beantwoord

Reis start voor 9 uur, kan ik na overstap toch met korting reizen?

• 29 september 2016
  • 26 reacties
  • 6072 Bekeken

Wij willen binnenkort een dagje weg. Ik heb een kortingskaart, mijn man een trajectkaart.
Het eerste deel van onze reis valt voor 9:00 en binnen het traject van de trajectkaart. We moeten even na 9 uur overstappen naar een andere trein, en reizen dan buiten het traject van de trajectkaart.
Kan ik bij de overstap uit- en inchecken zodat we het tweede deel van de reis met korting reizen? Zo ja, hoeveel tijd moet er dan tussen uit- en inchecken zitten?
Zo nee, hoe is het op te lossen?
icon

Beste antwoord door Thom 29 september 2016, 09:30

Het is niet mogelijk. Als u voor 08.55 incheckt, reist u tegen vol tarief en u kunt niet meer zoals vroeger heel snel even uit- en inchecken in de daluren. Daar moet nu 35 minuten tussen zitten.

Ik raad u aan een e-ticket te kopen van uw vertrekstation naar het station waar u na negenen in kunt checken en dus korting krijgt. Met een e-ticket kunt u de poortjes eventueel openen. Doe dat bij een poortje met 'Scan Ticket' er op.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is niet mogelijk. Als u voor 08.55 incheckt, reist u tegen vol tarief en u kunt niet meer zoals vroeger heel snel even uit- en inchecken in de daluren. Daar moet nu 35 minuten tussen zitten.

Ik raad u aan een e-ticket te kopen van uw vertrekstation naar het station waar u na negenen in kunt checken en dus korting krijgt. Met een e-ticket kunt u de poortjes eventueel openen. Doe dat bij een poortje met 'Scan Ticket' er op.
Als u wat vaker een dagje weg gaat is een tweede ov kaart misschien aan optie. Het eerste gedeelte reist u met een anonieme chipkaart, hiermee uitchecken en dan inchecken met uw persoonlijke kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Als u een smartphone heeft, is het tegenwoordig ook mogelijk een enkele reis als mobiele ticket te kopen. Voordeel is dan dat u die niet hoeft af te drukken en kunt bestellen op het moment dat u een internetverbinding heeft.
Jammer dat het zo moet, wat dat betreft was het met de papieren kaartjes toch écht beter.
Dank voor de tip van een kaartje op je mobiel. Dat is een optie, betaal ik daarvoor hetzelfde als wanneer ik op mijn OV-kaart reis? En kan ik dan ook een kaartje met meereis-korting bestellen?
Reputatie 3
Nee u kunt geen kaartje met meereiskorting bestellen, had dat wel gekund had u deze problemen niet gehad.
Nee u kunt geen kaartje met meereiskorting bestellen, had dat wel gekund had u deze problemen niet gehad.

Dus als ik het goed begrijp reist mijn man op zijn vrije traject zonder extra kosten in de spits, maar omdat hij daarna (buiten de spits) doorreist op een volgend traject is hij verplicht om tegen vol tarief (mobiel kaartje) of spitstarief (trajectvrij-kaart) te reizen, tenzij hij voor €7,50 een anonieme kaart koopt waar hij vervolgens eerst €20,- "borg" op moet zetten?
Reputatie 7
Badge +4
U betaalt voor een mobiele ticket altijd vol tarief. Het is ook bedoeld voor het stukje voor negen uur in uw geval.

Wat bedoelt u precies met een kaartje met meereiskorting? Als u samenreiskorting bedoelt, dat is alleen geldig in de daluren en dus niet in combinatie met een ticket voor de spits tegen vol tarief.

Handig zou kunnen zijn dat u een mobiele ticket koopt en op de dag dat u reist, de kennissen die tegen samenreiskorting mee willen reizen, alvast voor vertrek samenreiskorting op de ovchipkaart zetten.
Dan reist u en de uwen met een mobiele ticket tot de plaats waar u met korting kunt inchecken en alle vier checken dan in met veertig procent korting MITS een van u een abonnement op de persoonlijke chipkaart heeft staan.

Als u een mobiele ticket wilt, moet u de app Reisplanner Xtra even downloaden. Dat hoeft maar één keer.

