Proef OVpay, reizen met je betaalpas | NS Community
Sticky

Proef OVpay, reizen met je betaalpas

  • 8 August 2022
  • 49 reacties
  • 3031 Bekeken

Omschrijving
NS start op 15 augustus met het werven van deelnemers voor een proef ‘Reizen met je betaalpas’, waarmee treinreizigers contactloos kunnen in- en uitchecken met hun betaalpas of creditcard bij alle stations in Nederland (waar NS rijdt). Dit kan met een plastic betaalpas of creditcard, maar ook met een digitale pas op je mobiel of smartwatch. NS wil hiermee treinreizen nog makkelijker en laagdrempeliger maken. De proef is onderdeel van het innovatieprogramma OVpay, waar alle vervoerders, Translink, OV-autoriteiten en de banken samenwerken. Aan de proef kan een beperkt aantal reizigers deelnemen.  
 
Deelnemers moeten zich vooraf aanmelden. Tijdens de proef betalen zij tweede klas voltarief, maar mogen als dank voor deelname tot 1 november zonder bijbetaling in de 1e klas reizen. In- en uitchecken kan bij alle stations in Nederland waar NS rijdt. De proef geldt alleen voor het maken van NS-treinreizen, dus niet voor het gebruik van ketendiensten zoals OV-fiets of korting bij P+R.
 
Aanmelden
Van 15 t/m 22 augustus kun je je op diverse NS-stations verspreid door het land registeren voor de proef. Dit doe je door:
(1) je contactloze betaalpas of creditcard daar op de deelnamelijst te laten zetten door middel van een kosteloze in- en uitcheck bij een speciaal daarvoor gereserveerde paal of poort. Onze medewerkers zijn ter plaatse om je daarbij te ondersteunen en vragen te beantwoorden;  
(2) het aanmeldformulier ter plaatse in te vullen op je eigen smartphone of op door NS ter beschikking gestelde apparatuur. Hiermee meld je je aan voor klantonderzoek en kunnen wij je op de hoogte houden van relevante informatie tijdens de proef.

Registeren kan van 15 t/m 22 augustus dagelijks tussen 10:00 en 19:00 op de stations:

  • Amsterdam Centraal (hoofdingang centrumzijde en IJ-zijde bij de poortrij dichtbij de pont) 
  • Rotterdam Centraal 
  • Den Haag Centraal 
  • Utrecht Centraal (centrumzijde en Jaarbeurszijde)
  • 's-Hertogenbosch 
  • Delft

Op de genoemde stations is een promoteam aanwezig om reizigers ter plekke te helpen bij het proces van aanmelden en om vragen te beantwoorden. Na succesvolle registratie kun je vanaf 29 augustus gaan reizen op alle NS-trajecten door in en uit te checken met je betaalpas. Kijk op ns.nl/betaalpas voor meer informatie over de proef. Meer informatie over OVpay en de introductie van reizen met de betaalpas bij overige vervoerders lees je op www.OVpay.nl.


De volgende kanalen beschikbaar voor service en informatie:
Wil je weten of je bent ingecheckt, welke reizen je hebt gemaakt met je betaalpas en hoeveel deze hebben gekost? Download dan de OVpay App via https://www.ovpay.app/ en koppel je betaalpas (nadat je een eerste reis hebt gemaakt én betaald). 

Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas (of creditcard) te koppelen aan je account in Mijn NS en zo inzicht te krijgen in je reishistorie bij NS en alle betalingen.
Voor het aanvragen van Geld Terug bij Vertraging kan gebruik worden gemaakt van het digitale formulier op ns.nl.
Als je geen account wil aanmaken, kunnen de details van één specifieke reisdag opgezocht worden bij OVpay via reisoverzicht.ovpay.nl.
Klanten kunnen voor een gemiste check-in of check-uit terecht bij de klantenservice van OVpay, te bereiken via telefoon (0900-1433; gebruikelijke belkosten). De klantenservice van OVpay is open gedurende werkdagen van 07:00-20:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen van 10:00-16:00 uur.
Voor specifieke (coulance)gevallen kan ook contact opgenomen worden met NS Klantenservice via de gebruikelijke kanalen.


49 reacties

Reputatie 7

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Badge +3

Met de OVpay app heeft het inderdaad niets te maken, die is alleen maar om (eenvoudig) je Reishistorie in te zien.

