beantwoord

Poortjes station Arnhem onvoldoende herkenbaar

• 7 november 2017
  • 43 reacties
  • 1007 Bekeken

Hoe kan het dat ik in Arnhem incheck en dat ik de trein wordt uitgezet omdat ik blijkbaar heb ingecheckt bij Arriva? Nu mis ik een belangrijke afspraak. Waarom kan ik niet gewoon doorreizen en dat het in de trein gecorrigeerd kan worden?
icon

Beste antwoord door Robert B 7 november 2017, 18:16

Welkom op het forum!

Het is inderdaad opletten bij welke vervoerder je incheckt. Als ze dit in de trein corrigeren betekent dat een UVB (uitstel van betaling) voor de ritprijs tegen vol tarief met daar bovenop een verhoging van € 50,-

Bovendien zit je dan met een incomplete reis bij Arriva die je € 10,- of € 20,- instaptarief kost (die je later wel terug kunt vragen overigens).

Het is dus maar hoe belangrijk je afspraak is. Meestal is uit de trein moeten een milde oplossing, want die boete zou terecht zijn.
Bekijk origineel

43 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

Het is inderdaad opletten bij welke vervoerder je incheckt. Als ze dit in de trein corrigeren betekent dat een UVB (uitstel van betaling) voor de ritprijs tegen vol tarief met daar bovenop een verhoging van € 50,-

Bovendien zit je dan met een incomplete reis bij Arriva die je € 10,- of € 20,- instaptarief kost (die je later wel terug kunt vragen overigens).

Het is dus maar hoe belangrijk je afspraak is. Meestal is uit de trein moeten een milde oplossing, want die boete zou terecht zijn.
Bedankt voor je reactie Robert. Heel vervelend om er op deze manier achter te komen dat er verschillende poortjes zijn van verschillende OV maatschappijen, terwijl je gewoon netjes incheckt met je OV kaart. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die hier niet vanaf wist en het dus 'fout' doet. Dit moet anders kunnen in deze moderne en klantvriendelijke tijden.
Badge +3
Je bent zeker niet de enige en het gebeurt regelmatig dat mensen zich vergissen of bij het overstappen naar een andere vervoerder vergeten dat ze moeten uitchecken bij de ene en weer inchecken bij de ander.

Hopelijk komt er snel een single-check in/out zodat het niet meer uitmaakt, maar de tarieven van NS en Arriva zijn verschillend en omdat in de omgeving Arnhem beide maatschappijen rijden is het lastig om te bepalen met wie je dan reist.
Reputatie 1
Ik vind overigens dat de poortjes wel duidelijk zijn. Boven de poortjes een geel NS-logo of rood Arriva/Breng-logo, en gele resp. rode plastic kap op de kaartlezer.
Badge
Met de introductie van de huisstijl Blauwnet op de regionale lijnen in Overijssel komt er single check-in/-out tussen Keolis en Arriva Vechtdallijnen. Misschien een idee om dan ook Arriva Achterhoek en Breng mee te pakken?
Ik vind overigens dat de poortjes wel duidelijk zijn. Boven de poortjes een geel NS-logo of rood Arriva/Breng-logo, en gele resp. rode plastic kap op de kaartlezer.
Dan weet jij blijkbaar dat er verschillende vervoerders in Arnhem komen, anders hebben die verschillen totaal geen betekenis. Dan is een poortje gewoon een poortje en is er een grote kans dat je je helemaal niet bewust bent van die verschillen. Je mag van reizigers niet verwachten dat ze alle stations weten waar meer dan een vervoerder komt.
Bovendien is het voor veel mensen vermoedelijk zo'n onwaarschijnlijk idee dat je afhankelijk van de vervoerder door een ander poortje moet, dat het al helemaal niet in ze op komt om daar op te letten.
Het is een van de meest trieste voorbeelden van het gedrocht dat de vervoerders van de ov-chipkaart hebben gemaakt.
Reputatie 7
Badge +3
@hb-ngn
In Tokyo zijn er op sommige stations wel 10 vervoerders met ieder hun eigen poortjes en daar is nooit een probleem.
@hb-ngn
In Tokyo zijn er op sommige stations wel 10 vervoerders met ieder hun eigen poortjes en daar is nooit een probleem.

