meer poortjes geplaatst worden aan de noordzijde van het station?

Er zijn maar 3 poortjes van NS, waarvan eentje (de brede) in twee richtingen werkt. Tijdens de spitsuren ontstaat er geregeld een lange wachtrij voor de poortjes, zeker voor het brede poortje.

Mijn suggestie: poortjes over de volledige breedte en de AH to Go "buiten de poortjes" halen.
eindelijk meer duidelijkheid. Na op allerlei verschillende manieren geprobeerd te hebben mijn geld terug te krijgen (via mijn NS, mijn OV-CHIP, bellen met 3 verschillende instanties; kastje naar de muur) ben ik erachter: alleen via Connexxion kan ik mijn instaptarief terug krijgen. Eigenlijk kunnen de telefonisten van deze klantenservice niets doen met online formulieren. Doe-het-zelf dus. Alleen wel behoorlijk frustrerend dat je nergens meer terecht kan (loket etc) als dit formulier niet werkt. Is nl alleen gemaakt voor mensen met een windows machine. Op n MAC doet ie t niet. Succes iedereen die in hetzelfde schuitje zit. Lang leve de vooruitgang! Ik verlang naar een pen en papier.
Reputatie 7
Badge +3
In feite zijn er stations binnen de stations gecreëerd. Dat zou in theorie in Nederland moeten kunnen. Helaas is er de extra complicatie bijgekomen van meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden. Op een station als Sittard lijkt het me onmogelijk (en onwenselijk) om Arriva en NS van verschillende sporen te laten vertrekken.
Ook op een traject als Wierden-Enschede (vanaf december 2017 met NS en Syntus op hetzelfde baanvak) zal dit niet uitvoerbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, ze houden de sporen daar keurig gescheiden. Dat is ook voor de reizigers wel zo duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Bij mijn weten worden in Japan geen vertreksporen gedeeld door verschillende vervoerders.
Reputatie 7
Badge +3
@Annewil NS
In Japan is dit trouwens wel overal gebruikelijk.
Dat is opzich een creatief idee Alex1! Alleen ik denk door het zo vorm te geven dat de flexibiliteit qua gebruik van de sporen door verschillende vervoerders wel heel erg wordt aangetast. Lijkt me ook niet heel wenselijk.
Reputatie 2
Als het binnengebied van stations verdeeld is in aparte gebieden voor elke vervoerder kun je niet verkeerd in- en uitchecken, en kun je ook niet zwart rijden door bij de ingang in en op het perron uit te checken.
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels zijn er wel bakken met geld weggegooid door het installeren van ingewikkelde systemen van meerdere vervoerders op de stations. Het project Beheerste Toegang Stations heeft het allemaal veel erger gemaakt dan het was doordat er poortjes van verschillende vervoerders zijn geplaatst.

De situatie met alleen paaltjes van verschillende vervoerders op de perrons was nog te overzien.

Het is een opeenstapeling van onbedoelde bijwerkingen geweest en het is treurig dat niemand in staat is geweest regie te voeren om een voor de reizigers eenvoudig systeem te komen. Terugkijkend had het project Beheerste Toegang Stations niet mogen worden uitgevoerd zonder dat landelijk enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen was geregeld. Het had een randvoorwaarde moeten zijn.
Reputatie 4
@Maarten86
Interessant en bedankt voor het plaatsen van de link.

Maar het Ministerie had de huidige situatie nooit mogen laten ontstaan. De pilot op de Valleilijn is niet meer dan een poging om de put te dempen nadat het kalf al is verdronken. Er is inmiddels een heel circus opgetuigd met betrokkenheid van de ACM. En wanneer een organisatie eenmaal macht heeft, zal die niet snel afgestaan worden.

Maar het is natuurlijk al veer eerder in het hele proces misgegaan omdat het Ministerie geen regie gevoerd heeft. Daar werd geredeneerd dat de vervoerders het wel zouden oplossen.

Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft de regie van de overheid. Maar zoals je al zei: als het kalf verdronken is dempt men de put. Het zal ook wel niet geholpen hebben dat de staatssecretarissen die voor de OV-chipkaart verantwoordelijk waren niet altijd even capabel waren (denk aan Tineke Huizinga of Wilma Mansveld).

Dit stemt in ieder geval hoopvol voor de toekomst:

Naast de pilot loopt er de komende maanden ook een traject waar gekeken wordt wat nodig is om een besluit over landelijk enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen te kunnen nemen. Daarvoor worden onder meer de mogelijkheden om met nieuwe technieken enkelvoudig in- en uitchecken te realiseren en de kosten en baten ervan in kaart gebracht.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma
Reputatie 3
Ik kom zelf nooit in Amersfoort (dit was een uitzondering) en ben helemaal niet op de hoogte van dit systeem. In Houten check je in IN de bus. En niet op het station.

Nogmaals, de poortjes van Connexxion zijn bedoeld voor de trein naar Ede-Wageningen. Connexxion is de vervoerder op de treindienst Amersfoort Ede-Wageningen (Valleilijn).