Een telefoon en horloge zou je volgens mij ook wel door elkaar kunnen gebruiken, want die zijn gekoppeld toch? Tenzij je een watch hebt met een simkaart er in.

Reputatie 7
Badge

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Als je niks nuttigs hebt te zeggen, laat het dan gewoon. Kleine moeite. Alvast bedankt!

Reputatie 6
Badge +1

Jazeker, je bent inderdaad 88 pieken kwijt geraakt door een halfgaar systeem. Betatesten heeft een reden. Het Nederlandsche Volk bedankt U voor de investering. 

Geen zorgen hoor, het wordt gewoon teruggestort 😊

Reputatie 7
Badge

Met de OVpay app heeft het inderdaad niets te maken, die is alleen maar om (eenvoudig) je Reishistorie in te zien.

Een telefoon en horloge zou je volgens mij ook wel door elkaar kunnen gebruiken, want die zijn gekoppeld toch? Tenzij je een watch hebt met een simkaart er in.

Opsich wel, op zowel mijn telefoon als smartwatch zie ik dezelfde pasnummer in Google Wallet staan. Maar het blijft een test.

In de tussentijd heb ik wel een nieuwe telefoon. Ik ben geupgrade van een Samsung Galaxy s9 naar een Samsung Galaxy s20. Sindsdien krijg ik mijn pas niet meer werkend, omdat "Mijn toestel niet geschikt zou zijn",zegt de Google Wallet. Eigenlijk grote onzin, want mijn telefoon is prima geschikt. Ik heb dit inmiddels aan de Rabobank voorgelegd.

Op mijn smartwatch werkt het overigens wel. Ik heb ook al een reisje met de bus gemaakt, wat goed gegaan is. 

Vandaag maar eens de vuurproef nemen en een klein stukje met de trein reizen. 🙂

Nice! Laat je weten hoe het ging? 

Nice! Laat je weten hoe het ging? 

Goedemiddag. Bij werkte de aangemelde betaalpas niet vanochtend. Ook geen mail ontvangen van NS dat de proef vandaag start. Meer ervaringen?
 

Reputatie 7
Badge

Vandaag heb ik de vuurproef genomen van tijdens de spits vanaf Utrecht Centraal naar Woerden te reizen. Hierbij viel op dat enkel mijn smartwatch gebruikt kon worden (telefoon niet geprobeerd) om ermee in te checken. Mijn betaalpas werd keihard geweigerd.

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige IBAN bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Ik heb geen idee wat er gebeurd was als ik bij de registratie mijn bankpas gebruikt heb. Zou het in- en uitchecken met mijn smartwatch dan wel gewerkt hebben?

ik heb nog niet getest wat mijn telefoon zal doen. Maar gezien ik in de Google Wallet zie dat beiden dezelfde kaartnummer lijken te delen, vermoed ik dat de telefoon ook moet werken. Ik ga het wel testen. Mogelijk morgen.

Het bewijs:

Het uitchecken

Het inchecken met de bankpas op Utrecht Centraal werkt niet. Dan maar de smartwatch gebruiken….

 

Inchecken met de smartwatch is gelukt. Na een kort reisje check ik weer uit in Woerden.
De pols even tegen het leesvlak houden, en *piep-piep*..ik ben uitgecheckt.
Badge +3

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige 9-cijferige bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Hoho, dan heb je een hele oude pas! want 9 cijfers voor je bankrekening (heb er nog eentje van 7 cijfers Postbank/ING en nog eentje van Triodos met 9 cijfers inderdaad, maar pas niet meer geldig) zou een IBAN op moeten leveren van 18 karakters, met voorloopnullen voor het nummer.

Dus als je rekeningnummer (giro) 555 is wordt dat NL08INGB0000000555. Geen idee of een wallet daar nog een 19e cijfer aan toevoegt, maar een IBAN mag zelfs 34 karakters zijn, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/International_Bank_Account_Number

Wel apart dat poortjes op Utrecht je bankpas weigeren, bij iemand anders was dat juist andersom, en ergens anders las ik dat de IJpassage poortjes op Asd ook weigeren maar de middentunnel wél werkt!

En dat terwijl zijn OVpay juist bij die IJpassage poortjes geactiveerd was door NS medewerkers? 🤔

Off-topic, Woerden was het eerste station in NL met poortjes, nooit problemen mee gehad met wat voor ticket dan ook… 

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat dit komt omdat ik bij de registratie enkele weken geleden, mijn smartwatch gebruikt heb, waardoor er in de OV Pay systemen nu vermoedelijk een 19-cijferig kaartnummer uit mijn Google Wallet gekoppeld staat, en niet mijn prachtige 9-cijferige bankrekeningnummer die op mijn fysieke pas staat.

