beantwoord

Poortjes station Arnhem onvoldoende herkenbaar

• 7 november 2017
  • 43 reacties
  • 1007 Bekeken

Hoe kan het dat ik in Arnhem incheck en dat ik de trein wordt uitgezet omdat ik blijkbaar heb ingecheckt bij Arriva? Nu mis ik een belangrijke afspraak. Waarom kan ik niet gewoon doorreizen en dat het in de trein gecorrigeerd kan worden?
icon

Beste antwoord door Robert B 7 november 2017, 18:16

Welkom op het forum!

Het is inderdaad opletten bij welke vervoerder je incheckt. Als ze dit in de trein corrigeren betekent dat een UVB (uitstel van betaling) voor de ritprijs tegen vol tarief met daar bovenop een verhoging van € 50,-

Bovendien zit je dan met een incomplete reis bij Arriva die je € 10,- of € 20,- instaptarief kost (die je later wel terug kunt vragen overigens).

Het is dus maar hoe belangrijk je afspraak is. Meestal is uit de trein moeten een milde oplossing, want die boete zou terecht zijn.
Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 3
De naam Openbaar Vervoer is dan ook verwarrend als je met diverse vervoerders te maken hebt.
Reputatie 7
Want? Openbaar vervoer is vervoer waar iedereen gebruik van kan maken, dat kan met meerdere vervoerders nog steeds..
Je wilt van A naar B met het openbaar vervoer. Je hebt een OV-kaart van je werk, waarmee je gebruik kunt maken van het openbaar vervoer. Je checkt in en wordt vervolgens de trein uitgezet. Dit overkomt dus blijkbaar veel mensen. Dan kun je zeggen: je leert ervan. Maar je kunt ook concluderen dat het systeem onvoldoende idio-proof is.
Ik snap je punt, maar heb het vermoeden dat het grootste gedeelte van onze reizigers nu wel bekend is met dit systeem. Ook heb ik het vermoeden dat jou dit niet nogmaals zou overkomen. Heb je al contact gehad met Arriva om het instaptarief terug te krijgen die daar verloren is gegaan?
Dus dat kleine gedeelte dat er niet mee bekend is, moet maar de trein uitgezet blijven worden omdat ze de gedachtekronkel van de OV-bedrijven niet kunnen volgen?
En waarom? Alleen maar omdat er tussen de OV-bedrijven onderling blijkbaar zo'n diepgeworteld wantrouwen heerst dat men liever de klant lastig valt dan dat men accepteert dat een vermoedelijk verwaarloosbaar deel aan inkomsten wellicht verkeerd wordt verdeeld.
Mee eens. De vaste reizigers zullen wel wennen (Stockholm syndroom) maar dagjesmensen of mensen zoals ik die zelden op dergelijke stations komen zullen wel tegen problemen aan lopen.

Vroeger kon je heerlijk relaxed voor de trein kiezen, die keuze maak ik alleen lang niet meer als het niet noodzakelijk is, juist door deze en andere onzin.
Als het je overkomt dat je bij de verkeerde vervoerder in hebt gecheckt heb je de keuze om te kiezen voor een Uitstel van Betaling (boete) of om alsnog in te checken en een trein later nemen. Als je nog nooit eerder een UvB hebt ontvangen, dan kun je ook het boetedeel eenmalig kwijt laten schelden. Een fout maken of onbekend zijn met de regels kan immers een keer voorkomen.
Ik kom het verkeerd inchecken echt steeds minder vaak tegen. Meestal zijn het al afgekochte reizen e maak ik me er niet druk om. Neem wel de tijd om het uit te leggen, maar er zijn soms reizigers, die niet willen luisteren naar de uitleg. Dan word je vanzelf een keer van een uvb voorzien. Gisteren nog een buitenlandse reiziger getroffen, verkeerd ingechecked in Sittard en ik kon haar in Roermond nog ff omchecken. Ik ben gisteren zowel in Nijmegen als Arnhem CS geweest en als ik er niet bekend mee ben, zou ik me toch afvragen waarom poortjes verschillende kleuren hebben.

Offtopic. Datzelfde is de smoes die ik de laatste tijd hoor bij grijsrijders in de verkeerde klasse. Niet nadenken en gewoon doen en niet nadenken of ff navraag doen.
Een fout maken of onbekend zijn met de regels kan immers een keer voorkomen.
Jammer, deze reactie van NS. Nu wordt weer gedaan of de klant de fout maakt, terwijl het een direct gevolg is van een fundamentele tekortkoming in de implementatie van de ov-chipkaart.
Juist station Arnhem met twee soorten poortjes voor vijf vervoerders toont aan dat het pure onwil is van de vervoerders om deze tekortkoming uit zichzelf te verhelpen. Gedwongen door de concessieverlener kan het namelijk wel.
Badge +3
Off topic maar ik blijf me ook verbazen dat een trajectabonnement Utrecht - Arnhem (met alleen NS) gewoon 17 euro per maand (ruim 5%) duurder is dan Utrecht - Arnhem Velperpoort (met een stukje Arriva er aan geplakt)

Terwijl de afstand van die laatste groter is en je het gewoon kunt gebruiken voor Utrecht - Arnhem v.v. en dus nooit bij Arriva hoeft in/uit te checken :?