U bestelt de mobiele ticket hier:

https://www.ns.nl/producten/s/enkele-reis
Beste Thom, dank voor uw antwoorden. U ziet over het hoofd dat het hier om twee verschillende NS-abonnementen gaat. Een van ons kan het eerste deel gratis reizen (eigen traject), de ander betaalt het volledige traject en kan tijdens de daluren met (eigen) korting reizen.
NS dwingt ons nu om later te vertrekken, zij hebben de 35-minuten regel ingesteld omdat een aantal stations niet is goed ingericht (plaatsing poortjes). Daardoor is het voor anderen nodeloos ingewikkeld geworden.
Reputatie 6
Badge +2

Dus als ik het goed begrijp reist mijn man op zijn vrije traject zonder extra kosten in de spits, maar omdat hij daarna (buiten de spits) doorreist op een volgend traject is hij verplicht om tegen vol tarief (mobiel kaartje) of spitstarief (trajectvrij-kaart) te reizen, tenzij hij voor €7,50 een anonieme kaart koopt waar hij vervolgens eerst €20,- "borg" op moet zetten?

Dat geldt als hij alleen zou reizen, nu kan hij Samenreiskorting benutten. bijdragevandennis 201609

Dat geldt als hij alleen zou reizen, nu kan hij Samenreiskorting benutten. bijdragevandennis 201609

Dat geldt alleen wanneer hij het eerste deel van zijn reis niet "gratis" (binnen zijn al betaalde trajectvrij abonnement) wil reizen. Hij reist vervolgens het tweede deel tegen het volle tarief, tenzij hij minimaal 35 minuten uitgecheckt is. Samenreiskorting heeft hij op zijn eigen kaart niet nodig, en kan niet op een eticket.

Het blijkt ingewikkeld om het uit te leggen. Toevallig wil ik nu met twee personen met verschillende trajectvrij-abonnementen een reis maken. Dit lijkt mij toch een vrij veel voorkomende situatie, omdat iedereen die naar het werk treint ook een abonnement heeft. Wellicht heeft de NS hier zelf een antwoord op?
Met Traject Vrij is het in het algemeen sinds 1 september niet meer mogelijk om tijdens de spits vrij te reizen op het 'afgekochte traject' en na de spits met korting daarbuiten, zonder extra kosten. Een algemene 'oplossing' (don't shoot the messenger, NS heeft dit bedacht) is een extra Dal Voordeel abonnement af te sluiten voor €50 per jaar op een andere OV-chipkaart. In dit geval is een 'lege' extra OV-chipkaart voldoende, omdat hij dan met Samenreiskorting met u mee kan reizen. Het instaptarief is dan geen €20, maar €10.

Wat NS ervan vindt leest u hier, hier en (in reactie op deze brief) hier.

Zoals u daarin kunt lezen ziet NS het als ritprijsontwijking als uw man zowel tijdens de spits als tijdens de Daluren optimaal van zijn abonnement gebruik wil maken en willen ze dat niet makkelijk maken.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon na 9 uur vertrekken zoals de bedoeling is.
Reputatie 7
Badge +3
Gewoon na 9 uur vertrekken zoals de bedoeling is.
Wiens bedoeling?

In de tijd voor de OV-chipkaart kon je gewoon een kaartje zonder korting kopen tot het eerste station waar de trein na 09.00 uur stopte en een tweede kaartje met korting vanaf dat station en kon je gewoon in de trein blijven zitten. Nu moet je allerlei capriolen uithalen om iets vergelijkbaars te doen. Dat kan de bedoeling van NS zijn maar zeker niet die van de reizigers.
Ik ben bang dat die tijd niet meer terugkomt iMark.

Wat betreft het reizen vóór/na 09:00 uur. Ik adviseer voor het gedeelte voor 09:00 een mobile ticket of eticket. Je dient dan natuurlijk wel ergens ná 08:55 de trein uit te gaan om in te checken met de ov-chipkaart. Ik ga er vanuit dat 'rit naar reis' ook geldt voor Traject Vrij - wat een 'omcheck' na 09:00 zinloos maakt - maar dit vraag ik nog na. Misschien kan Elfje nog even de reis delen, zodat we nog wat gedetailleerder advies kunnen geven.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
De kortingstarieven buiten de daluren zijn bedoeld voor mensen die na de ochtendspits van huis gaan en niet voor mensen die met aanvullende trucjes toch eerder willen vertrekken Logisch dus dat NS die trucjes niet gaat faciliteren.
Reputatie 3
Ah vandaar moeten mensen die na 9 uur verder reizen vol tarief betalen en mensen die na 16.00 verder reizen gereduceerd tarief.
Ja inderdaad, het moment van eerste incheck bepaalt of je het normale tarief betaalt of het voordeeltarief.

Vroeger kon je voordelig reizen in de spits door vroeg in te checken en voordelig reizen buiten de spits d.m.v. omchecken zodra de spits afloopt. Logisch dat de NS daar nu een stokje voor steekt.

