beantwoord

railrunner op anonieme ov kaart

• 21 februari 2015
  • 12 reacties
  • 1669 Bekeken

Kan ik een railrunner op een anonieme ov kaart zetten?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 21 februari 2015, 23:13

De Railrunner is te laden op een eigen OV-chipkaart van het kind en is verkrijgbaar als eenmalige chipkaart (zonder toeslag).

Dat staat bij de voorwaarden en een anonieme chipkaart is geen eigen OV-chipkaart van het kind.

Daarmee wordt bedoeld dat de Railrunner niet op de OV-chipkaart van een meereizende volwassene kan worden gezet. Een Railrunner mag gewoon op een anonieme OV-chipkaart gezet worden.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De Railrunner is te laden op een eigen OV-chipkaart van het kind en is verkrijgbaar als eenmalige chipkaart (zonder toeslag).

Dat staat bij de voorwaarden en een anonieme chipkaart is geen eigen OV-chipkaart van het kind. Geen nood: U haalt voor dezelfde 2,50 een railrunnerkaartje uit een NS-automaat. Het kind moet wel in- en uitchecken.

Klik hier voor extra informatie.
Dank je wel voor dit snelle bericht Thom. Ga nu maar gewoon een kaartje uit de automaat halen!
Blij dat ik mijn vraag hier gesteld heb.

Dat staat bij de voorwaarden en een anonieme chipkaart is geen eigen OV-chipkaart van het kind.

Daarmee wordt bedoeld dat de Railrunner niet op de OV-chipkaart van een meereizende volwassene kan worden gezet. Een Railrunner mag gewoon op een anonieme OV-chipkaart gezet worden.
Ah. ik heb mijn eigen ovkaart. Maar had er speciaal een voor kleinkind of iemand anders om mee te laten reizen. Dus kan de railrunner ook op deze anonieme kaart gezet worden. Het wordt me met de minuut duidelijker!
Dan PePe
Dank Pe_pe
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het even nagekeken en je zou best gelijk kunnen hebben, al is de tekst dan verschillend uit te leggen. Bij de oefeningen wordt eerst gesproken van de chipkaart van het kind, maar onderaan is er een mogelijkheid om een chipkaart op het automaat te kopen en dan is er een optie dat je een ovchipkaart met railrunner kunt aanschaffen. Helaas is het in het oefenfilmpje verder niet uitgewerkt. Daar valt uit af te leiden dan je een anonieme chipkaart met railrunner kunt kopen. Dan moest het haast zo zijn dat het op een losse kaart ook kan.
Het staat dan niet goed in de tekst, al kun je dan weer discussiëren wat 'eigen' in dit geval is. bij de oefening wordt het woordje eigen net zo gebruikt als in de tekst. Voor de modale consument is dit geen methode om achter de (on-)mogelijkheden te komen. Dat het niet op de ovchipkaart van een volwassene gezet kan worden is helder maar dat is niet uit de tekst te halen. Maar goed, je kunt uit het oefenfilmpje afleiden dat het kan en mag. Zo leer je nog wat op je oude dag en voor Wima kan het mogelijk makkelijker zijn 😉 NS en communicatie blijft een moeilijke combinatie. Een tekst hoort voor de beginnende gebruiker helder te zijn.
Het zou onlogisch zijn als een Railrunner niet op een anonieme OV-chipkaart zou mogen staan, terwijl het wel verkrijgbaar is op een eenmalige chipkaart, die net zo anoniem is.
Anderzijds zijn logica en NS-reglementen niet altijd positief gecorreleerd.
Reputatie 7
Badge +4
Het was ook mijn eerste gedachte maar ik struikelde wat over de formulering zo ik aangaf. Het stond er niet expliciet, hoewel het voor de hand lag.
Informatie dat iets wel zou mogen of moeten mogen volgens mij, daar heeft een vragensteller absoluut niks aan. Dat geklets zien we al te veel. Het alternatief van het papieren kaartje en de persoonlijke chipkaart waren zeker. En met een eigen chipkaart, wat bedoelt de schrijver dan? Ik denk dat men het beste ook in de voorwaarden de anonieme chipkaart moet vermelden, dat is juist en eerlijker om te doen, en ook helder. Dat NS de mensen aan de persoonlijke chipkaar wil hebben begrijp ik en vind ik ook niet fout maar je informatie moet volledig zijn.
De hele communicatieafdeling verdient betere tekstschrijvers, zet er een basisschoolonderwijzer met goede taalbeheersing en kennis van zaken op. Die kunnen helder schrijven op het niveau van een twaalfjarige. Bovendien zijn ze vanuit hun professie gewend zich automatisch te verplaatsen in wat de vragen zullen zijn, dat zijn ze immers altijd zo gewend geweest. Maar ja, er zijn communicatiewetenschappers ingehuurd, met dit resultaat, dus dat zal wel niet lukken. Mijn handen jeuken soms als ik het lees.
Die gedachte is verleidelijk, maar ik denk toch dat het niet zozeer ligt aan de competentie van NS-medewerkers, maar meer aan de logge bureaucratische organisatie waar ze deel van uit maken. Informatie moet van afdeling naar afdeling worden doorgegeven, omdat (in dit voorbeeld) degene die weet hoe de producten in elkaar steken geen fouten op de website mag verbeteren en vice versa. Die lange communicatielijnen maken de processen traag en zorgen voor onnodige fouten in het resultaat.
Thomas en Pe_per: dank voor jullie heldere antwoorden! Heb toch maar een railrunner kaartje gekocht. Had geen zin om uit te zoeken bij het station hoe ik het moest zetten op de anonieme kaart.
Leuk dagje gehad en kleindochter kon hem, na afloop vd reis, houden!
Reputatie 7
Badge +4
Prima toch, het gaat je om een oplossing en daar streefde ik ook naar maar Pepe en ondergetekende weten graag het naadje van de kous, vandaar de discussie even ;-)

En zo word ik ook nog eens bij mijn officiële naam genoemd....
Dank jongens!

Reageer