@Tamzin: Misschien moet je gaan emigreren.
Dat is voor meer mensen wellicht een goed idee hlubbers.

Ik kan me best voorstellen dat incidentele reizigers zich kunnen vergissen, al vind ik ook dat het duidelijk is. Maar ik ben inmiddels zo'n ervaren treinreiziger en werk ook nog eens voor NS dat ik moet oppassen zaken niet als vanzelfsprekend te nemen. Ik heb alle begrip voor de verbazing en frustratie Erik en ik hoop dat dit je nooit weer overkomt. Kijk een volgende keer even goed met welke vervoerder je reist en dus ook waar je in- en uitcheckt. Gelukkig zijn er in Nederland niet, zoals blijkbaar in Tokyo, 10 verschillende vervoerders.
Badge
Misschien moet de Nederlandse reiziger maar eens wat meer verantwoordelijkheidsgevoel krijgen. Absoluut niets persoonlijks richting TS, maar soms heb ik het gevoel dat reizigers volledig gepamperd willen worden bij hun treinreis.
Natuurlijk, hier en daar kan het wel wat duidelijker of efficiënter. Maar dan nog zouden we niet zoveel klachten hoeven horen van mensen die niet om zich heen kijken of opletten voor en tijdens hun reis (en daar soms gewoon ronduit te beroerd voor zijn: "als ik ben ingecheckt dan ben ik toch ingecheckt, bij welke vervoerder is niet mijn probleem!").
@Klaas Jan: sorry hoor maar ik wordt een beetje erg moe dat in elk topic waar een beetje geklaagd wordt over de poortjes. (die voor een niet regelmatige reiziger soms echt wel lastig kunnen zijn) een zekere persoon altijd weer met een opmerking over de poortjes in Japan komt. Die reactie staat inmiddels wel 20 keer in diverse topics. Volgens mij leven we hier in Nederland en niet in Japan.
Badge +3
Ik heb alle begrip voor de verbazing en frustratie Erik en ik hoop dat dit je nooit weer overkomt. Kijk een volgende keer even goed met welke vervoerder je reist en dus ook waar je in- en uitcheckt. Gelukkig zijn er in Nederland niet, zoals blijkbaar in Tokyo, 10 verschillende vervoerders.
In Arnhem zijn het er in principe al 5 (NS, Arriva, Breng, Abellio, DB) dus welk poortje?

Kiest u maar zou beter zijn, en in Japan zal dat ook niet veel uitmaken vermoed ik zomaar. Dat je niet hoeft te zoeken naar het poortje voor jouw vervoerder?
Reputatie 6
@hb-ngn

En wat wil je daar nu precies mee zeggen?

Dat wat goed is voor Japan voor de rest van de wereld ook goed is?
Dat het systeem daar net zo beroerd en onhandig geïmplementeerd is als in Nederland?
Dat Nederlanders maar dom zijn door bij het 'verkeerde' paaltje in te checken?

En hoe weet je zo zeker dat er in Tokyo op de stations met verschillende vervoerders en poortjes nooit problemen zijn?
Volgens mij leven we hier in Nederland en niet in Japan.

Ik kom dan misschien wel niet zo slim over, maar dat kan ík zelfs bevestigen :$

Ach, het kan soms geen kwaad iets in een bredere context te plaatsen, maar in zekere zin heb je gelijk. Net zoals bij winterweer het geen zin geeft Nederland met Zwitserland te vergelijken.
Al vind ik wel dat reizen, of dit nou per fiets, trein, auto of vliegtuig is, een zekere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Het mooie aan dit forum is dat we heel veel reiziger op weg hebben geholpen met nuttige informatie waardoor ze vast en zeker nooit weer de fout ingaan!
"als ik ben ingecheckt dan ben ik toch ingecheckt, bij welke vervoerder is niet mijn probleem!").
Al bedoel jij het vermoedelijk wat sarcastisch, maar dit zou inderdaad nooit het probleem van de reiziger mogen zijn.
Reputatie 6

In Arnhem zijn het er in principe al 5 (NS, Arriva, Breng, Abellio, DB) dus kiest u maar...

... op goed geluk!

