Procedure bij verlopen kaart.

• 26 september 2016
  • 19 reacties
  • 391 Bekeken

Ten eerste wil ik de NS complimenteren met de snelle reactie die ik op mijn vraag kreeg en dus via de email aan de klantenservice heb gesteld. Na 1 dag kreeg ik al antwoord. Hoewel mij het al aardig duidelijk is, heb ik nog een aanvullende vraag. Ik reis heel weinig met de trein heb 1 keer gereisd met de pas die in maart 2017 verloopt. Nu heb ik omdat ik dacht dat ik hem kwijt was een 2e gele pas aangevraagd die geldig is tot april 2019 met nog 0 saldo, dus die ga ik eerst gebruiken. Nu ga ik komend weekend met de trein reizen en kom ik dus bij een servicebalie van het betr. station ( Breda bij terugkomst). Nu wil ik dus bij die servicebalie mijn saldo € 17,- terugvragen. En dan binnenkort de 2e gele pas opladen. Is dit haalbaar? Heb ik dan de procedure goed begrepen. Wij zijn al wat oudere mensen dus een heleboel is onbekend terrein. Dank voor uw reactie.

19 reacties

Hallo Wilsophie en welkom op het NS forum! Wat fijn om te lezen dat je een snelle reactie hebt gehad via onze klantenservice mail-team. Als ik je vraag zo lees is dit haalbaar en moet het helemaal goed komen 🙂 Je kan je saldo inderdaad terug vragen bij een service balie mits dit onder de €30,- is. En je kan natuurlijk daarna je nieuwe pas opladen met een nieuw saldo bij bijvoorbeeld een kaartautomaat.
Ja dat opladen ken ik bij "onze" Albert Heijn" dus dat zal wel lukken. Ik had ook nog vragen over de poortjes maar dat moet weer bij een ander topicje. Want mijn man brengt mij Zondagmorgen naar Deventer waar mijn vriendin aankomt vanuit Breda om samen naar Leipzig te reizen en hij maakte zich zorgen of hij en onze hond ons kan uitzwaaien op het perron zonder een OVkaart en mijn vriendin reist mij tegemoet met de treinkaarten. Dat vind ik best spannend hoe dat zal gaan. Want ik kom aan in Deventer zonder enige kaart, snap je?
Te Deventer zijn de poortjes (nog niet) gesloten. Jouw man kan dus gewoon even meelopen met de hond. Zowel jij als je man hoeft dus niet in te checken met de ov-chipkaart. Jouw vriendin reist echter van Breda naar Deventer en zal - neem ik aan - daarna verder reizen met een e-ticket voor de reis naar Duitsland. Als zij het gedeelte Breda-Deventer aflegt door te reizen met een ingecheckte ov-chipkaart doet ze er goed aan in Deventer even naar de hal te lopen en daar uit te checken.
Fantastisch duidelijk antwoord. Ik ben er heel blij mee. Ik zal het mijn vriendin vertellen, want zij is namelijk nagenoeg blind, maar redt zich heel goed, en door dit gesprek heb ik haar al verteld dat er een einddatum op haar ( blauwe) ov kaart staat en dat wist ze niet en ook dat is al in Maart 2017. Dus zo kunnen we elkaar helpen en dat vind ik heel positief. Wij reizen inderdaad verder naar Leipzig via Hannover met door haar gekochte tickets en ik denk ook dat ze van Breda naar Deventer apart met een kaartje reist, ik meen me te herinneren dat ze zei dat dat goedkoper was. Ik kan dus nog niet mijn saldo bij de servicebalie opvragen want we moeten op de terugreis nog naar haar huis in Breda met de bus. Hoe ik dat t.z.t. moet oplossen ga ik nog een keer hier vragen. Maar tot zover hartstikke bedankt.
@ Klaas Jan: Er waren dus wel degelijk poortjes in Deventer en betere info was geweest dat ik via mijn ov-chipkaart ( zelfs die kaart met 0 tegoed) ik een kaartje kon kopen in de automaat om mijn man mee te laten lopen tot op het perron.
De hele reis met mijn vriendin begon als een nachtmerrie. In de ochtend kreeg ik al bericht van haar dat ze in Breda niet de trein kon nemen naar Deventer, maar vanwege wegwerkzaamheden zou ze met de bus naar Den Bosch en daarna met de trein naar NIjmegen en dan weer met de trein naar Deventer. Dat werd een rampscenario want met haar longemfyseem en apparaat wat ze bij zich droeg en een koffer kon ze nooit al die afstanden afleggen. De bus stopte veel te ver weg en in verschillende stations ook in Deventer was geen roltrap of een vlakke rechterkant om je koffer te vervoeren. Ze had in de trein gevraagd aan de conducteur of hij wilde regelen via de machinist of de trein in Deventer naar Hannover wilde wachten, maar de man heeft zich nooit laten zien.
