beantwoord

Prijs van een nieuwe OV-chipkaart bij Flex abonnement

• 30 juni 2018
  • 7 reacties
  • 371 Bekeken

Badge +3
Naar aanleiding van onderstaande een vraagje.

Nu betalen reizigers als de kaart na vijf jaar verloopt opnieuw 7,50 euro. Alleen vaste klanten van NS hoeven die kosten niet te betalen.

Blijft dit gelden bij Flex, of moeten we dan een week voor het verlopen van een kaart een nieuwe kaart met een nieuw Flex abonnement bestellen 🤔
icon

Beste antwoord door Erryt NS 30 juni 2018, 13:58

Goede vraag, Robert!

In principe werkt dit precies hetzelfde als voor de al bestaande abonnementhouders. Je krijgt automatisch een nieuwe OV-chipkaart voordat deze verloopt mits wij een pasfoto van jou hebben. Anders zullen wij om een pasfoto vragen zodat wij alsnog een gratis OV-chipkaart kunnen leveren.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Daar ging iets mis met de editor.. en kan ik mijn bericht natuurlijk niet meer bewerken 😠

Het ging om dit artikel dus.
Goede vraag, Robert!

In principe werkt dit precies hetzelfde als voor de al bestaande abonnementhouders. Je krijgt automatisch een nieuwe OV-chipkaart voordat deze verloopt mits wij een pasfoto van jou hebben. Anders zullen wij om een pasfoto vragen zodat wij alsnog een gratis OV-chipkaart kunnen leveren.
Badge +3
Oké, linksom of rechtsom gaat het uiteindelijk wel lukken maar ik vroeg het me af omdat het bijv. ook niet mogelijk is om een abonnement te bestellen op een kaart die binnenkort gaat verlopen.

Maar met Flex maakt dat natuurlijk niet uit, want bij (de meeste) abonnementen is een nieuwe kaart toch al gratis. Wel een weekje levertijd maar dat is te overzien.
Zoals ik het begrijp dient je OV-chipkaart nog minimaal 8 weken geldig te zijn als je een NS Flex abonement op je huidige OV-chipkaart wilt bestellen.
Badge +3
Zoals ik het begrijp dient je OV-chipkaart nog minimaal 8 weken geldig te zijn als je een NS Flex abonement op je huidige OV-chipkaart wilt bestellen.
Voor wie dit leest, dat klopt. Zelfs 'gratis' abonnementen zoals Kids Vrij of OV-fiets/Stallen op Rekening (of een maandje Traject Vrij) gaat NIET lukken op een kaart die binnenkort verloopt.

Waarom niet dan? Dat wordt nog uitgezocht... 🤔

Bovendien (info 2019) krijg je bij verlopen van een kaart waarop een 'gratis' abonnement staat GEEN verzoek om nieuwe pasfoto (en dus ook geen nieuwe kaart!) van de NS. Bij maandabonnementen ook niet, maar dat is logisch.

Die moet je dus zelf vernieuwen via TLS/OV-chipkaart (die sturen je als het goed is wél vanzelf een mailtje, ca 6 weken voor het verlopen).

En bij Flex (is geen jaarabonnement maar in principe wel doorlopend) krijg je de kosten voor de kaartvernieuwing daarna terug van de NS (vanaf Weekend Voordeel voor €2 per maand).

Bij Kids Vrij of OV-fiets geen idee, maar ik verwacht een nee. Gewoon 'gratis' aanvragen op / opnieuw koppelen aan je nieuwe kaart.
Reputatie 7
Badge +3

Zoals ik het begrijp dient je OV-chipkaart nog minimaal 8 weken geldig te zijn als je een NS Flex abonement op je huidige OV-chipkaart wilt bestellen.Voor wie dit leest, dat klopt. Zelfs 'gratis' abonnementen zoals Kids Vrij of OV-fiets/Stallen op Rekening (of een maandje Traject Vrij) gaat NIET lukken op een kaart die binnenkort verloopt.

Vanaf het moment dat je de nieuwe kaart in huis hebt kun je wel NS Flex bestellen, maar dan op de nieuwe kaart.
Wanneer de kaartvernieuwing netjes op tijd is, heb je die nieuwe kaart al zo'n 6 weken voor de verloopdatum van de oude binnen en kun je dus een nieuw abonnement daarop bestellen.

Zo had ik mijn nieuwe kaart al ergens half mei of iets eerder binnen. De circa 1 a 2 weken ervoor kon ik inderdaad (als test) mijn Traject Vrij niet wijzigen in Flex maar toen ik eenmaal de nieuwe kaart binnen had stond deze al in MijnNS en kon ik op deze kaart de wijziging doen. Wijzigen naar Flex heb ik uiteindelijk pas 15 juni gedaan omdat ik toen pas mijn Traject Vrij niet meer nodig had.

Wat mij vertelt is, is dit omdat wanneer je wel eerder zou kunnen wijzigen, het nieuwe product niet op de nieuwe kaart staat, want je haalt het dan op met de oude bijna verlopen kaart. Tot 8 weken voor de verloopdatum worden de producten van de oude kaart meegenomen naar de nieuwe, daarna niet meer. maar als je met een kaartvernieuwing al 6 weken voor het verlopen van de oude de nieuwe kaart in huis heb, is er maar een korte periode waarin je er geen ander abonnement op kan zetten.
Krijg je niet automatisch een nieuwe omdat je bv geen abonnement hebt, moet je wel zelf even in de gaten houden wanneer je kaart verloopt. Of krijg je dan van OV-chipkaart een mailtje dat je kaart binnenkort verloopt?
Badge +3
Mijn info is dat bij een NS abonnement dat recht geeft op een nieuwe kaart (dus een doorlopend (jaar)abonnement uitgezonderd de 'gratis' versies) je 10-8 weken van tevoren je dat verzoek om een nieuwe pasfoto krijgt.

Daar heb je dan een paar weken de tijd voor om die aan te leveren. Moeten ze wel de einddatum van je kaart weten (dus die moet je volgens mij ooit via NS besteld hebben i.c.m. abonnement).

Of gewoon ongevraagd (zonder dat je iets weet?) gewoon een nieuwe kaart met een oudere foto -zoals jij dus- opgestuurd krijgen (Traject Vrij Jaar).

Verloopt je kaart binnen 6 weken? Dan kan NS niets meer regelen, en moet je het zelf doen via TLS/OV-chip. Kosten krijg je terug (indien van toepassing).

Heb je een persoonlijke kaart (ongeacht welk abonnement) die binnen 6 weken verloopt, en heb je nog geen bericht van NS gehad? Dan stuurt TLS je zelf een mailtje daarover, en kan je het alsnog zelf regelen. Dat kan sowieso via deze pagina (en een Mijn OV-chip account dus).

De afgelopen tijd ging het soms mis, maar inderdaad had ik bijna 2 maanden voordat mijn oude kaart verliep al een nieuwe binnen (met nieuwe foto) en kon ze beide gebruiken.

Incl. OV-fiets, dat nogal eens mis op een vervangende/vernieuwde kaart. Mijn eigen nieuwe kaart was ook al aan Mijn NS gekoppeld zonder dat ik ook maar iets gedaan heb, afgezien van de foto dus.

Hoe dat (tegenwoordig) met Flex gaat vroeg ik me dus af.

Als je een kaartvernieuwing wegens (bijna) verlopen via TLS doet zeggen ze natuurlijk "Huh, wat..? OV-fiets weten wij niets van, want staat niet op de kaart!" Maar bij Flex is OV-fiets included.

Reageer