beantwoord

Reis op kortingkaart zonder korting?

• 13 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 226 Bekeken

Als ik van station Gilze-Rijen naar Den Haag reis en ik vertrek om 8.54 (!), dan reis ik het grootste deel van de reis buiten de spitsuren. Toch moet ik dan ondanks mijn kortingkaart het volle pond betalen.Zelfs uit- en weer inchecken op station Breda (om 9.02 uur) helpt niet: ook dan geeft hij volledig tarief aan. Lijkt me niet terecht ?
icon

Beste antwoord door florisz1954 13 oktober 2016, 21:31

Losse kaartjes Gilze-Rijen - Breda kopen? Tweede OV-chipkaart, alleen gebruiken voor Gilze-Rijen - Breda?
Als je de tijd hebt om in Breda uit- en weer in te checken lijkt me dat de handigste optie.
Bekijk origineel

7 reacties

En dan dus tweemaal het instaptarief betalen. Afgezien van de extra moeite. Bovendien kunnen mensen die niet die tussentijd hebben dat al helemaal niet. Het lijkt me best wel mogelijk om dit beter af te stemmen, omdat er niet alleen in- maar ook uitgecheckt wordt. Dan kan een beetje software echt wel berekenen hoeveel je in de spits of daarbuiten hebt gereisd.

U kunt niet meer in de spits inchecken en dan in de daluren even snel uit- en weer inchecken. In september zijn de regels veranderd en moet u in dit geval 35 minuten wachten. Niet handig dus.

U koopt gewoon, zoals eerder aangegeven, een los kaartje of een e-ticket naar Breda en checkt daar na negen uur in met uw gewone chipkaart. Dan reist u met korting.[/quote]
Reputatie 3
Losse kaartjes Gilze-Rijen - Breda kopen? Tweede OV-chipkaart, alleen gebruiken voor Gilze-Rijen - Breda?
Als je de tijd hebt om in Breda uit- en weer in te checken lijkt me dat de handigste optie.
Als ik van station Gilze-Rijen naar Den Haag reis en ik vertrek om 8.54 (!), dan reis ik het grootste deel van de reis buiten de spitsuren. Toch moet ik dan ondanks mijn kortingkaart het volle pond betalen.Zelfs uit- en weer inchecken op station Breda (om 9.02 uur) helpt niet: ook dan geeft hij volledig tarief aan. Lijkt me niet terecht ? Nog even door bijten. Met ingang van 11 december 2016 vertrekt die trein om 9:00. Tot die tijd kan je een e-ticket kopen naar Breda en dan in Breda je ov-chipkaart gebruiken. Hier valt verder weinig aan te doen.
Reputatie 7
Badge +4
Als ik van station Gilze-Rijen naar Den Haag reis en ik vertrek om 8.54 (!), dan reis ik het grootste deel van de reis buiten de spitsuren. Toch moet ik dan ondanks mijn kortingkaart het volle pond betalen.Zelfs uit- en weer inchecken op station Breda (om 9.02 uur) helpt niet: ook dan geeft hij volledig tarief aan. Lijkt me niet terecht ?

U kunt niet meer in de spits inchecken en dan in de daluren even snel uit- en weer inchecken. In september zijn de regels veranderd en moet u in dit geval 35 minuten wachten. Niet handig dus.

U koopt gewoon, zoals eerder aangegeven, een los kaartje of een e-ticket naar Breda en checkt daar na negen uur in met uw gewone chipkaart. Dan reist u met korting.
Reputatie 3
Badge

Eerdere antwoorden zijn correct. Is al veel over gezegd (ook door mij): inchecktijd is bepalend, niet de reistijd.
Omgekeerd geldt ook: als je in Den Haag om 15:50 incheckt en met de trein van 15:52 terugreist naar Gilze-Rijen, reis je het grootste deel in de spits maar betaal je daltarief.

Is dat terecht? Hangt er maar vanaf.
Het systeem zelf is natuurlijk idioot. Alsof de maximumsnelheid op zo'n wegvak met wisselende maxima (100/130) niet bepaald wordt door de tijd waarop je erop rijdt, maar door de tijd waarop je thuis bent weggegaan.
Maar of het voor de reiziger gemiddeld gesproken ongunstiger is dan een goed systeem waarin inderdaad de tijd van reizen bepalend is, zou ik niet weten. Ik heb nooit cijfers gezien hoeveel mensen tegen spitstarief in dal reizen of omgekeerd.

Geluk bij een ongeluk is in uw geval dat u inderdaad in Breda tijd genoeg heeft om opnieuw in te checken met een andere kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Er begint een nieuwe reis. U betaalt het instaptarief dan inderdaad twee keer, zij het de tweede keer tegen kortingstarief. Als u dat niet wilt, is de consequentie dat u de hele reis tegen normaal tarief reist. Aan het reizen met korting zijn logischerwijs voorwaarden aan verbonden. Het is maar net hoe je hier mee omgaat. De bedoeling is nu eenmaal mensen te verleiden in de de daluren met korting te laten reizen en zo de spits te ontlasten. U bent een grensgeval en daar ligt altijd de pijn, bij welke regeling dan ook. Als u tegen kortingstarief wilt reizen, dan moet u niet in de spits inchecken, zo simpel is het.
Reputatie 7
Badge +3
Reizen met korting is bedoel voor mensen die pas om 9 uur vertrekken.

Reageer