Gelukkig troffen mijn een NS mederwerker die mij liet zien hoe ik zo een poortje kon openen en gelukkig troffen wij de conducteur die uit de trein stapte die wij moesten hebben ( om een sigaret te roken ( mag hij dat wel? ) zo aardig dat hij de trein zou laten wachten, het was een kwestie van minuten en toen de trein aankwam was de trein met mijn vriendin nog niet gearriveerd. Gelukkig kwam hij kort daarna op het andere perron aan wat de conducteur dus wist.
Ik keek over de railing naar beneden en daar liep mijn vriendin, helemaal benauwd door alle spanning en ik wilde roepen dat ze met de lift kon, maar die lift was aldoor bezet door mensen met kinderwagens die mensen uitzwaaiden. Ze gilde of iemand kon helpen haar koffer naar boven te helpen, maar niemand reageerde. Ik ben naar beneden gehold om haar te helpen en de conducteur deed wat hij beloofd had, de trein reed vervolgens weg. Ook voor mij was het een klus om een koffertje de trap op te tillen. Ik ben nog naar de info balie gegaan om te vragen hoe dat kon met mijn vriendin, ik werd daar zeer onvriendelijk te woord gestaan met de woorden dat zij het op internet had kunnen zien, want de werkzaamheden zijn maanden vooraf bekend. Er wordt verdikkeme maar vanuit gegaan dat iedereen internet heeft.
Bij navraag heeft mijn vriendin de kaarten hoogst persoonlijk gekocht aan het loket in Breda en daar had men dus kunnen zien dat deze trein niet ging. Ook zij kunnen MAANDENLANG bekend werkzaamheden zien, neem ik aan. Een trein eerder richting Zwolle was een goed advies geweest want dan hadden wij vanuit Urk naar Zwolle gereden en gezamenlijk verder naar Deventer. Op de terugweg vond ik het wel aardig om even mijn OV chipkaart te proberen bij de poortjes in Breda, maar die deed het niet want ik moest uitchecken met onze tickets. Wie had er pech. De zwarte dame die op mijn nek zat om mee te glippen met mij.
Zij deed dat vervolgens razendsnel bij iemand anders met nog wat zwarte mensen en stond mij aan de andere kant uit te lachen dat ik er niet door kon. Wat is de zin dan van dit systeem? Je kunt gewoon bij iemand achterop springen om er uit of in te komen. Alleen de goede trouwe burger zoals ik ondervindt alleen maar last van dit systeem. Ik begrijp nu weer waarom ik liever mijn auto pak i.p.v. openbaar vervoer. Om van de hulp in de treinen van het DB en NS personeel maar te zwijgen. ( Een trein had op de terugweg 25 minuten vertraging) dus dan maar afwachten of je je aansluiting haalt. Ik wilde u dit toch even laten weten.
Wat een naar verhaal. Als ik je goed begrijp waren alle poortjes te Deventer dus gesloten. Wanneer je een lange (internationale) (trein)reis maakt is het altijd goed om je goed voor te bereiden. Inderdaad, niet iedereen heeft internet, maar ook dan zijn er diverse kanalen om je goed voor te bereiden. Ik zou in zo'n situatie - ik kende de details niet - altijd adviseren om een trein eerder te nemen. Misschien wel twee. Beter te vroeg dan te laat immers. Er is overduidelijk nogal wat misgegaan. Ik kom je vriendin hier graag tegemoet, maar hoe is de reis nu verder verlopen? Hoe is de heenweg uiteindelijk verlopen?
Reputatie 2
Die voorbereiding bestond o.a. uit vragen hier op het forum. Maar als ook hier de antwoorden niet kloppen...
@klaas-jan:
Ik hoop echt dat je je reactie niet serieus meent. Een klant vraagt om iemand anders informatie op het forum te vragen. Koopt de kaartjes bij de balie om juist het menselijk contact te hebben.

