Proef OVpay, reizen met je betaalpas | NS Community
Sticky

Proef OVpay, reizen met je betaalpas

  • 8 August 2022
  • 49 reacties
  • 3031 Bekeken

Omschrijving
NS start op 15 augustus met het werven van deelnemers voor een proef ‘Reizen met je betaalpas’, waarmee treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle stations in Nederland (waar NS rijdt). Dit kan met een plastic betaalpas of creditcard, maar ook met een digitale pas op je mobiel of smartwatch. NS wil hiermee treinreizen nog makkelijker en laagdrempeliger maken. De proef is onderdeel van het innovatieprogramma OVpay, waar alle vervoerders, Translink, OV-autoriteiten en de banken samenwerken. Aan de proef kan een beperkt aantal reizigers deelnemen.  
 
Deelnemers moeten zich vooraf aanmelden. Tijdens de proef betalen zij tweede klas voltarief, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen. In- en uitchecken kan bij alle stations in Nederland waar NS rijdt. De proef geldt alleen voor het maken van NS-treinreizen, dus niet voor het gebruik van ketendiensten zoals OV-fiets of korting bij P+R.
 
Aanmelden
Van 15 t/m 22 augustus kun je je op diverse NS-stations verspreid door het land registeren voor de proef. Dit doe je door:
(1) je contactloze betaalpas of creditcard daar op de deelnamelijst te laten zetten door middel van een kosteloze in- en uitcheck bij een speciaal daarvoor gereserveerde paal of poort. Onze medewerkers zijn ter plaatse om je daarbij te ondersteunen en vragen te beantwoorden;  
(2) het aanmeldformulier ter plaatse in te vullen op je eigen smartphone of op door NS ter beschikking gestelde apparatuur. Hiermee meld je je aan voor klantonderzoek en kunnen wij je op de hoogte houden van relevante informatie tijdens de proef.

Registeren kan van 15 t/m 22 augustus dagelijks tussen 10:00 en 19:00 op de stations:

  • Amsterdam Centraal (hoofdingang centrumzijde en IJ-zijde bij de poortrij dichtbij de pont) 
  • Rotterdam Centraal 
  • Den Haag Centraal 
  • Utrecht Centraal (centrumzijde en Jaarbeurszijde)
  • 's-Hertogenbosch 
  • Delft

Op de genoemde stations is een promoteam aanwezig om reizigers ter plekke te helpen bij het proces van aanmelden en om vragen te beantwoorden. Na succesvolle registratie kun je vanaf 29 augustus gaan reizen op alle NS-trajecten door in en uit te checken met je betaalpas. Kijk op ns.nl/betaalpas voor meer informatie over de proef. Meer informatie over OVpay en de introductie van reizen met de betaalpas bij overige vervoerders lees je op www.OVpay.nl.


De volgende kanalen beschikbaar voor service en informatie:
Wil je weten of je bent ingecheckt, welke reizen je hebt gemaakt met je betaalpas en hoeveel deze hebben gekost? Download dan de OVpay App via https://www.ovpay.app/ en koppel je betaalpas (nadat je een eerste reis hebt gemaakt én betaald). 

Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas (of creditcard) te koppelen aan je account in Mijn NS en zo inzicht te krijgen in je reishistorie bij NS en alle betalingen.
Voor het aanvragen van Geld Terug bij Vertraging kan gebruik worden gemaakt van het digitale formulier op ns.nl.
Als je geen account wil aanmaken, kunnen de details van één specifieke reisdag opgezocht worden bij OVpay via reisoverzicht.ovpay.nl.
Klanten kunnen voor een gemiste check-in of check-uit terecht bij de klantenservice van OVpay, te bereiken via telefoon (0900-1433; gebruikelijke belkosten). De klantenservice van OVpay is open gedurende werkdagen van 07:00-20:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen van 10:00-16:00 uur.
Voor specifieke (coulance)gevallen kan ook contact opgenomen worden met NS Klantenservice via de gebruikelijke kanalen.


49 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kun je al overzichten van reiskosten maken die geaccepteerd worden door de Belastingdienst en werkgevers voor de declaratie van reiskosten?

Als dat namelijk niet zo is zou ik niet aanraden om mee te doen met deze proef als je reiskosten kunt declareren.

Reputatie 7
Badge +3

Mag hopen dat bij definitieve invoering de ov-chipkaart en reizen op saldo blijft.

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

Genoeg om alle ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

Bron: https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#hoeveel-saldo-moet-er-op-mijn-rekening-staan

De spelfout word i.p.v. wordt is voor rekening van OV-Pay.

Reputatie 6
Badge +1

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

Het bedrag wordt (over het algemeen) ‘s nachts afgeschreven. Wanneer het afschrijven niet lukt doordat je saldo te laag is, dan kun je niet meer inchecken totdat je schuld is voldaan. De eerstvolgende keer dat je incheckt, kan het reisbedrag alsnog worden voldaan (als er genoeg geld op de rekening staat). Die verrekening duurt ongeveer 20 minuten. Daarna kun je gewoon weer met je betaalpas inchecken en reizen.