Wie betaalt die 17 euro dan aan wie? Is het Arriva die graag de klanten vanaf Arnhem naar Velperpoort willen hebben of neemt NS het 'verlies' voor lief omdat je zogenaamd nog verder moet met Arriva? Of klopt het hele systeem gewoon niet?
Ik ben gisteren zowel in Nijmegen als Arnhem CS geweest en als ik er niet bekend mee ben, zou ik me toch afvragen waarom poortjes verschillende kleuren hebben.
Ik vraag me af of onbekenden het in de gaten hebben. De eerste keer dat ik in het vernieuwde Arnhem was, viel het me ook pas thuis op de foto op dat er verschillende logo's boven de poortjes stonden en heb toen aan iemand die bekender is op dat station naar de reden gevraagd. Zo onwaarschijnlijk was het voor mij dat je door verschillende poortjes zou moeten afhankelijk van de trein die je daarna neemt. Dat is zo systeemtechnisch gedacht, dat ik me niet kon voorstellen dat een vervoerder daar ooit mee in zou stemmen.
Daarnaast, als het OV consistent in het kleurgebruik zou zijn, zou je nog een punt hebben. Maar zolang bijvoorbeeld alleen een trein die in opdracht van NS wordt gereden al geel, blauw/geel, blauw/wit, grijs (Maastricht - Eijsden) of rood (Heerlen - Eygelshoven) kan zijn, vind ik dat niet zo'n heel sterk argument.
Dezelfde dingen kunnen nu eenmaal verschillende kleuren hebben.
De namen van de vervoerders staan nu ook duidelijk bij de incheckpunten gemeld. Ns en Arriva. Ik zou zoiets in het buitenland apart vinden en navraag doen. Als ik iets onduidelijks zie, stel ik vragen.
Wat ik al aangaf kom ik het echt al veel minder vaak tegen. Het liefst zie ook ik de single checkin en checkout. Dan is dit probleem verleden tijd.
@hb-ngn, Ik geef feitelijke informatie, het hangen van implicaties aan deze feitelijke informatie is iets dat je zelf doet. Daarbij merk ik in je reacties dat de implicaties vaak zeer negatief getrokken worden. Zou je willen letten op deze toonzetting zoals, "diepgewortelde wantrouwen", "de klant lastig vallen", "jammer deze reactie van NS/moderator" (naar zowel moderators alsook andere forumleden)?
Het is feitelijk niet onjuist wat hij zegt natuurlijk. Of weet jij in het buitenland ook zo'n situatie waar de klant geconfronteerd wordt met dit ?
@MvanGelder, Ik bespeur erg veel negativiteit in de reacties bij sommige forumleden. Dit is in essentie geen probleem, maar als ik gewoon netjes antwoord geef zit ik daar niet op te wachten en ik ben van mening dat dit ook niet de sfeer ten goede komt. Wat betreft dit laatste is gebleken dat we weer actiever moeten optreden. Ik neem aan dat ook jij gevoelig bent voor een goede sfeer, nietwaar?
@MvanGelder, Ik bespeur erg veel negativiteit in de reacties bij sommige forumleden. Dit is in essentie geen probleem, maar als ik gewoon netjes antwoord geef zit ik daar niet op te wachten en ik ben van mening dat dit ook niet de sfeer ten goede komt. Wat betreft dit laatste is gebleken dat we weer actiever moeten optreden. Ik neem aan dat ook jij gevoelig bent voor een goede sfeer, nietwaar?

Ik ben evenals MvanGelder gevoelig voor oplossingen van problemen. Zolang wij deze niet zien wordt de toonzetting al snel wat negatief. Ik neem echt wel aan dat je persoonlijk je best doet, maar er zijn gewoon teveel topics die NS structureel negeert. Vandaar dat de toonzetting van sommige mailtjes negatief wordt.
(Terugsteken, Sloterdijk, teveel sein en wisselstoringen busvervoer etc.etc).
Mee eens. De lijst wordt steeds groter van dat soort topics. Misschien moet er een aparte rubriek voor komen. Ik kom hier vooral voor oplossingen en verbeteringen.
Reputatie 6
@hb-ngn, Ik geef feitelijke informatie, het hangen van implicaties aan deze feitelijke informatie is iets dat je zelf doet. Daarbij merk ik in je reacties dat de implicaties vaak zeer negatief getrokken worden. Zou je willen letten op deze toonzetting zoals, "diepgewortelde wantrouwen", "de klant lastig vallen", "jammer deze reactie van NS/moderator" (naar zowel moderators alsook andere forumleden)?

Je geeft inderdaad feitelijke informatie. En de conclusies die hb-ngn trekt en verwoord zoals hij ze verwoord, die deel ik ook.

Het negatievisme in sommige topics van dit forum heeft namelijk alles te maken met feit dat zaken véél te lang blijven liggen of waar er van de zijde van NS geen bereidheid lijkt met betrekking tot onderwerpen die sterk leven, tot een antwoord of oplossing te komen.

Reageer