Sticky

Proef OVpay, reizen met je betaalpas

  • 8 August 2022
  • 49 reacties
  • 3046 Bekeken


Toon eerste bericht

49 reacties

Kun je al overzichten van reiskosten maken die geaccepteerd worden door de Belastingdienst en werkgevers voor de declaratie van reiskosten?

Alle reistransacties zijn te vinden via de website van OVpay. Dat kan met of zonder account. Hier is dan ook een declaratieoverzicht te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Even de veel gestelde vragen checken op https://www.ns.nl/reisinformatie/betaalpas/vragen  Daar staat:

Je moet in het bezit zijn van een geldige contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS of een contactloze creditcard van Mastercard of Visa. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden. Dat geldt ook voor een smartphone of smartwatch waaraan één van deze betaalpassen of creditcards is gekoppeld.

Reputatie 7
Badge +3

Maar voldoet dat overzicht ook aan de eisen van de belastingdienst?

Reputatie 7
Badge

@Robert B Met mijn telefoon moet ik mijn cover openen en dus mijn scherm aanzetten. 

En op mijn Smartwatch met ik de Google Wallet openen en mijn bankpas (als afbeelding) kiezen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je wel uitgecheckt aan de binnenkant van het poortje? Of heb je 2x jouw pas aan de buitenkant gehouden en ben je er niet doorheen gegaan?

Reputatie 3

Dit is ook niet aan te raden als je met meerdere vervoerders reist. Dan loop je de lange afstandskorting mis.

Reputatie 6

Lijkt me wel wat 1e klas reizen! Kan ik in de spits rustig zitten. Maar helaas, meerdere stations in de buurt en die doen allemaal niet mee als registratiepunt. 

Maar voldoet dat overzicht ook aan de eisen van de belastingdienst?

Jazeker. Ook elke bankafschrijving kan je als bewijsstuk bij een belastingaangifte indienen. In deze afschrijving staat het transactienummer wat tevens te gebruiken is om de reis in te zien.

Reputatie 7
Badge

Ik neem aan van wel, want tijdens de proef wordt je volgens de instructies van de medewerker via een mooi wachtrij hek naar binnen geleid, en daarna weer bij het naastgelegen poortje weer naar buiten geleid. Dat kan gewoon niet verkeerd gaan met die mooie hekjes die er staan.

  • Of je mixt je passen/smartwatch/smartphone door elkaar
  • Of je neem enkel informatie uit vanuit de app op je telefoon. De béta OV-Pay app die je pas kan gebruiken als je al eerder een betaalde transactie gedaan hebt?

Heb je al op je bankrekening gecheckt of er geld is afgeschreven? In mijn geval is er vannacht niks afgeschreven. Dus het ziet er naar uit dat een passage dus straks met deze manier een kosteloze transactie plaatsvindt waarbij er niks wordt af- en bijgeschreven. Dat is wel netjes voor de boekhouding. 😛

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je wel uitgecheckt aan de binnenkant van het poortje? Of heb je 2x jouw pas aan de buitenkant gehouden en ben je er niet doorheen gegaan?

Ik heb ingecheckt met mijn telefoon, ben door het poortje gegaan en heb weer met mijn telefoon uitgecheckt bij het andere poortje. Er stond ook netjes “incheck geannuleerd”, en niet “uitgecheckt” wat er normaal staat als je uitcheckt zonder check-in. 
 

Ik heb overigens geen flyer gekregen waarop gewaarschuwd wordt voor horloge/telefoon door elkaar gebruiken, zoals @Aar aangeeft. Volgens de medewerker was het zelfs mogelijk om bankpas, telefoon en horloge door elkaar te gebruiken (maar dat leek me al sterk doordat dat ook hele andere pasnummers zijn) 😅

Reputatie 6
Badge +1

Ik neem aan van wel, want tijdens de proef wordt je volgens de instructies van de medewerker via een mooi wachtrij hek naar binnen geleid, en daarna weer bij het naastgelegen poortje weer naar buiten geleid. Dat kan gewoon niet verkeerd gaan met die mooie hekjes die er staan.

  • Of je mixt je passen/smartwatch/smartphone door elkaar
  • Of je neem enkel informatie uit vanuit de app op je telefoon. De béta OV-Pay app die je pas kan gebruiken als je al eerder een betaalde transactie gedaan hebt?

Heb je al op je bankrekening gecheckt of er geld is afgeschreven? In mijn geval is er vannacht niks afgeschreven. Dus het ziet er naar uit dat een passage dus straks met deze manier een kosteloze transactie plaatsvindt waarbij er niks wordt af- en bijgeschreven. Dat is wel netjes voor de boekhouding. 😛

Het enige wat de medewerker bij mij deed, was de iPad overhandigen waarop ik mijn gegevens kon achterlaten, en vervolgens melden dat ik bij de poortjes even moest in- en uitchecken. Hij hield niet in de gaten of het goed ging en waarschuwde nergens voor. 
 

Ik kwam er overigens achter dat het was misgegaan doordat mijn iPhone een melding gaf van twee afschrijvingen van € 20 via Apple Pay. Het is echt afgeschreven, en het is geen bug in de OVpay app. Die had ik tot een paar minuten geleden nog niet eens geïnstalleerd. 

Badge +3

Met de OVpay app heeft het inderdaad niets te maken, die is alleen maar om (eenvoudig) je Reishistorie in te zien.

Een telefoon en horloge zou je volgens mij ook wel door elkaar kunnen gebruiken, want die zijn gekoppeld toch? Tenzij je een watch hebt met een simkaart er in.

