beantwoord

poortjes Voorschoten werken wel, maar in- uitchecken wordt niet geregistreerd (inclusief financiële gevolgen)

  • 4 november 2019
  • 29 reacties
  • 471 Bekeken

Ik reis iedere dag van Voorschoten naar Den Haag HS en weer terug. Sinds vorige week woensdag wordt het in- en uitchecken op Voorschoten niet meer goed geregistreerd. Met als gevolg dat ik twee keer per dag zogenaamd een in- en uitcheck heb gemist en mij dus blauw betaal aan de reis. Bovendien heb ik er heel veel gedoe van om restitutie te vragen, waar ik dan ook weer te lang op moet wachten (en wat bovendien ook niet goed verwerkt wordt, omdat mijn korting in de avondspits dan weer niet meegenomen wordt). Tot slot verwacht ik, nadat ik info zocht op de site, dat deze week nog mijn kaart zal blokkeren, omdat ik al die onterecht geregistreerde gemiste in- en uitchecks heb.

Mijn ov-chipkaart is niet beschadigd en nog 3 jaar geldig. Vervangen lijkt mij niet de oplossing, het lijkt eerder te zitten in de communicatie tussen de poortjes in Voorschoten en mijn kaartregistratie daarachter. Het probleem doet zich namelijk alleen voor op station Voorschoten en pas sinds woensdag 30 oktober. De poortjes op Voorschoten doen het wel gewoon. Ik krijg ook keurig op het poortje de juiste informatie van de rit inclusief ritprijs e.d te zien. Ik heb hier ter bewijs vanmiddag een filmpje van gemaakt tijdens het uitcheck. Kijk ik daarna op mijn account in de reishistorie van mijn kaart (via ns én via ov-chipkaart), dan ontbreken alle in- en uitchecks op station Voorschoten met alle financiële gevolgen van dien. 

Wat vreemd is dat als ik 's ochtends incheck op Voorschoten en aankom op Den Haag HS, dan heb ik zogenaamd niet ingecheckt op Voorschoten, maar HS weet wel dat ik daar ben ingecheckt en ook hoe laat, want dan wordt de ritprijs goed berekend (gelukkig). Reis ik de andere kant op, dan mis ik zogenaamd een uitcheck en betaal ik 10 euro voor de reis ipv 1,80. Terwijl het poortje dus wel netjes de ritprijs weergeeft.

Ik wil deze storing bij de NS zsm opgelost hebben, want ik betaal nu iedere week 4 keer 8,20 is 32,80 euro teveel voor mijn reizen, waar ik dan weer eindeloos achteraan moet om het (juiste bedrag) terug te krijgen, waar de NS zichzelf ook nog eens 3 weken de tijd voor geeft. Dat is echt onacceptabel. Ik heb al gebeld met verschillende collega's, maar dat heeft niet geholpen. En ik heb geprobeerd te chatten, maar dat kunnen jullie net zo goed opheffen als je steeds meer dan een uur op een reactie moet wachten of helemaal geen reactie krijgt.

Ik hoop zo snel mogelijk een reactie met oplossing te krijgen.

Mvgr. Lorena

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 november 2019, 19:07

Ik heb via een privébericht vernomen dat het probleem van Lor3na is opgelost. Ik durf niet te zeggen hoe. Ik heb een melding van de poortjes gemaakt en deze is in behandeling genomen. Ik heb geen terugkoppeling gekregen, maar deze moeten het gewoon weer doen.

Bekijk origineel

29 reacties

Ik heb via een privébericht vernomen dat het probleem van Lor3na is opgelost. Ik durf niet te zeggen hoe. Ik heb een melding van de poortjes gemaakt en deze is in behandeling genomen. Ik heb geen terugkoppeling gekregen, maar deze moeten het gewoon weer doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dat dit topic afgelopen week gepost is, de week ervoor kwam ik nog ongeveer langs die poortje, of in ieder geval daar onder het spoor door om op het industrieterrein erachter een bestelde zuigmond voor mijn Dyson stopzuiger op te halen. Is maar net 10 minuten fietsen, had ik wel even kunnen inchecken en paar minuten later uitchecken, kijken wat dat zou doen in de reishistorie van mijn Flex

Badge +3

Ja die al uren ook op het nationale radionieuws (lokale omroepen). Bizar, maar duidelijke beelden in ieder geval van die gast (met Belgisch accent blijkbaar?) dus die krijgen zel wel te pakken mag ik hopen.