Het zou 'eerlijker' worden met betalen per daadwerkelijk verbruik. Dat zou kunnen met een ov-chip die continue op afstand gescand wordt zodra je je in de trein bevindt. Over 30 jaar lachen ze om ons gestuntel met plastic kaartjes en poortjes.
Ik adviseer voor het gedeelte voor 09:00 een mobile ticket of eticket. Je dient dan natuurlijk wel ergens ná 08:55 de trein uit te gaan om in te checken met de ov-chipkaart.

Dan betaalt de man van Elfje nog eens vol tarief voor een rit die op basis van zijn abonnement al betaald is.
@iMark
De kortingstarieven buiten de daluren zijn bedoeld voor mensen die na de ochtendspits van huis gaan en niet voor mensen die met aanvullende trucjes toch eerder willen vertrekken Logisch dus dat NS die trucjes niet gaat faciliteren.

Sorry hoor, maar de regels zijn helder voor 9uur moet je vol tarief betalen, na 9 uur mag je met korting reizen. Waarom zijn het dan truukjes als iemand die voor 9 uur weg moet even kijkt of het goedkoper is om de reis in twee losse reizen te splitsen zodat je netjes tijdens je spits vol tarief reist en in de daluren moet 40% korting.

Al die 'truukjse' zijn alleen maar nodig omdat de implementatie van de OVChip kaart zodanig is gedaan dat deze nodig zijn. Nu wordt niet reizen in de daluren gestimuleerd maar inchecken in de daluren.
Er zijn legio goede oplossingen te verzinnen, die zelfs al werkte waarin dit gewoon op te lossen is. Zo kon ik vroege op mijn trajectjaarkaart gewoon een kaartje laden bij de kaartautomaat waarmee ik een stuk (met korting) buiten mijn traject reis. Met trajectvrij moet dit nog makkelijker te implementeren zijn, echter dwingt de NS door de huidige implementatie van de ovchipkaart de reiziger inderdaad tot truukjes om gewoon normaal gebruik van de regel te kunnen maken.

Als de NS echt reizen in de daluren zou willen stimuleren moeten ze terug naar het concept dat je betaal op basis wanneer je reist en niet wanneer je incheckt.
marv87, dus als ik het goed begrijp zouden mensen die hun reis starten in de daluren eigenlijk moeten gaan bijbetalen zodra de spitsuren aanbreken? Met een OV chipkaart kan dat vrij eenvoudig, maar ik denk niet dat we er op zitten te wachten.
Reputatie 3
Andersom ook natuurlijk.

Dat systeem is wel "eerlijker" dan het huidige, los daarvan zitten er nu mensen in de trein met korting in de spits en dat was echt niet de bedoeling van het kortingstarief.
Reputatie 7
Badge +3
@marv87 Wat jij wil is onuitvoerbaar in de middagspits.
@marv87 Wat jij wil is onuitvoerbaar in de middagspits.
Ik kan me een periode herinneren een paar jaar geleden toen dit prima werkte, je was als reiziger zelf verantwoordelijk om te zorgen dat je een kaartje had met de juiste korting voor de trein waarin je stap. Dat de NS eerst dat met een gebrekkige implementatie van de OVchipkaart om zeep geholpen heeft en DAARNA de korting in de middagspits af te schaffen kan je moeilijk de klant aanrekenen.

Ik zou het juist heel eerlijk vinden dat je betaald afhankelijk van de reis die je maakt en niet van het moment van inchecken. Zowel qua overgang van spits naar dal en andersom. Misschien met de huidige implementatie van de OVChipkaart niet direct mogelijk, maar om het gelijk onuitvoerbaar te noemen is wel erg negatief gedacht.

Als de NS echt reizigers goed wil motiveren om buiten de spits te reizen dan moeten ze echt zorgen dat de prijsprikkels ook werken op basis van reizen in de daluren en niet inchecken in de daluren.
marv87, dus als ik het goed begrijp zouden mensen die hun reis starten in de daluren eigenlijk moeten gaan bijbetalen zodra de spitsuren aanbreken? Met een OV chipkaart kan dat vrij eenvoudig, maar ik denk niet dat we er op zitten te wachten.
Ik snap dat reizigers die hier nu op rekenen hier niet op zitten te wachten, maar het is wel eerlijker. Als je beleid is dat je reizen in de daluren wilt promoten dan moet je ook de prijsprikkels doen op basis van het reizen in de daluren.
Je hebt gelijk marv87. Met "we" bedoelde ik ook die groep reizigers. Het zou ook veel makkelijker worden als gewoon dat deel van de reis wat tijdens de daluren plaats vindt tegen gereduceerd tarief verrekend wordt. Ik verwacht dat de NS dit na verloop van tijd ook gaat doen. De huidige regeling is vrij absurd; als je tijdens de laatste minuut van de daluren incheckt, betaal je voor de hele reis het daltarief. Idem voor spitstarief.

Reageer