Reputatie 7
Badge

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Als je niks nuttigs hebt te zeggen, laat het dan gewoon. Kleine moeite. Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +1

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Geen zorgen hoor, het wordt gewoon teruggestort 😊

Reputatie 7
Badge +4

Verrassend he. De bekende mensen die wat stuivertje wisselen duidelijk herkenbaar aan de vier badges, met twee aanstormende talenten. ;-)

 

 

Badge +3

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige 9-cijferige bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Hoho, dan heb je een hele oude pas! want 9 cijfers voor je bankrekening (heb er nog eentje van 7 cijfers Postbank/ING en nog eentje van Triodos met 9 cijfers inderdaad, maar pas niet meer geldig) zou een IBAN op moeten leveren van 18 karakters, met voorloopnullen voor het nummer.

Dus als je rekeningnummer (giro) 555 is wordt dat NL08INGB0000000555. Geen idee of een wallet daar nog een 19e cijfer aan toevoegt, maar een IBAN mag zelfs 34 karakters zijn, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

Wel apart dat poortjes op Utrecht je bankpas weigeren, bij iemand anders was dat juist andersom, en ergens anders las ik dat de IJpassage poortjes op Asd ook weigeren maar de middentunnel wél werkt!

En dat terwijl zijn OVpay juist bij die IJpassage poortjes geactiveerd was door NS medewerkers? 🤔

Off-topic, Woerden was het eerste station in NL met poortjes, nooit problemen mee gehad met wat voor ticket dan ook… 

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige 9-cijferige bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Hoho, dan heb je een hele oude pas! want 9 cijfers voor je bankrekening (heb er nog eentje van 7 cijfers Postbank/ING en nog eentje van Triodos met 9 cijfers inderdaad, maar pas niet meer geldig) zou een IBAN op moeten leveren van 18 karakters, met voorloopnullen voor het nummer.

Je hebt gelijk hoor, er staat gewoon een lang IBAN nummer op. Bij inloggen in mijn bankomgeving vul ik altijd mijn 9-cijferige bankrekening in die ik al jaren uit mijn hoofd ken. De bank vult het aan naar mijn IBAN. Maar je hebt het wel scherp opgevat. 😀

De geldigheid is tot over een jaar of vier.

Reputatie 7
Badge

Ik ben nu bezig met het testen van de reistransacties in de bus, maar ook bij NS. Zowel in- en uitchecken met mijn telefoon en watch per reis is geen probleem. 

Over het feit dat mijn fysieke bankpas niet werkt, zegt de NS dit in een algemene mail vandaag:

Een plastic betaalpas/creditcard en een mobiele betaalpas/creditcard worden als twee afzonderlijke passen beschouwd, ook wanneer deze gekoppeld zijn aan dezelfde rekening. Het is de bedoeling dat je met dezelfde pas in- en uitcheckt waarmee je bent aangemeld voor de proef.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd was als ik geregistreerd was met mijn bankpas, zou mijn telefoon/smartwatch dan wel werken? Uiteindelijk moeten beide aan één rekeninghouder gekoppeld worden. Is het niet nu, dan lijkt me dit iets voor in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +3

De grap is zelfs dat je een fysieke pas kunt laten blokkeren en nog steeds gebruik kunt maken van betalen met je telefoon met de kaart in je wallet van Apple Pay of Mobiel Betalen (Andriod). In ieder geval bij ING. Het systeem beschouwt dat inderdaad als afzonderlijke entiteiten.

Tip: betalen zonder betaalpas

Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.

Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html

 

Het is “gewoon” een extra uitgegeven kaart, met eigen nummer, die toevalligerwijs enkel digitaal is en niet fysiek. Veel systemen zien dat verschil idd niet eens. 

Reputatie 7
Badge

Kan dit niet gekoppeld worden aan de rekeninghouder?

Ik verwacht straks wel al mijn gemaakte ritten, of het NS, Transdev, Arriva of Qbuzz is, wel onder eenzelfde OVNL-transactie in de OV-Pay app te vinden zijn. Of ik nu met mijn smartwatch/smartphone of bankpas in- en uitchecked heb. 🙃

Ik neem aan dat dit de opzet achter OV Pay is.

Reputatie 7
Badge +3

Om het nog een slag ingewikkelder te maken: je kunt een creditcard hebben van een andere aanbieder dan je bank. Hoe gaat het systeem weten dat het dezelfde reiziger is? Of kun je dan in OV-Pay meerdere kaarten per reiziger instellen? En hoe zit het dan met mijn langeafstandskorting als ik moet omchecken van vervoerder en voor de eerste rit mijn bankpas gebruik en voor de tweede rit mijn creditcard?

Of dat ik binnen 35 minuten overstap van bus op tram en voor de eerste rit mijn bankpas gebruik en voor de tweede rit mijn creditcard? Betaal ik dan maar één keer het instaptarief?

Badge +3

Het is “gewoon” een extra uitgegeven kaart, met eigen nummer, die toevalligerwijs enkel digitaal is en niet fysiek. Veel systemen zien dat verschil idd niet eens. 

Bij mij staat op mijn bankafschriften een pasvolgnummer (en ook of een betaling contactloos was).

Reputatie 4

Mag hopen dat bij definitieve invoering de ov-chipkaart en reizen op saldo blijft.

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

dan moet je thuis blijven en wachten totdat je genoeg saldo op de bankrekening hebt staan.

Reageer