beantwoord

Rail runner op ov chipkaart van mijn kinderen

• 8 juni 2014
  • 7 reacties
  • 1460 Bekeken

Is het mogelijk de ov chipkaarten van mijn kinderen zo te activeren dat ze enkel in- en uit hoeven te checken wanneer ze met de trein reizen?

Vandaag heb ik aan de automaat voor 3 kinderen Rail runner opgeladen. Dat betekent voor elk kind het hele opladen en betaalproces door. Dat geeft een behoorlijk tijdsverlies bij de papieren rail runner. Daarvan kon je er meteen 3 van kopen.

De kinderen hebben allen een persoonlijke ov-chipkaart. Kan deze niet zo geactiveerd worden dat ze bij het inchecken automatisch herkent worden en dat de rail runner kosten afgeboekt worden? Dat zou een verbetering zijn.

Fred
icon

Beste antwoord door Dennis 9 juni 2014, 05:41

Vanaf 9 juli mag een kind ook zelfstandig reizen met een Railrunner. Het zou dus inderdaad wel logisch en handig zijn als voor een kind dat met een persoonlijke OV-chipkaart zonder Kids Vrij reist, die ingesteld staat op 2e klas, nooit meer dan € 2,50 per dag in rekening wordt gebracht.

Voor kinderen die vaak meereizen is overigens Kids Vrij goedkoper, bij een abonnement zelfs gratis, en dan heb je ook het gemak dat (je voor) het kind alleen maar hoeft in en uit te checken.
Bekijk origineel

7 reacties

Dit lijkt mij systeem technisch moeilijk, misschien wel onmogelijk om te realiseren. De CICO-palen herkennen enkel een reisproduct, en kan die niet automatisch op de OV-chipkaart bijschrijven en activeren. Daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt.
Dit lijkt mij systeem technisch moeilijk, misschien wel onmogelijk om te realiseren. De CICO-palen herkennen enkel een reisproduct, en kan die niet automatisch op de OV-chipkaart bijschrijven en activeren. Daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt.

En hoe zit het dan met automatisch opladen? Een CICO herkent een te gering saldo en verhoogd automatisch het saldo van de OVC met een tevoren gekozen bedrag. Dan wordt er dus wel iets op de kaart bijgeschreven.
En als ik incheck worden bijv. het station en het tijdstip van inchecken op de OVC geschreven.
En diezelfde CICO's kijken toch ook naar de leeftijd (in bus, tram en metro wordt op grond daarvan bijv. automatisch het reductietarief in rekening gebracht).
CICO's herkennen echt niet uitsluitend een reisproduct. Want als er geen reisproduct op de kaart staat, wordt automatisch gekozen voor reizen op saldo.

Het lastige is echter dat er ook kinderen zijn die zelfstandig op saldo en met korting reizen.
En een CICO kan nou eenmaal niet bepalen of een kind zelfstandig reist of onder begeleiding van een meerderjarige, in welk geval voor een railrunner gekozen zou moeten worden.
En zo lang daar nog geen definitieve oplossing voor is (die wel in de maak schijnt te zijn), zo lang zal toch voor elk kind afzonderlijk een railrunner op de OVC geladen moeten worden.

Een alternatief zou nog kunnen zijn om tevoren thuis alvast e-tickets te bestellen en uit te printen.
Dat kan eenvoudig via: https://www.ns.nl/eticket/ticket?product=9
Dan hoef je zelfs niet meer langs de automaat.

Reputatie 6
Badge +2
Vanaf 9 juli mag een kind ook zelfstandig reizen met een Railrunner. Het zou dus inderdaad wel logisch en handig zijn als voor een kind dat met een persoonlijke OV-chipkaart zonder Kids Vrij reist, die ingesteld staat op 2e klas, nooit meer dan € 2,50 per dag in rekening wordt gebracht.

Voor kinderen die vaak meereizen is overigens Kids Vrij goedkoper, bij een abonnement zelfs gratis, en dan heb je ook het gemak dat (je voor) het kind alleen maar hoeft in en uit te checken.
Hallo Fred,

Welkom op het NS Serviceforum. Dennis geeft hier een goed antwoord. Het is, zoals Mike zegt niet mogelijk om op basis van leeftijd of begeleiding een ritprijs te berekenen. Wel zou het Kidsvrij een goede oplossing zijn. Als bijabonnement is dit gratis en als hoofdabonnement kan een Kids Vrij voor € 15,00 per contractjaar worden besteld. Kids Vrij is geldig totdat het kind 12 jaar oud wordt. Verder dient de begeleider ouder dan 18 jaar te zijn.

Je topic heb ik naar het forum 'OV-chipkaart' verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Verder dient de begeleider ouder dan 18 jaar te zijn.

Ouder dan 18 jaar betekent dat de begeleider dus minimaal 19 jaar moet zijn.

En dat terwijl overal wordt gesteld "minimaal 18 jaar":
Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die reizen onder begeleiding van een volwassene (minimaal 18 jaar)"
Reputatie 7
Badge +4
Verder dient de begeleider ouder dan 18 jaar te zijn.

Ouder dan 18 jaar betekent dat de begeleider dus minimaal 19 jaar moet zijn.

Nee Geus, ouder dan 18 jaar is niet pas bij 19 jaar. De eerste dag dat je 18 bent, ben je al ouder dan 18 jaar, al is het maar een minuut. Zodra je achttien bent mag je dus begeleider zijn in deze.
Reputatie 6
Badge +2
Dit soort taalgebruik zie je vaker, nu bij Herman maar verder gelukkig niet of nauwelijks bij NS, en is heel onduidelijk, omdat je de leeftijd als geheel getal kan bedoelen, maar ook de leeftijd als getal met cijfers achter de komma (of met maanden en dagen). Duidelijk is "18 jaar of ouder" / "19 jaar of ouder". Zoals gezegd geldt het eerste.

Op https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/welkekaartpastbiju/kinderen-65plus-begeleider-groepsreis/ staat bijvoorbeeld deze onduidelijkheid. Wat bedoeld wordt kan je alleen vermoeden op basis van de gebruikelijkheid van de grens "65 jaar of ouder".

Reageer