Maar goed, het ging over de dingen in Voorschoten.

Reputatie 7
Badge +3

Die houden ook geen mensen tegen, maar door het te doen bij een station zonder poortjes kun je het nog doen lijken dat het per ongeluk was.

Dat poortjes mensen niet tegenhouden blijkt wel uit het filmpje in dit krantenartikel:

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3103276/Zwartrijder-slaat-conductrice-63-bewusteloos-op-station-Breda

Badge +3

Er zijn vast wel van die kleine Zeeuwse of Brabantse stations zonder poortjes :laughing:

Haha, tientallen zo niet honderd of meer, Helmond alleen heeft er al drie!

En sinds wanneer houden poortjes mensen tegen die er toch door willen zonder uit te checken?

Reputatie 7
Badge +3

Op zich wel logisch dat Flex gokt dat de uitcheck op Laan zou moeten zijn aangezien daar 's morgens ingecheckt was. Veel mensen zullen van A naar B gaan en vervolgens van B naar A terug. Op Laan kun je bovendien wel vergeten uit te checken, staan paaltjes, als zal Flex dat niet meenemen in de gok.

Zou je misschien nog misbruik van kunnen maken door verder te reizen dan waar je 's morgens ingecheckt ben en dan niet uit te checken. Er zijn vast wel van die kleine Zeeuwse of Brabantse stations zonder poortjes :laughing:

Badge +3

Met NS Flex Dal Vrij staat er ook altijd (€ 20,00) op de kaartautomaat.

Ah, dan is dat ook helder. Wel apart, maar doet dus geen pijn :sweat_smile:, en dat Flex gokt dat de terugreis naar Laan was ook niet (in dit geval).

Badge +3

Met NS Flex Dal Vrij staat er ook altijd (€ 20,00) op de kaartautomaat.

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee, heb nooit de laatste 10 transacties bekeken op een automaat van mijn Traject Vrij of Flex Dal Voordeel. Maar ik meen dat iemand anders al eens eerder met een Flex “Vrij” abonnement had gemeld dat er op de automaat wel een instaptarief te zien was die verder nooit zichtbaar was in de MijnNS reishistorie. Ik vermoed dat die €20 in dit opzicht niets te maken heeft met het probleem. 

Ik heb alleen geen Flex “Vrij” abonnement.

Badge +3

@Momo ik zei het omdat het blijkbaar een ‘vrij reizen’ abonnement is, dus waarom kost een incheck je dan €20 (aan saldo) volgens de kaartautomaat. Of is dat puur cosmetisch?

Dat zou hooguit €10 moeten zijn bij een abonnement op saldo (bijv. Traject Vrij) en bij Flex gewoon € 0,00, toch?

Het gebeurt bij alledrie de poortjes aan de voorzijde van het station in Voorschoten. Achterzijde weet ik niet, daar ga ik nooit doorheen.

Reputatie 7
Badge +3

Op de foto van@skinkie valt me wel op dat er €20 instaptarief (saldo) ingehouden wordt, en de reis naar Voorschoten gratis is… Of gaat dit ook zo bij Reizen op Rekening (Flex)?

De reis naar Voorschoten hoeft niet gratis te zijn, bij mijn Traject Vrij op rekening reizen duurde het 1 of meerdere dagen voor er bij een reis buiten traject een prijs kwam, is volgens mij met Flex ook zo. Of hij heeft Dal Vrij en omdat de  reis in de daluren in Alkmaar was begonnen is die sowieso zonder extra kosten.

In dat andere topic waren nog ander screenprints gepost waarin te zien was dat er om 17:27 uitgecheckt was in Voorschoten, maar omdat die check-uit niet geregistreerd in de MijnNS reishistorie was die automatisch gecorrigeerd naar Laan van NOI, waarvandaan die ochtend naar Alkmaar was gereisd. Als @skinkie  het niet erg vind zet ik dat nog even hier neer ter verduidelijking. Dat geeft het overduidelijk aan.