Hoho, dan heb je een hele oude pas! want 9 cijfers voor je bankrekening (heb er nog eentje van 7 cijfers Postbank/ING en nog eentje van Triodos met 9 cijfers inderdaad, maar pas niet meer geldig) zou een IBAN op moeten leveren van 18 karakters, met voorloopnullen voor het nummer.

Je hebt gelijk hoor, er staat gewoon een lang IBAN nummer op. Bij inloggen in mijn bankomgeving vul ik altijd mijn 9-cijferige bankrekening in die ik al jaren uit mijn hoofd ken. De bank vult het aan naar mijn IBAN. Maar je hebt het wel scherp opgevat. 😀

De geldigheid is tot over een jaar of vier.

Reputatie 7
Badge

Ik ben nu bezig met het testen van de reistransacties in de bus, maar ook bij NS. Zowel in- en uitchecken met mijn telefoon en watch per reis is geen probleem. 

Over het feit dat mijn fysieke bankpas niet werkt, zegt de NS dit in een algemene mail vandaag:

Een plastic betaalpas/creditcard en een mobiele betaalpas/creditcard worden als twee afzonderlijke passen beschouwd, ook wanneer deze gekoppeld zijn aan dezelfde rekening. Het is de bedoeling dat je met dezelfde pas in- en uitcheckt waarmee je bent aangemeld voor de proef.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd was als ik geregistreerd was met mijn bankpas, zou mijn telefoon/smartwatch dan wel werken? Uiteindelijk moeten beide aan één rekeninghouder gekoppeld worden. Is het niet nu, dan lijkt me dit iets voor in de toekomst.

Reputatie 7
Badge +3

De grap is zelfs dat je een fysieke pas kunt laten blokkeren en nog steeds gebruik kunt maken van betalen met je telefoon met de kaart in je wallet van Apple Pay of Mobiel Betalen (Andriod). In ieder geval bij ING. Het systeem beschouwt dat inderdaad als afzonderlijke entiteiten.

Tip: betalen zonder betaalpas

Met Apple Pay op je iPhone, of met Mobiel Betalen voor Android toestellen heb je geen Betaalpas nodig. Je kan dan in alle winkels waar je contactloos kan betalen met je telefoon afrekenen, ook tijdens de blokkade van je Betaalpas. Handig, want dan kan je gewoon blijven betalen totdat je nieuwe Betaalpas op de mat valt.

Bron: https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/verlies-of-diefstal-van-uw-pas/index.html

 

Het is “gewoon” een extra uitgegeven kaart, met eigen nummer, die toevalligerwijs enkel digitaal is en niet fysiek. Veel systemen zien dat verschil idd niet eens. 

Reputatie 7
Badge

Kan dit niet gekoppeld worden aan de rekeninghouder?

Ik verwacht straks wel al mijn gemaakte ritten, of het NS, Transdev, Arriva of Qbuzz is, wel onder eenzelfde OVNL-transactie in de OV-Pay app te vinden zijn. Of ik nu met mijn smartwatch/smartphone of bankpas in- en uitchecked heb. 🙃

Ik neem aan dat dit de opzet achter OV Pay is.

Reputatie 7
Badge +3

Om het nog een slag ingewikkelder te maken: je kunt een creditcard hebben van een andere aanbieder dan je bank. Hoe gaat het systeem weten dat het dezelfde reiziger is? Of kun je dan in OV-Pay meerdere kaarten per reiziger instellen? En hoe zit het dan met mijn langeafstandskorting als ik moet omchecken van vervoerder en voor de eerste rit mijn bankpas gebruik en voor de tweede rit mijn creditcard?

Of dat ik binnen 35 minuten overstap van bus op tram en voor de eerste rit mijn bankpas gebruik en voor de tweede rit mijn creditcard? Betaal ik dan maar één keer het instaptarief?

Badge +3

Het is “gewoon” een extra uitgegeven kaart, met eigen nummer, die toevalligerwijs enkel digitaal is en niet fysiek. Veel systemen zien dat verschil idd niet eens. 

Bij mij staat op mijn bankafschriften een pasvolgnummer (en ook of een betaling contactloos was).