Dus? T punt? Dan mag je de reiziger die niet weet van deze regeling geld afhandig maken? Diefstal is t.

't Punt is dat je probeert je gelijk te halen door een bewering ('In Houten etc.') die door een andere reageerder (Thom) allang is ontkracht. Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat de situatie in Amersfoort onduidelijk is.
Reputatie 7
Badge +3
@Maarten86
Interessant en bedankt voor het plaatsen van de link.

Maar het Ministerie had de huidige situatie nooit mogen laten ontstaan. De pilot op de Valleilijn is niet meer dan een poging om de put te dempen nadat het kalf al is verdronken. Er is inmiddels een heel circus opgetuigd met betrokkenheid van de ACM. En wanneer een organisatie eenmaal macht heeft, zal die niet snel afgestaan worden.

Maar het is natuurlijk al veer eerder in het hele proces misgegaan omdat het Ministerie geen regie gevoerd heeft. Daar werd geredeneerd dat de vervoerders het wel zouden oplossen.
En dan nog iets. Ik denk dat ik mezelf toch nog wel tot de jongeren generatie mag toekennen (37) en ben niet helemaal wereld vreemd. Ik heb een HBO denkniveau en ben redelijk thuis in de generatie van nu (alles digitaal en zelfhulp etc). Maar als het voor mij al 1 en al verwarring en frustratie oplevert, hoe gaat dit dan met de oudere generatie? Hoe komen zij verder? Hoe ga je dit in hemelsnaam uitleggen?
Reputatie 4
Een systeem moet zo ontworpen zijn dat een incidentele reiziger zonder problemen en extra kosten de weg kan vinden. Dat is met het systeem van poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station natuurlijk niet het geval.
Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station is al te gek voor worden. Maar het wordt alleen maar erger. Je moet nu ook al gaan opletten bij welke vervoerder je bent ingecheckt voordat je de trein instapt. En je moet onthouden met welke vervoerder je bent gereisd want anders check je bij de verkeerde vervoerder uit. Het voorbeeld Sittard-Maastricht (NS of Arriva) is eerder deze week aan de orde geweest.

Is er werkelijk niemand in Nederland die een halt kan toeroepen aan deze zeer klantonvriendelijke situatie? Dit is natuurlijk niet wat de Nederlandse burgers is toegezegd toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou makkelijker worden voor de reizigers. Ik zie het alleen maar moeilijker worden en dat komt eigenlijk alleen maar door de vervoerders op het spoor die er niet in geslaagd zijn een landelijk dekkend eenduidig systeem te ontwikkelen en de de overheden die er niet in geslaagd zijn dit af te dwingen.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2016Z16759&did=2016D34487
Een systeem moet zo ontworpen zijn dat een incidentele reiziger zonder problemen en extra kosten de weg kan vinden. Dat is met het systeem van poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station natuurlijk niet het geval.
Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station is al te gek voor worden. Maar het wordt alleen maar erger. Je moet nu ook al gaan opletten bij welke vervoerder je bent ingecheckt voordat je de trein instapt. En je moet onthouden met welke vervoerder je bent gereisd want anders check je bij de verkeerde vervoerder uit. Het voorbeeld Sittard-Maastricht (NS of Arriva) is eerder deze week aan de orde geweest.

Is er werkelijk niemand in Nederland die een halt kan toeroepen aan deze zeer klantonvriendelijke situatie? Dit is natuurlijk niet wat de Nederlandse burgers is toegezegd toen de OV-chipkaart werd ingevoerd. Het zou makkelijker worden voor de reizigers. Ik zie het alleen maar moeilijker worden en dat komt eigenlijk alleen maar door de vervoerders op het spoor die er niet in geslaagd zijn een landelijk dekkend eenduidig systeem te ontwikkelen en de de overheden die er niet in geslaagd zijn dit af te dwingen.

Niets meer aan toe te voegen.
Reputatie 7
Badge +3

En kijk inderdaad hier eerst even:

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm

is nog niet bijgewerkt. Ook op de site van connexxion gekeken, en het formulier proberen in te vullen, maar kennelijk doet deze site het niet op n MAC. Uitstaphalte is niet in te vullen. Heb net een klacht naar OVCHIP gestuurd. Klaar mee.
Reputatie 4
Ik geef slechts een verklaring waarom die poortjes van Connexxion daar staan. Heb je intussen al op de site van OV-chipkaart gekeken?

https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm
Ik kom zelf nooit in Amersfoort (dit was een uitzondering) en ben helemaal niet op de hoogte van dit systeem. In Houten check je in IN de bus. En niet op het station.

Nogmaals, de poortjes van Connexxion zijn bedoeld voor de trein naar Ede-Wageningen. Connexxion is de vervoerder op de treindienst Amersfoort Ede-Wageningen (Valleilijn).

Dus? T punt? Dan mag je de reiziger die niet weet van deze regeling geld afhandig maken? Diefstal is t.
Reputatie 4

Reageer