Kun je al overzichten van reiskosten maken die geaccepteerd worden door de Belastingdienst en werkgevers voor de declaratie van reiskosten?

Alle reistransacties zijn te vinden via de website van OVpay. Dat kan met of zonder account. Hier is dan ook een declaratieoverzicht te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Maar voldoet dat overzicht ook aan de eisen van de belastingdienst?

Reputatie 7
Badge +3

Het gemak dient de mens. Na flex die mensen in betalingsproblemen brengt (zie de regelmatige topics hier over) nu rechtstreeks betalen met bankpas/creditkaart waardoor je ook geen overzicht hebt wat de reis gekost heeft. Of verschijnt op het display het eindbedrag?

In ieder geval is dit niet aan mij besteed. De OV-chipkaart is voor mij nog goed genoeg.

Reputatie 3

Dit is ook niet aan te raden als je met meerdere vervoerders reist. Dan loop je de lange afstandskorting mis.

Reputatie 6

Lijkt me wel wat 1e klas reizen! Kan ik in de spits rustig zitten. Maar helaas, meerdere stations in de buurt en die doen allemaal niet mee als registratiepunt. 

Maar voldoet dat overzicht ook aan de eisen van de belastingdienst?

Jazeker. Ook elke bankafschrijving kan je als bewijsstuk bij een belastingaangifte indienen. In deze afschrijving staat het transactienummer wat tevens te gebruiken is om de reis in te zien.

Tijdens de proef betalen zij tweede klas voltarief, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen.

Eens zien hoe rap de eerste mensen reclameren dat ze uit de 1e klas zijn gemikt door een overenthousiaste HC 😀

Reputatie 7
Badge +4

Verrassend he. De bekende mensen die wat stuivertje wisselen duidelijk herkenbaar aan de vier badges, met twee aanstormende talenten. ;-)

 

 

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Ha, dat is toch wel een mop! 😂

Reputatie 7
Badge +3

Een goed begin is het halve werk. 😁

Reputatie 7
Badge

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je dit wel bij het speciale activatiepoortje gedaan waar personeel met witte shirts stonden, en waar de poortjes versierd waren met een mooie loper met touwhekje?

 

En heb je beide keren wel dezelfde pas gebruikt? Niet je bankpas en smartwatch gemengd? Op een flyer werd daar voor gewaarschuwd. 

Ik heb mij vandaag ook aangemeld, en ik ben benieuwd wat ik morgen op mijn rekening ga zien. Ik zag in mijn Google Wallet al wel een OVNL****** transactiecode zonder saldo staan. 

Maar kijk eens op je rekening: is het niet zo dat er eerst €20 af ging en daarna €20 bij werd geschreven? Want normaal zou je met een ov-chipkaart bij een menselijke fout enkel €20 kwijt moeten zijn.

Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken

Heb je dit wel bij het speciale activatiepoortje gedaan waar personeel met witte shirts stonden, en waar de poortjes versierd waren met een mooie loper met touwhekje?

Zo te lezen had @Isitimela vrij goed begrepen dat het bij speciaal daarvoor aangewezen paaltjes moest.

Badge +3

Wat je ziet in dat screenshot is vrij normaal bij NS Flex (een in- én uitcheck ‘gemist’ terwijl dat overduidelijk een passage is) maar dat middelt zichzelf na een paar dagen wel uit, en komt vervolgens goed in je Reishistorie te staan (en misschien ook als zodanig op je factuur, of helemaal niet omdat het geen reis is).

Maar als er (zoals bij OVpay) de volgende dag meteen al € 40,00 geïncasseerd wordt is dat natuurlijk te suf voor woorden. Wacht daar dan een paar dagen mee! Bij automatisch opladen vindt TLS/OV-chipkaart het immers ook geen enkel probleem om dat voor te schieten en pas een week later te incasseren. Ben je meer dan 60 euro verschuldigd aan automatisch opladen, dan heb je een probleem (kaart wordt geblokkeerd totdat je betaald hebt).

Ik neem aan dat je die 40 euro binnen enkele dagen wel automatisch terug krijgt (goede testcase, dus doe even niets als je het geld tijdelijk kunt missen), maar dan nog… 🤔

Voor de rest, wat @Aar zegt, je mag een telefoon/watch en bankpas dus niet door elkaar gebruiken?

Dat wordt nog wel een dingetje dan, want bij contactloos betalen met een bankpasje en je watch aan dezelfde hand/pols kan dus zomaar de verkeerde gepakt worden. Of moet je op een watch dan nog iets bevestigen?