Ik heb mij hiervoor niet aangemeld en toch heb ik ook vandaag weer problemen met inchecken omdat de QR code op mijn mobieltje gelijk vervangen wordt door een pop up van Google pay met de opmerking " voeg een kaart toe". Zacht gezegd erg vervelend omdat ik nu snel achter iemand anders door de poortjes moet lopen. Hoe kan dit gestopt worden? 

Badge +3

Ik heb mij hiervoor niet aangemeld en toch heb ik ook vandaag weer problemen met inchecken omdat de QR code op mijn mobieltje gelijk vervangen wordt door een pop up van Google pay met de opmerking " voeg een kaart toe". Zacht gezegd erg vervelend omdat ik nu snel achter iemand anders door de poortjes moet lopen. Hoe kan dit gestopt worden? 

Je hebt vanuit de NS app de optie om tickets te exporteren naar de Wallet van je telefoon, dan zou er geen probleem moeten zijn behalve dat een QR code vanuit een Wallet soms nogal klein wordt weergegeven, waar poortjes moeite mee hebben.

Bij Android (Google Pay) is de simpelste oplossing eigenlijk om NFC tijdelijk uit te schakelen, dan werkt het ook met internationale tickets e.d.

Reputatie 4

Mag hopen dat bij definitieve invoering de ov-chipkaart en reizen op saldo blijft.

En wat als je aan het reizen bent en je hebt een lege bankrekening?

dan moet je thuis blijven en wachten totdat je genoeg saldo op de bankrekening hebt staan.

help - betalen met betaalpas (met mijn telefoon) werkt niet meer. Hoe kan dit ge re-set worden? ik sta niet negatief op mijn bank en NS kan de kosten van het kaartje neem ik aan zo er af halen (denk ik)

Goedemorgen u-go. Kun je iets verder toelichten wat precies niet meer werkt? Krijg je een foutmelding als je probeert in te checken?

Puur een blokkade van je bankpas zullen wij je niet mee kunnen helpen namelijk, dat is iets voor jouw bank.

Reputatie 7
Badge

De proef is beeindigd en de functionaliteit wordt doorgezet. Het eerste-klas recht voor de testers houdt op. En je kan een (digitale) betaalpas of creditcard aan Mijn NS koppelen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ga er vandaag even naar kijken, want tijdens de proef kon ik enkel mijn smartwatch of telefoon gebruiken. Mijn bankpas niet, omdat ik mij daar niet mee geregistreerd heb.

Aan het begin van de proef hoopte ik van wel, en dat ze naar mijn rekeningnummer zouden kijken, maar dat bleek dus niet het geval. 😉

Beste Ariën,

Onze proef zit erop! Een proef waarbij jij en vele anderen vier maanden lang met een contactloze betaalpas, creditcard of betaalpas op mobiel met de trein hebben gereisd.

 

Door jouw ervaringen en kritische blik kregen we goed inzicht in wat er al goed verliep en waarmee we nog aan de slag moesten. Na het verwerken van die feedback zijn we inmiddels bijna klaar voor livegang van reizen met je betaalpas bij NS.

Wat betekent het einde van de proef voor jou?

  • Je kunt gewoon blijven reizen met je betaalpas, creditcard of mobiel.
  • Je reist vanaf nu standaard 2e klas.
  • Vanaf nu kun je je betaalpas, creditcard en mobiel gebruiken om een toeslag voor de Intercity direct te kopen bij de toeslagzuil op het perron.
  • Het is sinds kort mogelijk om je betaalpas, creditcard of mobiel te koppelen aan Mijn NS. Zo heb je altijd inzicht in je complete rithistorie.

 

Nogmaals hartelijk dank voor je deelname aan de proef.


Met vriendelijke groet,

Ivo Steffens,
Directeur Commercie

Wanneer verwacht de NS de 21e eeuw binnen te rijden? Er zijn niet alleen Iphones in deze wereld hoor! Mijn Ov-shitkaart met flex abo kan ik nog steeds niet in Wallet Android zetten. OVpay werkt ook niet voor abo's. Monopolisten hoeven overduidelijk niet klantvriendelijk te zijn want de consument is toch tot hun veroordeeld.

OVpay werkt ook niet voor abo's. Monopolisten hoeven overduidelijk niet klantvriendelijk te zijn want de consument is toch tot hun veroordeeld.

Zolang bij een bankpas niet gecontroleerd kan worden of de reiziger ook de eigenaar van de pas is zullen abonnementen een te groot fraude risico blijven.

Reageer