beantwoord

Protest!

• 4 april 2015
  • 9 reacties
  • 438 Bekeken

Vanochtend reisde ik met de trein van Nijmegen naar Amsterdam. Betaalde voor een enkel € 11,00

Op de terugweg onderbrak ik de reis met een bezoekje aan Utrecht van 11.15 tot 16.40 en daarna treinde ik weer naar Nijmegen.
Later zag ik dat het € 1.50 duurder was dan 's ochtends. De terugtocht kostte € 4.40 voor het eerste deel en 8,10 voor het deel van Utrecht naar Nijmegen.
In Utrecht zei men aan de informatie desk dat ik beter uit en weer in kon checken en dat dat niet meer zou kosten. Het bleef immers binnen de 6 uur maar ook als je langer dan 6 uur de reis onderbreekt zou het niet meer kosten.
icon

Beste antwoord door Dennis 4 april 2015, 21:48

De incheck is 6 uur geldig, dus was uit- en inchecken in Ut verplicht. De incheck was meer dan 6 uur na de eerdere incheck, dus geldt het niet als overstap, maar als nieuwe reis.
Bekijk origineel

9 reacties

Zo te zien hebt u bij de informatiedesk onjuiste informatie gekregen. Twee korte reizen zijn inderdaad duurder dan een lange, vanwege de lange-afstandskorting. Na het uitchecken moet u binnen een half uur opnieuw inchecken om de reis voort te zetten met behoud van lange-afstandskorting. Daarna geldt het als een nieuwe reis. Bovendien gaat de lange-afstandskorting (ook al binnen dat half uur) opnieuw tellen als u met een abonnement reist en de nieuwe incheck onder een andere tariefperiode valt dan die aan het begin van de reis (spits/dal).
Reputatie 6
Badge +2
De incheck is 6 uur geldig, dus was uit- en inchecken in Ut verplicht. De incheck was meer dan 6 uur na de eerdere incheck, dus geldt het niet als overstap, maar als nieuwe reis.
Maar dat wist de baliemedewerker in Utrecht blijkbaar niet.
Reputatie 3
Badge

Volgens mij geldt het als overstap als je BINNEN 35 MINUTEN opnieuw instapt, niet binnen 6 uur.
Die 6-uur-grens is toch voor de maximale tijd tussen in- en uitcheck?
Dan was opnieuw inchecken sowieso verplicht. Een bezoek aan Utrecht om 11.15 betekent dat de reiziger ergens rond 10.45 in Amsterdam is ingestapt. Als je dan om 16.40 verder reist, ben je nooit binnen 6 uur na je incheck in Nijmegen.

Maar dat doet er niets aan af dat de redenering van de baliemedewerker fout was. Het had moeten zijn "U moet hoe dan ook uit- en opnieuw inchecken want er gaat meer dan 6 uur zitten tussen in- en uitcheck. En dat kost u geld. Alleen als u uitcheckt en binnen 35 minuten opnieuw incheckt kost het niets extra."

Waarbij ik me nu realiseer: gaat die 6 uur in dat laatste geval opnieuw tellen, of blijft dat gerekend worden vanaf de eerste incheck? Als het opnieuw gaat tellen en je gaat slim om met het omchecken, zou je in veel gevallen al je reizen van een dag als één lange reis kunnen laten tellen. . . .
Reputatie 6
Badge +2
Waarbij ik me nu realiseer: gaat die 6 uur in dat laatste geval opnieuw tellen, of blijft dat gerekend worden vanaf de eerste incheck? Als het opnieuw gaat tellen en je gaat slim om met het omchecken, zou je in veel gevallen al je reizen van een dag als één lange reis kunnen laten tellen. . . .
Er zijn volgens mij twee 6 uur grenzen, die tussen inchecken en eerstvolgende uitchecken, en die tussen eerste en laatste incheck van een reeks deelreizen met steeds een incheck en een uitcheck. Het scherm zegt daarna niet meer "Overstap". Overigens zou het wat dat betreft net kunnen (als je ook de 35-minutenregel in acht neemt|): bij incheck om 10:45 valt een incheck om 16:40 nog net binnen de 6 uur, tot het eerstvolgende uitchecken geldt het dan nog als één reis.
Maar dat doet er niets aan af dat de redenering van de baliemedewerker fout was. Het had moeten zijn "U moet hoe dan ook uit- en opnieuw inchecken want er gaat meer dan 6 uur zitten tussen in- en uitcheck. En dat kost u geld. Alleen als u uitcheckt en binnen 35 minuten opnieuw incheckt kost het niets extra."

Het (formele) antwoord had moeten zijn: "U moet hoe dan ook uit- en opnieuw inchecken, want u gaat de OV-chipkaartzone in de tussentijd verlaten. (...)."
Reputatie 1
Badge

Er zijn volgens mij twee 6 uur grenzen, die tussen inchecken en eerstvolgende uitchecken, en die tussen eerste en laatste incheck van een reeks deelreizen met steeds een incheck en een uitcheck. .

Nee, het is 6 uur van begin tot eind, met zoveel ''overstaps'' bij hetzelfde bedrijf als maar kan/wil/mogelijk is. ALThans, dat is zoals het steeds aan de passagier wordt gecommuniceerd. Net zo als dat je min 10/20 eur beginsaldo zou moeten hebben om te kunnen insjekken.
Reputatie 4
Badge
Verkeerde knop.
Reputatie 4
Badge

Het (formele) antwoord had moeten zijn: "U moet hoe dan ook uit- en opnieuw inchecken, want u gaat de OV-chipkaartzone in de tussentijd verlaten. (...)."

Inderdaad, NS-medewerkers zouden klanten niet op mazen in het NS OV-chipsysteem horen te wijzen. 😉 En zeker niet wanneer ze zelf ook niet precies weten hoe je deze 'fraude' goed uitvoert.

Zoals ik het begrepen heb heb je na elke check-in opnieuw 6 uur de tijd om uit te checken. Ik heb het een aantal keer gebruikt om een retourreis met kort verblijf als enkele reis af te rekenen en zowel de controle door de conducteur als het uitchecken meer dan 6 uur na de eerste incheck leverden geen problemen op.

Reageer