Laat staan een bankpasje in een telefoonhoesje… bij de supermarkt maakt dat natuurlijk niet uit, maar NS poortjes en paaltjes zouden dan een melding moeten geven ‘Bied een (één?) ov-chipkaart aan’ 😂

Reputatie 7

En het leek zo’n mooi idee…

Enfin, ik als forum-’belg’ zal de inkopper maar stellen: werkt dit ook met buitenlandse passen ?

Ik zou zeggen ‘ja’, want SEPA en zo. Maar ja... tiswel de NS...

Reputatie 7
Badge +3

Even de veel gestelde vragen checken op https://www.ns.nl/reisinformatie/betaalpas/vragen  Daar staat:

Je moet in het bezit zijn van een geldige contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS of een contactloze creditcard van Mastercard of Visa. Ook buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa kunnen gebruikt worden. Dat geldt ook voor een smartphone of smartwatch waaraan één van deze betaalpassen of creditcards is gekoppeld.

Reputatie 7
Badge

@Robert B Met mijn telefoon moet ik mijn cover openen en dus mijn scherm aanzetten. 

En op mijn Smartwatch met ik de Google Wallet openen en mijn bankpas (als afbeelding) kiezen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je wel uitgecheckt aan de binnenkant van het poortje? Of heb je 2x jouw pas aan de buitenkant gehouden en ben je er niet doorheen gegaan?

Reputatie 7
Badge

Ik neem aan van wel, want tijdens de proef wordt je volgens de instructies van de medewerker via een mooi wachtrij hek naar binnen geleid, en daarna weer bij het naastgelegen poortje weer naar buiten geleid. Dat kan gewoon niet verkeerd gaan met die mooie hekjes die er staan.

  • Of je mixt je passen/smartwatch/smartphone door elkaar
  • Of je neem enkel informatie uit vanuit de app op je telefoon. De béta OV-Pay app die je pas kan gebruiken als je al eerder een betaalde transactie gedaan hebt?

Heb je al op je bankrekening gecheckt of er geld is afgeschreven? In mijn geval is er vannacht niks afgeschreven. Dus het ziet er naar uit dat een passage dus straks met deze manier een kosteloze transactie plaatsvindt waarbij er niks wordt af- en bijgeschreven. Dat is wel netjes voor de boekhouding. 😛

Reputatie 6
Badge +1

Ik heb me gisteren aangemeld voor OVpay. Het activeren doe je door bij twee daarvoor geactiveerde poortjes in- en uit te checken. Dat is met “succes” gelukt: doordat de check-in en check-uit niet aan elkaar gekoppeld konden worden, is er vannacht € 40 van mijn rekening afgeschreven 🙃

 

Heb je wel uitgecheckt aan de binnenkant van het poortje? Of heb je 2x jouw pas aan de buitenkant gehouden en ben je er niet doorheen gegaan?

Ik heb ingecheckt met mijn telefoon, ben door het poortje gegaan en heb weer met mijn telefoon uitgecheckt bij het andere poortje. Er stond ook netjes “incheck geannuleerd”, en niet “uitgecheckt” wat er normaal staat als je uitcheckt zonder check-in. 
 

Ik heb overigens geen flyer gekregen waarop gewaarschuwd wordt voor horloge/telefoon door elkaar gebruiken, zoals @Aar aangeeft. Volgens de medewerker was het zelfs mogelijk om bankpas, telefoon en horloge door elkaar te gebruiken (maar dat leek me al sterk doordat dat ook hele andere pasnummers zijn) 😅

Reputatie 6
Badge +1

Ik neem aan van wel, want tijdens de proef wordt je volgens de instructies van de medewerker via een mooi wachtrij hek naar binnen geleid, en daarna weer bij het naastgelegen poortje weer naar buiten geleid. Dat kan gewoon niet verkeerd gaan met die mooie hekjes die er staan.

  • Of je mixt je passen/smartwatch/smartphone door elkaar
  • Of je neem enkel informatie uit vanuit de app op je telefoon. De béta OV-Pay app die je pas kan gebruiken als je al eerder een betaalde transactie gedaan hebt?

Heb je al op je bankrekening gecheckt of er geld is afgeschreven? In mijn geval is er vannacht niks afgeschreven. Dus het ziet er naar uit dat een passage dus straks met deze manier een kosteloze transactie plaatsvindt waarbij er niks wordt af- en bijgeschreven. Dat is wel netjes voor de boekhouding. 😛

Het enige wat de medewerker bij mij deed, was de iPad overhandigen waarop ik mijn gegevens kon achterlaten, en vervolgens melden dat ik bij de poortjes even moest in- en uitchecken. Hij hield niet in de gaten of het goed ging en waarschuwde nergens voor. 
 

Ik kwam er overigens achter dat het was misgegaan doordat mijn iPhone een melding gaf van twee afschrijvingen van € 20 via Apple Pay. Het is echt afgeschreven, en het is geen bug in de OVpay app. Die had ik tot een paar minuten geleden nog niet eens geïnstalleerd. 

Reageer