beantwoord

Prijsverschil heen- en terugreis Den Bosch-Didam

• 3 november 2014
  • 12 reacties
  • 657 Bekeken

ben op 14-09 met NS vanaf Den Bosch naar Arnhem gereisd waarvoor na uitchecken euro 10 is afgeschreven; verder van Arnhem naar Didam waarvoor euro 3,95 is afgeschreven.
Volgende dag terug zelfde traject waar voor Didam-Arnhem euro 3,30 is afgeschreven en voor Arnhem-Den Bosch euro 11,--
Kan natuurlijk niet dat voor dezelfde trajecten verschillende kosten in rekening worden gebracht.
Svp opheldering
Groet Harry Seijkens
icon

Beste antwoord door Inge NS 3 november 2014, 18:39

Welkom op het forum harry seijkens!

Voor een antwoord op je vraag verwijs ik je graag naar dit topic, waar het om een vergelijkbare reis met twee verschillende vervoerders gaat.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

12 reacties

Welkom op het forum harry seijkens!

Voor een antwoord op je vraag verwijs ik je graag naar dit topic, waar het om een vergelijkbare reis met twee verschillende vervoerders gaat.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
In de topic staat geen antwoord; het kan niet zo zijn dat deze reis heen en terug 2 verschillende tarieven hebben, terwijl het over hetzelfde traject gaat, los van 2 vervoerders want bij beiden gaat het over hetzelfde traject!
Het antwoord wat in dat topic staat is ook een antwoord op jouw topic. Je reist tussen Den Bosch - Didam met twee verschillende vervoerders, namelijk: NS + Arriva of NS + Breng. "Als je met meerdere treinvervoerders reist, betaal je bij de treinvervoerder van het eerste deel van je reis het opstaptarief. De lange-afstandskorting wordt berekend over de prijs van de treinvervoerder van het laatste deel van je reis. Dit verklaart dus het prijsverschil op de heen- en terugreis op één en hetzelfde traject". Daardoor kan je heenreis net iets goedkoper of duurder uitvallen dan de terugreis (of andersom).
Reputatie 4
Badge
Kijk eens naar de door Harry genoemde prijzen. Daar lijkt iets niet te kloppen. Arnhem-Den Bosch met NS als 2e vervoerder kan natuurlijk niet duurder zijn dan Arnhem-Den Bosch met NS als 1e vervoerder. Idem ditto met het tarief voor Arnhem-Didam waar de rit na NS duurder is dan voor NS.

Kan Harry de werkelijk betaalde bedragen opzoeken? Want die 10 euro van de heenreis klopt al niet. Dat moet 10,80 zijn voor NS als eerste vervoerder van Den Bosch naar Arnhem.
Vervolgens zou er 3,23 in rekening gebracht moeten worden door Arriva (bij falen van langeafstandkorting zou er 4,23 in rekening gebracht moeten worden) Wanneer je niet met Arriva maar met Connexxion (merknaam Breng) reist zou de prijs hetzelfde moeten zijn dus die 3,95 is onverklaarbaar.
Ik heb deze rit gemaakt, heen en terug hélemaal het zelfde ; trein tot sittard stukje bus tot maastricht
Terugweg stukje bus , vanaf Sittard trein
De bus vanaf NS ivm werkzaamheden aan het spoor
Allemaal gewoon NS en hetzelfde uitzicht. stops
Meneer aan de telefoon kon het mij niet uitleggen..... wie wel
Vr groet DS

Reputatie 6
Badge +1
Ik heb deze rit gemaakt, heen en terug hélemaal het zelfde ; trein tot sittard stukje bus tot maastricht
Terugweg stukje bus , vanaf Sittard trein
De bus vanaf NS ivm werkzaamheden aan het spoor
Allemaal gewoon NS en hetzelfde uitzicht. stops
Meneer aan de telefoon kon het mij niet uitleggen..... wie wel
Vr groet DS

Als ik even snel (hoofd)reken dan kost zowel de heen- als de terugreis 10,62 euro.

Als hetzelfde traject het tweede deel van een reis is, dan is het altijd goedkoper dan als dit traject het eerste deel van je reis is (vanwege langeafstandskorting). De totaalprijs van je reis is echter gelijk.
Badge +3
Op zich had je in Sittard die overstap NS-NS niet hoeven maken, en had je voor beide reizen gewoon € 10,62 betaald.

Voor de rest wat @masd zegt, het ligt aan de LAK (langeafstandkorting) als de overstap binnen 35 minuten is.

Bij trajecten NS-Arriva (en andersom) kan er wél een klein verschil zijn tussen de heen- en terugreis. Dat komt omdat het starttarief bij NS hoger is dan bij Arriva, en ook omdat Arriva de LAK iets anders berekent. Zie dit topic voor (heel veel ingewikkelde) info hoe e.e.a. in elkaar steekt.

En voor een iets simpeler uitleg (klopt voor 95%) zie mijn antwoord hier.
Reputatie 6
Badge +1
Op zich had je in Sittard die overstap NS-NS niet hoeven maken, en had je voor beide reizen gewoon € 10,62 betaald.

Heeft hij niet gewoon 10,62 betaald voor beide reizen of reken ik verkeerd?

Edit: Ik snap hem. Je bedoelt dat er dan gewoon 10,62 had gestaan i.p.v. een opgesplitste reis. 😃

Niet overstappen op Sittard was lastig vorige week met de werkzaamheden en treinvervangend vervoer
Badge +3
Niet overstappen op Sittard was lastig vorige week met de werkzaamheden en treinvervangend vervoer
{Bewerkt} Oh ja, da's waar en Sittard heeft poortjes.
Sittard heeft wel poortjes, Maastricht niet.
Badge +3
Aangepast, ik zag het zojuist op de kaart (2018). Zal die van 2019 eens zoeken want Eindhoven is ook volledig afgesloten (beheerst toegankelijk).

Reageer