Je hebt zelf de onjuiste informatie op het forum gegeven en nog vindt je het de schuld van de klant dat deze zich maar beter had moeten voorbereiden?

Ik hoop dat jullie minimaal excuses kunnen maken voor de verkeerde antwoorden hier.
Reputatie 2
Ik zou in zo'n situatie - ik kende de details niet - altijd adviseren om een trein eerder te nemen.
Behalve deze keer dan, want nu komt het advies pas achteraf.
De vriendin was juist ( vanwege haar beperkingen dus moeite met internet) aan het loket van Breda de tickets voor Leipzig gekocht ( voor 2 personen). Als men daar had gezegd dat zij beter een trein eerder kon nemen richting Zwolle dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest en waren wij beiden op de hoogte van de werkzaamheden aan het spoor. Wij hadden vanaf Urk naar Zwolle gereden i.p.v. naar Deventer en hadden meer speling gehad bij het overstappen in Deventer. Zoals U meneer Klaas zelf zegt: "Liever een uur wachten dan dit gedoe".
In de trein vroeg zij nog aan iemand of de conducteur wilde komen om haar verhaal te horen en eventueel te bemiddelen. Deze passagier heeft de conducteur benaderd ten behoeve van mijn vriendin en hij beloofde te komen, maar is deze belofte nooit nagekomen.
Ik denk dat wij ons prima hebben voorbereid en U meneer Klaas beweert dat de poortjes open zouden zijn in Deventer en dat is dus verkeerde informatie, dat zei meneer X ook die mij hielp met een perronkaartje.
De heenreis is verder goed verlopen, gelukkig. Al hadden wij op zo een lange reis wel een karretje verwacht met koffie. Die kwam dus niet. Maar dat is een luxe, hoewel ik niet begrijp dat men geen gebruik maakt van deze verdienste. Pas in de trein nà Hannover kwam zo een karretje om iets te drinken te bestellen, overigens vond ik de toiletten enorm vies. Op de terugreis waren er ook wel hiaten, maar die hadden niets te maken met de NS dus het lijkt me niet relevant om dat hier te melden. Wat ben ik blij dat ik een auto heb en mij zo kan verplaatsen.
Wat mij nog opviel in Breda bij de bus. Dat er een soort van "aansluiting" is met het troittoir waardoor je je rijdbare karretje zo eraf zou moeten glijden, maar ja....als de chauffeur een halve meter van dat troittoir stopt dan heeft het geen enkel effect en moet je weer je koffertjes optillen en versjouwen. Jammer dat een chauffeur hier niet op let. Maar dan ben je bijna thuis en dan denk je...dit kan er ook nog wel bij.
Ik zou wel eens antwoord willen hebben, waarom zoveel ( zwarte) mensen zo goed weten dat ze mee kunnen liften via de poortjes en dat daar totaal niet op wordt gelet.
En waarom heeft de NS een systeem van poortjes wat het doel lijkt te missen?
Mijn ( knel) punten lijken mij duidelijk toch?
Een aardige ervaring vond ik in de trein van Venlo naar Breda waar wij terecht kwamen in het zogenaamde "stilte coupé". Ik had als nooit reizende er nooit van gehoord. Dus ik ging achter een meneer zitten die druk was op zijn laptop. Ik had problemen met het zoeken van de mogelijke Wifi en zat dat tamelijk luidruchtig aan mijn vriendin te vertellen. Het was danook heel begrijpelijk dat de meneer mij terechtwees op de gebruiken in het "stiltecoupé". Ik bood mijn excuus aan en heb niet meer gepraat.
Toen kwam de ( leuke) conductrice binnen, met veel lawaai en zeer luidruchtig sprak ze ons aan en ik vroeg dus iets over de Wifi. Na enige uitleg die vrij luidruchtig was, vervolgde ze haar weg ook nogal luidruchtig.
Ik vond het zeer komisch en moest erg lachen. Toen zij na 5 minuten via de microfoon zeer luidruchtig met allerlei info de reizigers toesprak was mijn hilariteit compleet.
Ik mompelde nog: "hoezo een stilte coupé". De man in kwestie reageerde niet uiteraard. De kindertjes in het coupé hadden de letters op het raam ook niet gezien dus babbelden er vrolijk op los, leuke Arabische kindjes, maar daar durfde meneer in het blauwe pak niets ban te zeggen ( blijkbaar) .
Een ervaring die ik wel komisch vond. Zou meneer ook iets hebben durven zeggen als er 4 lichtgetinte heren met kapuchons en wat blikjes bier luidruchtig de wagon hadden binnengestapt? Of was deze oude grijze dame die geen wegwijs kende in het openbaar vervoer een makkelijker prooi?
Reputatie 2
Vermelding van huidskleur lijkt me niet op zijn plaats bij opmerkingen over gedrag van medepassagiers. Die van de luidruchtige conductrice zie ik ook niet.
Reputatie 3
Zij mag geen Marokkanen zeggen, maar je weet toch hopelijk wel wat er mee bedoeld wordt ?