 

Ik gebruik meestal de middelste aan de kant van het dorp (weet niet of dat duidelijk genoeg is?). Ik heb vandaag ook gebeld met NS klantenservice en ze zien ook dat er een verschil is met de daadwerkelijke uitcheck en wat er op NS flex staat op mijn account. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat maakt het wel een beetje anders. Betreft dit alle paaltjes ter Voorschoten of 1 specifiek poortje?

Hopelijk kunnen @skinkie  @Lor3na  en @deboerl  daar antwoord op geven.

Badge +3

Op de foto van @skinkie valt me wel op dat er €20 instaptarief (saldo) ingehouden wordt, en de reis naar Voorschoten gratis is… Of gaat dit ook zo bij Reizen op Rekening (Flex)?

Dat maakt het wel een beetje anders. Betreft dit alle paaltjes ter Voorschoten of 1 specifiek poortje?

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb ik nog een 3e reiziger voor je Erryt,

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-registreert-uitchecken-niet-altijd-61667#post420810

Moet ik soms in de spits bij de poortjes daar gaan staan en vragen of er meer reizigers last van hebben en die dan allemaal hier naar toe door sturen? :laughing::yum:  Misschien levert dat nog meer reizigers op. Of anders zelf daar even uitchecken?

Ik ben nog bezit te achterhalen waar het precies misgaat. Aan de hand van 2 reizigers durf ik nog niet te zeggen dat het aan de poortjes ligt.

Badge +3

Dank voor de screenshot @skinkie, je hebt gelijk over de split-reality :disappointed_relieved:

Probleem ligt/lag bij TLS, die de transacties aan de NS zouden moeten doorgeven. Met wat geduld middelt zich het wel uit.

Maar voor hetzelfde geld komen die onterechte correctietarieven op je factuur, en dat wil je dus niet.

En om daar elke keer de Klantenservice voor te moeten bellen/tweeten/chatten is ook niet handig.

@Momo dank voor de oplettendheid en koppeling! Het is van groot belang om te weten dat de check-in wel op de OV-chipkaart staan en je dat zelf kunt controleren als je minder dan 10 transacties hebt. Dit betekent dat er binnen NS een split-reality aan de gang is en NS verwerking niet gelijk loopt met TLS.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/ik-heb-vastgesteld-dat-ns-flex-fouten-maakt-hoe-verder-te-gaan-61646#post419930

Nog iemand die er last van heeft. Lijkt me dan niet aan je kaart te liggen maar echt aan de poortjes. Heb je iedere keer hetzelfde poortje of verschillende?

 

En op Twitter ook al melding https://twitter.com/LMirjamv/status/1190546881224597504

 

Misschien wel handige info voor Erryt of andere moderator om het (nogmaals?) door te zetten.

Beste Erryt,

Zou je zo vriendelijk willen zijn om nog te reageren?

Beste Erryt,

Ik heb je een privebericht gestuurd.

 

Badge +3

Als een poortje de ritprijs goed aangeeft dan is de in/uitcheck goed op je kaart weggeschreven, maar blijkbaar geven de poortjes op Voorschoten deze niet goed door aan ‘de backend/office’ van TLS/OV-chipkaart, en kan NS er verder ook geen soep van maken.

Met je kaart is dus niets mis, maar wellicht wel met één of meerdere producten op de kaart. De eerste optie is dan inderdaad om de kaart te laten checken/resetten bij een balie. Op Den Haag HS is een OV Servicewinkel, en in Leiden ook. Daar zou je trouwens ook naartoe moeten als je kaart geblokkeerd wordt na 12 gemiste in/uitchecks.

Een nieuwe kaart bestellen is onnodig en onhandig, want dan wordt de huidige meteen beëindigd en ben je zomaar een week verder, en moet je in de tussentijd aan de slag met losse kaartjes of e-tickets. Bovendien kost het je €11.

Bedankt voor je reactie. Ik zie op jullie site dat Den Haag HS toch wel een servicebalie heeft, al zie ik niet waar op het station. Ik zal dus morgen eerst daar even langslopen (al kost me dat alweer gedoe en een hoop geld door weer een aantal zogenaamde gemiste in- en uitchecks). Daarna stuur ik je een privébericht.

 

Reageer