@ Tamzin: Arnhem is Tokyo in het klein ??‍?
Reputatie 6
[quote=Klaas-Jan NS]

Al vind ik wel dat reizen, of dit nou per fiets, trein, auto of vliegtuig is, een zekere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Zonder meer waar. Maar, van de uitgangspunten voor invoering van de OV-Chipkaart was, dat het voor de reiziger een eenvoudig systeem moest worden. Nou... als we zien waar de reizigers, onder verantwoordelijkheid van de vervoerders, mee opgezadeld zijn...
Reputatie 7
In Arnhem is het of NS, of de andere. Er zijn maar 2 verschillende poortjes.

In Zutphen staan 3 verschillende palen, daar is het het ergst
Badge +3
Zutphen City ooit nog eens kijken.. maar echt 3 verschillende :?

Neem aan dat ze daar geen poortjes hebben dan, maar op het perron je op je gemak mag kiezen met welke vervoerder je wilt reizen?

In plaats van "ik wil reizen dus moet inchecken en door een poortje"?
Zutphen City ooit nog eens kijken.. maar echt 3 verschillende :?

Neem aan dat ze daar geen poortjes hebben dan, maar op het perron je op je gemak mag kiezen met welke vervoerder je wilt reizen?

In plaats van "ik wil reizen dus moet inchecken en door een poortje"?

Ja ben er wel geweest. Staan op de perrons inderdaad 3 palen. Volgens mij zijn er nog geen poortjes. Wat het gewoon voor een niet alledaagse reiziger nog lastiger maakt is dat het ook niet altijd duidelijk is welke vervoerder welk traject rijdt. Ik moet naar Winterswijk maar welke van de 3 is dat?? Als je dat niet van tevoren hebt uitgezocht ga je zo de fout in. Maar dat is natuurlijk wel duidelijk als je zo het forum eens doorloopt.
Het sterk verminderen van de gele vertrekstaten helpt hier natuurlijk ook niet in. Misschien een idee om op de palen van andere dan de NS de eindhalte aan te geven. Vaak zijn dit toch aanbieders die vanaf een groot station maar één traject aanbieden.
Ik vind toch dat over het algemeen wel heel gemakkelijk naar reacties als moet je maar uitkijken, het verschil in de palen is toch duidelijk enz. enz. wordt geroepen. Ja voor mij is het misschien nog wel duidelijk,. maar ik heb in de loop der jaren toch al vrij veel hulpeloze ouderen geholpen die er echt helemaal niets van snapten.
Niet alleen hulpeloze ouderen, genoeg jongeren die het niet snappen.

Deze situaties hadden hoe dan ook vermeden moeten worden. Je slaat ook een pleefiguur naar toeristen toe met zo'n vreselijk systeem dat je in moet checken bij de juiste vervoerder.
Badge
Zutphen is overigens wel een onhandig geval apart, zeg ik zelfs als wekelijkse bezoeker van dit station. Meestal zijn de verschillende vervoerders te onderscheiden door de kleur van de verschillende huisstijlen (NS geel, Arriva rood (donkerblauw in Limburg), Connexxion lichtblauw). Alleen laat Syntus dan wel de regio Twente er nou net voor hebben gekozen om de huisstijl van Twents óók rood te maken - de kleur van Arriva. Dus welk rode paaltje hoort bij welke rode trein in Zutphen? :?
Vast herkenbaar voor mensen die Arriva kennen. Ik kom uit Rosmalen en daar hebben we maar één soort trein...
Volgens mij leven we hier in Nederland en niet in Japan.

Ik kom dan misschien wel niet zo slim over, maar dat kan ík zelfs bevestigen :$

Ach, het kan soms geen kwaad iets in een bredere context te plaatsen, maar in zekere zin heb je gelijk. Net zoals bij winterweer het geen zin geeft Nederland met Zwitserland te vergelijken.
Al vind ik wel dat reizen, of dit nou per fiets, trein, auto of vliegtuig is, een zekere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Het mooie aan dit forum is dat we heel veel reiziger op weg hebben geholpen met nuttige informatie waardoor ze vast en zeker nooit weer de fout ingaan!

Nog mooier zou het zijn als je bij de invoering van een nieuw systeem even goed nadenkt, zodat je mensen niet onnodig in de problemen brengt.
Reputatie 4
Toch bestaat de chipkaart al 10 jaar, maar is die idioterie met verschillende paaltjes of poortjes nooit weggewerkt.

Reageer