Als je tegen dat soort figuren wat zegt over hun gedrag kan je vaak door naar het ziekenhuis of je huid uitwassen van alle scheldwoorden en/of bedreigingen waardoor de meeste mensen niets zullen zeggen daarover maar wel tegen een oude grijze vrouw die een vergissing maakte.
Gek genoeg waren het lichtgetinte dames die met mij mee wilde "liften" door de poortjes, ik had het niet eens in de gaten, echter mijn ov chipkaart werkte niet, omdat zo bleek later ik natuurlijk met mijn ticket moest uitchecken. De dames die mee wilde liften hadden snel een andere iemand gevonden en toen wij nog zochten naar een manier om met de tickets uit te loggen, stak zij haar tong uit aan de andere kant van het poortje en liep daarna lachend naar de uitgang. Het is niet nodig om te vermelden dat het om donkere dames ging, maar wel typerend, want waarvoor zijn die poortjes eigenlijk bedoeld? Waarom zijn die in het leven geroepen?
Kan er misschien gereageerd worden op mijn "belevenissen?'
Hallo Wilsophie, mij is niet helemaal duidelijk waar je nog een reactie op verwacht. Zou je je specifieke vraag/vragen willen stellen? Verder lijkt het me totaal irrelevant om de huidskleur van de personen in je verhaal te noemen. Daar zal ik verder ook niet op reageren.
De huidskleur is helemaal niet relevant, dus ik verwacht daar geen reactie op uiteraard. Ik denk dat de goede verstaander wel weet wat ik bedoel. Ik eindig mijn laatste post met een vraagteken, en zelfs met een expliciete vraag. Lijkt me niet zo moeilijk. Verder verliep de reis zeker niet wat ik ervan verwacht had en als je het goed leest kun je de knelpunten er wel uit destilleren. Ik verwacht geen antwoorden of reacties op irrelevante opmerkingen van mijn kant, maar wel dat b.v. bij het bestellen van het ticket aan het perron niet vermeld wordt dat de bewuste trein niet eens rijdt vanwege weg werkzaamheden.
Het lijkt me ook duidelijk dat ik niet goed ben geïnformeerd t.a.v. de poortjes die in Deventer niet aanwezig zouden zijn. Verder lijken er genoeg aandachtspunten genoemd waarvan ik hoop dat er notitie van genomen wordt.
Wij zullen je punten meenemen ter verbetering Wilsophie. Spijtig dat je verkeerde informatie hebt ontvangen over de poortjes in Deventer, excuses daarvoor. Ik hoop dat als je nog eens met NS gaat reizen je een betere ervaring zal ondervinden.
Dat hoop ik ook. Dank u wel.

Reageer